Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_BURG_00320 - Natuurloop GAC - 26/7/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 15/05/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00320 - Natuurloop GAC - 26/7/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00320 - Natuurloop GAC - 26/7/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

De Geelse Atletiekclub vraagt de toestemming voor de organisatie van de natuurloop (loopwedstrijd) op woensdag 26/7/2023,  van 18.30 tot 00.00 uur. 

Kinderen starten om  19.00 uur (250 m, 500 of 1000 m) en blijven op de atletiekpiste.
Jogging (start en aankomst op piste) vanaf 19.30 uur , verlaten piste voor 4, 7 of 11 km over rustige, landelijke wegen deels verhard, deels onverhard.

De organisator vraagt toestemming om tijdelijk af te sluiten (vanaf start 19.30 uur tot de laatste loper gepasseerd is):
-op en afrit ring
-gedeelte Rauwelkoven vanaf oprit ring richting Turnhout tot Ganzenstraat
Na het passeren van de laatste loper kan alles terug opengesteld worden.

Er worden voldoende seingevers voorzien.

Organisator wenst tijdelijke bewegwijzering te hangen langsheen het parcours en tijdelijke publiciteit te hangen aan het leunhekwerk rond de atletiekpiste. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan de Geelse Atletiekclub voor de organisatie van de natuurloop (loopwedstrijd) op woensdag 26/7/2023.

Kinderen starten om  19.00 uur (250 m, 500 of 1000 m) en blijven op de atletiekpiste.
Jogging (start en aankomst op piste) vanaf 19.30 uur , verlaten piste voor 4, 7 of 11 km over rustige, landelijke wegen deels verhard, deels onverhard.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

De organisator  zorgt voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

Op alle kruispunten, zoals vermeld in het signalisatieplan, moeten voor aanvang van de wedstrijd seingevers aanwezig zijn.

Artikel 3

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast waar dit nodig is. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers in die zones erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken op de verboden locaties de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 4

Vergunning wordt verleend voor het hangen van banners aan de afsluiting van de atletiekpiste, gelet op de toestemming van de dienst Sport. 

Deze dienen na het  evenement verwijderd te worden. 

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen

Tijdelijke bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.   

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 5

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 6

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De wijkagent doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten.

Artikel 7

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.