Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur.
Infrabel streeft naar een overwegvrij spoorwegnet om de veiligheid, stiptheid en capaciteit van het treinnet te verbeteren. In het kader hiervan, is de stad Geel akkoord gegaan met het vervangen van OW94 Rauwelkoven (fietsoverweg) en OW87 Schalieschuurstraat door een fietstunnel ter hoogte van OW94 Rauwelkoven.
In navolging werd er tussen Infrabel, NV van publiek recht en de stad Geel een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
Deze overeenkomst regelt de wederzijdse rechten en plichten tussen Partijen voor de studie, bouw, financiering, eigendom en het later beheer en onderhoud van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de spoorlijn 15 kp.44.146 en onder de fiets-o-strade.
In het college van burgemeester en schepenen van 21/11/2022 werd het ontwerpvoorstel van de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd. Na terugkoppeling met Infrabel werd gevraagd volgende zaken alsnog bij de stad Geel te leggen:
- beheer van de pompinstallatie
- dragen van de kosten met betrekking tot de openbare verlichting
De stad Geel is van oordeel dat het voorwerp van de opdracht in het belang van beide partijen onderworpen is aan wijzigingen, en stelt voor onderstaande punten aan te passen in de overeenkomst betreffende het bouwen van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers te Geel (Rauwelkoven);
De stad Geel wordt belast met volgende taken:
(1) Alle kosten met betrekking tot de openbare verlichting zijn ten laste van de stad. Uitvoering en aansluiting wordt voorzien door de netbeheerder op initiatief van de stad.
(2) Beheer pompinstallatie wordt overgedragen aan de stad
Infrabel haalt volgende argumentatie aan voor deze wijzigingen:
(1) Alle kosten met betrekking tot openbare verlichting zijn voor de stad en uitvoering+aansluiting wordt voorzien door de netbeheerder. Hier wijken we ook niet van af. Dit gebeurt in al onze projecten op eenzelfde manier en werkt naar uitvoering toe ook zeer vlot. Bovendien is de kost hier beperkt gezien het herbruiken van de armaturen. Het meenemen van eventuele graafwerken tijdens de uitvoering door onze aannemer wordt afgestemd tijdens een werfvergadering en kan dus wel ten laste van Infrabel voorzien worden.
(2) Beheer pompinstallatie wordt overgedragen naar de stad. Zoals reeds aangegeven wijken we hier niet van af.
De dienst openbaar domein vraagt het college van burgemeester en schepenen de samenwerkingsovereenkomst in bijlage goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de samenwerkingsovereenkomst met de NV van publiek recht Infrabel ikv. de bouw van de onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de spoorlijn 15 Antwerpen - Hasselt kp.44.146 te Geel (Rauwelkoven)' goed.