Terug
Gepubliceerd op 12/04/2023

2023_CBS_00949 - Project Veilige schoolomgeving SBS Katersberg - Proefmaatregelen - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
di 11/04/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00949 - Project Veilige schoolomgeving SBS Katersberg - Proefmaatregelen - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_00949 - Project Veilige schoolomgeving SBS Katersberg - Proefmaatregelen - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In het project Veilige schoolomgeving wordt voor elke school hetzelfde traject gevolgd met de volgende 4 stappen: 

1. Wat wil het kind zelf?

De kinderen geven zelf aan hoe zij de schoolomgeving ervaren en wat hun wensbeeld is.

Deze stap wordt uitgevoerd bij alle leerlingen van de school. Aan de hand van volgende vragen kunnen zijn hun mening geven:

  • Hoe kom je naar school?
  • Als je zelf mag kiezen, hoe kom je dan naar school?
  • Is het veilig om naar school te komen?
  • Als je zelf iets mag veranderen aan de schoolomgeving, wat zou je dan veranderen?
  • Als je uit alle voertuigen uit de wereld mag kiezen, wat zou je kiezen om mee naar school te komen?

2. Participatietraject om uitdagingen te formuleren en oplossingen te zoeken

Met ouders, kinderen, leerkrachten, buurtbewoners ... formuleren we de uitdagingen die specifiek zijn voor deze schoolomgeving want elke school heeft zijn eigen mobiliteitsproblematiek. Met de hulp van experts zoeken we samen verder naar oplossingen. Deze oplossingen laten we goedkeuren door het college van burgemeester en schepenen voor we deze als proefopstelling invoeren.  

3. Invoeren proefopstellingen en testen

De voorgestelde maatregelen worden eerst getest, dit kan gaan van sensibiliseringsacties tot structurele ingrepen die gedurende een aantal maanden uitgetest worden.

4. Evaluatie

Eenmaal de testfase voorbij is, wordt er geëvalueerd. Hierbij gaat veel aandacht naar de terugkoppeling met de kinderen, ouders, buurtbewoners,... die mee de uitdagingen geformuleerd hebben. Is de evaluatie positief, dan kan de proefopstelling omgevormd worden tot een definitieve maatregel. Is de evaluatie niet (geheel) positief, dan wordt er bijgestuurd en gaat het project terug naar stap drie en worden nieuwe of aangepaste maatregelen ingevoerd.

Argumentatie

Stap 1 van het project werd uitgevoerd in mei 2022. De resultaten van de bevraging zijn samengevat in de bijlage " Resultaten bevraging lagere school - De Katersberg".

Stap 2, de participatieavond met ouders, buurtbewoners, leerkrachten,... werd fysiek georganiseerd. De avond ging door op 24 november 2022 met in totaal 21 inschrijvingen. 

Om toch ook de meningen te verzamelen van mensen die - omwille van diverse redenen - niet wensten of konden deelnemen was ook het online platform actief (op ideevoorgeel.be) waarop mensen hun voorstellen konden doorgeven. Hierop werden helaas geen ideeën geplaatst.

De participatieavond is zeer constructief verlopen. Er werd eerst in groepjes gewerkt rond de 3 onderzoeksvragen. De oplossingen/voorstellen van elke groepje werden nadien voorgesteld aan de volledige groep. Tijdens de pauze kon er dan gestemd worden op de verschillende voorstellen. De voorstellen met de meeste stemmen werden nadien met de volledige groep besproken.

De 3 onderzoeksvragen voor SBS De Katersberg: 

  • Hoe kunnen we het veiliger maken voor de fietsers en voetgangers?
  • Hoe kunnen we het stilstaan en parkeren beter organiseren?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de snelheidslimiet gerespecteerd wordt?

Het verslag van de participatieavond is terug te vinden in bijlage.

Op het einde van de avond waren er volgende gezamenlijke conclusies ivm de schoolomgeving in Katersberg en Koppeleershoeven 

  • Enkelrichting in Koppeleershoeven van Katersberg tot aan de Badstraat + aan één kant parkeren.
  • Als er een gekozen moet worden tussen ofwel een fietsstraat, ofwel een schoolstraat in Koppeleershoeven tussen de Katersberg en de Velodroomstraat dan gaat de voorkeur naar een schoolstraat.  
  • Parkeren op straat volledig verbieden in Katersberg tussen de Dr.-Van de Perrestraat en Koppeleershoeven (gevaarlijk om deze auto's voorbij te steken) Het zijn geen ouders die parkeren op het eerste deel van Katersberg maar het zijn voornamelijk buurtbewoners. Deze kunnen op de parkeerstrook gaan staan of op de personeelsparking van de school die buiten de schooluren door de buurt mag gebruik worden.
  • Een “breder” fietspad of aan één kant een fietspad en aan één kant een voetpad in Koppeleershoeven van Katersberg tot aan de Velodroomstraat. 
  • Fietspad in Katersberg aan de kant van school verbreden en achter de geparkeerde auto's leggen (is meer iets voor langere termijn, kan niet in proefopstelling)
  • Ouders moeten aangemoedigd worden om op tijd te komen om hun kinderen af te zetten of om te voet of met de fiets te komen.
  • De verlichte oversteekplaatsen op Katersberg zijn overbodig omdat de ingang van de school verplaatst wordt. De definitieve ingang is voorzien in Koppeleershoeven. De verlichtingspalen kunnen best verplaatst worden naar de oversteekplaats bij de kruising tussen Katersberg en Koppeleershoeven en/of de oversteekplaatsen op de dr.-Van de Perrestraat.


In stap 3, werden de resultaten besproken met de experten op 2 december 2022. Zie volledige discussie in bijgevoegd verslag.

Volgende proefmaatregelen worden voorgesteld:

  • Enkelrichting in Koppeleershoeven vanaf Katersberg tot aan de Badstraat in de richting van de Badstraat en enkel parkeren langs de rechterkant van de rijweg.
  • Parkeren op straat volledig verbieden in Katersberg tussen de Dr.-Van de Perrestraat en Koppeleershoeven en dit aan beide zijden. Parkeren in de parkeervakken thv de school is wel nog toegelaten.
  • Schoolstraat in Koppeleershoeven vanaf Katersberg tot aan de Velodroomstraat. De werkgroep vraagt een slagboom. Dit wordt ter plaatste nagekeken of dit mogelijk is door de politie en de deskundige mobiliteit van de stad.
  • De zone 30 in Katersberg wordt verkleind (owv schoolingang in Koppeleershoeven) en er komt dubbele bebording langs beide kanten van de weg.
  • Er wordt nagevraagd of de zebra verlichtingspalen aan de zebrapaden op Katersberg verplaatst kunnen worden. Daarnaast wordt nagevraagd of de verlichtingspaal bij het zebrapad op Katersberg aan de kruising met Koppeleershoeven geschilderd mag worden in geel/zwart. Het armatuur is reeds een nieuw LED armatuur.


Advies verkeersdienst stad en politie na plaatsbezoek ivm invoering schoolstraat in gedeelte Koppeleershoeven.

Vaststellingen:

  • Koppeleershoeven heeft een straatbreedte van 3 meter (tussen boordsteen en goot).
  • Daardoor kan er niets van de straat afgezet worden want we hanteren het principe dat bewoners in- en uit de schoolstraat mogen rijden en daardoor hebben bestuurders 3 meter rijbaanbreedte nodig, zeker met fietsers in de tegenrichting.
  • Een automatische slagboom die wel een deel vd rijbaan afsluit zoals op de andere plaatsen gaat dus niet omdat we niet willen dat de vergunninghouders zelf de slagboom kunnen bedienen (op andere locaties kunnen ze ernaast rijden, hier kan dat niet, dus dan zouden ze hem zelf moeten kunnen openen.)
  • Uit ervaring van de andere 2 schoolstraten weten we dat het plaatsen van enkel een bord C3 + onderbord "schoolstraat" niet het gewenste effect heeft en dat de schoolstraat dan vaak genegeerd wordt.

Voorstel:

  • Het is duidelijk dat er signalisatie moet komen die 's morgens en 's avonds de aandacht trekt op het feit dat het een schoolstraat is. Net zoals bij een zone 30 die dynamisch kan ingericht worden, kunnen we hier ook een dynamisch bord plaatsen dat oplicht tijdens de uren van de schoolstraat. Zo wordt telkens opnieuw de aandacht getrokken van de weggebruikers.
  • Als ondersteuning en extra aandachtstrekker kunnen we de manuele slagboom van 1.5m op de stoep plaatsen die destijds in de Burgstraat heeft gestaan (een foto hiervan is toegevoegd in de bijlagen). Deze kan door de school (opvang en/of leerkrachten) bediend worden tijdens de uren van de schoolstraat en verhindert de toegang voor buurtbewoners met vergunning niet.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft haar goedkeuring aan de volgende proefmaatregelen die worden ingevoerd in de schoolomgeving SBS de Katersberg door middel van een tijdelijk verkeersreglement:

  • Enkelrichting in Koppeleershoeven vanaf Katersberg tot aan de Badstraat in de richting van de Badstraat en enkel parkeren langs de rechterkant van de rijweg.
  • Parkeren op straat volledig verbieden in Katersberg tussen de Dr.-Van de Perrestraat en Koppeleershoeven en dit aan beide zijden. Parkeren in de parkeervakken thv de school is wel nog toegelaten.
  • Schoolstraat in Koppeleershoeven vanaf Katersberg tot aan de Velodroomstraat dmv een dynamisch bord schoolstraat en als ondersteuning de manuele slagboom van 1.5m op de stoep. Voor de bewoners die in het gedeelte schoolstraat wonen of een garage huren, zullen vergunningen afgeleverd worden. De uren van de schoolstraat zijn:
    • 8.15u tot 8.45u
    • 15.00u tot 15.30u
    • 12.05u tot 12.35u
  • De zone 30 in Katersberg wordt verkleind (owv schoolingang in Koppeleershoeven) en er komt dubbele bebording langs beide kanten van de weg.
  • Er wordt bij Fluvius nagevraagd of de zebra verlichtingspalen aan de zebrapaden op Katersberg weggenomen kunnen worden en verplaatst naar een andere locatie (nog af te spreken). Daarnaast wordt nagevraagd of de verlichtingspaal bij het zebrapad op Katersberg aan de kruising met Koppeleershoeven geschilderd mag worden in geel/zwart. Het armatuur is reeds een nieuw LED armatuur.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de dienst mobiliteit een prijsvraag organiseert voor de aankoop van een dynamisch schoolstraat bord. Afhankelijk van de levertermijn en plaatsing daarvan zal beslist worden op welke datum de proefopstelling kan ingaan. School en buurtbewoners worden tijdig ingelicht via de 'nieuwsbrief veilige schoolomgeving'.