Terug
Gepubliceerd op 22/05/2023

2023_BURG_00336 - Parochiedagen - Oosterlo - 1 & 2/7/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 22/05/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00336 - Parochiedagen - Oosterlo - 1 & 2/7/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00336 - Parochiedagen - Oosterlo - 1 & 2/7/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Parochie St. Lucia Oosterlo vraagt de toestemming voor de organisatie van parochiedagen, een wijkfeest, 1 & 2/7/2023:

-zaterdag 1 & zondag 2/7: tentoonstelling (pyramide kleuterschool)

-zaterdag 1/7: openingsreceptie en misviering

-zondagmiddadg 2/7: BBQ, live-muziekoptredens (van 13.30 tot 22.00 uur en bij slecht weer binnen), springkasteel, ijskar en gezellig samenzijn 

De activiteiten worden verspreid in Bonte Hanne, plein (ruimte tossen pyramide en school) en pyramide school. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Parochie St. Lucia Oosterlo voor de organisatie van parochiedagen, een wijkfeest, 1 & 2/7/2023:

-zaterdag 1 & zondag 2/7: tentoonstelling (pyramide kleuterschool)

-zaterdag 1/7: openingsreceptie en misviering

-zondagmiddag 2/7: BBQ, live-muziekoptredens (van 13.30 tot 22.00 uur en bij slecht weer binnen), springkasteel, ijskar en gezellig samenzijn 

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen. 

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

De organisator neemt de nodige maatregelen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen.

    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d.
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting;
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • het terrein moet tijdig ontruimd zijn 
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • zorgen voor een  afbouwplan voor de bar: 1u voor einde event: stop bonnenverkoop, 0,5u voor einde event: einde drankverkoop.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod  wordt toegepast waar nodig. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers  erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken waar dit niet kan de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 3

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt vanaf 15/6/2023 organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken, blikjes of PET-flesjes te werken.

Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 4

De overlast tot een minimum beperken. 

Artikel 5

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 7

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.