Op het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat ontstonden al meermaals gevaarlijke verkeerssituaties doordat het niet duidelijk is wie er voorrang heeft. Het kruispunt lijkt op een rotonde, maar de verkeersregels van een rotonde gelden er niet. Dit leidt tot verwarring. Bestuurders reden hierdoor al meermaals tegen het middeneiland, met heel wat schade tot gevolg.
Larum behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom Larum.
Larum behoort tot het beheer van de stad en is deels gelegen binnen de zone 30 ‘schoolomgeving’ Larum.
Larum is een voorrangsweg en het verkeer komende van de zijstraten dient daarom voorrang te verlenen.
Echter is het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat dermate ingericht dat het heel wat kenmerken heeft van een rotonde, o.a. een middeneiland. Hierdoor interpreteert het verkeer komende van de Sint-Corneliusstraat de situatie in veel gevallen ook als een rotonde, en gebruiken zij het punt als dusdanig. Hierbij komen zij in conflict met het verkeer op Larum dat voorrang heeft.
Doordat niet iedereen dezelfde regels volgt op deze kruising, ontstaan gevaarlijke situaties. Daarom is het aangewezen om de situatie eenduidig te maken voor iedere weggebruiker en om van het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat een rotonde te maken.
Aangezien het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat een punt is dat voorkomt op veel examenroutes van het Examencentrum Geel, worden zij op de hoogte gesteld van deze wijziging.
De wijziging zal bovendien onderwerp zijn van een brede communicatie in de omgeving.
De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Larum, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De bestuurders rijdend in Larum genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende wegen met uitzondering van de rotonde. De verkeersborden B15 worden aangebracht. In alle zijstraten worden de verkeersborden B1 aangebracht.
Op de aansluiting van Larum met de Sint-Corneliusstraat gelden de verkeersregels van een rotonde. De bestuurders rijdend op de rotonde genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen. De verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode worden aangebracht op Larum en in de Sint-Corneliusstraat. Verkeersbord D5 wordt aangebracht op de rotonde.
Ter hoogte van huisnummer 17 kan het verkeer van op Larum rechts afslaan in de richting van Rauwelkoven. Het eerste deel van deze afslag maakt nog deel uit van Larum, met huisnummers 17 t.e.m. 25. Dit gedeelte is een eenrichtingsstraat. De verkeersborden F19, C1, M12 en M18 worden aangebracht.
Bestuurders op het stuk Larum, met huisnummers 17 t.e.m. 25, uitkomend op Rauwelkoven en op Larum (fietsers), moeten voorrang verlenen aan het verkeer op Rauwelkoven, resp. Larum. De verkeersborden B1 worden aangebracht.
Ter hoogte van huisnummer 33 kan het verkeer van op Larum rechts afslaan in de richting van de Larumsebrugweg. Het eerste deel van deze afslag maakt nog deel uit van Larum, met huisnummers 33 t.e.m. 43. Dit gedeelte is een eenrichtingsstraat. De verkeersborden F19, C1, M12 en M18 worden aangebracht.
Bestuurders op het stuk Larum, met huisnummers 33 t.e.m. 43, uitkomend op de Larumsebrugweg en op Larum (fietsers), moeten voorrang verlenen aan het verkeer op de Larumsebrugweg, resp. Larum. De verkeersborden B1 worden aangebracht.
Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Ter hoogte van Larum nummer 2 en ter hoogte van nummer 16 wordt het verkeersbord A23 geplaatst.
Op Larum zijn er verhoogde inrichtingen:
Ter aankondiging van deze verhoogde inrichtingen wordt het verkeersborden A14 geplaatst, met onderbord "150 m" of op een aangepaste afstand van de verhoogde inrichting.
Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.