MAATREGELEN TOT BEHANDELING SCHADEGEVAL - Geel, Westelijke Ring R14
Gelet op het Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming (Bodemdecreet), inzonderheid op artikel 74 tot en met 82
Op 16/01/2023 heeft de stad Geel de vaststelling van Hulpverleningszone brandweer zone Kempen ontvangen dat op 13/01/2023 op de grond met kadastrale ligging Geel, afdeling 6, sectie G, openbaar domein en gelegen Westelijke Ring, R14, tussen kilometerpaal 3.4 en 3.3 een omgevallen dieseltank op een voertuig aanleiding heeft gegeven tot een bodemverontreiniging.
De exploitant op die grond is Agentschap Wegen en Verkeer.
De verontreiniging kwam tot stand wanneer een truck met in de laadruimte een vat diesel stopte aan de verkeerslichten. Het vat diesel viel om in de laadruimte. Door het ontbreken van een dop op het vat is het vat leeggelopen in de laadruimte. Deze diesel is dan via openingen op het wegdek terechtgekomen en in naastgelegen gracht gelopen.
De brandweer schat dat het gaat om een 100 liter die in de berm en vervolgens in de gracht is gelopen.
Ter plaatse van het ongeval is nog een sterke geur van diesel aanwezig. Vermoedelijk is hier een verontreiniging aanwezig in de berm en de gracht.
Overeenkomstig artikel 75 van het Bodemdecreet is de burgemeester van de stad Geel de bevoegde overheid voor het betreffende schadegeval, omdat het schadegeval plaatsvond op een grond waarvan de Vlaamse overheid de eigenaar is.
Uit het interventieverslag op 13/01/2023 is gebleken dat al volgende maatregelen door de brandweer werden uitgevoerd:
De brandweer heeft zoveel mogelijk diesel opgeschept en in een vat gedaan. De resten hebben ze laten absorberen met een absorberend doek die op het wegdek en op de gracht is gelegd. Daarna zijn ook nog absorberen korrels op het wegdek gestrooid en afgevoerd.
De burgemeester van stad Geel is van oordeel dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om de bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval te behandelen. Het schadegeval valt onder het toepassingsgebied van de schadegevallenregeling vermeld in artikel 74 tot en met artikel 82 van het Bodemdecreet.
Stad Geel is van oordeel dat volgende maatregelen moeten worden genomen om de mogelijke bodemverontreiniging te behandelen binnen een termijn van 180 dagen vanaf de datum van dit besluit.
Indien alle noodzakelijke maatregelen ter behandeling van de bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval niet binnen de vooropgestelde termijn van 180 dagen kunnen uitgevoerd worden, dient de bodemsaneringsdeskundige de bevoegde overheid en de OVAM hiervan onverwijld in kennis te stellen.
Als die maatregelen handelingen, inrichtingen of activiteiten omvatten die meldings-of vergunningsplichtig zijn krachtens titel V van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid of krachtens titel IV, hoofdstuk II, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, geldt de beslissing als meldingsakte of omgevingsvergunning.
De code van goede praktijk dient bij saneringswerkzaamheden steeds nageleefd te worden.
Het schadegeval dat zich heeft voorgedaan op 13/01/2023 op de grond met kadastrale ligging Geel, afdeling 6, sectie G, openbaar domein en gelegen Westelijke Ring tussen kilometerpaal 3.4 en 3., wordt op basis van de beschikbare informatie gekwalificeerd als een schadegeval dat valt onder het toepassingsgebied van de schadegevallenregeling, vermeld in artikel 74 tot en met 82 van het decreet van 27 oktober 2007 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming.
De volgende maatregelen ter behandeling van de (mogelijke) bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval op de grond, vermeld in artikel 1, moeten worden uitgevoerd:
Die maatregelen moeten worden uitgevoerd door Agentschap Wegen en Verkeer, als verantwoordelijk voor het onderhoud en de exploitatie van de gewestwegen, uiterlijk honderdtachtig dagen na de datum van dit besluit.
Indien alle noodzakelijke maatregelen ter behandeling van de bodemverontreiniging ingevolge het schadegeval niet binnen de vooropgestelde termijn van 180 dagen kunnen uitgevoerd worden, dient de bodemsaneringsdeskundige de bevoegde overheid en de OVAM hiervan onverwijld in kennis te stellen.
Na de uitvoering van de opgelegde maatregelen, vermeld in artikel 2, moet Agentschap Wegen En Verkeer onder leiding van de erkende bodemsaneringsdeskundige een evaluatierapport opstellen. Het evaluatierapport dient zo spoedig mogelijk na afronding van de opgelegde maatregelen, aan de gemeente en aan de OVAM overgemaakt te worden.
De maatregelen, vermeld in artikel 2, kunnen te allen tijde door een beslissing van de burgemeester van stad Geel aangepast of opgeheven worden.