Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen
Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen
Veloclub Sint Dimpna vraagt de toestemming voor de organisatie van de jogging Dimpna Loopt in gesloten omloop, op zondag 16/7/2023, van 14.00 tot 17.00 uur. Deze jogging kadert in het 'Geel loopt criterium'.
De gesloten omloop met parkeerverbod wordt gevraagd van 14.00 tot 17.00 uur. Er worden seingevers ingezet en en er wordt een tent geplaatst op het grasplein aan het St. Dimpnaplein.
Start en aankomst is voorzien in Amandus Devosstraat.
Om 14.30 uur joggen de kinderen (100m, 200 m of 400 m), om 15.00 uur de volwassenen (5 of 10 km). Om 17.00 uur is de jogging ten einde.
Organisator vraagt tevens toestemming voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langsheen het parcours en om een banner te hangen langs het grasplein.
Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Veloclub Sint Dimpna voor de organisatie van de jogging Dimpna Loopt in gesloten omloop, op zondag 16/7/2023.
De voorwaarden vermeld in het besluit en het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.
De organisator zorgt voor de nodige verzekeringen.
Op alle kruispunten binnen het parcours moeten seingevers ingezet worden. De seingevers moeten aanwezig en ter plaatse zijn voor aanvang van de wedstrijd.
De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.
Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).
Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langsheen het parcours en voor het hangen van een banner langs het grasplein Amandus Devosstraat.
De bewegwijzering en de banner mogen ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moeten terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.
De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.
Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.
Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:
Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.
Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit.
Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen:
Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.
Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten.
De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.
De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).
Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.