Het stadsbestuur heft een belasting om de financiële noden te lenigen die het gevolg zijn van het afleveren van administratieve documenten en het verstrekken van administratieve dienstverlening.
De afgifte van allerlei administratieve documenten en het verstrekken van administratieve dienstverlening brengt financiële lasten met zich mee. Veel van deze administratieve documenten en prestaties zijn het gevolg van verplichtingen voor de burgers.
Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager is het billijk hiervoor een specifieke belasting te heffen. Deze belasting verlicht de financiële behoefte van de stad.
Wijzigingen in het reglement:
| Vorige tarieven | Nieuwe tarieven
|
afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf 12 jaar | 5 euro, verhoogd met de kosten die de federale overheid aanrekent, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure | 6 euro, verhoogd met de kosten die de federale overheid aanrekent, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure |
afgifte van een elektronische vreemdelingenkaart voor niet-Belgen vanaf 12 jaar | 5 euro, verhoogd met de kosten die de federale overheid aanrekent, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure | 6 euro, verhoogd met de kosten die de federale overheid aanrekent, eventueel verhoogd met de aangerekende kosten voor een spoedprocedure of zeer dringende spoedprocedure |
afgifte van een rijbewijs of voorlopig rijbewijs | 5 euro, verhoogd met de kosten die de federale overheid aanrekent | 6 euro, verhoogd met de kosten die de federale overheid aanrekent |
heraanvraag van een Pincode en PUK-code | 5 euro | De procedure voor een heraanvraag van een Pincode en PUK-code werd vereenvoudigd waardoor het tarief voor deze heraanvraag geschrapt kan worden. |
Het decreet lokaal bestuur.
Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De Wet van 15 december 1980 over de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
Het KB van 8 oktober 1981 over de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.
Het KB van 10 december 1996 over de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
De algemene onderrichtingen over het houden van de bevolkingsregisters, gecoördineerde versie van 31 maart 2019.
De wet van 18 juni 2018 en de omzendbrief van FOD Justitie van 11 juli 2018 over de overheveling van de voornaamsverandering naar de ambtenaren van de burgerlijke stand.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.