Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_BURG_00383 - Yellowtime - 2 & 3/9/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 19/06/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00383 - Yellowtime - 2 & 3/9/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00383 - Yellowtime - 2 & 3/9/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Yellowtime vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van Yellowtime, een muziekfestival  in open lucht, in de tuin op adres Busser 30, op zaterdag 2 en zondag 3/9/2023.

De organisator vraagt om Busser af te sluiten voor het verkeer van 2/9 06.00 uur tot 3/9 23.00 uur (ingang  1, en aan huis nummer 30), van 2/9 06.00 tot 3/9/2023 23.00 uur. Ingang 2 thv de B&B blijft open voor bewoners.

De organisator vraagt toestemming voor het aanhangen van affiches aan de stedelijke aanplakzuilen en -borden en om tijdelijke bewegwijzering te hangen ter hoogte van de parking thv Molseweg 132 (firma Verachtert).

Gevraagd wordt om ook tijdelijke publiciteit te plaatsen:

- heras met info Yellowtime ter hoogte parking, firma Verachtert (Molseweg 132)
- A0 affiche ter hoogte van Mano International (Meerhoutseweg 46)
- A0 affiche bij Vranckx, (Dr Van de Perrestraat 2)
- A0 affiche in tuin van Rik Beirinckx, die grenst aan parking Nieuwstraat

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Yellowtime vzw  voor de organisatie van Yellowtime, te Busser 30, op zaterdag 2 en zondag 3/9/2023.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden.  

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

Voor tijdelijke publiciteit en bewegwijzering moet een aanvraag gebeuren bij het Agentschap Wegen en Verkeer door aanvrager via https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen

Voor tijdelijke bewegwijzering/publiciteit langs gemeentewegen, geldt: 

De bewegwijzering/publiciteit  mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen/geplaatst worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering/publiciteit mag niet gehangen/geplaatst worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 3

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 4

  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
  • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;

De maximumcapaciteit van de tent- / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.

  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD

Artikel 5

De muziek wordt  uitgezet om 00.00 uur op zaterdag en om 23.00 uur op zondag. 

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 6

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De wijkagent doet controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten.

Artikel 7

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Om reden van openbare orde, rust en veiligheid adviseert politie de inzet van professionele security. Minimum vereiste inzet: 3 agenten.

Er kan bij deze gelegenheid geen beroep gedaan worden op gelegenheidssecurity.

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.