Terug
Gepubliceerd op 23/05/2023

2023_CBS_01424 - Omgevingsvergunning - een kleinhandelsactiviteit voor een assortimentswijziging langs Antwerpseweg 38 en 40 (202300111JH) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/05/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_01424 - Omgevingsvergunning - een kleinhandelsactiviteit voor een assortimentswijziging langs Antwerpseweg 38 en 40 (202300111JH) - Vergunning 2023_CBS_01424 - Omgevingsvergunning - een kleinhandelsactiviteit voor een assortimentswijziging langs Antwerpseweg 38 en 40 (202300111JH) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 22/05/2023 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023032815

Dossiernummer gemeente: 202300111Inrichtingsnummer: 20230320-0033

 

De gemeente Geel heeft op 17 maart 2023 een aanvraag ontvangen voor een kleinhandelsactiviteit voor een assortimentswijziging. De aanvraag werd op 27 maart 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

MEJO BVBA gevestigd te Gaston Eyskenslaan 2 te 3900 Pelt

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Antwerpseweg 38 en 40

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie L nr. 974A5

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978

bestemming: woongebied en agrarisch gebied

 

De aanvraag is niet gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg.

De aanvraag is gesitueerd in het ruimtelijk uitvoeringsplan Antwerpseweg.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 201900353/OMV_2019105233 voor het slopen van een woning goedgekeurd op 12/11/2019.
  • Omgevingsvergunning 202000395/OMV_2020112770 voor het regulariseren van een verharding geweigerd op 11/01/2021.
  • Stedenbouwkundige vergunning (04820) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 02/02/1970.
  • Stedenbouwkundige vergunning (03930) voor nieuwbouw eengezinswoning - geweigerd op 16/01/1967.
  • Stedenbouwkundige vergunning (03930 A) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 28/04/1967.
  • Stedenbouwkundige vergunning (01253) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 26/03/1956.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2010/00541) voor het bouwen van een carwash met interne stofzuigplaatsen na het slopen van een bestaande woning - goedgekeurd op 29/11/2010.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2012/00262) voor het oprichten van twee baanwinkels, een appartement en buitenaanleg - goedgekeurd op 03/09/2012.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2013/00088) voor het plaatsen van lichtreclame - goedgekeurd op 15/04/2013.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2013/00089) voor het plaatsen van lichtreclame - goedgekeurd op 15/04/2013.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2012/00471) voor het oprichten van een hoogspanningscabine bij twee baanwinkels - goedgekeurd op 14/01/2013.
  • Stedenbouwkundig attest 1859 voor nieuwbouw handel, horeca, diensten - positief gevonden op 27/11/2006.
  • Milieuvergunning 2010/V2/00854 voor carwash - goedgekeurd op 11/04/2011.
  • Milieuvergunning 2013/M3/04774 voor distributiecabine elektriciteit - goedgekeurd op 16/12/2013.
  • Milieuvergunning 2018M3/05090 voor carwash - goedgekeurd op 16/07/2018.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

Kleinhandelsactiviteit

Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag voor kleinhandelsactiviteiten heeft betrekking op een assortimentswijziging op een bestaand handelsgeheel aan de Antwerpseweg 38 te 2440 Geel.

Tot voor kort baatten op deze locatie X2O en Overstock een winkel uit met respectievelijk een netto verkoopoppervlakte van 1.503 m² en 1.386 m². Hiervoor werd in 2013 een socio-economische vergunning verkregen.

Recent heeft Overstock de site verlaten waardoor een unit vrij kwam. Vandaag wenst Mejo, een kleinhandel in horecamaterialen en bijhorigheden alsook diepvriesproducten, de unit over te nemen en hier hun eerste winkel in België te openen.

De bestaande site bestaat uit twee handelsunits; X2O baat al jaren een winkel uit met een bruto verkoopoppervlakte van 1.589 m² (netto 1.503 m²) en Mejo wenst de vrijgekomen unit met een bruto verkoopoppervlakte van 1.530 m² over te nemen. De aanvrager wenst een netto verkoopoppervlakte van 1.250 m² aan te vragen als volgt verdeeld over de categorieën van het handelsvestigingsbeleid:

                     • Categorie ‘Voeding’: 1.125 m²

                     • Categorie ‘Andere producten’: 125 m²

 

De totale netto verkoopoppervlakte van dit handelsgeheel bedraagt na wijziging 2.753 m² als volgt verdeeld over de categorieën van het handelsvestigingsbeleid:

                     • Categorie ‘Voeding’: 1.125 m²

                     • Categorie ‘Andere producten’: 1.628 m²

 

Er zijn 63 parkeerplaatsen (waarvan 4 plaatsen voor andersvaliden) bij de winkel gerealiseerd.

Er is eveneens een kwalitatieve fietsinfrastructuur voorzien met plaats voor 15 fietsen. De fietsenstallingen voor de klanten bevinden zich juist voor de inkom van de winkel.

Deze locatie richt zich op grootschalige kleinhandel in geconcentreerde vorm. De handelsruimte wordt ingevuld met een assortiment goederen dat gericht is op een doelgericht koopgedrag dat complementair is aan het recreatief winkelen in het centrum van Geel. Het concept van Mejo zit perfect op zijn plaats op een dergelijke locatie.

De nabijheid van de R14 zorgt voor een goede bereikbaarheid voor auto’s en leveringen zonder het stadscentrum hiermee te belasten. Het project is eveneens goed bereikbaar voor trage weggebruikers op fietsafstand van het stadscentrum.

De ligging langs de Antwerpseweg, maar ook de nabijheid van verschillende lokale en bovenlokale verbindingswegen, bezorgen het project een goede zichtbaarheid en mobiliteit.

De ingebruikname van de bestaande site passen volledig binnen het beleid van de overheid om bestaande ruimte te hergebruiken. Er wordt geen extra open ruimte in beslag genomen ten opzichte van de bestaande situatie. Verdichting en intensivering van het grondgebruik zijn de basisprincipes.

 

De aanvrager herinnert het College van Burgemeester en Schepenen aan de richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende de diensten van de interne markt. Er dient eveneens aandacht besteed te worden aan het nieuwe decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 22 april 2016. Dit decreet vervangt de wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen. Het decreet beperkt zich echter niet tot een vergunningenbeleid maar beoogt een integrale benadering waarbij verschillende instrumenten op elkaar afgestemd worden van visievorming tot het opmaken van ruimtelijke plannen en het vergunningsbeleid. Het integraal handelsvestigingsbeleid is gericht op vier basisdoelstellingen:

                     • Het creëren van duurzame vestigingsmogelijkheden voor kleinhandel, met inbegrip van het vermijden van ongewenste kleinhandelslinten.

                     • Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

                     • Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu, met inbegrip van het versterken van kernwinkelgebieden.

                     • Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit.

 

Dit impliceert eveneens dat economische criteria geen deel mogen uitmaken van het afwegingskader voor het al dan niet verlenen van een socio-economische vergunning.

 

De uitgangspunten van zowel het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen als het Ruimtelijk Structuurplan van de provincie Antwerpen betreffende kleinhandel zijn:

                     • de complementariteit tussen handel in de binnenstad en er buiten bewaren;

                     • vermijden van ongewenste aanzuigeffecten ten nadelen van de binnenstad;

                     • duurzame mobiliteit;

                     • het voorkomen van verdere lintbebouwing.

 

Geel behoort volgens het RSPA tot twee deelruimten, namelijk “de oostelijke netwerken als versterking van de stedelijke economische structuur” en “het netegebied, een kostbaar gegeven rond ruggen en valleien van beide netes”.

Geel is geselecteerd als structuur ondersteunend kleinstedelijk gebied en maakt deel uit van het stedelijk netwerk op Vlaams niveau “De Kempische As”. Om deze rol waar te maken is het nodig het kleinstedelijk gebied te verdichten. Dat houdt de omvorming in van de ‘open structuur’ tot een sterke kleinstedelijke structuur binnen de ring rond Geel. Een gedeelte van de bedrijvigheid van het kleinstedelijk gebied is gebonden aan het netwerk Albertkanaal. Beide systemen blijven echter zoveel mogelijk van elkaar gescheiden door open ruimte. De Provincie bakent met uitvoeringsplannen het kleinstedelijk gebied af.

In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan lezen we dat commerciële activiteiten zoveel mogelijk in het kernwinkelgebied of in de nabije omgeving ervan geïntegreerd dienen te worden. Binnen bepaalde zones zijn er echter bepaalde kleinhandelsactiviteiten toegestaan.

De stad Geel heeft de 'Strategische visie Geel 2040' uitgeschreven. Dit beleidsplan beschrijft de uitdagingen die op Geel afkomen, de ambities van de stad, de doelstellingen voor het ruimtelijk beleid en de vertaling hiervan in de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Geel. Voor de toekomst van Geel is het belangrijk dat nieuwe kleinschalige detailhandelsfuncties zoveel mogelijk in het centrum van de stad worden geconcentreerd. Op die manier kan het centrum van Geel aantrekkelijk blijven als winkelgebied en worden bovendien ook horeca, cultuur en toerisme in Geel verder gestimuleerd. Deze trend speelt in op de kwaliteitssprong die klanten verwachten van een kleinhandelscentrum.

Handelscentra evolueren op die manier naar ‘belevingsgebieden’ waar consumenten een mix opzoeken van horeca- en handelszaken, evenementen, periodieke marktplaatsen voor lokale producenten, cultuuraanbod, aangename publieke ruimten.

Langs de andere kant wil men de groei van de stad niet in de weg staan. Om deze groei op te kunnen vangen en tegelijk de belangrijke open ruimte kwaliteiten van vele gebieden in de stad te kunnen bewaren, is het noodzakelijk om het bebouwd weefsel op een slimme manier te verdichten. Dit vraagt om een goede begeleiding van deze groei, waarbij er binnen nieuwe projecten zuinig wordt omgegaan met de ruimte, dat deze op goede locaties gelegen moeten zijn en dat deze projecten op een goede manier omgaan met de kwaliteiten van de plek en de omgeving.

In plaats van het steeds verder bebouwen van de open ruimten, wil de stad Geel maximaal inzetten op het herontwikkelen van bestaande bebouwde ruimten, op het stimuleren van slimme functiecombinaties, van zuinig ruimtegebruik en verdichting.

Het is vandaag de dag niet meer realistisch om de consument uitsluitend het centrum van de gemeente of de stadskern als volwaardige winkelplaats aan te bieden. De stadskernen blijven de belangrijke aders van handel maar de perifere handel is vandaag niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Deze evolutie heeft de stad Geel goed begrepen.

Perifere handel en centrum winkelen hoeven niet concurrentieel te zijn, maar kunnen perfect complementair zijn voor elkaar en naast elkaar bestaan. Het centrum winkelen kan eerder gelinkt worden aan “fun-shopping”, waarbij de consument opteert voor een gezellige dag te shoppen waarbij de nabijheid van verschillende assortimenten alsook de beleving een grote rol spelen. Dit assortiment wenst de stad Geel te groeperen binnen het kernwinkelgebied.

Het perifere winkelen hangt eerder samen met “run-shopping”, het doel gerichte winkelen staat centraal in combinatie met veel ruimte om te parkeren. Deze vorm van winkelen hoort niet in het stadscentrum thuis, aangezien daar niet in deze behoeften kan voorzien worden. De retailers zoeken grotere verkoopruimten met grote parking en die gemakkelijk bereikbaar is. Dit soort zaken worden best geconcentreerd aan de rand van de kernen (zoals de Antwerpseweg) waar de ontsluiting ook meer gericht is op het vervoer met de auto.

Het is daarbij de bedoeling dat centrum en Antwerpseweg elkaar daarbij aanvullen en niet beconcurreren.

 

Ingedeelde inrichtingen of activiteiten

De aangevraagde inrichting betreft een kleinhandel in horecamaterialen en bijhorigheden alsook diepvriesproducten. Binnen de inrichting vindt er geen productie of dergelijke plaats, enkel verkoop van horecaproducten. Het Mejo concept bestaat voornamelijk uit food artikelen voor de horeca met de nadruk op diepvries en droogvoeding. Verder wordt er een deel non-food aangeboden zoals verpakkingen, kookbenodigdheden en kleine elektronica.

 

Onderstaande rubrieken uit de indelingslijst van Vlarem II worden aangevraagd:

                     16.3.2°a) : Koelinstallaties voor het bewaren van producten;

                     45.4.d): verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong;

                     45.4.e)1°: Opslag van producten van dierlijke oorsprong.

 

Aanvraag milieumelding (klasse 3) voor een nieuw filiaal van 'Mejo BV' gelegen te Antwerpseweg 40, 2440 Geel. Mejo zal zijn intrek nemen in de handelsunit die voorkort werd ingenomen door 'Overstock Garden' (zie situeringsplannen in bijlage).

 

De inrichting betreft een kleinhandel in horecamaterialen en bijhorigheden alsook diepvriesproducten. Binnen de inrichting vindt er geen productie of dergelijke plaats, enkel verkoop van horecaproducten. Het Mejo concept bestaat voornamelijk uit food artikelen voor de horeca met de nadruk op diepvries en droogvoeding. Verder wordt er een deel non-food aangeboden zoals verpakkingen, kookbenodigdheden en kleine elektronica. Het filiaal in Geel betreft hun eerste winkel in België.

 

Onderstaande rubrieken uit de indelingslijst van Vlarem II worden aangevraagd:

* 16.3.2°a) : Koelinstallaties voor het bewaren van producten;

* 45.4.d): verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong;

* 45.4.e)1°: Opslag van producten van dierlijke oorsprong.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 31 maart 2023 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 24 april 2023 werd het advies ontvangen van Stadsontwikkeling en kernversterking

De aanvraag betreft:

- overname handelsunit Antwerpseweg 40. Voorheen was Overstock Garden gevestigd in dit pand.

- Uitbating kleinhandel in horecamaterialen, accessoires en diepvriesproducten.

 

Er wordt een kleinhandelsvergunning aangevraagd voor een netto verkoopoppervlakte van 1250m².

- Categorie ‘Voeding’: 1.125 m²

- Categorie ‘Andere producten’: 125 m²

 

Mejo is een kleinhandel in horecamaterialen, accessoires en diepvriesproducten en wil in Geel zijn eerste winkel in België te openen.

 

De aanvraag werd door de gemeentelijke omgevingsambtenaar van de stad Geel volledig en ontvankelijk verklaard op 27 maart 2023.

Deze omgevingsvergunningsaanvraag heeft betrekking op een aanvraag voor kleinhandelsactiviteiten,  gelegen aan de Antwerpseweg 40 te 2440 Geel met als kadastrale omschrijving Geel ‘Afdeling 3, sectie L, nrs 974/t/3; 974/x/3; 974/y/3; 981’.

 

Overeenkomstig artikel 13 van het Decreet van 15 juli 2016 betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid wordt de aanvraag getoetst aan de basisdoelstellingen van het integraal handelsvestigingsbeleid.

 

Basisdoelstelling 1: Het creëren van duurzame vestigingsmogelijkheden voor kleinhandel, met inbegrip van het vermijden van ongewenste kleinhandelslinten

 

Gezien de toenemende schaarste aan bebouwbare ruimte is een zuinig ruimtegebruik en een efficiënt investeringsbeleid van de handels- en bedrijfssector noodzakelijk. Verdichting en intensivering van het grondgebruik zijn de basisprincipes. De ingebruikname van bestaande gebouwen past volledig binnen dit beleid waarbij een bestaande, leegstaande handelsunit opnieuw wordt ingevuld.

 

Basisdoelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

 

MEJO bv richt zich als kleinhandelaar in horecamaterialen, accessoires en diepvriesproducten op ondernemingen en is ook toegankelijk voor particulieren. In Geel en omgeving zijn er heel wat horecaondernemingen gevestigd. Het aantal aanbieders in horecamaterialen in de regio is beperkt. Een extra aanbieder kan interessant zijn voor de lokale horecaondernemingen.

 

Basisdoelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu, met inbegrip van het versterken van kernwinkelgebieden

 

In het Beleidsplan Ruimte Geel, en meer bepaald in het beleidskader veelzijdige stad, wordt een gebiedsgericht beleid voor kleinhandel vooropgesteld. Grootschalige detailhandel, waar hoofdzakelijk in ruime hoeveelheden wordt aangekocht, en grote winkels met uitzonderlijke (stuk)goederen die enkel met gemotoriseerd vervoer kunnen vervoerd worden, kan zich volgens dit beleid vestigen langs de Antwerpseweg.

 

Bijkomend wenst de stad om commerciële activiteiten zoveel mogelijk in het kernwinkelgebied of in de nabije omgeving ervan te integreren. De locatiekeuze voor de nieuwe winkel van Mejo met hun specifiek assortiment past daarom binnen de visie van de stad waarbij de leefbaarheid van het stedelijk milieu wordt verhoogd en de kern wordt gevrijwaard van grote verkeersstromen.

 

Er zal geen verstorend effect zijn op de reeds bestaande activiteiten in de omgeving (wonen en handel). Omwille van de aard van het assortiment zal het effect op het kernwinkelgebied zeer beperkt zijn.

 

Basisdoelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

 

Door de ligging buiten het centrum, aan de gewestweg N19 en vlakbij het op- en afrittencomplex van de snelweg E313, is het handelspand voor klanten, leveranciers en personeel vlot bereikbaar met de wagen, met de fiets en het openbaar vervoer.

 

- Er worden 63 parkeerplaatsen voorzien, waarvan 4 plaatsen voor andersvaliden.

- Er wordt een kwalitatieve fietsinfrastructuur geplaatst voor 15 fietsen, aan de inkom van de winkel.

- De laad- en loszones voor leveranciers bevinden zich achteraan het gebouw. Er zullen gemiddeld twee leveringen per week plaatsvinden, hoofdzakelijk buiten de spitsuren?

 

Besluit

 

Rekening houdend met de analyse van het aanvraagdossier en de aftoetsing met de basisdoelstellingen van het integraal handelsvestigingsbeleid volgens artikel 13 van het Decreet van 15 juli 2016 betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid kan er vanuit de dienst Ondernemen een gunstig advies worden verleend voor deze aanvraag tot omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten van MEJO bv, gelegen aan de Antwerpseweg 40, te 2440 Geel (percelen kadastraal bekend als ‘Afdeling 3, sectie L, nrs 974/t/3; 974/x/3; 974/y/3; 981’ voor een netto handelsoppervlakte van 1250m².

 

Advies: gunstig

 

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

 

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op te minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden (artikel 11 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langs een gewestweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Het voorliggende (bouw)project heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Bovendien worden er geen belangrijke ondergrondse constructies gebouwd en worden er geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is.

Mer-screening

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

Natuurtoets

De inrichting ligt ca. 1950 m van habitatrichtlijngebied en ca. 5350 m van vogelrichtlijngebied. Er kan gesteld worden dat de impact van de inrichting op de speciale beschermingszones in de omgeving zal verwaarloosbaar zijn.

 

Milieuaspecten

Water

Bedrijfsafvalwater

De inrichting betreft een kleinhandel in horecamaterialen en bijhorigheden alsook diepvriesproducten. Binnen de inrichting vindt er geen productie of dergelijke plaats, enkel verkoop van horecaproducten. Het Mejo concept bestaat voornamelijk uit food artikelen voor de horeca met de nadruk op diepvries en droogvoeding.

Er wordt verklaard dat er geen uitsnijderij aanwezig zal zijn en dus geen bedrijfsafvalwater geproduceerd zal worden. De producten zijn reeds voorverpakt.

Huishoudelijk afvalwater

Binnen de inrichting wordt er enkel water aangewend voor het sanitair en de winkel te reinigen. Het afvalwater wordt als huishoudelijk beschouwd, bedraagt minder dan 600 m³/jaar en is bijgevolg niet ingedeeld in de indelingslijst van het VLAREM II.

Lucht

Alle installaties moeten een koelmiddel met een GWP < 2500 CO2-eq gebruiken. De koelmiddelen zullen nog gekozen worden. De koelinstallaties met een GWP van meer dan 3 ton CO2-eq moeten jaarlijks een lekdetectie ondergaan.

Een bron van mogelijke luchtemissies zijn de koelinstallaties aanwezig binnen de inrichting. Conform de sectorale voorwaarden zal er periodiek een onderhoud en lekdichtheidstest op deze installaties voorzien worden.

Bodem en Afval

Restafval dient ingezameld te worden door de uitbater. Papier en karton wordt verzameld en opgehaald, of naar het plaatselijk containerpark gebracht. Glas wordt naar de glasbollen gebracht.

De tijdelijke opslag van het dierlijk afval gebeurt in een waterdichte bak met deksel die wordt opgeslagen in de koelinstallatie. De opslag zal nooit in open lucht plaatsvinden.

Het mogelijk dierlijk afval dat zou ontstaan door calamiteiten, dient opgehaald te worden door een erkende ophaler.

Er kan gesteld worden dat de inrichting een minimale impact op de bodem zal hebben.

Geur

De tijdelijke opslag van het dierlijk afval bij calamiteiten dient te gebeuren in een waterdichte bak met deksel die wordt opgeslagen in de koelinstallatie. De opslag zal nooit in open lucht plaatsvinden.

Overwegende dat het dierlijk afval in een afgesloten container in de koeling wordt opgeslagen zal de geurhinder die de inrichting teweeg zal brengen in de omgeving minimaal zijn.

Mobiliteit

Overwegende dat de omgevingsvergunningsaanvraag in hoofdzaak een handelszaak is met een grote hoeveelheid parkeerplaatsen, kan het huidige, reeds gekende mobiliteitsaspect als basis genomen worden om eventuele hinderaspecten te beoordelen. Hierbij kan rekening gehouden worden met eerder geformuleerde hinderklachten of met hinderklachten die tijdens het openbaar onderzoek gemaakt worden.

Geluid en trillingen

De grootste bron van geluid of trillingen m.b.t slagerijen en handelszaken betreft het aan- en afrijden van voertuigen. Er kan verwacht worden dat de mogelijke geluidshinder minimaal zal toenemen ten opzichte van de huidige situatie.

Bovendien dient de exploitant volgende maatregelen te nemen om geluidshinder te vermijden of te beperken:

-          De pomp van de luchtkoelingsinstallatie van de winkel en het atelier dient in een geluidsdichte bekisting geïnstalleerd te worden;

-          tijdens het leveren wordt gevraagd om de motor stil te leggen.

Gelet op het feit dat de slagerij gelegen is aan een doorgangsweg, kan er gesteld worden dat er geen bijkomende geluidshinder zal ontstaan ten opzichte van het omgevingsgeluid. Indien er in het verleden geen klachten met betrekking tot geluidshinder geformuleerd werden, valt er geen onaanvaardbare hinder te verwachten met betrekking tot voorliggende aanvraag.

Conclusie milieutechnische beoordeling

Met betrekking tot de onderzochte milieutechnische aspecten in voorliggende beoordeling en op basis van de gegevens in de aanvraag lijkt gesteld te kunnen worden dat er geen indicaties zijn tot het verlenen van een negatief advies. Het lijkt echter wel aangewezen om bij eventuele vergunningverlening in de mate van het mogelijke rekening te houden met onderstaande bemerkingen, aanvullingen, aanbevelingen en/of voorstellen voor

bijzondere voorwaarden:

-          De pomp van de luchtkoelingsinstallatie van de winkel en het atelier dient in een geluidsdichte bekisting geïnstalleerd te worden.

-          Tijdens het leveren van producten wordt door de exploitant gevraagd aan de leveranciers om de motor stil te leggen.

 

Op basis van de gegevens in het aanvraagdossier adviseert de omgevingsambtenaar de vergunningsaanvraag gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.

De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk gunstig geadviseerd:

 

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

16.3.2°a)

Koelinstallaties voor het bewaren van producten met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 8,56 kW:

- 20x diepvriezers: 0,285 kW

- 2x koelkasten: 1,43 kW (Nieuw)

8,56 kW

3

45.4.d)

Verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong (enkel voorverpakt, geen uitsnijderij aanwezig) (Nieuw)

1 verkooppunt

3

45.4.e)1°

Opslag van max. 30 ton producten van dierlijke oorsprong (Nieuw)

30 ton

3

 

 

 

 

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

Functionele inpasbaarheid

Een kleinhandelsactiviteit voor een assortimentswijziging stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft geen impact op het ruimtegebruik van het perceel.

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft geen impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De Omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer, afgeleverd op 31 maart 2023, is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van Stadsontwikkeling en kernversterking, afgeleverd op 24 april 2023, is gunstig.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

-          De pomp van de luchtkoelingsinstallatie van de winkel en het atelier dient in een geluidsdichte bekisting geïnstalleerd te worden.

-          Tijdens het leveren van producten wordt door de exploitant gevraagd aan de leveranciers om de motor stil te leggen.

-           

Stedenbouwkundige voorwaarden

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 31/03/2023 met kenmerk AV/114/2023/00293.

Er wordt in huidige aanvraag nog geen publiciteit voorzien. Het oprichten van reclameconstructies, indien gewenst, dient deel uit te maken van een nieuwe aanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

Bijzondere milieuvoorwaarde

-          De pomp van de luchtkoelingsinstallatie van de winkel en het atelier dient in een geluidsdichte bekisting geïnstalleerd te worden.

-          Tijdens het leveren van producten wordt door de exploitant gevraagd aan de leveranciers om de motor stil te leggen.


Kleinhandelsactiviteit voorwaarde

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 31/03/2023 met kenmerk AV/114/2023/00293.

Er wordt in huidige aanvraag nog geen publiciteit voorzien. Het oprichten van reclameconstructies, indien gewenst, dient deel uit te maken van een nieuwe aanvraag.