Terug
Gepubliceerd op 28/02/2023

2023_CBS_00536 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Hart voor Ten Aard’ - Vrijgave voorontwerp RUP voor adviesprocedure- principiële goedkeuring - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/02/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00536 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Hart voor Ten Aard’ - Vrijgave voorontwerp RUP voor adviesprocedure- principiële goedkeuring - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_00536 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Hart voor Ten Aard’ - Vrijgave voorontwerp RUP voor adviesprocedure- principiële goedkeuring - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In 2015 besliste het college van burgemeester en schepenen om de mogelijkheden voor het “Hart voor Ten Aard” verder te onderzoeken. Samen met de bewoners van het dorp en ondersteund door ontwerpers van bureau Buur en Omgeving werden voorstellen voorbereid die de woon- en leefkwaliteit van het dorp verder zouden kunnen verhogen. Na twee ontwerpateliers en twee bewonersavonden werd het traject van het ontwerpend onderzoek in oktober van 2015 afgerond met de oplevering van de nota met de conclusies van het onderzoek door bureau Omgeving. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de realisatie van een nieuw dorpscentrum met bijkomende woningen en voorzieningen gewenst is.

Het college van burgemeester en schepenen stemde in zitting van 11 april 2016 in met de voorlopige afbakening van het studiegebied, stelde de projectschepen aan en stemde in met het voorstel voor de vervolgstappen in het project. Onderdelen daarvan moesten zijn: het betrekken van alle eigenaars in het projectgebied bij het plan, het verder uitwerken van het ontwerpend onderzoek tot een masterplan, het continueren van het open planproces met de dorpsbewoners en het opstellen van een RUP voor de herbestemming van de ambachtelijke zone ten noorden van het kanaal naar een andere functie.

Op 11 april 2017 besliste het college van burgemeester en schepenen om bureau Omgeving op basis van de raamovereenkomst voor de ondersteuning van de dienst stadsontwikkeling aan te stellen als ontwerpbureau voor de opmaak van het Masterplan voor het Hart voor Ten Aard.

Het beleidsplan ruimte Geel dat op 4 september 2017 door de gemeenteraad werd vastgesteld als beleidsmatig gewenste ontwikkeling (en intussen definitief werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2021), voorziet in vijf strategische projecten waarvan de uitvoering een belangrijke impact heeft op de ruimtelijke ontwikkeling van Geel. Eén daarvan is het strategisch project “Hart voor Ten Aard” (beleidskader “leefbare dorpen”, hoofdstuk 6.3.1).

Tijdens het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 oktober 2017 werd de stedenbouwkundige visie, alsook een voorstel m.b.t. de maximale woondichtheid voor dit project, principieel goedgekeurd door het college. De maximale woondichtheid (40 won./ha) moest duidelijkheid scheppen bij verdere gesprekken met geïnteresseerde projectontwikkelaars.

In 2020 hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen projectontwikkelaar ‘J&W woonprojecten’ en de belangrijkste grondeigenaars. Uit deze gesprekken is naar voor gekomen dat deze grondeigenaars hun eigendommen wensen te verkopen aan de projectontwikkelaar voor de realisatie van een totaalproject.

In zitting van 11 januari 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen een aantal principiële standpunten ingenomen met betrekking tot de maximale woondichtheid (40 won./ha), de volumes van de voorgestelde woontorens, de aanleg van verharde en onverharde publieke ruimten en de opmaak van een samenwerkingsovereenkomst.

Tijdens een beleidsoverleg op 12 maart 2021 heeft de ontwikkelaar ‘J&W woonprojecten’ een aangepast inrichtingsvoorstel toegelicht aangaande o.a. de afbakening van de projectzone (met inbegrip van het onderzoek m.b.t. een mogelijke uitbreiding van de projectsite richting de kerk en de kerktuin van Ten Aard), de gewenste woondichtheid en bouwvolumes, de uitwerking van een visie m.b.t. de mobiliteitsafwikkeling en een parkeerbalans, voorstel tot invulling van de Pastorie/pastorietuin, de invulling van de publieke groene ruimtes en de verharde publieke pleinfuncties, de concrete invulling van kernversterkende functies en voorzieningen en het geven van een tijdelijke invulling aan de Bloemmolens tijdens de RUP-procedure.

Voorafgaand aan de opmaak van het RUP heeft BUUR Part of Sweco een onafhankelijke analyse gevoerd naar zowel het masterplan Ten Aard (Omgeving, 2017) als het inrichtingsvoorstel van TRiAS architecten (2021). Beide plannen werden op een kritische manier gescreend, waaruit gebleken is dat beide kwaliteiten bevatten maar ook werkpunten. Er werd aan Buur part of Sweco gevraagd om bijkomend ontwerpend onderzoek te doen op basis van de bestaande plannen om over een solide basis te kunnen beschikken voor het RUP en de juiste klemtonen te kunnen leggen in de voorschriften.

Er dient een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) opgemaakt te worden omwille van een noodzakelijke herbestemming van een deel van de percelen in het gebied van KMO-zone naar een gemengde projectzone. De stad neemt de projectregie voor de opmaak van het RUP op zich vanuit haar taak om de ontwikkeling van strategische projecten van derden te begeleiden naar een kwaliteitsvol en uitvoeringsgericht stedenbouwkundig plan en stadsproject. De dienst stadsontwikkeling beroept zich voor de opmaak van het RUP op het raamcontract met BUUR Part of Sweco.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 19 april 2022 de startnota en de procesnota goed voor de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Hart voor Ten Aard. De goedkeuring van de startnota vormt de eerste formele stap in de procedure van de opmaak van het RUP.

Er werd een inspraak- en adviesronde voor het publiek georganiseerd van 3 mei t.e.m. 1 juli 2022. Tijdens de inspraak- en adviesronde van 60 dagen werd tevens een inspraakmoment voor de bevolking georganiseerd op 11 mei 2022 . Dit inspraakmoment vond plaats in de serre van De Bloemfabriek. De bekendmaking van de publieke raadpleging en het inspraakmoment gebeurde zoals decretaal bepaald. De omwonenden werden bijkomend per brief op de hoogte gesteld.

Het inspraakmoment heeft plaats gevonden in de vorm van een infomarkt. Aan de hand van 13 posters werden het planinitiatief en de resultaten van het bijkomend ontwerpend onderzoek stapsgewijs toegelicht. Daarnaast werd een grondplan, met het resultaat van het bijkomend ontwerpend onderzoek, op tafel gelegd als praatprent. Op de infomarkt was een afvaardiging van de stad aanwezig en van studiebureau BUUR Part of Sweco die de bezoekers te woord stonden en uitleg verschaften bij het getoonde materiaal. Participanten konden mondeling reacties meegeven, kregen de kans om op een poster post-its na te laten en er was een “postbus” aanwezig waarin mensen hun bedenkingen en suggesties schriftelijk konden nalaten.

Er werd van de volgende publieke instanties een advies/reactie ontvangen binnen de termijn van inspraak- en adviesronde: Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, Vlaamse landmaatschappij, Fluxys Belgium, Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, Provincie Antwerpen, Agentschap Innoveren en Ondernemen en Elia. Op vraag van het college van burgemeester en schepenen werd bijkomend advies ingewonnen op de startnota bij de dienst Openbare werken en verkeer van de stad Geel. Verder werd een advies ontvangen van de dienst Toerisme (stad Geel). Ten slotte werd in zitting van 14 juni 2022 een advies geformuleerd door de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) van de stad Geel.

De adviezen, reacties en het verslag van het inspraakmoment op 11 mei 2022 werden in zitting van 4 juli 2022 ter kennisname gebracht aan het college van burgemeester en schepenen. Vervolgens werden de startnota, adviezen, reacties en het verslag over het inspraakmoment op 5 juli 2022 aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage overgemaakt.

Tijdens de collegezitting van 24 oktober 2022 werd de scopingnota van het RUP Hart voor Ten Aard toegelicht door BUUR Part of Sweco. Het college van burgemeester en schepenen keurde de scopingnota goed in zitting van 7 november 2022. De scopingnota is samen met de procesnota de leidraad voor het verdere verloop van het geïntegreerde planningsproces dat leidt tot de opmaak van het voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan. Tijdens diezelfde zitting nam het schepencollege kennis van het voorstel ruimteboekhouding, opgesteld door BUUR PoS, alsook van de nota beoogde densiteit opgesteld door de projectontwikkelaar J&W woonprojecten. 

Het Team Mer heeft op 25 november 2022 beslist dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP Hart voor Ten Aard.

Argumentatie

Als volgende stap wordt het voorontwerp-RUP principieel ter goedkeuring voor het college burgemeester en schepenen gebracht in functie van de noodzakelijke adviesprocedure met de verschillende overheidsinstanties.

Voorafgaand aan de principiële goedkeuring wordt een toelichting over de inhoud van het voorontwerp voorzien tijdens een beleidsoverleg op 24 februari 2023. 

Het voorontwerp bestaat uit stedenbouwkundige voorschriften (zie bijlage 1), een grafisch plan (zie bijlage 2) en een toelichtingsnota (zie bijlage 3):

  • De stedenbouwkundige voorschriften bestaan uit zowel algemene als bijzondere voorschriften:
    1. De algemene voorschriften hebben betrekking op de afstemming van de bestemmingszones in het RUP op de categorieën van gebiedsaanduiding, de overgangsmaatregelen, onroerend erfgoed, werken van algemeen belang, duurzame ontwikkeling en klimaatadaptatie, parkeervoorzieningen en stelplaatsen, laad- en losvoorzieningen, waterhuishouding, fasering en kadering binnen de globale inrichtingsvisie. 
    2. De bijzonder voorschriften voorzien in de volgenden artikelen:
      • Artikel 1: zone voor centrumfuncties
      • Artikel 2: buurtpark
      • Artikel 3: waterweg
      • Artikel 4: langzame verkeersverbinding (indicatieve aanduiding in overdruk)
      • Artikel 5: Jaagpad (indicatieve aanduiding in overdruk)
  • Het grafisch plan voorziet in aanduiding van de 5 artikelen zoals opgenomen in de stedenbouwkundige voorschriften. 
  • De toelichtingsnota  geeft een beschrijving en verantwoording van de doelstellingen van het plan.

Na goedkeuring van het voorontwerp-RUP wordt dit voor advies overgemaakt naar de deputatie, het departement en de andere adviserende diensten. Voor dit RUP zal advies worden gevraagd aan de volgende instanties:

  • GECORO Geel
  • Departement Omgeving
  • Provincie Antwerpen
  • Vlaamse Landmaatschappij
  • Agentschap voor Natuur en Bos
  • Agentschap Innoveren en Ondernemen
  • Agentschap Wonen Vlaanderen
  • De Vlaamse Waterweg 
  • Agentschap Wegen en Verkeer
  • De Lijn
  • Sport Vlaanderen
  • OVAM
  • Vlaams Energieagentschap
  • Fluxys (optioneel)
  • Elia (optioneel)
  • Eandis (optioneel)

Juridische grond

VCRO - Artikel 2.2.20. (29/06/2019- ...): Het college van burgemeester en schepenen stuurt het voorontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en, in voorkomend geval, de ontwerpen van planmilieueffectrapport, ruimtelijk veiligheidsrapport en andere verplicht voorgeschreven of gemaakte effectbeoordelingsrapporten voor advies naar de deputatie, het departement en de andere adviserende diensten. De Vlaamse Regering kan bepalen aan welke adviserende diensten het voorontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan minstens moet worden voorgelegd. Als het plan grenst aan een andere gemeente, een andere provincie, een ander gewest of land of aanzienlijke grensoverschrijdende effecten voor mens of milieu kan hebben, zoals blijkt uit de startnota, de scopingnota of de ontwerprapporten, wordt het advies van de betrokken gemeente, de betrokken provincie, het gewest of land in kwestie gevraagd. Als het plan grenst aan of een aanzienlijk effect kan hebben op gebieden die onder de federale bevoegdheid vallen, wordt het advies van de federale overheid gevraagd. Als een land, een gewest, de federale overheid, een gemeente of een provincie verzoekt om de scopingnota of de ontwerprapporten te bezorgen of al een advies heeft verleend over de startnota, wordt ook een advies gevraagd.

Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om al dan niet een of meer plenaire vergaderingen te houden. Als het college van burgemeester en schepenen een plenaire vergadering organiseert met de instanties, vermeld in het eerste lid, vindt die op zijn vroegst plaats de eenentwintigste dag na het versturen van het voorontwerp door het college van burgemeester en schepenen.

Als er geen plenaire vergadering wordt georganiseerd, wordt een schriftelijk advies uitgebracht door de instanties, vermeld in het eerste lid, en door het departement binnen een termijn van eenentwintig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de adviesvraag. Als die termijn wordt overschreden, kan aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.

Het college van burgemeester en schepenen kan te allen tijde beslissen om alsnog een plenaire vergadering te organiseren, ook na het ontvangen van de schriftelijke adviezen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen stemt principieel in met de inhoud van het voorontwerp RUP Hart voor Ten Aard en geeft het dossier vrij voor de noodzakelijke adviesprocedure met de verschillende overheidsinstanties.