Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_VB_00146 - Toelichting inzake het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna en integratie Mol-Geel - Kennisname

Vast Bureau
ma 02/10/2023 - 16:30 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Smaers; Pieter Cowé; Bart Julliams; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Francois Mylle

Afwezig

Vera Celis, Voorzitter; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle
2023_VB_00146 - Toelichting inzake het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna en integratie Mol-Geel - Kennisname 2023_VB_00146 - Toelichting inzake het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna en integratie Mol-Geel - Kennisname

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Aanleiding en context

De  heer Flamant Jan, algemeen directeur en de directeur van administratie en financiën, de heer Thierry Palmans, van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna komen toelichting geven aan het vast bureau over de plannen van de integratie van de ziekenhuizen van  Mol en Geel.  Het vast bureau neemt hiervan kennis en neemt enkele standpunten in.

Argumentatie

De algemeen directeur en de directeur van administratie en financiën van het Algemeen ziekenhuis Sint-Dimpna geven een toelichting over de plannen van de integratie van de ziekenhuizen van Mol en Geel.

Het vast bureau dient hiervan kennis te nemen.

Er zal een samenvatting worden gegeven van de info die gedeeld werd in de afgelopen weken met de raad van bestuur, de medische raad en de gemeente- en ocmw-raad.

Enkele vragen zullen ook aan de stad en het OCMW gesteld worden: 

  • Akkoord met fusie en met holding en ziekenhuisvereniging-vzw (ipv AV)?  Tekortenregeling blijft daar enkel tav Geel spelen.
  • Quid statutaire pensioenen en tegemoetkoming van de stad hierin?
  • Wil Stad nog rol opnemen in ZH?
  • Standpuntbepaling pariteit Mol-Geel
  • Inbreng artsen in ziekenhuis-vzw en financiële inbreng artsen
  • Locatie nieuw ziekenhuis en verwerving gronden

De goedkeuringsflow die werd aangemaakt komt ook aan bod.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van de toelichting in het kader van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna en de integratie Mol-Geel.

Artikel 2

Het vast bureau neemt enkele standpunten in over volgende elementen:

Akkoord met fusie via holding en ziekenhuisvereniging-vzw (ipv AV)? CBS/VB kan zich vinden in de structuur van de toekomstige holding onder de vorm van ziekenhuis vereniging VZW. 

•Wil Stad nog rol opnemen in Ziekenhuis? CBS/VB neemt hier het standpunt in dat er voor de toekomst kan gegaan worden naar een afbouwscenario, zodat we op de langere termijn  kunnen uittreden als lokaal bestuur.

Wat met statutaire pensioenen en tegemoetkoming van de stad hierin?

pre-advies bij ABB op te vragen, is dit mogelijk? Hoe we dienen om te gaan met deze pensioenen? Realistisch is om 25% mee te nemen door Vlaanderen vanaf 2025, suggereert Jan Flament. Wat zal Vlaanderen doen na 2025? Hasselt houdt rekening met 50% CBS stelt voor om een advies op te vragen hierover bij ABB. = opdracht voor de diensten. Kunnen we nog verder een check doen bij de bureaus Callens of HICT? Af te stemmen met Jan Flament. Wat is de beste toets voor ons om dit vast te leggen.

Quid behoud statutairen (1 persoon) – retro-actief vanaf 2022

Er is bereidheid van het bestuur om hier in mee te gaan.

Wat met verkoop gronden ziekenhuis ?

Dit  is bespreekbaar, maar is nu geen prioriteit.

Locatie nieuw ziekenhuis en verwerving gronden.

Het Vast Bureau overloopt de scenario's die al werden voorbereid door de diensten en geeft opdracht om dit nog verder te verfijnen.

Standpuntbepaling pariteit Geel - Mol 

Politiek beleidsmatig en gelet op ervaringen in het verleden kan het bestuur op het eerste zicht  vinden in een gelijk aantal bestuurders in de raad van bestuur. 

Aan de andere kant wenst het Vast Bureau dat er ook enig gevolg kan gegeven worden mocht blijken dat er een verschil zou bestaan in de economische inbreng van beide partijen.

Deze verschillen kunnen dan meegenomen worden in de bestuurlijke governance en wel op twee manieren: 

Hetzij dat er gezocht wordt naar een manier om de economische inbreng tussen beide partijen gelijk te brengen (bv het al dan niet inbrengen van bepaalde gronden of materiële activa)

Hetzij dat er gedacht wordt aan gewogen stemrecht en/of vetorecht rond strategische keuzes in bestuursorganen zoals de algemene vergadering. Dit dient verder onderzocht.

Ter zitting wordt ook het vraagstuk van de pensioenen aangereikt. Dit is ook een moeilijke evenwichtsoefening, omdat deze op één bepaald moment dient vastgeklikt en gewogen. Kan er gedacht worden aan een mogelijke herziening op een later tijdstip als blijkt dat deze weging, hetzij in de min of in de plus, op een verkeerde manier werd ingeschat? En hoe wordt dit dan opgenomen en verwerkt? 

Inbreng artsen in ziekenhuis-vzw en financiële inbreng artsen

Het Vast Bureau staat hier voor open en vindt dit wenselijk. Deze inbreng dient verder te worden bepaald op basis van economische inbreng met alle rechten en plichten die een kapitaalsinbreng met zich meebrengt. Het Vast Bureau vraagt naar een structureel overleg om deze inbreng onderling verder te kunnen opnemen en verduidelijken.