UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 21/08/2023 (bindende eindtermijn)
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023056034
Dossiernummer gemeente: 202300177
De gemeente Geel heeft op 22 april 2023 een aanvraag ontvangen voor het oprichten van een meergezinswoning met 4 appartementen. De aanvraag werd op 10 mei 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
VAN GILS ELECTRO BVBA gevestigd Venhoef 164 te 2322 Hoogstraten
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Pas 279
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie L nr. 835A4
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening betreffende de uitspringende terrassen.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Voor de uitsprongen in functie van terrassen uit de strook voor hoofdgebouwen, die zich bevinden zich op minder dan 2 m afstand van een perceelsgrens. wordt een afwijking, zoals bepaald in artikel 4.4.1 uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gevraagd.
Deze afwijking kan worden toegestaan omdat er een ondoorzichtig scherm wordt geplaatst op het terras met een hoogte van 1,9 m.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag betreft het bouwen van een meergezinswoningen met 4 appartementen.
Het betreffend perceel is vooraan bebouwd met een onvoltooide meergezinswoning. Achteraan het perceel zijn een berging (fietsen en vuilnis), 2 carports en 2 carportblokken van telkens 4 carports gebouwd. Voor de bouw van deze meergezinswoning, berging en carports was reeds een vergunning bekomen dd 7/5/2018 DBA_2017057640. De meergezinswoning zit momenteel nog in ruwbouwfase en is dus niet voltooid binnen de wettelijke termijnen, hiervoor wordt bijgevolg een heraanvraag gedaan. De achterliggende berging, carports en bijhorende waterdoorlatende verharding zijn wel reeds voltooid. Op het terrein zijn 10 carports en 13 parkeerplaatsen voorzien. Naast de vereiste parkeerplaatsen voor betreffend project zijn er ook plaatsen aangelegd voor het project in dezelfde straat op nr 259.
Het appartementsgebouw wordt opgetrokken in traditionele en duurzame materialen zoals grijze gevelsteen en grijze leien.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 20 mei 2023 t.e.m. 18 juni 2023. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.
Inhoud bezwaarschriften
De werken aan Pas 279 zijn al geruime tijd bezig (sinds 2018), er zijn in die tijd heel wat problemen gerezen. Om deze uit te klaren hebben de bezwaarindieners met de bouwheer een dadingsovereenkomst opgesteld.
Het uitvoeren van die dadingsovereenkomst wordt niet nageleefd (zo is de schutting waarvan sprake in punt E niet op de overeengekomen manier gezet, de schade waarvan sprake in punt D is niet hersteld).
Bij punt A gaat het over het bouwen over de perceelgrens. De aanpalende muur van onze eigendom is een 'eigen' muur. In de overeenkomst staat dat er niet over de perceelgrens mag gebouwd worden met uitzondering van de waterkering (dus een eindlaag van gevelleien of dergelijke van ongeveer 1 CM dikte).
Aangezien op de plannen kan afgeleid worden dat er toch over de perceelgrens gebouwd zal worden (5,5 CM), wordt er geëist dat er een aanpassing komt en de dading gerespecteerd zal worden.
Verder lijkt de grootte van de parking (het aantal parkeerplaatsen) wel wat overdreven ten aanzien van de grootte van het project.
Op de 3de verdieping lijkt het dat de vensters (zijnde glazen deuren en daarom dacht ik te beschouwen als vensters) op minder dan 1.90M van de perceelgrens staan.
Bezwaar tegen de 23 parkeerplaatsen die voorzien zijn bij Pas 279. Dit zijn te veel plaatsen in verhouding tot het aantal appartementen (8 appartementen).Volgens bezwaarindiener zijn 12 plaatsen ruim voldoende (8 appartementen x 1,5 plaats per appartement).
Er werd bezwaarindiener destijds beloofd dat de ruimte waar plaatsen 11,12 en 13 voorzien zijn groenzone zouden blijven (door middel van lage beplanting).
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Op 22 mei 2023 werd het advies ontvangen van Fluvius System Operator
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 19 juni 2023 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel)
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 7 augustus 2023 werd het advies ontvangen van de dienst Openbaar Domein van Geel
Advies riolering
Zonering-aansluiting
Het perceel waarop men de meergezinswoning aan het bouwen is, is gelegen in centraal gebied. Er is een gemengd rioleringsstelsel aanwezig in het openbaar domein. In de vorige vergunning werd opgelegd om de bestaande aansluiting te herbruiken en zelf de huisaansluitputjes RWA en DWA te plaatsen. Volgens telefonisch verkregen informatie wordt de bestaande aansluiting gebruikt. Men moet er voor zorgen dat er huisaansluitputjes aanwezig zijn in functie van keuring en controle. Bij voorkeur worden deze op privé geplaatst als dat mogelijk is, anders in de stoep zo dicht mogelijk tegen de bouwlijn aan.
Riolering algemeen
Op het funderingsplan is er een gescheiden stelsel van afvalwater en hemelwater voorzien, wat ook een verplichting is.
Op het plan staan geen diameters opgegeven van de afvoerbuizen. Er wordt verwacht dat men de correcte diameters gebruikt (max. 160 mm).
De afvoerbuizen worden volgens plan aangesloten op huisaansluitputjes RWA en DWA.
Huishoudelijk afvalwater
Voor het afvalwater voorziet men een gescheiden stelsel van fecaal water (toilet) en grijs water (douche, lavabo, …) tot buiten de woning wat een gunstig concept is. Men voorziet een sifonput waar beide afvoeren samenkomen om geurhinder te vermijden.
Hemelwater
De Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is van toepassing. Men is verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen.
Hemelwaterput
Men plaatst een hemelwaterput met een volume van 10.000L wat voldoet volgens de verordening. Op de put worden alle dakafvoeren van de meergezinswoning en van de berging/carports aangesloten.
Het is niet aangewezen om de terrassen van de verdiepingen van de meergezinswoning aan te sluiten op de hemelwaterput. Deze zouden aangesloten moeten worden op de overloop van de hemelwaterput, dus rechtstreeks naar de infiltratievoorziening.
Men zal het hemelwater herbruiken voor toiletspoeling, 1 wasmachine en 1 dienstkraan. Het is niet duidelijk of alle toiletten worden aangesloten als aftappunt. Men moet ervoor zorgen dat men het hemelwater zo optimaal mogelijk herbruikt. Men kan best een berekening maken hoeveel aftappunten men kan voorzien.
Infiltratievoorziening
Men voorziet een infiltratievoorziening met een volume van 6000L en een oppervlakte van 13,42m² wat voldoet volgens de verordening.
Waterdoorlatende verhardingen en niet-waterdoorlatende verhardingen die kunnen afwateren naar groenzone moeten niet mee ingerekend worden bij de dimensionering van de infiltratievoorziening. Het terras van het gelijkvloerse appartement zal afwateren naar naastliggende groenzone. De parkeerzone wordt aangelegd met waterdoorlatende klinkers en grind. Men moet ervoor zorgen dat ook de ondergrond, onder de waterdoorlatende klinkers, in waterdoorlatend materiaal wordt aangelegd.
Het is aangewezen om te opteren voor een infiltratievoorziening in de vorm van een open bekken, zoals een infiltratiekom of wadi. Dit is voordeliger naar aanleg en onderhoud en infiltreert bovendien het meest effectief.
Men voorziet een noodoverloop vanuit de infiltratievoorziening naar het openbare rioleringsstelsel. Dit is geen verplichting maar wordt wel toegestaan.
Advies toegang tot het perceel
In de huidige toestand is er op openbaar domein een bestaande toegang aan de linkerzijde van het perceel in functie van de garage van de gesloopte woning. Volgens het dossier zal de toegang aan de rechterzijde worden voorzien. Dit betekent dat het openbaar domein moet worden aangepast. Deze aanpassing mag men niet zelf uitvoeren, maar moet men aanvragen bij stad Geel.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Planologische toets
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Wegenis
Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het voorliggende bouwproject ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Bovendien worden er geen ondergrondse constructies gebouwd en worden er geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit wordt gecompenseerd door de plaatsing van een hemelwaterput en/of infiltratie- en/of buffervoorziening, overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke/provinciale/gemeentelijke stedenbouwkundige verordening. Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd.
Mer-screening
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.
Het ontwerp komt voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit en kan gekwalificeerd worden als stadsontwikkelingsproject.
Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag te screenen.
De m.e.r.-screeningsnota werd ten gronde gescreend en volledig bevonden.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Goede ruimtelijke ordening-Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.
Functionele inpasbaarheid
Het oprichten van 4 appartementen stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.
Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.
De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van het perceel. Er wordt echter niet meer plaats ingenomen dan voor een eengezinswoning. Het betreft 4 extra woongelegenheden wat qua schaal en bouwdichtheid inpasbaar is in de omgeving die gekenmerkt wordt door één- en meergezinswoningen.
Visueel-vormelijk
De aanvraag heeft een impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld. Er wordt immers meergezinswoning opgericht. Visueel is dat echter perfect inpasbaar in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.
Mobiliteit
De aanvraag heeft een beperkte invloed op de mobiliteit. Er worden immers 4 woongelegenheden voorzien. Op het terrein zelf worden alle parkeerplaatsen voor dit project en ook alle parkeerplaatsen voor het project op Pas 259 voorzien. Er zal dus geen extra parkeerdruk ontstaan op het openbaar domein
Bodemreliëf
De aanvraag heeft een impact op het bodemreliëf, alle parkeerplaatsen voor dit project en het project op Pas 259 worden immers op dit terrein voorzien. Er zal echter enkel waterdoorlatende verharding kunnen voorzien worden zodat een infiltratie in de bodem van het hemelwater maximaal blijft.
Hinderaspecten – gezondheid
De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.
Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 20 mei 2023 tot en met 18 juni 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er 3 bezwaarschriften ontvangen.
Inhoud bezwaarschriften
De werken aan Pas 279 zijn al geruime tijd bezig (sinds 2018), er zijn in die tijd heel wat problemen gerezen. Om deze uit te klaren hebben de bezwaarindieners met de bouwheer een dadingsovereenkomst opgesteld.
Het uitvoeren van die dadingsovereenkomst wordt niet nageleefd (zo is de schutting waarvan sprake in punt E niet op de overeengekomen manier gezet, de schade waarvan sprake in punt D is niet hersteld).
Bij punt A gaat het over het bouwen over de perceelgrens. De aanpalende muur van onze eigendom is een 'eigen' muur. In de overeenkomst staat dat er niet over de perceelgrens mag gebouwd worden met uitzondering van de waterkering (dus een eindlaag van gevelleien of dergelijke van ongeveer 1 CM dikte).
Aangezien op de plannen kan afgeleid worden dat er toch over de perceelgrens gebouwd zal worden (5,5 CM), wordt er geëist dat er een aanpassing komt en de dading gerespecteerd zal worden.
Verder lijkt de grootte van de parking (het aantal parkeerplaatsen) wel wat overdreven ten aanzien van de grootte van het project.
Op de 3de verdieping lijkt het dat de vensters (zijnde glazen deuren en daarom dacht ik te beschouwen als vensters) op minder dan 1.90M van de perceelgrens staan.
Bezwaar tegen de 23 parkeerplaatsen die voorzien zijn bij Pas 279. Dit zijn te veel plaatsen in verhouding tot het aantal appartementen (8 appartementen).Volgens bezwaarindiener zijn 12 plaatsen ruim voldoende (8 appartementen x 1,5 plaats per appartement).
Er werd bezwaarindiener destijds beloofd dat de ruimte waar plaatsen 11,12 en 13 voorzien zijn groenzone zouden blijven (door middel van lage beplanting).
Evaluatie bezwaarschriften
1) Overeenkomstig artikel 78 van het decreet op de omgevingsvergunning heeft een omgevingsvergunning steeds een zakelijk karakter en wordt zij verleend onder voorbehoud van de burgerlijke rechten. Het eigendomsstatuut en eventuele uitvoeringsproblemen daaromtrent mogen voor het vergunningverlenend bestuursorgaan niet relevant zijn, enkel een inhoudelijke beoordeling van de aangevraagde werken en handelingen kunnen een wettige beslissing ondersteunen.
Het opvolgen van de dadingsovereenkomst is geen bevoegdheid van de vergunningverlenende overheid.
2) Er worden meer parkeergelegenheden voorzien dan wettelijk bepaald, maar deze parkeerplaatsen werd reeds vergund in de vergunning van 07/05/2018 en ook reeds aangelegd.
De huidige aanvraag tot omgevingsvergunning werd gedaan omdat het gebouw niet winddicht gaat geraken binnen de 5 jaar na definitieve vergunningsdatum.
Een omgevingsvergunning kan enkel vervallen voor het niet- afgewerkte gedeelte van het bouwproject. De parkeerplaatsen zijn dus vergund en niet vervallen.
3) Boek 3 BW schaft het onderscheid tussen lichten en uitzichten af en bevat een nieuwe regeling voor alles wat licht en lucht doorlaat (art. 3.132 Boek 3 BW). Voortaan mag de eigenaar van een gebouw vensters met doorzichtige beglazing, muuropeningen, balkons, terrassen of soortgelijke werken aanbrengen voor zover deze op een afstand van minstens 1,9 meter van de perceelsgrens staan (art. 3.132 Boek 3 BW). Deze afstand wordt gemeten met een loodrechte lijn op de dichtste plaats aan de buitenkant van het venster, de muuropening, het balkon, het terras of soortgelijke werken tot aan de perceelsgrens.
De glazen deuren op de 3de verdieping voldoen aan deze bepaling.
4) In de voorwaarden van de vergunning wordt opgelegd dat de drie parkeerplaatsen helemaal achteraan op het terrein (P11, P12 en P13) dienen vervangen te worden door opgaande groenaanleg als buffer ten opzichte van het achterliggende perceel.
De rest van de verhardingen waren reeds vergund in de vorige vergunning (2017/00462) en aangelegd. Het verval van een vergunning is enkel van toepassing op het niet afgewerkte deel van het bouwproject.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de goedgekeurde plannen.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dienen ten minste 6 autostaanplaatsen en 11 fietsstalplaatsen te worden voorzien en behouden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
Tevens dienen er op het terrein 6 parkeerplaatsen te worden voorzien die onlosmakelijk verbonden blijven met het project op Pas 259.
De drie parkeerplaatsen helemaal achteraan op het terrein (P11, P12 en P13) dienen vervangen te worden door opgaande groenaanleg als buffer ten opzichte van het achterliggende perceel.
Alle verharding, met uitzondering van het terras, dient te worden uitgevoerd in waterdoorlatende materialen.
In de ruimte waar de fietsstalplaatsen worden gerealiseerd moeten voldoende stopcontacten worden voorzien die het opladen van elektrische fietsen mogelijk maken.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de brandweer zone Kempen dd. 15/06/2023 met kenmerk BWDP/2018-0070/003/01/BCO.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 22/05/2023.
Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op het perceel.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.
Men dient de bestaande aansluiting te gebruiken en zelf de huisaansluitputjes RWA en DWA te plaatsen volgens volgende richtlijnen:
De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.
Bij aanleg van de private riolering moet men rekening houden met de diepte van de bestaande aansluiting.
Men is verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. De plaatsing en het gebruik dient te gebeuren uiterlijk bij de ingebruikname van het gebouw of verharding.
De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:
De infiltratievoorziening moet aan volgende voorwaarden voldoen:
Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
In functie van de nieuwe toegang aan de rechterzijde moet het openbaar domein worden aangepast. Deze aanpassing mag men niet zelf uitvoeren, maar moet men aanvragen bij stad Geel. De kosten voor de aanpassing zijn ten laste van de aanvrager.
Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de goedgekeurde plannen.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dienen ten minste 6 autostaanplaatsen en 11 fietsstalplaatsen te worden voorzien en behouden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
Tevens dienen er op het terrein 6 parkeerplaatsen te worden voorzien die oblosmakelijk verbonden blijven met het project op Pas 259.
De drie parkeerplaatsen helemaal achteraan op het terrein (P11, P12 en P13) dienen vervangen te worden door opgaande groenaanleg als buffer ten opzichte van het achterliggende perceel.
Alle verharding, met uitzondering van het terras, dient te worden uitgevoerd in waterdoorlatende materialen.
In de ruimte waar de fietsstalplaatsen worden gerealiseerd moeten voldoende stopcontacten worden voorzien die het opladen van elektrische fietsen mogelijk maken.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de brandweer zone Kempen dd. 15/06/2023 met kenmerk BWDP/2018-0070/003/01/BCO.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 22/05/2023.
Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op het perceel.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.
Men dient de bestaande aansluiting te gebruiken en zelf de huisaansluitputjes RWA en DWA te plaatsen volgens volgende richtlijnen:
De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.
Bij aanleg van de private riolering moet men rekening houden met de diepte van de bestaande aansluiting.
Men is verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. De plaatsing en het gebruik dient te gebeuren uiterlijk bij de ingebruikname van het gebouw of verharding.
De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:
De infiltratievoorziening moet aan volgende voorwaarden voldoen:
Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
In functie van de nieuwe toegang aan de rechterzijde moet het openbaar domein worden aangepast. Deze aanpassing mag men niet zelf uitvoeren, maar moet men aanvragen bij stad Geel. De kosten voor de aanpassing zijn ten laste van de aanvrager.
Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.