Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen
Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen
Tarcitiusscouts Geel vraagt de toestemming voor de organisatie van Tarcival, een jubileum feest naar aanleiding van hun 100-jarig bestaan, op domein de Bogaard, op zaterdag 16/9/2023, van 12.00 tot 23.00 uur.
Programmatie is voorzien als volgt:
13:00 - 23:00 uur: muziek, animatie, eten/drinken
14:00 - 18:00 uur: spelen zoals zeepkistenrace + spel Zonder Grenzen ....
18:00 - 23:00 uur: prijsuitreiking - zangstonde - optreden - DJ
Organisator vraagt toestemming voor het hangen van affiches aan de stedelijke zuilen, tijdelijke bewegwijzering naar het event toe en borden en om Steentjesblok tijdelijk enkelrichting te maken voor opstelling zeepkisten naar analogie met Geel Zomert.De burgemeester geeft de toestemming aan Tarcitiusscouts Geel voor de organisatie van Tarcival, een jubileum feest naar aanleiding van hun 100-jarig bestaan, op domein de Bogaard, op zaterdag 16/9/2023, van 12.00 tot 23.00 uur.
De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.
De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden.
Er dienen duidelijke afspraken gemaakt te worden met de gebouwbeheerder, zoals onder andere het voorzien van afvalcontainers, het verwijderen van alle materialen, zodat er niets blijft staan en dat er geen afval mag achtergelaten worden.
Uiterlijk om 23.00 uur dient de muziek afgezet te worden (einde laatste optredens).
Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches - art. 185.
De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.
Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen
De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.
De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.
Indien de organisator tijdelijke bewegwijzering wenst te plaatsen langs gewestwegen, dient hij dit zelf aan te vragen bij het Agentschap Wegen en Verkeer via: https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen
Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).
Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.
Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:
• uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
o Géén alcohol voor -16 jarigen;
o Géén sterke drank voor -18 jarigen;
• duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
• indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
o + 18 = GROEN
o +16 = ORANJE
o -16 = ROOD
Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.
De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.
De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.
Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit.
Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen:
Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.
Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.