Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

2023_BURG_00215 - Wadada festival + camping - terrein KSA Berkven - 19 & 20/5/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 20/03/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00215 - Wadada festival + camping - terrein KSA Berkven - 19 & 20/5/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00215 - Wadada festival + camping - terrein KSA Berkven - 19 & 20/5/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Kiek Mee Rijst vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van het festival Wadada, in open lucht op het terrein van KSA Berkven op vrijdag 19 en zaterdag 20/5/2023.

Organisatoren vragen om  tijdelijke bewegwijzering te hangen naar het event toe en dit aan Stationsplein, Dr. Vandeperrestraat, Katersberg en Heistraat en een banner aan heras aan inrit Berkven/Katersberg, toelating voor de verkoop van sterke drank en toelating voor het maken van een kampvuur op het terrein op vrijdag en zaterdag tussen 23.00 en 04.00 uur (afgebakend met bakstenen muur en gepaste ondergrond). 

Organisator wenst ook een camping in te richten. 

Voor tent/openluchtfuiven die niet op een standaardlocatie doorgaan, wordt steeds een gedetailleerd inplantingsplan aan de organisatie gevraagd, waar na er advies van de brandweer ingewonnen wordt. 

Ook dient er zeker meegegeven dat de organisator schriftelijke afspraken maakt tussen de eigenaar van de locatie en de organisator.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Kiek Mee Rijst vzw voor de organisatie van het festival Wadada, in open lucht op het terrein van KSA Berkven op vrijdag 19 en zaterdag 20/5/2023, met camping. 

De pre-party op vrijdag kan enkel georganiseerd worden in het lokaal van KSA Berkven, ALS het lokaal volledig in orde is met de brandveiligheid en de daarbijhorende keuringen.

Dit moet aangetoond worden door organisator of via verhuurder en dit minstens 2 weken voor aanvang evenement. 

Maximumcapaciteit mag ook nooit overschreden worden!

Om overlast te beperken speelt de organisator zoveel mogelijk richting bos, weg van de bewoonde omgeving, en alle nodige maatregelen te treffen om de overlast tot een minimum te herleiden.

De organisator maakt  schriftelijke afspraken met de eigenaar van de locatie.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

    • sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden
    • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
      • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
        • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
        • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
        • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
        • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
        • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
        • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
      • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
      • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
      • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.
      Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:
      • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
        • Géén alcohol voor -16 jarigen;
        • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
      • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
      • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
        • + 18 = GROEN
        • +16  = ORANJE
        • -16 = ROOD 
      Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast waar nodig. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers  erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in die zones  de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 3

De organisator heeft de nodige aandacht voor parkeervoorzieningen voor de bezoekers van het evenement.

Sluitingsuur en muziek uit is voorzien om 03.00 uur.

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 4

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen naar het festival toe en dit op volgende locaties:

  • stationsplein
  • Dr. Vandeperrestraat
  •  Katersberg 
  • Heistraat

De bewegwijzering en het doek mogen ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.   

De bewegwijzering en doek mogen niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 5

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen.

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 7

Er dienen op 19/5/2023 2 agenten professionele security voorzien te worden, en 5 op 20/5/2023.

Artikel 8

De toelating voor een kampvuur geldt enkel onder de volgende strikte voorwaarden:

  • De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen en voor het naleven van de geldende wetgeving
  • De voorwaarden vermeld in de adviezen van de brandweer en in het besluit moeten nageleefd te worden
  • Op de dag zelf, voor de aanvang van het evenement, dient de organisator contact op te nemen met de bevelhebbende officier van de brandweer van die dag, voor de definitieve toelating op het telefoonnummer 014/28 79 79. De officier van dienst zal je vertellen of het kampvuur mag doorgaan of niet.

Artikel 9

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.