Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

2023_CBS_00817 - Graspop 2023: rijroutes op grondgebied Geel - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/03/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00817 - Graspop 2023: rijroutes op grondgebied Geel - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_00817 - Graspop 2023: rijroutes op grondgebied Geel - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Graspop 2023 gaat door van 15 tem 18 juni in Dessel op dezelfde (nieuwe) locatie als vorig jaar. Woensdag 14 juni is campingdag, dit wil zeggen dat kampeerders zich al een dag voor de start van het festival mogen installeren op de camping. Dit zorgt voor een nog betere spreiding van de verkeersdrukte.


Argumentatie

Situatie in 2022

In 2022 heeft men nog meer ingezet op een spreiding van de aanrijroutes. Voor Geel betekende dit een bijkomende aanrijroute via Ten Aard, In Retie een extra aanrijroute via Pontfortsedijk/Prinsenpark.

Deze maximale spreiding van het verkeer heeft ervoor gezorgd dat alles supervlot is verlopen zonder noemenswaardige klachten.


Editie 2023

Voor de editie van 2023 wil men de spreiding opnieuw maximaliseren.

  • 61% van het verkeer komt via E34 afritten 24 Turnhout centrum,25 Oud-Turnhout en 26 Retie : 6% van het verkeer wordt opgevangen via route Ten Aard, 18% via N123 Prinsenpark, 25% via N118 Retie en 12% via N18 Dessel.
  • 39% van het verkeer komt via E313, afritten 23 Geel-West en 24 Geel Oost. Via N19/N174, R14, Diestseweg en Gasthuisstraat wordt het verkeer verder via N118 naar Dessel geleid.

Planning van de wegenwerken N118 Retieseweg tijdens graspop

Rijrichting N118 vanuit Retie naar Geel beschikbaar, rijrichting N118 vanuit Geel niet mogelijk -> dit betekent dat voor het toekomende verkeer komende van E313 alternatieve routes moeten gezocht worden, het gaat hierbij over +/- 600 pae/u

Volgende alternatieve routes zijn onderzocht:

  • verkeer van E313 via R14/N19g en N123 bijkomend afleiden naar Retie, maar N118 vanuit het noorden zit reeds op zijn maximum capaciteit (25%), dus geen optie
  • verkeer van E313 via R14 bijkomend via Ten Aard laten rijden, maar hier is maar een restcapaciteit van 150 pae, dus dat is geen oplossing
  • route via Mol (doorsteek via Ezaart naar Millegem en Castelsebaan): Castelsebaan is de cruciale as voor hulpdiensten, leveringen en de pendelbussen (40 gelede bussen), dus ook geen oplossing
  • verkeer via centrum Geel of via R14 afleiden naar Heistraat en Franse baan: ook hier zijn de wegen onvoldoende uitgerust om extra capaciteit van 600 pae op te vangen

Voorstel vanuit GMM/Scelta mobility

  • rijrichting N118 vanuit Geel naar Retie beschikbaar van woensdag 15/06 tot en met zondag 20/06 22u, rijrichting naar Geel is dan niet beschikbaar
  • rijrichting N118 vanuit Retie naar Geel terug beschikbaar vanaf zondag 20/06 vanaf 22u, rijrichting naar Retie niet beschikbaar (= huidige werfsituatie)
  • Flankerende maatregelen:
    • aandacht voor communicatie
    • aanpassing signalisatie 2x op 1 week
    • andere aanrijroutes maximaal benutten om zodoende minder dan 600 pae door de werfsituatie te laten rijden

-> Door dit voorstel kan alle verkeer afgewikkeld worden op gewestwegen en worden de gemeentewegen quasi niet belast.


Het voorstel werd besproken in een overleg tussen stad Geel, politie, regiomanager AWV en GMM/Scelta Mobility op 7 maart. Tijdens dit overleg werd de noodzaak van het gebruik van de N118 als aanrijroute wel duidelijk. Er werd afgesproken om dit voorstel verder af te toetsen bij stad Geel en politie tijdens het maandelijks coordinatie overleg (COM) en tevens op de werfvergadering van de N118. De regiomanager van AWV heeft wel duidelijk gesteld dat alle voortvloeiende kosten voor signalisatie en communicatie ten laste zijn van de aanvragende derde partij zijnde GMM

Advies COM - 15 maart 

COM geeft positief advies voor het omdraaien van de rijrichting N118 als aanrijrouten naar GMM van woensdag tot en met zondagavond 22u. Nadien moet de huidige regeling terug ingevoerd worden zodat uittocht ook vlot verloopt. Aanpassingen aan de signalisatie moeten met politie, stad en AWV doorgenomen worden

Advies vanuit werfvergadering N118 - 13 maart 

6.1.7 Graspop 2023: Festival gaat door van 15 tot 18-06-2023 en vraagt mogelijks aanpassingen aan werf- signalisatie.

WV-14: Aquafin meldt dat ze geen extra kosten wensen te betalen ifv mogelijke aanpassingen aan signalisatie en/ of rendementsverliezen.

WV-19: AWV meldt dat er, ondanks eventuele risico’s en onduidelijkheden voor omwonenden en doorgaand verkeer, toch de nodige wijzigingen en aanpassingen aan werfsignalisatie gaan moeten uitgevoerd worden in de festivalweek. Aannemer zal al zijn onkosten rechtsreeks kunnen regelen met organisatie van Graspop.


Naast het toekomende verkeer (alle dagen) en de grote uittocht op zondag, zijn er ook mensen met een dagticket die 's avonds wegrijden. Het gaat over een tijdspanne tussen 23u en 2u op donderdag-, vrijdag-, en zaterdagavond, met een intensiteit van +/- 500 pae. Een deel van dit verkeer zal mee in de noordelijke stroom meegestuurd worden, maar een deel daarvan zal ook naar het zuiden moeten. Hiervoor zullen de routes via Ten Aard en via Castelsebaan (via Mol) gebruikt worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt goed dat de aanrijroute via Ten Aard opnieuw gecontroleerd gebruikt wordt tijdens Graspop Metal Meeting editie 2023

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen keurt goed dat de rijrichting op de Retieseweg wordt omgedraaid vanaf woensdag tot en met zondagavond 22u om als aanrijroute van GMM te fungeren. Op zondag na 22u wordt de huidige verkeerssituatie terug ingesteld. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen beslist - mede in naam van AWV als wegbeheerder en Aquafin als bouwheer - dat alle kosten qua communicatie en aanpassingen signalisatie gedragen worden door de vragende derde partij, zijnde GMM. Er wordt aangeraden dat GMM in zee gaat met dezelfde aannemer voor de signalisatie als diegene die actief is op N118.