Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

2023_CBS_00842 - Omgevingsvergunning - het plaatsen van fietsenstallingen bij een school langs Zammelseweg 29 (202300030IV)-vergunning - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/03/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00842 - Omgevingsvergunning - het plaatsen van fietsenstallingen bij een school langs Zammelseweg 29 (202300030IV)-vergunning - Goedkeuren 2023_CBS_00842 - Omgevingsvergunning - het plaatsen van fietsenstallingen bij een school langs Zammelseweg 29 (202300030IV)-vergunning - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 16/04/2023

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022162176

Dossiernummer gemeente: 202300030

 

De gemeente Geel heeft op 27 januari 2023 een aanvraag ontvangen voor het plaatsen van fietsenstallingen bij een school. De aanvraag werd op 15 februari 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Geel gevestigd te Werft 20 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Zammelseweg 29

Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie N nr. 1493W

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

agrarisch gebied

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009.

Het RUP is niet van toepassing op deze aanvraag.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en de voorschriften van het gewestplan.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Een fietsenstalling bij een schoolgebouw is in strijd met de bestemming “agrarisch gebied”.

 

Volgens art. 4.4.7 uit de VCRO kan een afwijking van de voorschriften toegestaan worden voor handeling van algemeen belang. In het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van art. 4.1.1, 5°, art. 4.4.7.§2 en art. 4.7.1.§2 van de VCRO worden deze handeling opgesomd.

Voorliggende aanvraag voldoet aan art. 3.11°: andere constructies van algemeen belang dan de constructies vermeld in punt 1° tot en met 10°, voor zover:

a)      Bij de aanleg of bouw ervan de totale grondoppervlakte van het nieuwe gedeelte beperkt blijft tot maximaal 100 vierkante meter en de hoogte tot maximaal 20 meter;

b)      Bij de verbouwing, herbouwing, heraanleg of uitbreiding ervan de oppervlakte of het bouwvolume maximaal met 20% wordt vermeerderd ten opzicht van de op 1 september 2021 bestaande, vergunde of vergund geachte oppervlakte of bouwvolume, dat zonevreemd is.

 

Verordeningen

-          gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

-          gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

-          gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (2002/00309) voor het plaatsen van een antennemast in beton met bijbehorende zender-ontvanger en sirene met voedingsvoorziening - goedgekeurd op 26/01/2004.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2003/00216) voor het bouwen van een dierenhok - goedgekeurd op 28/07/2003.
  • Stedenbouwkundige vergunning (08220) voor nieuwbouw kleuterschool - goedgekeurd op 08/05/1984.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2006/00261) voor het verfraaien van een gevel met schilderijtjes - geweigerd op 29/10/2007.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2008/00424) voor het aanbrengen van panelen met graffiti - goedgekeurd op 10/11/2008.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2007/00571) voor het verfraaien van een voorgevel - GEEN BESLISSING op .
  • Stedenbouwkundige vergunning (2011/00342) voor het uitbreiden van het bestaande schoolgebouw met een sanitair blok - goedgekeurd op 18/08/2011.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2012/00225) voor verbouwen van een schoolgebouw tot polyvalente zaal - goedgekeurd op 03/12/2012.
  • Milieuvergunning 2004/V2/00565 voor oppompen verontreinigd grondwater - gedeeltelijk gunstig op 26/07/2004.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het bouwen van 2 fietsenstallingen.

 

De constructies zijn opgebouwd uit een zwarte stalen constructie, opgevuld met houten latten en grijze dakplaten.

Fietsenstalling 1 heeft een oppervlakte van 48m² en wordt ingeplant op het huidige graspleintje. De ondergrond blijft gras.

Fietsenstalling 2 heeft een oppervlakte van 36m² en wordt ingeplant waar nu de bestaande fietsenstalling staat.

 

 

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 13 maart 2023 werd het advies ontvangen van Provincie Antwerpen, dienst Integraal Waterbeleid

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 28 februari 2023 werd het advies ontvangen van Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst Stuifzand

Advies: gunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

Agrarisch gebied

Woongebied

 

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Zammelseweg).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Waterparagraaf

 

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Er is voldaan aan de gewestelijke stedenbouwkundige hemelwaterverordening
De afwatering van het hemelwater wordt niet opgevangen in goten, maar watert af naast de constructies. Het infiltreert op natuurlijke wijze in de ondergrond.

 

Het project is niet gelegen in signaalgebied.

 

Het project is gelegen in een overstromingsgevoelig gebied 2017. Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid werd opgevraagd. Dit advies werd ontvangen op 13/03/2023 en is gunstig mits voldaan is aan volgende voorwaarde:

  • De groenzone dient minimaal 25% van het afwaterend dakoppervlakte te bedragen.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het bouwen van 2 fietsenstallingen met een beperkte oppervlakte. Deze dienen om de fietsen van de leerlingen van de nabijgelegen school te stallen.  De aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

Door het voorzien van voldoende, goede bereikbare en ruime fietsenstallingen wordt het gebruik van de fiets als vervoersmiddel gestimuleerd.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De fietsenstallingen hebben een beperkte oppervlakte.

 

Visueel-vormelijke elementen

De constructies worden opgericht in een stalen geraamte dat opgevuld wordt met houten latten.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Provincie Antwerpen, afgeleverd op 13 maart 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst Stuifzand, afgeleverd op 28 februari 2023 is gunstig.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met voorwaarden.

 

Er dient strikt voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid.

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Er dient strikt te voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid.