Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

2023_CBS_03009 - Omgevingsvergunning - het verwijderen van een overwelving en de regularisatie van het verplaatsen van een overwelving langs Blokstraat / (202300418JH) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/11/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_03009 - Omgevingsvergunning - het verwijderen van een overwelving en de regularisatie van het verplaatsen van een overwelving langs Blokstraat / (202300418JH) - Weigering 2023_CBS_03009 - Omgevingsvergunning - het verwijderen van een overwelving en de regularisatie van het verplaatsen van een overwelving langs Blokstraat / (202300418JH) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 27/11/2023 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023121370

Dossiernummer gemeente: 202300418

 

De gemeente Geel heeft op 19 september 2023 een aanvraag ontvangen voor het verwijderen van een overwelving en de regularisatie van het verplaatsen van een overwelving. De aanvraag werd op 4 oktober 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Vansant Dirk en Dierckx Lisbeth VVZRL gevestigd Blokstraat 13 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Blokstraat /

Kadastrale ligging: afdeling 2 sectie A nr. 886M3

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

landschappelijk waardevol agrarisch gebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Milieuvergunning 2012/V2/00922 voor grondwaterwinning - goedgekeurd op 03/09/2012.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het verwijderen van een overwelving en de regularisatie van het verplaatsen van een overwelving.

De aanvraag betreft de regularisatie van een bestaande grachtoverwelving over een niet gecategoriseerde baangracht op een perceel landbouwgrond, bewerkt door een landbouwbedrijf.

De overwelving werd aangelegd zonder vergunning, ter vervanging van een andere, smallere en minder gunstig gelegen overwelving. De overwelving werd uitgevoerd met betonnen rioolbuizen van 40cm diameter met aanvulling van zavel. De originele overwelving, die verwijderd wordt, is iets smaller en ligt op een lager gelegen en dus natter gedeelte van het perceel. Hierdoor is er op deze locatie meer modder- en spoorvorming en dus meer kans op overlast op de openbare weg dan op de nieuwe locatie.

 

 

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 7 november 2023 werd het advies ontvangen van Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur)

Advies: gunstig

 

Op 22 november 2023 werd het advies ontvangen van de dienst Openbaar Domein van stad Geel

Advies toegang met overwelving

Huidige situatie

In de bestaande situatie zijn er twee overwelvingen:

      Eén overwelving van 7 m. Dit is de oorspronkelijke overwelving.

      Eén overwelving van 10 m die recent door de eigenaars zelf werd aangelegd.

Afbeelding met lijn, diagram, Parallel, tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving       Afbeelding met lijn, diagram, tekst, Parallel

Automatisch gegenereerde beschrijving   Afbeelding met lijn, diagram, tekst, Parallel

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Aanvraag

Men wenst

  • de bestaande overwelving van 7m te verwijderen. Deze overwelving ligt op een minder gunstig gelegen locatie.
  • de nieuwe overwelving van 10m te regulariseren.

Advies

Volgens het Uitvoeringsbesluit van 7 mei 2021 betreft de onbevaarbare waterlopen mag er per perceel slechts 1 overwelving worden voorzien met een maximale breedte van 5m (gemeten van buitenkant kopmuur tot buitenkant kopmuur).

      Van de maximale breedte van 5m kan worden afgeweken als uit het dossier blijkt dat een bredere overwelving nodig is voor andere voertuigen dan personenwagens en lichte bestelwagens.

  • Het perceel betreft een landbouwgrond dat bewerkt wordt door een landbouwbedrijf. Het perceel zal dus toegankelijk moeten zijn voor grotere voertuigen. Er kan een breedte van 10 m worden toegestaan.

      Van het aantal overwelvingen kan worden afgeweken als uit het dossier blijkt dat er meer dan één overwelving nodig is in functie van de toegankelijkheid.

  • Dit is niet van toepassing

Ter plaatse werd nagekeken of de overwelving voldoet aan de Technische Fiche van stad Geel. Volgende vaststellingen werden gedaan:

      Er ligt geen 10 m maar minstens 14 m inbuizing. Dit is 4 m te veel in vergelijking met de aanvraag.

      Er kon niet worden vastgesteld of de gebruikte betonbuizen Benor-gekeurd zijn. Dit is wel een vereiste.

      Er kon ter plaatse niet worden vastgesteld of de betonbuizen werden geplaatst op een fundering van schraal beton met een dikte van 0,20m. Volgens de toegevoegde plannen (langsdoorsnede en dwarsdoorsnede) liggen de buizen op de bodem van de gracht zonder een fundering.

      Er werden buizen gebruikt met een diameter van 0,4m. Deze diameter is een minimale vereiste, maar als het nodig is moet er een grotere diameter worden geplaatst. Aangezien het hier om een brede gracht gaat, zou er een diameter van 0,5m geplaatst moeten worden.

      Er zijn geen kopmuren aanwezig.

      Als aanvulling werd er zavel gebruikt, wat is toegestaan.

      Er zijn geen goten voorzien.

Besluit: ongunstig

De geplaatste overwelving van 10m voldoet niet aan de Technische Fiche van stad Geel en kan bijgevolg niet worden geregulariseerd.

Men kan een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen voor een nieuwe overwelving met een maximale breedte van 10 m die voldoet aan de onderstaande Technische Fiche. Na het verlenen van deze nieuw aangevraagde vergunning moet men een aanvraag “aanpassing openbaar domein” doen bij stad Geel. Stad Geel verwijdert dan de bestaande overwelving en plaatst de nieuwe overwelving op kosten van de aanvrager. Men mag in geen geval zelf de werken uitvoeren.

 

Technische Fiche

De overwelving:

  • De overwelving wordt gebouwd van geprefabriceerde betonbuizen
  • De dikwandige betonbuizen, BENOR – gekeurd, hebben een doorlaatopening van min. 0,40m.
  • Ze moeten worden geplaatst op een fundering van schraal beton met een dikte van 0,20m.
  • Ter hoogte van de kopmuur wordt de fundering aangelegd met een dikte van 0,30m.
  • De lengte bedraagt max. 5m
  • De sleuf wordt aangevuld met goede aanvulgrond of zand indien er geen verharding boven op komt.
  • De vloer of de bodem moet aangelegd worden in overeenstemming met de bodem van de gracht, zodat het water voortdurend kan wegvloeien.

De kopmuren:

De kopmuren kunnen aangelegd worden:

  • In baksteenmetselwerk (dikte 0,30 m.) De dagzijden worden ingevoegd en alle metselwerk in contact met de grond wordt voorzien van cementering (dikte 1 cm.)  Het geheel wordt afgedekt met dekstukken in gladde beton of met een rollaag uit metselwerk.
  • Of in geprefabriceerd gewapend beton.

Verharding boven de ondergrondse constructie:

  • De betonbuizen zullen omhuld worden met een laag zandcement
  • De verharding wordt volgens volgende opbouw uitgevoerd:
    • Fundering: 15cm steenslag 22/40
    • Tussenlaag (bed): 5 cm zandcement
    • Verharding: betonstraatstenen. Deze betonstraatstenen zijn niet gekleurd (= betonkleur) met afmeting 22cm op 11cm of 22cm op 22cm.
    • Voegvulling: zand

Hellingspercentage:

Het hellingspercentage van de oprit bedraagt min. 0,02 m en max. 0,04 m per meter in de richting van de as van de weg.

Goot:

Er zal steeds een goot voorzien worden tussen oprit en rijweg/fietspad/voetpad.

Advies: ongunstig

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De aanduiding “landschappelijk waardevol gebied” is een overdruk van het landelijk gebied.

De bedoeling van de overdruk is in de eerste plaats het bestaande landschapskarakter zoveel mogelijk te bewaren en bijzondere aandacht te besteden aan de esthetische aspecten van nieuwe inplantingen of verbouwingen.

Wegenis

Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Mer-screening

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

Functionele inpasbaarheid

Het verwijderen van een overwelving en de regularisatie van het verplaatsen van een overwelving stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt in principe door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag van een overwelving is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

De geplaatste overwelving van 10m voldoet echter niet aan de Technische Fiche van stad Geel en is in zijn huidige vorm dan ook niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft geen impact op het ruimtegebruik van het perceel. 

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft geen impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit. 

Bodemreliëf

De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf. 

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur), afgeleverd op 7 november 2023, is gunstig.
  •  Het advies van de dienst Openbaar Domein van stad Geel, afgeleverd op 22 november 2023, is ongunstig.

 

Conclusie

Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van volgende reden:

 

De geplaatste overwelving van 10m voldoet niet aan de Technische Fiche van stad Geel en kan bijgevolg niet worden geregulariseerd.

Men kan een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen voor een nieuwe overwelving met een maximale breedte van 10 m die voldoet aan de onderstaande Technische Fiche. Na het verlenen van deze nieuw aangevraagde vergunning moet men een aanvraag “aanpassing openbaar domein” doen bij stad Geel. Stad Geel verwijdert dan de bestaande overwelving en plaatst de nieuwe overwelving op kosten van de aanvrager. Men mag in geen geval zelf de werken uitvoeren.

 

Technische Fiche

De overwelving:

  • De overwelving wordt gebouwd van geprefabriceerde betonbuizen
  • De dikwandige betonbuizen, BENOR – gekeurd, hebben een doorlaatopening van min. 0,40m.
  • Ze moeten worden geplaatst op een fundering van schraal beton met een dikte van 0,20m.
  • Ter hoogte van de kopmuur wordt de fundering aangelegd met een dikte van 0,30m.
  • De lengte bedraagt max. 5m
  • De sleuf wordt aangevuld met goede aanvulgrond of zand indien er geen verharding boven op komt.
  • De vloer of de bodem moet aangelegd worden in overeenstemming met de bodem van de gracht, zodat het water voortdurend kan wegvloeien.

De kopmuren:

De kopmuren kunnen aangelegd worden:

  • In baksteenmetselwerk (dikte 0,30 m.) De dagzijden worden ingevoegd en alle metselwerk in contact met de grond wordt voorzien van cementering (dikte 1 cm.)  Het geheel wordt afgedekt met dekstukken in gladde beton of met een rollaag uit metselwerk.
  • Of in geprefabriceerd gewapend beton.

Verharding boven de ondergrondse constructie:

  • De betonbuizen zullen omhuld worden met een laag zandcement
  • De verharding wordt volgens volgende opbouw uitgevoerd:
    • Fundering: 15cm steenslag 22/40
    • Tussenlaag (bed): 5 cm zandcement
    • Verharding: betonstraatstenen. Deze betonstraatstenen zijn niet gekleurd (= betonkleur) met afmeting 22cm op 11cm of 22cm op 22cm.
    • Voegvulling: zand

Hellingspercentage:

Het hellingspercentage van de oprit bedraagt min. 0,02 m en max. 0,04 m per meter in de richting van de as van de weg.

Goot:

Er zal steeds een goot voorzien worden tussen oprit en rijweg/fietspad/voetpad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning niet goed te keuren en de weigering af te leveren aan de aanvrager, omwille van volgende reden:


De geplaatste overwelving van 10m voldoet niet aan de Technische Fiche van stad Geel en kan bijgevolg niet worden geregulariseerd.

Men kan een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen voor een nieuwe overwelving met een maximale breedte van 10 m die voldoet aan de onderstaande Technische Fiche. Na het verlenen van deze nieuw aangevraagde vergunning moet men een aanvraag “aanpassing openbaar domein” doen bij stad Geel. Stad Geel verwijdert dan de bestaande overwelving en plaatst de nieuwe overwelving op kosten van de aanvrager. Men mag in geen geval zelf de werken uitvoeren.

 

Technische Fiche

De overwelving:

  • De overwelving wordt gebouwd van geprefabriceerde betonbuizen
  • De dikwandige betonbuizen, BENOR – gekeurd, hebben een doorlaatopening van min. 0,40m.
  • Ze moeten worden geplaatst op een fundering van schraal beton met een dikte van 0,20m.
  • Ter hoogte van de kopmuur wordt de fundering aangelegd met een dikte van 0,30m.
  • De lengte bedraagt max. 5m
  • De sleuf wordt aangevuld met goede aanvulgrond of zand indien er geen verharding boven op komt.
  • De vloer of de bodem moet aangelegd worden in overeenstemming met de bodem van de gracht, zodat het water voortdurend kan wegvloeien.

De kopmuren:

De kopmuren kunnen aangelegd worden:

  • In baksteenmetselwerk (dikte 0,30 m.) De dagzijden worden ingevoegd en alle metselwerk in contact met de grond wordt voorzien van cementering (dikte 1 cm.)  Het geheel wordt afgedekt met dekstukken in gladde beton of met een rollaag uit metselwerk.
  • Of in geprefabriceerd gewapend beton.

Verharding boven de ondergrondse constructie:

  • De betonbuizen zullen omhuld worden met een laag zandcement
  • De verharding wordt volgens volgende opbouw uitgevoerd:
    • Fundering: 15cm steenslag 22/40
    • Tussenlaag (bed): 5 cm zandcement
    • Verharding: betonstraatstenen. Deze betonstraatstenen zijn niet gekleurd (= betonkleur) met afmeting 22cm op 11cm of 22cm op 22cm.
    • Voegvulling: zand

Hellingspercentage:

Het hellingspercentage van de oprit bedraagt min. 0,02 m en max. 0,04 m per meter in de richting van de as van de weg.

Goot:

Er zal steeds een goot voorzien worden tussen oprit en rijweg/fietspad/voetpad.