Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

2023_CBS_02947 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Larum - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/11/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_02947 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Larum - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_02947 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Larum - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat ontstonden al meermaals gevaarlijke verkeerssituaties doordat het niet duidelijk is wie er voorrang heeft. Het kruispunt lijkt op een rotonde, maar de verkeersregels van een rotonde gelden er niet. Dit leidt tot verwarring. Bestuurders reden hierdoor al meermaals tegen het middeneiland, met heel wat schade tot gevolg. 

Larum behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom Larum.

Larum behoort tot het beheer van de stad en is deels gelegen binnen de zone 30 ‘schoolomgeving’ Larum.

Argumentatie

Larum is een voorrangsweg en het verkeer komende van de zijstraten dient daarom voorrang te verlenen. 

Echter is het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat dermate ingericht dat het heel wat kenmerken heeft van een rotonde, o.a. een middeneiland. Hierdoor interpreteert het verkeer komende van de Sint-Corneliusstraat de situatie in veel gevallen ook als een rotonde, en gebruiken zij het punt als dusdanig. Hierbij komen zij in conflict met het verkeer op Larum dat voorrang heeft. 

Doordat niet iedereen dezelfde regels volgt op deze kruising, ontstaan gevaarlijke situaties. Daarom is het aangewezen om de situatie eenduidig te maken voor iedere weggebruiker en om van het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat een rotonde te maken.

Aangezien het kruispunt van Larum met de Sint-Corneliusstraat een punt is dat voorkomt op veel examenroutes van het Examencentrum Geel, worden zij op de hoogte gesteld van deze wijziging. 

De wijziging zal bovendien onderwerp zijn van een brede communicatie in de omgeving.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005. Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz op code.esignflow.be met code 6087-7779-6505-4717 2/4
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Larum, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De bestuurders rijdend in Larum genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende wegen met uitzondering van de rotonde. De verkeersborden B15 worden aangebracht. In alle zijstraten worden de verkeersborden B1 aangebracht. 

Artikel 3

Op de aansluiting van Larum met de Sint-Corneliusstraat gelden de verkeersregels van een rotonde. De bestuurders rijdend op de rotonde genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen. De verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode worden aangebracht op Larum en in de Sint-Corneliusstraat. Verkeersbord D5 wordt aangebracht op de rotonde.

Artikel 4

Ter hoogte van huisnummer 17 kan het verkeer van op Larum rechts afslaan in de richting van Rauwelkoven. Het eerste deel van deze afslag maakt nog deel uit van Larum, met huisnummers 17 t.e.m. 25. Dit gedeelte is een eenrichtingsstraat. De verkeersborden F19, C1, M12 en M18 worden aangebracht.

Artikel 5

Bestuurders op het stuk Larum, met huisnummers 17 t.e.m. 25, uitkomend op Rauwelkoven en op Larum (fietsers), moeten voorrang verlenen aan het verkeer op Rauwelkoven, resp. Larum. De verkeersborden B1 worden aangebracht.

Artikel 6

Ter hoogte van huisnummer 33 kan het verkeer van op Larum rechts afslaan in de richting van de Larumsebrugweg. Het eerste deel van deze afslag maakt nog deel uit van Larum, met huisnummers 33 t.e.m. 43. Dit gedeelte is een eenrichtingsstraat. De verkeersborden F19, C1, M12 en M18 worden aangebracht.

Artikel 7

Bestuurders op het stuk Larum, met huisnummers 33 t.e.m. 43, uitkomend op de Larumsebrugweg en op Larum (fietsers), moeten voorrang verlenen aan het verkeer op de Larumsebrugweg, resp. Larum. De verkeersborden B1 worden aangebracht.

Artikel 8

Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • Ter hoogte van Larum nummer 2;
  • Ter hoogte van Larum nummer 9;
  • Ter hoogte van Larum nummer 18;
  • Ter hoogte van Larum nummer 32;
  • Ter hoogte van Larum nummer 54.

Ter hoogte van Larum nummer 2 en ter hoogte van nummer 16 wordt het verkeersbord A23 geplaatst.

Artikel 9

Op Larum zijn er verhoogde inrichtingen:

  • Ter hoogte van het kruispunt van Larum met Velveken;
  • Ter hoogte van het kruispunt van Larum met Rauwelkoven;
  • Ter hoogte van het kruispunt van Larum met de Larumsebrugweg.

Ter aankondiging van deze verhoogde inrichtingen wordt het verkeersborden A14 geplaatst, met onderbord "150 m" of op een aangepaste afstand van de verhoogde inrichting.

Artikel 10

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • Ter hoogte van Larum huisnummer 46.

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 11

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.