Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

2023_CBS_02946 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Sint-Corneliusstraat - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/11/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_02946 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Sint-Corneliusstraat - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_02946 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Sint-Corneliusstraat - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op het kruispunt van de Sint-Corneliusstraat met Larum ontstonden al meermaals gevaarlijke verkeerssituaties doordat het niet duidelijk is wie er voorrang heeft. Het kruispunt lijkt op een rotonde, maar de verkeersregels van een rotonde gelden er niet. Dit leidt tot verwarring. Bestuurders reden hierdoor al meermaals tegen het middeneiland, met heel wat schade tot gevolg. 

De Sint-Corneliusstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom Larum.

De Sint-Corneliusstraat is gelegen binnen de tonnagebeperking van 5 ton.

Argumentatie

De Sint-Corneliusstraat is een zijstraat van hoofdstraat Larum. Op het kruispunt met Larum moet het verkeer komende van de Sint-Corneliusstraat dus steeds voorrang geven aan het verkeer op Larum. 

Echter is dit kruispunt dermate ingericht dat het heel wat kenmerken heeft van een rotonde, o.a. een middeneiland. Hierdoor interpreteert het verkeer komende van de Sint-Corneliusstraat de situatie in veel gevallen ook als een rotonde, en gebruiken zij het punt als dusdanig. D.w.z. dat zij aannemen dat ze, eenmaal op de “rotonde”, voorrang hebben op het verkeer op Larum. Doordat niet iedereen dezelfde regels volgt op deze kruising, ontstaan gevaarlijke situaties. Daarom is het aangewezen om de situatie eenduidig te maken voor iedere weggebruiker en om van het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat een rotonde te maken.

Aangezien het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat een punt is dat voorkomt op veel examenroutes van het Examencentrum Geel, worden zij op de hoogte gesteld van deze wijziging. 

De wijziging zal bovendien onderwerp zijn van een brede communicatie in de omgeving.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005. Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz op code.esignflow.be met code 6087-7779-6505-4717 2/4
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Sint-Corneliusstraat, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

Op de aansluiting van de Sint-Corneliusstraat met Larum gelden de verkeersregels van een rotonde. De bestuurders rijdend op de rotonde genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen. Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode worden aangebracht. Verkeersbord D5 wordt aangebracht op de rotonde.

Artikel 3

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • Ter hoogte van Sint-Corneliusstraat huisnummer 10.

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 4

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.