Terug
Gepubliceerd op 07/08/2023

2023_BURG_00496 - Opendeurdag 10 j KMK Geel - 26 & 27/8/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 07/08/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00496 - Opendeurdag 10 j KMK Geel - 26 & 27/8/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00496 - Opendeurdag 10 j KMK Geel - 26 & 27/8/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

De Koninklijke Marine Kadetten Geel vraagt de toestemming voor de organisatie van hun opendeurdagen/feestweekend nav 10 jaar KMK Geel, op hun terrein te Ganzenstraat 135A,  op zaterdag 26 en zondag 27/8/20223.

Beide dagen treden lokale groepjes  op, afsluiter op zaterdag met een DJ zodat er nog gedanst kan worden.
Ook worden er rondvaarten aangeboden, kan men een hindernissenparcours volgen, mogelijks death ride op zaterdag, klimtoren, een bivak (openluchttentoonstelling militair materiaal), er zullen eetstandjes zijn.....

Organisator wenst een banner te hangen aan hun poort ter bekendmaking van het evenement.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming aan de Koninklijke Marine Kadetten Geel  voor de organisatie van hun opendeurdagen/feestweekend nav 10 jaar KMK Geel, op hun terrein te Ganzenstraat 135A,  op zaterdag 26 en zondag 27/8/2023, met optredens van lokale groepjes en afsluiter met DJ op zaterdag.

De voorwaarden vermeld in het besluit en de adviezen van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

De overlast tot een minimum beperken.  

De aanvrager zorgt zelf voor een  toelating van de Vlaamse waterweg, indien vereist.

Artikel 2

  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
  • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
  • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
  • Voor evenementen/activiteiten in een tent of openlucht is er geen afwijking van het geluidsuur. Tijdens de weekdagen dient de muziek om 03.00 uur afgezet worden. Op vrijdag en zaterdag om 03.30 uur;
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende eventbezoekers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van een spandoek aan de omheining van hun locatie.

De spandoek mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De spandoek wordt gehangen  op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden.

Artikel 4

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 5

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 6

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 7

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig, schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 8

De organisator zorgt voor toezicht op het parkeren van bezoekers, zodoende dat de toegangswegen ten alle tijde vrij blijven voor de hulpdiensten. 

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.