Op 7 september 2020 keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de beperkte parkeertijd goed.
Op 21 juni 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanpak voor de evaluatie en vernieuwen huidige parkeerconcessie goed, waarin de samenstelling van de stuurgroep en de projectgroep werd opgenomen.
Op 4 augustus 2021 en 24 september 2021 kwam de stuurgroep samen om de voorstellen van de dienst openbare werken en verkeer te bespreken.
Op 15 oktober 2021 werd het voorstel van de stuurgroep besproken op het beleidsoverleg. Hierop werd ook afgesproken om de projectgroep niet samen te roepen, maar advies te vragen aan de vzw Geel centrum en de AGM.
Op 25 oktober 2021 werd het voorstel besproken op de Raad van Bestuur van de vzw Geel centrum.
Op 26 oktober 2021 werd het voorstel besproken op de Adviesraad Gemeentelijke Mobiliteit (AGM).
Op 27 oktober 2021 werd het voorstel besproken met de huidige parkeerconcessionaris tijdens de commissie parkeerbeheer.
Op 14 februari 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de principebeslissing retributiereglement op het parkeren - voorstellen tot aanpassing goed. Een aantal van deze aanpassingen dienen opgenomen te worden in het aanvullend verkeersreglement beperkte parkeertijd.
Op 30 maart 2022 keurde de gemeenteraad het aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de beperkte parkeertijd goed, maar nadien werd er bij de bewoners van Pastoor Dergentstraat, Thomas De Backerstraat en Den Akker een bevraging uitgevoerd in verband met de invoering van een blauwe zone.
Op 23 juni 2022 keurde de gemeenteraad het aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de beperkte parkeertijd goed, waarbij de straten Pastoor Dergentstraat, Thomas De Backerstraat en Den Akker terug uit de blauwe zone werden gehaald na een negatieve bevraging van de bewoners.
Recentelijk werden achter Dornik en Verbueckenstraat nieuwe straten aangelegd die op dit moment nog niet zijn opgenomen in een parkeerregime.
Aangezien Dornik en Verbueckenstraat een regime hebben van "kortparkeren 30 min" om te vermijden dat bezoekers van het ziekenhuis de straten vol parkeren, lijkt het logisch om ook in de nieuwe wijk een regime van kortparkeren 30 minuten in te voeren.
Langs de andere kant is er ook reeds langer de vraag of er in de buurt toch geen parkeermogelijkheden van langere duur kunnen voorzien worden om de bezoekers van de woningen in deze straten de mogelijkheid te geven om langer dan 30 minuten te parkeren.
Daarom worden volgend parkeerregimes ingevoerd:
De gemeenteraad beslist het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de beperkte parkeertijd, gestemd in de zitting van 23 juni 2022, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
In volgende straten, gedeelten van straten en parkeerruimtes wordt het parkeren toegelaten mits gebruik te maken van de parkeerautomaten, volgens de gebruiksmodaliteiten vermeld op de toestellen:
Stationsplein, Stationsstraat, uitgezonderd parking Stationsstraat gelegen achter Stationsstraat n° 160, De Billemontstraat, Lebonstraat (gedeelte tussen Stationsstraat en Patronaatstraat), Werft (gedeelte tss. Patronaatstraat en Palingstraat), Kollegestraat (gedeelte tss. Doelenstraat en Diestseweg), Diestseweg (gedeelte tss. Kollegestraat en Gasthuisstraat), H. Geeststraat, Veldstraat, JB Stessensstraat, centrumparking Pas, centrumparking Nieuwstraat, parking Werft (voor stadhuis en zone voor de kerk), parking Lebonstraat (oude brandweer) en Werft (gedeelte tss. Possonsdries en Kameinestraat).
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door borden E9a met onderbord “betalend“.
In de volgende straten, gedeelten van straten en parkeerruimtes wordt een parkeerzone met beperkte parkeerduur conform de bepalingen van het artikel 27.1 (blauwe zone) van het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg voorzien:
Dr. Van de Perrestraat (gedeelte tss. Spoorweg en Merelstraat), Rozendaal, Heidebloemstraat, Pastoor Van Neylenstraat, Kollegestraat (gedeelte tss.Gasthuisstraat en Doelenstraat), parking Kollegestraat, Technische Schoolstraat (gedeelte tss. Stationsstraat en Kabienstraat), Kabienstraat, Elsum (gedeelte tss. Kabienstraat en Dr. Peetersstraat), Lebonstraat (gedeelte tss. Patronaatstraat en Kabienstraat), Patronaatstraat, Kameinestraat, Waaiburg (tot Anemoonstraat), Possonsdries, Anemoonstraat, Werft (gedeelte tss. Anemoonstraat en Possonsdries), Boerenkrijgstraat, Doelenstraat, Fabriekstraat, Dr. Verwaeststraat, Antwerpsedries (tot Kanunnikenblok), Kanunnikenblok, Gansakker, Schuttershof, Fehrenbach, Gasthuisstraat, Waterstraat ( tss. Pas en Fehrenbach), Schoolsteeg, Laar (tss. St.Dimpnaplein en ingang ziekenhuis), St. Dimpnaplein, Logen (gedeelte tss. St. Dimpnaplein en Burgstraat), Rijn (gedeelte tss. St. Dimpnaplein en Burgstraat), Molenstraat, Amandus De Vosstraat en Fien Geerincxstraat (op de parking gelegen tussen nrs 34 en 36 en het gedeelte tussen nummers 56 en 66)
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door borden E9a met pictogram schijf verplicht.
In volgende straten is het parkeren toegelaten voor alle voertuigen, met een maximumduur van 30 minuten:
Nieuwstraat, Pas (gedeelte tussen Peperstraat en Waterstraat), Dornik, Verbeuckenstraat en Fien Geerinckxstraat (gedeelte tussen huisnummers 1 en 34)
De borden E9a met onderbord “max. 30 min" worden aangebracht.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.