Terug
Gepubliceerd op 04/07/2023

2023_CBS_01911 - Parkeerbeleid: aanduiding beperkte parkeertijd in Pas en Nieuwstraat - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/07/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Rob  Testelmans, Algemeen Directeur wnd.

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_01911 - Parkeerbeleid: aanduiding beperkte parkeertijd in Pas en Nieuwstraat - Goedkeuren 2023_CBS_01911 - Parkeerbeleid: aanduiding beperkte parkeertijd in Pas en Nieuwstraat - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In Pas en Nieuwstraat is er een parkeerregime van kort parkeren – max 30 min – om voldoende rotatie te hebben op deze parkeerplaatsen.

Momenteel zijn deze parkeerplaatsen aangeduid met een bord E9a/E9f met een onderbord 30 min. Toch blijft er verwarring en onduidelijkheid bestaan hoe bezoekers hun parkeertijd moeten aanduiden. Ze zoeken de automaat niet om te lezen wat ze moeten doen en leggen dan maar een blauwe schijf, of helemaal niets… en zijn dan verbaasd dat er een retributie volgt.

Argumentatie

In de wegcode (artikel 70.2.1 3°) staan de onderborden beschreven die mogen gebruikt worden onder de borden E9a/E9f.

Onderbord ticket:

  • een onderbord met de vermelding "ticket" duidt een geheel van parkeerplaatsen aan waarop het parkeren slechts toegelaten is volgens de gebruiksmodaliteiten van een ticket afleverende parkeermeter.

Onderbord 30 min

  • Een opschrift kan aanduiden :
    * de maximumduur van het toegelaten of voorbehouden parkeren.
     vb. - 30 min

 

Volgens de wegcode mag er maar 1 onderbord gebruikt worden met enkel de teksten zoals beschreven in de wegcode. Een eigen ontwerp (bv “30 min met gratis ticket”) mag niet.

Er moet dus een afweging gemaakt worden tussen de 2 types onderborden om aan parkeerders zo duidelijk mogelijk te maken wat er van hun verwacht wordt.

Ticket

  • Door dit onderbord wordt van de parkeerder verwacht dat men naar de automaat gaat waar men kan lezen dat je max 30 min mag parkeren. Als men de intentie had om langer te verblijven in Geel dan 30 min, moet men terug om de auto te verplaatsen.
  • De nieuwe parkeerautomaten leveren geen tickets meer af, je verwerft de parkeersessie van 30 minuten door je nummerplaat in te geven, of door de app of sms te gebruiken.
  • Mensen die het Geels halfuurtje kennen, weten dat ze dit ook  mogen gebruiken op deze kortparkeerplaatsen.

 

30 min

  • Dit onderbord geeft duidelijk weer wat de bedoeling is van het parkeerregime in de straat – max 30 min. Bezoekers die de intentie hebben om langer te blijven weten direct dat ze hier niet moeten gaan staan en best op een andere locatie parkeren.
  • Standaard moet je dan op zoek naar een automaat waar je de modaliteiten kan lezen (parkeersessie via automaat, app of SMS of Geels halfuurtje).
  • Mensen die het Geels halfuurtje kennen, weten dat ze dit ook mogen gebruiken op deze kortparkeerplaatsen.

 

De parkeerwachters hebben de voorbije periode reeds heel wat opmerkingen gekregen. Voor de duidelijkheid stellen zij voor beide onderborden te gebruiken: 

  • “ticket” om duidelijk te maken dat de parkeersessie op één of andere manier moet gestart of aangeduid worden
  • “ 30 min” om aan bezoekers direct duidelijk te maken dat er max 30 min mag geparkeerd worden.

Volgens de wegcode is dit niet toegelaten, maar het wordt wel in meerdere steden en gemeenten toegepast. Het zijn bovendien de parkeerwachters die controle doen en niet de politie.

 

In sommige steden (oa Leuven en Hasselt) moet op de shop and go plaatsen (meestal ook max 30 min) gewoon de parkeerschijf gebruikt worden. Men plaatst dan het bord E9a+picto schijf en een onderbord 30 min. Stad Geel past dit ook toe in Dornik en Verbueckenstraat. Hier worden zowel de blauwe parkeerschijf als het Geels hafuurtje getolereerd.

Men veronderstelt dat men de blauwe parkeerschijf dan instelt op het juiste uur van aankomst en niet op het volgende half uur. Risico bestaat er dan wel in dat mensen langer dan een half uur parkeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de kortparkeerplaatsen in Pas en Nieuwstraat aan te duiden d.m.v. de bebording E9a + onderbord "30 min" en onderbord "ticket"