Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_BURG_00294 - Vast & Goed dwars door Geel - 25/6/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 08/05/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00294 - Vast & Goed dwars door Geel - 25/6/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00294 - Vast & Goed dwars door Geel - 25/6/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Hetric vraagt de toestemming voor de organisatie van de Vast & Goed Dwars door Geel, een loopwedstrijd in gesloten omloop, door het centrum van Geel, op zondag 25/6/2023, met:

*8.00 uur: opstellen Vast&Goedvillage (thv Fortis)

*10.00 - 11.00 uur: gratis Zumba voor iedereen, jong en oud

*10.00 uur: start opbouw parcours en de start en finish

*11.00 uur: springkastelen opstellen (Havermarkt)

*11.30 uur: start daginschrijvingen in de refter van het college

*13.30 uur: start kids Run 500m

*13.40 uur: start kids Run 1000m

*13.50 uur: start 1 Mijl + G atleten

*14.30 uur: start 5 en 10 km 

*17.00 uur: loopparcours opruimen 

*20.00 - 22.00 uur: gratis muziek optreden (podium markt kant KBC)

Organisator vraagt toestemming voor het hangen van affiches en tijdelijke bewegwijzering langsheen het parcours.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Hetric voor de organisatie van de Vast & Goed Dwars door Geel, een loopwedstrijd in gesloten omloop, door het centrum van Geel, op zondag 25/6/2023.

*8.00 uur: opstellen Vast&Goedvillage (thv Fortis)

*10.00 - 11.00 uur: gratis Zumba voor iedereen, jong en oud

*10.00 uur: start opbouw parcours en de start en finish

*11.00 uur: springkastelen opstellen (Havermarkt)

*11.30 uur: start daginschrijvingen in de refter van het college

*13.30 uur: start kids Run 500m

*13.40 uur: start kids Run 1000m

*13.50 uur: start 1 Mijl + G atleten

*14.30 uur: start 5 en 10 km 

*17.00 uur: loopparcours opruimen 

*20.00 - 22.00 uur: gratis muziek optreden (podium markt kant KBC)

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden.  

De organisator zorgt ervoor dat een EHBO-koffer of verzorgingspost voorhanden is.

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen. 

Artikel 2

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering op elk kruispunt langsheen het opgegeven parcours.

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 3

Indien er intentie is om over privé-eigendom te gaan of zaken te plaatsen op privé-eigendom, moet de organisator over een gehandtekende goedkeuring van de eigenaar beschikken.

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Er zal voorzien worden in politieondersteuning.

Artikel 4

Het advies komende uit de risicoanalyse die het minimum aan medische inzet aangeeft, zal apart van dit besluit bezorgd worden. De instructie(s) hierin vermeld moeten strikt nageleefd worden.

Artikel 5

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De wijkagent doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Parkeerverbod op Havermarkt wordt minstens 24 u op voorhand geplaatst. 

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig, schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement, zodat betrokkenen weten tijdens welk tijdsbestek  er tijdelijk geen toegang kan verleend worden (handelaars en bewoners van markt!)

Artikel 7

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers

Artikel 8

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 9

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.