Terug
Gepubliceerd op 04/07/2023

2023_CBS_01921 - HKS Belgium, Eindhoutseheide 2, Verzoek tot het bijstelling van vergunningsvoorwaarden - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/07/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Rob  Testelmans, Algemeen Directeur wnd.

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_01921 - HKS Belgium, Eindhoutseheide 2, Verzoek tot het bijstelling van vergunningsvoorwaarden - Advies 2023_CBS_01921 - HKS Belgium, Eindhoutseheide 2, Verzoek tot het bijstelling van vergunningsvoorwaarden - Advies

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 12 juli 2023*

*Adviezen die worden verleend na deze termijn worden geacht gunstig te zijn.  

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft een verzoek tot bijstelling van de bijzondere voorwaarden van het schootverwerkend bedrijf, HKS Belgium, gelegen te Eindhoutseheide 2, 2440 Geel, met kadastrale ligging Geel, afdeling 13373, sectie K, perceel 797 R en Laakdal afdeling 13007, sectie A, percelen 130 G en 130 K. 

 

 

Op basis van artikel 82 van het omgevingsvergunningendecreet verzoek de afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten van het departement Omgeving de deputatie van de provincie Antwerpen een bijstelling van de milieuvoorwaarden voor het meten van Dioxines en PCB's. 

Er wordt voorgesteld om de huidige voorwaarden aan te vullen als volgt:

1) Het bedrijf meet de depositie van dioxines en PCB’s in de nabije omgeving van het bedrijfsterrein. 

Het bedrijf stelt in overleg met de VMM maakt hiervoor een meetstrategie op. Het bedrijf start vervolgens de metingen op 1 januari 2024 op. Volgende elementen moeten hierin opgenomen worden:

a) Monsterneming en analyse gebeurt door een ISO 17025-geaccrediteerd labo. Specifieke accreditatie voor minstens één van de te meten dioxines of DL- PCB’s voor de aangewende monsterneming en analysetechniek is vereist. 

b) Ten minste worden volgende stoffen geanalyseerd: de 17 PCDD/F congeneren en 12 dl-PCB’s volgens Van Den Berg, et al. (2006) (Toxicological Sciences, 93(2), 223–241). Voor de 17 dioxinecongeneren samen moet een detectielimiet van 4 pg TEQWHO1998/(m2 .dag) gehaald kunnen worden. Voor PCB126 is een detectielimiet van 0,4 pg TEQWHO1998/(m².dag) vereist.

c) Voorwaarden voor de locatie van de meetplaatsen: 

  • de stalen worden buiten het bedrijfsterrein genomen. 
  • de meetplaats bevindt zich bij voorkeur ten noordoosten van de bedrijfsgrens, op maximum 300 m afstand. 
  • als het logistiek niet mogelijk is om ten noordoosten een meetplaats te installeren, dan mag de meetplaats zich in een andere oriëntatie bevinden maar dan op maximum 100 m van de bedrijfsgrens.

Als er binnen een straal van 800 m (in noordoostelijke richting) of 500 m (in andere richtingen) een woon- of landbouw gebied ligt, dan gebeurt een toetsing aan de drempelwaarden voor woon/landbouwgebied. Het bedrijf kan hierbij 2 opties kiezen:

  •  installatie van een extra meetplaats in dit woon- of landbouwgebied, op een locatie zo dicht mogelijk bij de bedrijfsgrens. Deze meetwaarden worden getoetst aan de drempelwaarden voor woon/landbouwgebied.
  • geen installatie van een extra meetplaats in woon- of landbouwgebied, maar dan worden de meetwaarden van de eerste meetlocatie dichtbij de bedrijfsgrens (zie hierboven) wél getoetst aan de drempelwaarden voor woon/landbouwgebied, dus ook als deze meetplaats in industriegebied ligt.

Als het bedrijf net naast een woon- of landbouwgebied ligt, dan is 1 meetplaats voldoende (op 100/300 m afhankelijk van de oriëntatie) én wordt er getoetst aan de drempelwaarden van woon/landbouwgebied. Wanneer drempelwaarden voor industriegebied beschikbaar zijn, dient hieraan ook getoetst te worden op de locaties die vrijgesteld zijn voor toetsing aan de drempelwaarden van woon/landbouwgebied. 

d) De meetfrequentie: iedere maand wordt een staal bemonsterd en tot een extract opgewerkt in het labo. Na 3 maand gebeurt er een analyse op een gepoold staal van 3 extracten. Dit betekent per meetlocatie 4 analyses per kalenderjaar. 

e) De resultaten worden onmiddellijk na analyse gerapporteerd in Excel en Xmlbestand aan VMM (advisering_lucht@vmm.be en labo.antwerpen@vmm.be) , het gemeentebestuur en de afdeling Handhaving van het departement Omgeving (omgevingsinspectie.ant@vlaanderen.be). 

2)  Indien er een overschrijding is van de jaargemiddelde drempelwaarden dient het bedrijf een onderzoek te laten uitvoeren door een erkend MER-deskundige lucht. De resultaten van het onderzoek worden ten laatste bezorgd op 31 maart van het daaropvolgende jaar. Dit onderzoek bevat minstens volgende elementen: 

  1. Een toetsing van depositiewaarden aan de beschikbare en relevante drempelwaarden, zoals bepaald op de VMM website: https://www.vmm.be/lucht/meer-polluenten/dioxines-en-pcbs-in-depositie 
  2. Bespreking van de dioxine/ PCB-emissies op het bedrijventerrein (geleid en diffuus) 
  3. Een oorzakenonderzoek van de verhoogde depositiemetingen met specifieke aandacht naar potentiële bronnen die bijdragen tot verhoogde depositiewaarden. 
  4. Evaluatie van de technieken ingezet voor het beperken en behandelen van de diffuse en geleide emissies (eventueel volgend uit het stofrapport) 
  5. Een voorstel voor aanvullende maatregelen met tijdslijn om dioxine- en PCB - depositie terug te dringen 

De resultaten van dit onderzoek worden samen met de weerhouden maatregelen bezorgd aan de VMM, de vergunningverlenende overheid en de betrokken gemeente en de afdeling Handhaving en de afdeling GOP van het departement Omgeving.

Indien er drie jaar op rij geen overschrijding is gemeten van de relevante drempelwaarden, kan het bedrijf terugvallen op een driejaarlijkse controlemeetcampagne gedurende drie maand met gepoolde maandelijkse stalen op één meetplaats, overeen gekomen met VMM.

Bij elke wijziging van de drempelwaarde moet de toetsing opnieuw uitgevoerd worden en moet de meetfrequentie hierop afgestemd worden. Dit is niet van toepassing als de meetwaarden van de voorbije jaren de nieuwe drempelwaarden niet overschrijden.


Motivatie

Dioxines en PCB’s zijn milieugevaarlijke en persistente stoffen die de gezondheid schade toe brengen. Vanuit het voorzorgsprincipe dient hun vrijgave en verspreiding in het milieu voorkomen te worden. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) meet dioxine en PCB in depositie nabij een aantal schrootbedrijven met shredderinstallatie. Deze metingen overschrijden regelmatig de huidige drempelwaarden in de directe (woon)omgeving van schrootbedrijven met een shredderinstallatie. Doorheen de jaren kan er algemeen gezien ook niet gesproken worden van een dalende trend. De depositiewaarden blijven in de meeste gevallen zeer hoog en stabiel. De resultaten kunnen geraadpleegd worden via de volgend URL: https://www.vmm.be/lucht/meer-polluenten/dioxines-en-pcbs-in-depositie 

 

Teneinde de luchtkwaliteit te verbeteren wil men aan de bedrijven opleggen om zelf te meten en de toetsing van de meetresultaten aan de beschikbare drempelwaarden. Deze toetsing op de eigen metingen is niet vrijblijvend. De schrootbedrijven met shredderinstallaties zullen op die manier gestimuleerd worden om verder te zoeken naar de oorzaken van de verhoogde concentraties. Waarbij ook maatregelen moeten genomen worden om deze oorzaken aan te pakken. Dit onderzoek valt ten laste van het bedrijf. De toepassing van voorgestelde maatregelen door een bedrijf, zal door Afdeling handhaving opgevolgd worden.

 

Door de meetverplichting waarbij een overschrijding van de drempelwaarden gekoppeld is aan de uitwerking van een plan van aanpak voor verdere reductie in de vergunningen van alle individuele shredderbedrijven te verankeren, is het de bedoeling om zowel consequent als snel te kunnen inspelen op deze milieuproblematiek. Er zal getracht worden om dit verzoek tot bijstelling planmatig aan te vragen om een gelijk speelveld zoveel mogelijk te garanderen. Parallel zal er een traject opgestart worden om deze verplichting op te nemen in VLAREM als sectorale voorwaarden. Gezien het aanpassen van sectorale voorwaarden verschillende jaren van beleidsvoorbereiding vergt, wordt er geopteerd om in eerste instantie via de vergunningen te werken dit omwille van de eigenschappen van de betrokken polluenten en hun mogelijke directe impact op mens en omgeving.

 

Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 28 april 2023 t.e.m. 27 mei 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.


Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

 

Project-MER

De huidige wijzigingen hebben geen invloed op de activiteiten van het bedrijf; het gaat hier uitsluitend om een bijkomende meetverplichting en daling van de eventuele impact op het milieu.


Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

industriegebied

De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009gelegen in overdruk zonevreemde woningen II

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.


Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

Conclusie

De aanvraag omvat uitsluitend de bijstelling van de bijzondere voorwaarden in het kader van een reeds vergunde exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. Er worden geen stedenbouwkundige wijzigingen aangevraagd.

 

Historiek

Volgende vergunningen zijn van toepassing:

  • Omgevingsvergunning 202000259/OMV_2020061587 voor het regulariseren van een gebouw, keermuur en betonverharding, het afschaffen van buurtwegen en hernieuwing van de vergunning voor exploitatie van ingedeelde inrichtingen goedgekeurd op 26/11/2020.

Milieuaspecten

Lucht

 

De voorgestelde voorwaarden focussen op dioxines en PCB's in neervallend stof. Den noodzaak blijkt op basis van een meetcampagne op 6 plaatsen in de nabijheid van Shredderinstallaties in België. Op 3 van de 6 meetplaatsen in woonzones en op alle meetplaatsen in agrarisch- of industriegebied was de drempelwaarde voor het jaargemiddelde overschreden in 2021. Op een aantal meetplaatsen is ook de drempelwaarde voor het maandgemiddelde niet gehaald in 2021. 

 

Dioxines en PCB’s zijn stoffen die nauwelijks afbreken. Opname door de mens gebeurt via voeding. De gezondheidseffecten van dioxines en dioxine-achtige PCB's zijn immuunverstoring, defecten van de neurale ontwikkeling, verstoring van de hormonale huishouding en vruchtbaarheid. Zowel dioxines als PCB’s zijn geklasseerd als kankerverwekkend voor de mens.

 

Het voorgestelde traject is specifiek voor de bedrijven die een schredder-installatie hebben. Om een verbetering van de luchtkwaliteit (en omgevingskwaliteit) te bestendigen is het goed om deze bijzondere voorwaarden op te leggen. 

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 28 april 2023 tot en met 27 mei 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

Er werd geen advies gevraagd door stad Geel. 

 

Conclusie verslag omgevingsambtenaar

De omgevingsambtenaar geeft gunstig advies voor het opleggen van de bijkomende bijzondere voorwaarden. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag voor het bijstellen van de bijzondere voorwaarden gunstig te adviseren.