Terug
Gepubliceerd op 08/08/2023

2023_CBS_02089 - Mogelijkheid tot tussenkomst betreffende de vordering tot vernietiging beslissing deputatie bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen betreffende het regulariseren van handelszaken (Yellow Park), gelegen Antwerpseweg 69 (201900572 joh) - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/08/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur
2023_CBS_02089 - Mogelijkheid tot tussenkomst betreffende de vordering tot vernietiging beslissing deputatie bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen betreffende het regulariseren van handelszaken (Yellow Park), gelegen Antwerpseweg 69 (201900572 joh) - Goedkeuren 2023_CBS_02089 - Mogelijkheid tot tussenkomst betreffende de vordering tot vernietiging beslissing deputatie bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen betreffende het regulariseren van handelszaken (Yellow Park), gelegen Antwerpseweg 69 (201900572 joh) - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 21/08/2023


Historiek Yellow Park

 

Op 30 december 2013 dienen LTF Services nv en Dorien Ooms  bij het college van burgemeester en schepenen van de Stad Geel een aanvraag in voor een stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van verschillende geclusterde grootschalige winkelpanden na afbraak van het bestaande pand op de percelen gelegen te 2440 Geel, Antwerpseweg 69.

Vergunning werd verleend op 07/04/2014. 

 

 Op 17 juli 2014 verleent de deputatie van de provincie Antwerpen in graad van administratief beroep een vergunning onder voorwaarden. 

 

Met het arrest van 4 oktober 2016 (nummer RvVb-A-1617-0124) vernietigt de Raad deze vergunning bij gebrek aan een afdoende m.e.r.-screening. 

 

De administratieve beroepsprocedure wordt hernomen en de deputatie van de provincie Antwerpen  verleent op 9 februari 2017 opnieuw een vergunning onder voorwaarden nadat het verzoek tot ontheffing van de verplichting tot het opstellen van een project-m.e.r. werd goedgekeurd door de dienst MER op 3 februari 2017. 

 

Met het arrest van 16 oktober 2018 (nummer RvVb-A-1819-0180) vernietigt de Raad ook deze vergunning aangezien de ontheffingsbeslissing niet bij de initiële  aanvraag was gevoegd.(5)

Op 27 december 2019 vragen LTF Services en Dorien Ooms een omgevingsvergunning aan voor het regulariseren van de bouw van retailpark 'Yellow Park' gelegen in Geel aan Antwerpseweg 69. De aanvraag betreft de regularisatie van een bestaande cluster van handelszaken. Het openbaar onderzoek loopt van 6 februari 2020 tot en met 6 maart 2020. Etablissementen Verellen nv  dient een bezwaarschrift in. Het college van burgemeester en schepenen van de stad Geel verleent op 6 juli 2020 een omgevingsvergunning onder voorwaarden aan LTF Services en Dorien Ooms.

 

Tegen deze beslissing tekenen LTF Services en Dorien Ooms op 15 augustus 2020 en de Etablissementen Verellen nv op 30 september 2020 bestuurlijk beroep aan bij de deputatie van de provincie Antwerpen. Na de hoorzitting van 12 november 2020 adviseert de provinciale omgevingsvergunningscommissie (hierna POVC) op 1 december 2020 om de omgevingsvergunning te weigeren. Op 14 januari 2021 verleent de deputatie van de provincie Antwerpen  de omgevingsvergunning onder voorwaarden conform de voorgebrachte plannen en de plannen bijgebracht op 7 december 2020. 

 

Etablissementen Verellen nv  vordert door neerlegging in het digitaal loket op 9 maart 2021 de vernietiging van de beslissing van de deputatie van de provincie Antwerpen  van 14 januari 2021, waarmee aan de LTF Services nv en Dorien Ooms  een omgevingsvergunning onder voorwaarden wordt verleend voor het regulariseren van de bouw van retailpark "Yellow Park"

De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft in zitting van 6 oktober 2022 een besluit genomen betreffende deze aanvraag tot vernietiging van de beslissing van de deputatie van de provincie Antwerpen van 14 januari 2022. 

 

De Raad voor Vergunningsbetwistingen beveelt de Deputatie om een nieuwe beslissing te nemen omwille van volgende reden:

Overeenkomstig de voorschriften van het PRUP Antwerpseweg dienen alle handelszaken te ontsluiten via de ventwegen, die momenteel nog niet zijn aangelegd langs Antwerpseweg. Er konden dus in principe geen handelszaken bijkomen langs Antwerpseweg, omdat die ventwegen er nog niet zijn. Aangezien stad Geel de economische ontwikkeling langs Antwerpseweg niet wilde hypothekeren, werd met  AWV overeengekomen dat er kan ontsloten worden via de Antwerpseweg, maar niet rechtstreeks, dus in dit geval via Steenovens. De Raad beschouwt de ontsluiting langs een gemeenteweg en niet langs de ventweg als een afwijking van het PRUP en er diende dus een openbaar onderzoek te worden gevoerd, wat de Deputatie niet had gedaan. 

Dus nu wordt aan de Deputatie bevolen door de Raad, om het dossier opnieuw te beoordelen en om een openbaar onderzoek te voeren over de ontsluiting.

 

In zitting van 04/05/2023 verleende de Deputatie een vergunning voor het regulariseren van de bouw van retailpark Yellow Park onder volgende voorwaarden:

  • Ondoorlatende verhardingen moeten zoveel mogelijk vermeden worden. De groenzone waarnaar verhardingen afwateren moeten horizontaal zijn of met een lichte maaiveldverlaging. 
  • Waterdoorlatende verharding dient te worden aangelegd onder een helling van minder dan 0,5% op een waterdoorlatende funderingslaag. Alle lagen dienen een minimale doorlatendheid van 5.4*10-5m/s te hebben. Bovendien mogen er geen afvoerkolken worden voorzien. Steenslagfundering moet conform Standaardbestek 250 voor waterdoorlatende verhardingen aangelegd worden. 
  • De betonverharding links van gebouw A kan niet natuurlijk afwateren. Deze moet naar de infiltratievoorziening afwateren. 40 OMBER-2020-0578-RVB-01 
  • Verplicht hergebruik van hemelwater voor minstens alle toiletten en een buitenkraan d.m.v. een pomp en apart leidingcircuit. 
  • Tijdens de uitvoering van de werken moet de locatie van de infiltratiezone gevrijwaard worden van zware belasting om bodemverdichting te vermijden. Zo kan de infiltratiecapaciteit maximaal behouden blijven. 
  • De ondergrondse parkeergarage dient te worden uitgevoerd als volledig waterdichte kuip en zonder kunstmatig drainagesysteem. 
  • De aanleg in de reservatiestrook moet op eenvoudig verzoek van AWV en op kosten van de aanvrager onmiddellijk verwijderd worden. Bij een eventuele onteigening zal deze aanleg (minstens de parkeerplaatsen en het vrijstaande publiciteitsbord) geen meerwaarde genereren in de vergoeding. 
  • Het vrijstaand publiciteitsbord in de reservatiestrook voldoet aan de volgende voorwaarden: 

o De totale oppervlakte van de constructies, met inbegrip van de borden (éénzijdig) (inclusief reeds aanwezige uithangborden) wordt beperkt tot 5 m². 

o De totale hoogte van de constructie (bord inbegrepen) wordt beperkt tot 4 meter. De afstand naar de perceelgrens tussen de private eigendommen moet minstens 1,5 maal de totale hoogte van de constructie bedragen. 

o Het bord en de dragende constructie mogen geen hinder betekenen voor de zichtbaarheid op het verkeer van de gewestweg t.h.v. de kruispunten en/of private uitritten. 

o Het bord en/of de dragende constructie mag niet over het openbaar domein uitsteken. 

o Bord noch constructie mogen verder reiken dan de ontworpen rooilijn. 

  • Aanvrager draagt de kosten van de nodige werken aan het openbaar domein, inclusief de nodige inbuizing. 
  • De aanvrager moet het studiewerk inzake en realisatie van de invoegstrook financieren en hierover in overleg gaan met de wegbeheerder. 
  • De invullingen van de gebouwen moeten zich aan de conclusies van het MOBER houden. 
  • Er dienen steeds ten minste 260 parkeerplaatsen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel) van het project. 
  • De circulatie op het terrein moet duidelijk aangegeven worden met borden. Minstens: 

- ter hoogte van de interne kruisingen tussen ToyChamps en het terrein van de aanvraag aangeven dat het verkeer vanuit ToyChamps niet naar links mag afdraaien en er dus enkel uitgereden kan worden achteraan gebouw C; 

- bij de uitrit te Kremer aangeven dat niet opgereden mag worden; 

- bij de toegangen aangeven tot welke zaken toegang genomen kan worden via de toegang. 

 De te rooien bomenrij langsheen de weg Steenovens moet gecompenseerd worden. Het plan met de groenvoorzieningen moet gerealiseerd worden en blijven. 

  • De bomen op het plan met de groenvoorzieningen moeten inheemse soorten zijn en inzoverre deze nog bijkomend aangeplant moeten worden, moeten ze plantmaat 16/18 hebben. 
  • Het advies van de brandweer dient nageleefd te worden. 
  • Het advies van ASTRID-veiligheidscommissie dient nageleefd te worden. 
  • Het advies van Inter dient nageleefd te worden. 41 OMBER-2020-0578-RVB-01 v De last opgelegd door het CBS in de beslissing in eerste aanleg wordt overgenomen: 
  • Als last wordt aan de vergunning een grondafstand met een oppervlakte van 49m² aan het Agentschap Wegen en Verkeer opgelegd om de ontsluiting van Steenovens te verbeteren overeenkomstig de aanduiding op het inplantingsplan. Deze grondafstand dient te zijn gebeurd binnen de 6 maanden na de definitieve uitvoerbaarheid van de vergunning. Hiervoor dient door de vergunningverkrijger contact te worden opgenomen met het Agentschap Wegen en verkeer.

 

Door Etablissementen Verellen nv wordt op 21 juni 2023 de aanvraag ingediend tot vernietiging van die vergunning door de RvvB.

 

Door de Raad voor Vergunningsbetwisting wordt nu de mogelijkheid geboden aan stad Geel om tussen te komen in de procedure en een standpunt in te nemen over de vordering tot vernietiging van de beslissing van de Deputatie van 04/05/2023.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om niet tussen te komen in de aanvraag tot nietigverklaring van de beslissing van de Deputatie van 04/05/2023 betreffende de regularisatie van handelszaken (Yellow Park) op Antwerpseweg 69 omdat dit al een lang lopend dispuut is tussen 2 aanpalende eigenaars en de stad hierin geen rechtstreeks betrokkene is.