Eindhoutseweg is bij begin en einde van de school/werk-dag zeer druk en chaotisch.
Er zijn 2 knelpunten:
Het team mobiliteit stelt volgende oplossingen voor:
Knelpunt 1 : Parkeerverbod aan beide kanten van de straat op het gedeelte Eindhoutseweg tussen Zammelseweg en de parking
Door het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van de straat kan een betere doorstroming gegarandeerd worden en verbetert de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Het voorstel is om borden E1 te plaatsen, laden en lossen blijft op die manier nog wel mogelijk.
Knelpunt 2 : Aanpassing parkeerstrook voor het MPI
De parkeerstrook voor het MPI is 41 meter, er kunnen 7 auto's parkeren. Het is een wegversmalling wat betekent dat er een regime van wisselend verkeer is : bestuurders richting Eindhout, die deze parkeerstrook als obstakel tegenkomen op hun rijstrook, moeten deze parkeerstrook voorbijrijden. Zij hebben echter een zeer beperkt zicht op het verkeer dat richting Oosterlo komt gereden aangezien de straat voorbij de parkeerstrook, een lichte bocht maakt naar rechts. Dit levert gevaarlijke situaties op en onbegrip bij sommige bestuurders. Er staan aan de overkant al paaltjes zodat er niet over het voetpad kan gereden worden.
De wegversmalling ligt ook niet logisch, meestal wordt een wegversmalling aangelegd om het inkomende verkeer naar een (dorps)centrum te vertragen. Hier ligt de wegversmalling op het verkeer dat van het centrum wegrijdt.
De dienst mobiliteit ziet 3 mogelijkheden:
Parkeertellingen hebben uitgewezen dat de parkeerplaatsen op de parking en aan de kerk nooit helemaal vol staan, er is nog ruimte. De leerkrachten van het MPI hebben bovendien hun eigen parking die ze moeten gebruiken.
Het MPI wil de wegversmalling liever behouden aangezien deze snelheidsremmend werkt wat volgens hun nodig is in deze omgeving. Ze hebben wel geen zicht op het feit of leerkrachten deze parkeerplaatsen voor de deur effectief gebruiken, maar zij hebben dus wel een eigen parking als alternatief.
Eindhoutseweg heeft een vast snelheidsregime van 30 km/u. Snelheidsmetingen uit 2019 net voorbij de wegversmalling tonen aan dat slechts een heel beperkt aantal (minder dan 1%) meer dan 40 km/u rijdt.
De verkeersdienst is voorstander van het behouden van de wegversmalling owv het snelheidsremmende effect. De dienst stelt wel voor om deze in te korten om het zicht op het toekomende verkeer te verbeteren en het voorbijsteken van deze parkeerstrook veiliger te maken.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om in Eindhoutseweg op het gedeelte tussen Zammelseweg en de parking voor het MPI, een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de weg door het plaatsen van E1 borden.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de parkeerstrook op de Eindhoutseweg voor het MPI niet te wijzigen en te laten zoals het nu is.