Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

2023_BURG_00254 - JH de Vonk & Dienst Jeugd: examenuitblaas - 23/6/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 24/04/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00254 - JH de Vonk & Dienst Jeugd: examenuitblaas - 23/6/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00254 - JH de Vonk & Dienst Jeugd: examenuitblaas - 23/6/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Jeugdhuis de Vonk & Dienst Jeugd vragen de toestemming voor de organisatie van de examenuitbaas, spel en feest, op  de Bogaard, op vrijdag 23/6/2023, van 11.00 tot 18.00 uur.

De examenuitblaas is bedoeld voor alle middelbare scholieren uit Geel.
Op deze dag zal ontspannen en jezelf amuseren centraal staan in de vorm van workshops, reuze spelen, verfrissende drankjes, oog voor jeugdwelzijn organisaties ( = Klik Erop actie) en een streepje muziek.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft opdracht aan dienst Jeugd en Jeugdhuis de Vonk om de examenuitbaas, spel en feest, op  de Bogaard, op vrijdag 23/6/2023 te organiseren.

De organisator is verantwoordelijk om de juiste verzekeringen af te sluiten voor het evenement:

  • verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator;
  • verzekering voor medewerkers & bezoekers: uw eigen verantwoordelijkheid

Artikel 2

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden. Vanaf 22 uur geen lawaai meer (geen geroep, geen muziek, ..). 

Artikel 3

Er dient een overleg te worden ingepland met de gebouwbeheerder zodat duidelijke afspraken kunnen gemaakt worden.

Er mag niks op het plein achter worden gelaten en alles dient opgekuist te worden. 

Artikel 4

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 
Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 5

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 7

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 8

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.