Tijdens voorbesprekingen gaf het studiebureau aan dat de eventuele invoering van beperkt eenrichtingsverkeer in het hele segment van de Diestseweg of in een deelsegment ruimtelijke voordelen zou hebben: er komt wat meer marge om tegemoet te komen aan uiteenlopende eisen zoals daar zijn: vergroening, waterinfiltratie en waterberging, comfort voor voetgangers en fietsers, afwikkeling van het laden en lossen, ruimte benodigd voor handel (uitstallingen, terrassen) en evenementen. Het Team mobiliteit onderzocht wat vier verschillende scenario's aan implicaties zouden kunnen hebben voor de mobiliteit (verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leesbaarheid, modal shift), maar ook voor het handelsapparaat (ruimte voor uitstallingen en terrassen, bereikbaarheid en toegankelijkheid, connectie met parkings, passage, laden en lossen,...)
Het nulscenario heeft het voordeel dat niet ingegrepen wordt in bestaande gewoonten en praktijken, maar behoudt een aantal niet wenselijke neveneffecten zoals verkeer dat de gewenste bewegwijzerde route naar Parking Nieuwstraat niet volgt en een beperktere oversteekbaarheid door een bredere rijweg en hogere verkeersintensiteiten. Het nulscenario loopt uiteraard ook de ruimtelijke winst mis die verbonden is aan een smallere rijweg als gevolg van de invoering van beperkt eenrichtingsverkeer.
Scenario 3 levert een leesbaar en begrijpbaar lussensysteem op in samenhang met de omliggende straten en in lijn met de langetermijnvsie van het bestuur waarin ingezet wordt op meer menselijke passage in het centrum en minder doorgaand autoverkeer. Het scenario ondersteunt de dominante verkeersbewegingen en maakt het oneigenlijke gebruik van bepaalde routes (shortcut parking Nieuwstraat, Diestseweg als toegang naar parking Nieuwstraat) onmogelijk dan wel minder makkelijk, wat naar verwachting zal resulteren in meer verkeersveiligheid en een duurzame modal shift. Uiteraard zijn er ook nadelen aan scenario 3 verbonden, zoals een vermoedelijke toename van de auto-intensiteiten op het eenrichtingsgedeelte van de Pas en het feit dat ingegrepen wordt in het gewoontegedrag, wat altijd aanpassing vergt van alle weggebruikers. Daar staat tegenover dat het beperkt eenrichtingsverkeer ruimte vrijmaakt om aan de verschillende ruimteclaims (water, groen, handel,...) gemakkelijker tegemoet te komen.
De andere scenario's blijken meer na- dan voordelen op te leveren. De invoering van beperkt eenrichtingsverkeer in een deelsegment (scenario's 1A en 1B) levert vooral onleesbaarheid op (twee parallelle straten die stadinwaarts voeren, auto- en vrachtverkeer dat zich 'vast' rijdt, ongewenste keerbewegingen...) die leidt tot minder verkeersveiligheid en een moeilijkere verkeersafwikkeling. Scenario 2, waarbij beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd stadinwaarts, levert een geringere bereikbaarheid op (twee parallelle straten voeren stadinwaarts, grotere omrijfactoren, geringere leesbaarheid,...).
De resultaten van het onderzoek worden aan het college toegelicht opdat het een afgewogen keuze kan maken. Aangezien een straat wordt heraangelegd voor verschillende decennia zou het een gemiste kans zijn om deze keuze-oefening niet te maken.
De timing is extreem kort. Kort na de toelichting op dit college zal een keuze moeten worden gemaakt opdat het studiebureau aan de slag kan gaan met de verdere uitwerking van het ontwerp en het aanbestedingsdossier.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de resultaten van de studie en geeft opdracht aan de diensten om enkele belangrijke elementen verder te onderzoeken in functie van de uiteindelijke scenariokeuze.
Het college vraagt om op korte termijn het advies in te winnen van de AGM, de scholen en de handelaars. Deze stakeholders moeten daarbij dezelfde informatie krijgen als het college.
Het college vraagt om daarbij transparant te zijn over de impact op het aantal parkeerplaatsen (geschatte vermindering van 20 parkeerplaatsen in elk scenario), de timing van de werken (die is nog niet bekend, maar duidelijk is wel dat de werken in de Gasthuisstraat en in de Diestseweg niet gelijktijdig zullen kunnen uitgevoerd worden)
Het college neemt nota van de verduidelijking dat een mogelijke verbreding van de trottoirs in scenario 3 opportuniteiten creëert voor eventuele toekomstige commerciële activiteiten (terrassen voor horeca, uitstallingen).
Het college vraagt het studiebureau te verduidelijken of de organisatie van de Jaarmarkt-Palmenmarkt in de verschillende scenario’s mogelijk blijft. Daarnaast vraagt het aandacht voor een mogelijk grotere verkeersdruk in de Fehrenbachstraat door gemotoriseerd verkeer komende uit Winkelomheide via de Diestseweg.