Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

2023_CBS_00475 - Vervoerregio Kempen - gefaseerde invoering van het openbaar vervoerplan - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/02/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00475 - Vervoerregio Kempen - gefaseerde invoering van het openbaar vervoerplan - Goedkeuren 2023_CBS_00475 - Vervoerregio Kempen - gefaseerde invoering van het openbaar vervoerplan - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 9 november 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het definitieve kernnet en aanvullend net van het openbaar vervoer voor de vervoerregio Kempen goed.

Op 11 december 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het voorstel vervoer op maat voor de vervoerregio Kempen goed.

In augustus 2022 besliste de Vlaamse regering om het openbaar vervoerplan (basisbereikbaarheid) op een gefaseerde manier in te voeren vanaf 1 januari 2023. einddoel is om het volledige plan basisbereikbaarheid ingevoerd te hebben op 1 januari 2025.

De Lijn lanceerde op de vervoerregioraad van 26 januari 2023 een voorstel voor gefaseerde invoering van het openbaar vervoerplan in de vervoerregio Kempen.

Argumentatie

  • Fase 0: vanaf januari 2022, omvat de bestendiging van een aanbodsuitbreiding op schoollijn 456 Poppel-Arendonk. Fase = Voltooid
  • Fase 1, vanaf juli 2023, omvat een gedeeltelijke invoering van het functioneel net zoals voorzien in het OV-plan. Deze wijziging doet zich voor in heel de vervoerregio, maar amper in het zuidoosten. In het zuidoosten dient de invoering van het functioneel net samen te gaan met de invoering van de cadanslijnen uit het OV-plan.
  • Fase 2, vanaf januari 2024, omvat de invoering van het OV-plan in het zuidoosten van de Kempen, grosso modo de regio ten oosten van Herentals/Geel, rond of ten zuiden van de spoorlijn 15. Voor fase 2 is er een zeer nauwe samenhang qua netwerk en exploitatie met de grensregio in VVR Limburg. Fasering in Limburg op te volgen.
  • Fase 3, vanaf juli 2024, omvat de vervollediging van de invoering van het OV-plan ten zuiden van de spoorlijn 15. We zitten dan ten westen van Geel / Herentals. Voor fase 3 is er een zeer nauwe samenhang qua netwerk met VVR Mechelen. Fasering in Mechelen op te volgen.
  • Fase 4, vanaf januari 2025, omvat de invoering van het OV-plan ten noorden van spoorlijn 15. Hieronder valt het gedeelte ten westen van de as Turnhout-Herentals, met hoofdzakelijk de herschikking van de sneldiensten en de herschikking van het netwerk ifv de uitbouw van de busknoop te Oostmalle. Voor fase 4 is er een nauwe samenhang qua netwerk met VVR Antwerpen. Fasering Antwerpen verder op te volgen.

Enkel voor fase 1 (invoering vanaf juli 2023) zijn de specifieke maatregelen in detail uitgewerkt. Aan de vervoerregioraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze vooropgestelde timing. Als de vervoerregioraad akkoord gaat met de timing, zal ten gepaste tijde voor elke fase een detailvoorstel uitgewerkt worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de voorgestelde fasering voor de invoering van het openbaar vervoerplan voor de vervoerregio Kempen goed.