Terug
Gepubliceerd op 25/08/2023

2023_CBS_02150 - Vervoerregio Kempen - Regionaal Mobiliteitsplan kennisname met opmerkingen - Vervoerregio Kempen - voorlopig Regionaal Mobiliteitsplan - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/08/2023 - 13:00 1.14 R
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_02150 - Vervoerregio Kempen - Regionaal Mobiliteitsplan kennisname met opmerkingen - Vervoerregio Kempen - voorlopig Regionaal Mobiliteitsplan - Beslissen 2023_CBS_02150 - Vervoerregio Kempen - Regionaal Mobiliteitsplan kennisname met opmerkingen - Vervoerregio Kempen - voorlopig Regionaal Mobiliteitsplan - Beslissen

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 juli 2018 keurde de Vlaamse Regering het nieuwe decreet basisbereikbaarheid principieel goed.
Basisbereikbaarheid staat voor het bereikbaar maken van belangrijke maatschappelijke functies op basis van een efficiënt en vraaggericht systeem en met een optimale inzet van vervoers- en financiële middelen.
 Centraal staat de term 'combimobiliteit'. Dit is de omschrijving van het multimodaal reisgedrag, waarbij reizigers voor hun verplaatsingen verschillende vervoersmiddelen combineren.

Op 1 april 2019 engageerde de stad zich om mee te werken aan het opstellen van het mobiliteitsplan van de vervoerregio Kempen. 

Dit plan werd in het college van burgemeester en schepenen van de stad Geel op 20 maart 2023 goedgekeurd mits volgende opmerkingen: 

  • “Het College van burgemeester en schepenen benadrukt dat stad Geel in de hele regio een uitzonderlijk zware last dient te dragen inzake regionaal doorgaand verkeer. Deze rol wordt met veel inzet opgenomen. Stad verwacht dat er in ruil voor deze rol die zij daarvoor opneemt, ook een betere steun aan de stad kan/zal worden gegeven, zodat zij deze rol ook kan blijven opnemen. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in het  dossier van de ventwegen aan de Antwerpseweg; ovonde of onderdoorgang van de ring, ter hoogte van Thomas More en KULeuven; IOK-rondpunt en PRUP regionale ontsluiting.
  • Op vlak van kamers rond mobiliteit staat Geel aangeduid alsof vrachtverkeer Geel kan doorkruisen, dit dient te worden aangepast.
  • Geel wegencategorisering. Geel heeft als stad vooral wegen die vallen onder een heel hoge categorie. Dit geeft een nadeel inzake ruimtelijke ontwikkelingen.
  • Het bestuur betreurt nog steeds dat de verbindingen Mol-Geel en Geel-Herentals inzake busvervoer werden gesupprimeerd. Het argument dat deze lijnen via het spoor moeten kunnen lopen,  gaat niet op voor andere soortgelijke trajecten in de vervoerregio, waar wel een dubbele lijn (spoor en bus ) voor blijft bestaan. Hierover wordt kortelings nog een overleg gepland vanuit het bestuur met De Lijn.”

De Lijn gaf op 11 april 2023 een bijkomende toelichting aan het college over het principe van de treinparallelliteit. Daarop werd verduidelijkt dat De Lijn werkt met het concept ‘IP’ (IntensiteitsPotentieel) dat mede als criterium wordt gebruikt voor het al dan niet weerhouden van busverbindingen. Toch blijft de stad Geel vragende partij voor een betere ontsluiting voor de onderwijs- en innovatiecampus.

Verder waren er overlegmomenten met MOW en AWV over de voortgang van verschillende dossiers, zoals de ongelijkgrondse kruising op de Ring voor fietsers van/naar de Innovatiecampus en een tijdelijke (in afwachting van een ongelijkgrondse kruising) heraanleg van het kruispunt R14XAntwerpseweg en over de invoering van een tonnagebeperking voor doorgaand vrachtvervoer op de as Diestseweg-Gasthuisstraat-Logen. Daarbij werden telkens stappen in het vooruitzicht gesteld, maar een concrete timing is er nog voor geen van deze dossiers. De stad Geel wenst voldoende druk te blijven houden op elk van deze dossiers.

Op de vervoerregioraad van 31 maart 2023 werd het plan voorlopig vastgesteld. In de aanloop van het openbaar onderzoek werden twee digitale infomomenten voor de gemeenteraadsleden van de 28 gemeenten van de vervoerregio Kempen georganiseerd.

Argumentatie

Het volledige voorlopige regionaal mobiliteitsplan en actieplan is toegevoegd als bijlage. 

Het openbaar onderzoek liep van 1 juni tot en met 29 juli. Op basis van binnengekomen bezwaren, opmerkingen en suggesties kunnen nog bijsturingen worden doorgevoerd.

In dat kader is het zinvol dat de stad Geel zelf ook nogmaals haar bezorgdheden onder de aandacht brengt. De stad Geel wil de nodige druk houden op de dossiers die voor haar belangrijk zijn.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van het ontwerpvervoersplan van de Vervoerregio Kempen.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen legt het voorlopig regionaal mobiliteitsplan van de Vervoerregio Kempen voor aan de Gemeenteraad ter kennisgeving en verzoekt de Gemeenteraad de volgende bezorgdheden onder de aandacht te brengen bij de Vervoerregio Kempen.

  • Regionale ontsluiting: voortgang dossier. Het PRUP werd voorlopig goedgekeurd. Na de definitieve goedkeuring verwacht de stad Geel dat snel geschakeld wordt naar een start van de werken voor de aanleg van de regionale ontsluiting.
  • OV-bediening Thomas More / KUL en toekomstige Innovatiecampus: de stad Geel blijft aandringen op een betere bediening van de campus door De Lijn vanuit Geel en vanuit Herentals, ook op niet-reguliere schooldagen. Verder blijft de stad uitdrukkelijk vragen naar kwalitatief openbaar vervoer vanuit Bel en Larum. Mocht dit niet kunnen worden gerealiseerd binnen het Vervoer op Maat, dan dient deze verbinding alsnog te worden opgenomen in het kernnet of het aanvullend net.
  • Een snelle voortgang in de dossiers die de barrièrewerking van de Ring (R14) verminderen, meer in het bijzonder wat betreft het kruispunt met de Antwerpseweg N19 (kortetermijnoplossing en langetermijnoplossing) en de ongelijkgrondse kruising voor fietsers en voetgangers van en naar de onderwijs- en innovatiecampus, en de aanleg van ventwegen langs de Antwerpseweg N19.
  • Een snelle invoering van een tonnagebeperking voor doorgaand vrachtverkeer in Sint-Dimpna. In het Vervoerregioplan is de bereikbaarheid van het bedrijventerrein in Dessel op korte termijn nu uitsluitend voorzien via Geel en Mol. De stad is vragende partij om in afwachting van de aanleg van de regionale ontsluiting de ontsluiting van dit bedrijventerrein ook te voorzien via de N19 vanuit Kasterlee en vanuit het noorden langs de N118 via Retie.