Terug
Gepubliceerd op 14/02/2023

2023_CBS_00364 - Roerdompstraat - Infrastructuurwerken voor de aanleg van een rammelstrook en nieuwe boordsteen naast de bestaande asfaltweg – goedkeuren voorontwerp - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/02/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00364 - Roerdompstraat - Infrastructuurwerken voor de aanleg van een rammelstrook en nieuwe boordsteen naast de bestaande asfaltweg – goedkeuren voorontwerp - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_00364 - Roerdompstraat - Infrastructuurwerken voor de aanleg van een rammelstrook en nieuwe boordsteen naast de bestaande asfaltweg – goedkeuren voorontwerp - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

Dit besluit betreft de opdracht “Infrastructuurwerken voor de aanleg van een rammelstrook en nieuwe boordsteen naast de bestaande asfaltweg te Roerdompstraat”.

Over de Roerdompstraat rijden vele brede (landbouw)voertuigen. Deze straat, met voor elke rijrichting één rijvak, is echter relatief smal. Dit maakt dat er vaak in de berm wordt gereden, voornamelijk aan de noordzijde. Daardoor ontstaan in de bermen vele putten die gevaarlijk zijn als bestuurders erdoor rijden, zeker met een onaangepaste snelheid. Bovendien moeten de stedelijke diensten veel tijd en energie besteden om deze bermen continue aan te vullen en te onderhouden.

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 12 augustus 2019 om studiebureau IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel, aan te stellen als ‘studiebureau in regie’ voor diverse projecten in Geel. In het kader van deze overeenkomst heeft IOK voor de opdracht “Infrastructuurwerken voor de aanleg van een rammelstrook en nieuwe boordsteen naast de bestaande asfaltweg te Roerdompstraat” een voorontwerp opgemaakt, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit.

Algemeen

De infrastructuurwerken bestaan uit de opbraak van de bestaande boordstenen aan noordelijke en zuidelijke kant en aanleg van een rammelstrook van 50cm aan de noordelijke kant en een boordsteen van 20cm aan de zuidelijke kant van Roerdompstraat tussen N19 en Lichtaartseweg. De bestaande bermen zijn vooral aan de noordkant stuk gereden door het verkeer. Aan de zuidkant wordt een nieuwe boordsteen geplaatst om de asfaltverharding van de rijweg degelijk op te sluiten. Het is niet de bedoeling om de bestaande rijweg breder te maken om vlotter te kunnen rijden. De rammelstrook van 50cm zal uitgevoerd worden met een print om het verkeer af te remmen en de bestuurder te waarschuwen. Mogelijk worden de werken in verschillende fases uitgevoerd.

Opbraakwerken en wegenis

De bestaande boordsteen van 15cm breed en zijn fundering wordt langs beide kanten van de rijweg opgebroken. Naast de nieuwe te plaatsen rammelstrook en boordsteen wordt de bestaande toplaag in asfalt over een breedte van +/-1m af gefreesd. En dit om de nieuwe toplaag mooi te laten aansluiten op het lengteprofiel van de nieuwe rammelstrook en boordsteen. Plaatselijk zullen er enkele opritten moeten opgebroken en herplaatst worden om aan te sluiten op het nieuwe lengteprofiel van de rammelstrook en boordsteen.

Hemelwater

Er wordt bijkomend verhard oppervlak gecreëerd, het hemelwater wordt zoals voorheen afgevoerd naar de berm om daar te infiltreren.

Fasering werken

Het is budgettair niet haalbaar om de werken over de volledige lengte van de Roerdompstraat, zowel aan de noordzijde als aan de zuidzijde, in één keer uit te voeren.

In het budget van 2023 is echter wel budget voorzien voor de uitvoering van het eerste deel van de ca. 5 km:

  • Aanleg van een rammelstrook langs de noordzijde van Roerdompstraat in de zone gelegen tussen de tunnel van de Noord-Zuidverbinding en de Zeggendijk (+/- 1,7 km)

Als de aanleg van de voorgenoemde zone positief geëvalueerd wordt, kunnen de nodige kredieten voorzien worden voor (het) volgende stuk(ken).

Het voorontwerp dat hier voorligt betreft wel al de volledige Roerdompstraat. En het is ook aangewezen om ontwerper IOK nu al een omgevingsvergunningaanvraag te laten opmaken voor de hele Roerdompstraat. Dit omwille van tijd- en kostenefficiëntie. Het voorkomt immers dat we telkens van nul moeten starten bij elke volgende zone.

De uitgave voor de opdracht “Aanleg van een rammelstrook langs de noordzijde van Roerdompstraat in de zone gelegen tussen de tunnel van de Noord-Zuidverbinding en de Zeggendijk (+/- 1,7 km)” wordt in het voorontwerp geraamd op: zie voorontwerpdossier.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorontwerp goed voor de opdracht “Infrastructuurwerken voor de aanleg van een rammelstrook en nieuwe boordsteen naast de bestaande asfaltweg te Roerdompstraat”, opgemaakt door ontwerper IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen geeft ontwerper IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel opdracht om een omgevingsvergunningaanvraag op te maken voor de opdracht “Infrastructuurwerken voor de aanleg van een rammelstrook en nieuwe boordsteen naast de bestaande asfaltweg te Roerdompstraat”.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen keurt de voorontwerpraming goed voor de opdracht “Aanleg van een rammelstrook langs de noordzijde van Roerdompstraat in de zone gelegen tussen de tunnel van de Noord-Zuidverbinding en de Zeggendijk (fase 1 = +/- 1,7 km)”.

Artikel 4

Voor de opdracht “Aanleg van een rammelstrook langs de noordzijde van Roerdompstraat in de zone gelegen tussen de tunnel van de Noord-Zuidverbinding en de Zeggendijk (fase 1  van +/- 1,7 km)” geeft het college van burgemeester en schepenen opdracht aan ontwerper IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel, om zijn rol als ontwerper verder te zetten, te beginnen met de opmaak van het definitief ontwerp.