Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_BURG_00296 - 75 jaar chiro St. Dimpna (Mozaïekske) - 13/5/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 08/05/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00296 - 75 jaar chiro St. Dimpna (Mozaïekske) - 13/5/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00296 - 75 jaar chiro St. Dimpna (Mozaïekske) - 13/5/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Chiro St. Dimpna - Mozaïekske vraagt de toestemming voor het organiseren van café/zomerbar, cantus en fuif op het terrein en in een tent op hun terrein te Logen 104, op zaterdag 13/5/2023.

Café is toegankelijk van 12.00 tot 19.00 uur , cantus van 20.00 tot 21.30 uur (16+) en fuif van 22.00 tot 03.00 uur.

Op het terrein zal ook spelmateriaal liggen voor de kinderen. In de namiddag zal een frietkraam gesteld staan voor een frietje of snack. 

Organisatoren wensen hun evenement bekend te maken door middel van affiches en vragen toestemming voor het schenken van sterke drank. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, verleent de toestemming aan Chiro St. Dimpna - Mozaïekske vraagt de toestemming voor het organiseren van café/zomerbar, cantus en fuif op het terrein en in een tent op hun terrein te Logen 104, op zaterdag 13/5/2023.

Café is toegankelijk van 12.00 tot 19.00 uur , cantus van 20.00 tot 21.30 uur (16+) en fuif van 22.00 tot 03.00 uur.

Op het terrein zal ook spelmateriaal liggen voor de kinderen. In de namiddag zal een frietkraam gesteld staan voor een frietje of snack (attesten moeten op voorhand aangeleverd worden ter controle door brandweer).

Artikel 2

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 3

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 4

  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
  • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
  • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
  • Voor evenementen/activiteiten in een tent of openlucht is er geen afwijking van het geluidsuur. Tijdens de weekdagen dient de muziek om 03.00 uur afgezet worden. Op vrijdag en zaterdag om 03.30 uur;
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende eventbezoekers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 5

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 6

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 7

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid adviseert de politie de minimum van 3 agenten professionele security.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.