UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 17/04/2023 (bindende eindetrmijn)
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023019960
Dossiernummer gemeente: 202300051
De gemeente Geel heeft op 12 februari 2023 een aanvraag ontvangen voor het rooien van 5 bomen. De aanvraag werd op 13 februari 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Femke Peeters met als contactadres Doornboomstraat 11 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Doornboomstraat 11
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie L nr. 598F
Verslag
1. Stedenbouwkundige basisgegevens
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied met landelijk karakter
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het bouwterrein maakt als lot 2 deel uit van de goedgekeurde verkaveling d.d. 11/05/1964 met kenmerk gemeente 0138. Deze verkaveling is voor het terrein van de aanvraag niet vervallen.
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de goedgekeurde niet vervallen verkaveling 0138
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
2. Historiek
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
• Oud dossier VLAREM (1970/A/01489) voor mazouttank – geen beslissing.
• Stedenbouwkundige vergunning (04505) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 10/12/1968.
• Verkavelingsvergunning (0138) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 11/05/1964.
• Milieuvergunning 1993/M3/01472 voor mazouttank – geen beslissing.
3. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag betreft het rooien van 5 bomen.
Boom 1: heeft een stamomtrek van 1,65m en is op ongeveer 18 m van de voorgevel van de woning en op 1,5m van de openbare weg gesitueerd.
Boom 2: heeft een stamomtrek van 1,47m en is op ongeveer 18 m van de voorgevel van de woning en op 3m van de openbare weg gesitueerd.
Boom 3: heeft een stamomtrek van 1,57m en is op ongeveer 18 m van de voorgevel van de woning en op 3,5m van de openbare weg gesitueerd.
Boom 4: heeft een stamomtrek van 1,25m en is op ongeveer 18 m van de voorgevel van de woning en op 1,5m van de openbare weg gesitueerd.
Boom 5: heeft een stamomtrek van 2,28m en is op ongeveer 18 m van de voorgevel van de woning en op 1,3m van de openbare weg gesitueerd.
De bomen zorgen voor diverse gevaarlijke situaties:
- Groeien rond de hoogspanningskabel
- Takken breken af bij stormweer en belanden op de rijweg
- Belemmering van straatverlichting
4. Openbaar onderzoek
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
5. Adviezen
Op 7 april 2023 werd het advies ontvangen van Openbaar Domein
In de aanvraag wordt melding gemaakt van diverse gevaarlijke situaties, welke zijn:
• De bomen groeien rond de hoogspanningskabel
• Takken breken af bij stormweer en belanden op de rijweg
• Belemmering van de straatverlichting
Omdat er twijfel was omtrent de eigendomstoestand van de bomen, werd een erkend landmeter aangesteld om een opmetingsplan op te maken. Uit het opmetingsplan is gebleken dat minstens 2 bomen volledig op het openbaar domein staan. Een derde boom staat pal op de erfscheiding van het privatief gedeelte/openbaar domein. 2 bomen bevinden zich op het privatief gedeelte. Zie plan in bijlage.
Alle 5 bomen verkeren in een goede conditie en zijn zeer vitaal.
Op het perceel bevindt zich geen hoogspanningskabel, enkel de reguliere bovengrondse kabel voor de straatverlichting. De bomen groeien inmiddels al verscheidene jaren, zonder problemen boven de leiding uit.
De bomen op het openbaar domein en de ene boom op de erfscheiding zullen toegevoegd worden aan de ronde voor boomonderhoud. De bomenploeg van de stad Geel zal deze bomen op reguliere tijdstippen (= om de 4 jaar) controleren op de aanwezigheid van dood hout en ingrijpen als dat nodig blijkt.
Aan netwerkbeheerder FLUVIUS wordt gevraagd om na te gaan of, en in hoeverre de bomen hinder veroorzaken voor de verlichting. In voorkomend geval zal gezocht worden naar een oplossing.
Advies: ongunstig
6. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Planologische toets
Woongebieden met landelijk karakter zijn in hoofdzaak bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven. Zowel bewoning als landbouw zijn bijgevolg de hoofdbestemmingen van het gebied, en beide bestemmingen staan er op gelijke voet.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Voor het kappen van bomen kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat er geen schadelijk effect ontstaat.
De aanvraag valt niet onder de gewestelijke stedenbouwkundige hemelwaterverordening
Mer-screening
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.
Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Goede ruimtelijke ordening
Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.
Functionele inpasbaarheid
Het rooien van de bomen stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.
Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.
De aanvraag heeft geen impact op het ruimtegebruik van het perceel.
Visueel-vormelijk
De aanvraag heeft een beperkte impact op de visueel-vormelijke uitstraling in de omgeving omdat er voor de woning bomen worden gerooid.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.
Mobiliteit
De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.
Bodemreliëf
De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf.
Hinderaspecten – gezondheid
De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.
Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.
Niet van toepassing.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen het advies van Openbaar Domein afgeleverd op 7 april 2023 dat ongunstig is. Dit advies wordt gevolgd.
Conclusie
Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van het ongunstig advies van de dienst Openbaar Domein, team blauw groen, van stad Geel:
In de aanvraag wordt melding gemaakt van diverse gevaarlijke situaties, welke zijn:
• De bomen groeien rond de hoogspanningskabel
• Takken breken af bij stormweer en belanden op de rijweg
• Belemmering van de straatverlichting
Omdat er twijfel was omtrent de eigendomstoestand van de bomen, werd een erkend landmeter aangesteld om een opmetingsplan op te maken. Uit het opmetingsplan is gebleken dat minstens 2 bomen volledig op het openbaar domein staan. Een derde boom staat pal op de erfscheiding van het privatief gedeelte/openbaar domein. 2 bomen bevinden zich op het privatief gedeelte. Zie plan in bijlage.
Alle 5 bomen verkeren in een goede conditie en zijn zeer vitaal.
Op het perceel bevindt zich geen hoogspanningskabel, enkel de reguliere bovengrondse kabel voor de straatverlichting. De bomen groeien inmiddels al verscheidene jaren, zonder problemen boven de leiding uit.
De bomen op het openbaar domein en de ene boom op de erfscheiding zullen toegevoegd worden aan de ronde voor boom onderhoud. De bomenploeg van de stad Geel zal deze bomen op reguliere tijdstippen (= om de 4 jaar) controleren op de aanwezigheid van dood hout en ingrijpen als dat nodig blijkt.
Aan netwerkbeheerder FLUVIUS wordt gevraagd om na te gaan of, en in hoeverre de bomen hinder veroorzaken voor de verlichting. In voorkomend geval zal gezocht worden naar een oplossing.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning niet goed te keuren en de weigering af te leveren aan de aanvrager omwille van volgende reden:
- Het ongunstig advies van de dienst Openbaar Domein, team blauw groen, van stad Geel:
In de aanvraag wordt melding gemaakt van diverse gevaarlijke situaties, welke zijn:
• De bomen groeien rond de hoogspanningskabel
• Takken breken af bij stormweer en belanden op de rijweg
• Belemmering van de straatverlichting
Omdat er twijfel was omtrent de eigendomstoestand van de bomen, werd een erkend landmeter aangesteld om een opmetingsplan op te maken. Uit het opmetingsplan is gebleken dat minstens 2 bomen volledig op het openbaar domein staan. Een derde boom staat pal op de erfscheiding van het privatief gedeelte/openbaar domein. 2 bomen bevinden zich op het privatief gedeelte. Zie plan in bijlage.
Alle 5 bomen verkeren in een goede conditie en zijn zeer vitaal.
Op het perceel bevindt zich geen hoogspanningskabel, enkel de reguliere bovengrondse kabel voor de straatverlichting. De bomen groeien inmiddels al verscheidene jaren, zonder problemen boven de leiding uit.
De bomen op het openbaar domein en de ene boom op de erfscheiding zullen toegevoegd worden aan de ronde voor boom onderhoud. De bomenploeg van de stad Geel zal deze bomen op reguliere tijdstippen (= om de 4 jaar) controleren op de aanwezigheid van dood hout en ingrijpen als dat nodig blijkt.
Aan netwerkbeheerder FLUVIUS wordt gevraagd om na te gaan of, en in hoeverre de bomen hinder veroorzaken voor de verlichting. In voorkomend geval zal gezocht worden naar een oplossing.