Op maandag 08 mei 2023 ontving de dienst Vergunningen een princiepsvraag van IOK voor de invulling van het grootste perceel op industriezone Liessel, lot 12+ door het bedrijf MG Real Estate ifv hun klant Eutraco.
Dit lot werd voorbehouden aan MG Real Estate vanuit hun historische inspanningen om de gronden door IOK te verwerven, vandaar dat dit lot voor hen werd voorbehouden en niet vrij werd gecommercialiseerd, op voorwaarde natuurlijk dat zij zich houden aan de opgelegde toewijzingscriteria (zie bijlage).
IOK geeft mee dat de aanvraag voldoet aan de opgelegde toewijzigingscriteria en wenst het dossier definitief toe te wijzen. Alvorens dit te doen wenst IOK het standpunt te kennen van het College van Burgemeester en Schepenen.
De bouw wordt voorzien door MG Real Estate voor exploitant Eutraco. Eutraco.
Gegevens bij het plan (zie bijlage)
Activiteiten van de exploitant
Eutraco staat als logistiek dienstverlener voor een totaal-ontzorging van haar klanten actief in Voeding, Verpakking, FMCG, Retail, DIY, Bouw & Constructie alsook lichte Chemie. Met de geest van een familiaal bedrijf, een degelijke Belgische verankering én de professionele werking van een grotere corporate leveren wij een onderscheidende beleving voor onze klanten. Het Eutraco netwerk staat voor:
• 300.000 m2 Logistieke & Warehouse Operaties. Waarvan > 100.000 m2 carbon- en energie neutraal;
• Een transport vloot van +400 eenheden;
• Zee- en luchtvracht expeditie;
• Eigen douane agentschap.
Beoogde tewerkstelling volgens de aanvrager:
Voor de ontwikkeling van MG Real Estate en Eutraco verwachten we een aantal werknemers tijdens de opstart van gemiddeld 20 - 25 personen per 10.000 m2 bedrijfsperceel met een verdere groei van 5% tot 10% per jaar. De groei in werknemers na 3 jaar zal naar schatting minimaal 150 VTE bedragen over de hele site.
Invulling van het perceel volgens de aanvrager:
We zijn er ons van bewust dat de ontwikkelbare economische ruimte zeer schaars is. Daarom streven wij op dit unieke plot naar een optimaal ruimtegebruik met een bebouwingsgraad van ongeveer 50% of een footprint van +/- 36.091 m2. In het ontwerp hebben we een gebouw van 24 m hoog ontworpen met veel pallet plaatsen. Dit zal verder geoptimaliseerd worden in samenspraak met de eindgebruiker. Een goed masterplan met een goede ontsluiting en algemene bufferzones voor groen, water, parking en trage weggebruikers zal essentieel zijn voor een duurzame en toekomstgerichte bedrijfsomgeving. In de niet-bebouwde oppervlakte tekenen wij naast de personeelsparking en truckcourt de terreineigen buffercapaciteit en groenvoorziening in. Ook recreatieruimte voor de werknemers zien we als duurzame infrastructuur. Een looppiste of een sportveld hebben we reeds voorzien in andere ontwikkelingen en kunnen ook hier mogelijks een meerwaarde bieden. De uiteindelijke invulling wordt afgestemd met de gebruiker in een verdere fase.
Verdeling van de ruimte volgens de aanvrager;
De optimale ontwikkeling zoals wij ze zien heeft een totale footprint van 36.091m2. Deze wordt ingedeeld in 3 compartimenten. De oppervlakte hiervan kan nog op maat van de exploitant en zijn operationele behoeften voor de eindklant geoptimaliseerd worden (meer of minder mezzanine voor bijkomende stockage of automatisatie, meer of minder kantoren voor personeel van de eindklant). In totaal zijn er een 43 laadkades voorzien voor de totale ontwikkeling. Voor een vloeiend gebruik van de laad-en loszone werd geopteerd voor een gebetonneerde dockingzone van 35 m diep. Zo garanderen we een vloeiende verkeerstroom op eigen terrein, zelfs bij drukke spitsmomenten. Het terrein is verder uitgerust met 7-tal truckparkings om overflow op drukke momenten op te vangen. Deze zijn gelokaliseerd aan de niet bebouwbare zones van het perceel om ook op deze manier optimaal om te gaan met ruimtegebruik. Voor de personenwagens wordt er een parkeerzone voorzien. Deze bestaat uit 2 rijen parkeerplaatsen gescheiden door een straat. De afmeting van één parking bedraagt 2,5 meter breed en 5 meter lang conform de huidige norm. De tussenliggende straat heeft een breedte van 6 meter om zowel in- en uit manoeuvreren mogelijk te maken én tweerichtingsverkeer. Dit zal zorgen voor een eenvoudig bruikbare personeels- en bezoekersparking op de veiligste manier. We zijn er ons van bewust dat waterhuishouding op heden een belangrijk aandachtspunt is. Net zoals we dit op andere ontwikkelingen toepassen hebben we hier in ons eerste schets rekening gehouden met een waterbuffering (op eigen terrein). Deze zal een knappe vormgeving krijgen en beplant worden met een varia aan inheemse planten.
Milieumaatregelen volgens de aanvrager:
Duurzaamheid is voor MG Real Estate en Eutraco geen modewoord of containerbegrip. Het is deel van ons DNA. Als ontwikkelaar-investeerder hebben we een verantwoordelijkheid naar onze toekomstige generaties en trachten we de ecologische impact van onze ontwikkelingen te neutraliseren of zelfs een positieve bijdrage te leveren naar omgeving en maatschappij. Om deze visie een concrete invulling te geven hangen we onze werkmethoden vast aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. We focussen ons daarbij op onderstaande 4 SDG’s:
1. Duurzame steden en gemeenschappen (BREEAM certificatie);
2. Verantwoorde consumptie en productie (circulariteit);
3. Goede gezondheid en welzijn (WELL certificatie);
4. Klimaatactie.
We toetsen onze projecten af aan deze SDG’s niet alleen vanuit de ontwerpfase maar ook vanuit de uitvoerings- en exploitatie-/beheerfase. We concretiseren deze initiatieven hieronder aan de hand van 5 duurzaamheidsthema’s zijnde energie, materialen, water, biodiversiteit en zuinig ruimte- en medegebruik.
Realisatieschema:
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt principieel de toewijzing van lot 12+ aan MG Real Estate ifv hun klant Eutraco goed en kan zich principieel vinden in het voorliggende project, onder voorbehoud van diverse inhoudelijke elementen die nog verder nader bekeken dienen te worden in het licht van de effectieve omgevingsvergunning zoals mobiliteit, groenaanleg, ...
De bouwplannen dienen nog voorbesproken te worden met de interne stadsdiensten.