Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_BURG_00388 - Openluchtbal chiro punt - school Vogelzang 81 - 7/8/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 19/06/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00388 - Openluchtbal chiro punt - school Vogelzang 81 - 7/8/2023 - Goedkeuren 2023_BURG_00388 - Openluchtbal chiro punt - school Vogelzang 81 - 7/8/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Chiro Punt  vraagt de toestemming voor de organisatie van een openluchtbal, op het terrein van de school te Vogelzang 81, in openlucht, op vrijdag 7/7/2023.

De organisator vraagt toestemming voor de verkoop van sterke drank en wil graag affiches aanbrengen op de stedelijke aanplakzuilen en -borden en tijdelijke bewegwijzering en banner naar het evenement toe aanbrengen.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Chiro Punt voor de organisatie van een openluchtbal, op het terrein van de school te Vogelzang 81, in openlucht, op vrijdag 7/7/2023.

De voorwaarden vermeld in het besluit en het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

U dient zelf te zorgen voor de nodige verzekeringen (verantwoordelijkheid organisator):

-verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator (evenementenpolis) (schade aan derden)

-uitbreiding naar verzekering voor medewerkers: uw eigen keuze/verantwoordelijkheid 

Artikel 2

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid wordt een minimum van 6 agenten  professionele security gevraagd. 

Artikel 3

  • Sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden tijdens dit event 
    • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
    • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
      • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
      • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
      • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
      • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
      • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
      • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
    • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
    • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
    • Voor evenementen/activiteiten in een tent of openlucht is er geen afwijking van het geluidsuur. Tijdens de weekdagen dient de muziek om 03.00 uur afgezet worden. Op vrijdag en zaterdag om 03.30 uur;
    • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
    • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      • Géén alcohol voor -16 jarigen;
      • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD 

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende eventbezoekers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 4

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 5

De muziek moet uitgezet worden om 03.00 uur. Het terrein moet ontruimd zijn om 04.00 uur.

Artikel 6

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 7

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering en tijdelijke publiciteit langs gemeentewegen naar het evenement toe.

De bewegwijzering/publiciteit mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering/publiciteit mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 8

Indien vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gewestwegen dienen de voorwaarden vermeld in de vergunning strikt nageleefd worden. 

Artikel 9

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 10

De organisatoren zorgen voor toezicht op het parkeren van de bezoekers, zodat de toegangswegen steeds vrij blijven voor de hulpdiensten. 

Artikel 11

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 12

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.