Terug
Gepubliceerd op 27/02/2023

2023_BURG_00161 - Atomos vzw: PaasTD - Axion - 30/3/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 27/02/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00161 - Atomos vzw: PaasTD - Axion - 30/3/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00161 - Atomos vzw: PaasTD - Axion - 30/3/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Atomos vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van PaasTD, op donderdag 30/3/2023, in Axion. 

Organisatoren vragen om tijdelijke verkeersmaatregelen in Zwaarvoerdersspoor volgens bijgevoegd plan. Organisator stemt hiervoor af met PULA. Er wordt tevens toestemming gevraagd voor de verkoop van sterke drank.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Atomos vzw  voor de organisatie van PaasTD, op donderdag 30/3/2023, in Axion. 

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

- de organisator is verantwoordelijk om de juiste verzekeringen af te sluiten voor het evenement:

      • sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden 
      • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
      • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
        • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
        • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
        • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
        • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
        • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
        • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
      • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
      • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
      • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

      Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

      • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
        • Géén alcohol voor -16 jarigen;
        • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
      • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
      • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
        • + 18 = GROEN
        • +16  = ORANJE
        • -16 = ROOD 

      Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

Om het einde van de fuif en de uitstroom van de bezoekers te spreiden en gefaseerd te laten verlopen is het nodig om volgende einduren vast te leggen:

o    Sluiten inkom: 01u00

o    Sluiten bonnen: 02u30 - muziek stil

o    Sluiten toog: 02u50

Einde TD: 03u00 - ontruimen

Artikel 4

Het advies komende uit de risicoanalyse die het minimum aan medische inzet aangeeft, is integraal terug te vinden als verplichte bijlage. De instructie(s) hierin vermeld moeten strikt nageleefd worden.

Artikel 5

De organisator maakt vooraf de nodige afspraken met de beheerder van de zaal ivm Axion en omgeving Axion en neemt tijdig zelf contact met sportclub Pula.

Maximum evacuatiecapaciteit vastgesteld door de brandweer mag niet overschreden worden. Organisator is verantwoordelijk hiervoor (telling). 

Artikel 6

De politie gaat akkoord met de inzet van 10 agenten professionele security.

Artikel 7

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De wijkagent doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten.

Artikel 8

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 9

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.