Terug
Gepubliceerd op 20/12/2023

2023_CBS_03162 - Omgevingsvergunning - hernieuwing van een hogedrempel seveso-inrichting (Acros Organics bv) langs Janssen-Pharmaceuticalaan 3A na een administratieve lus (202300346NC) - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/12/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_03162 - Omgevingsvergunning - hernieuwing van een hogedrempel seveso-inrichting (Acros Organics bv) langs Janssen-Pharmaceuticalaan 3A na een administratieve lus (202300346NC) - Advies 2023_CBS_03162 - Omgevingsvergunning - hernieuwing van een hogedrempel seveso-inrichting (Acros Organics bv) langs Janssen-Pharmaceuticalaan 3A na een administratieve lus (202300346NC) - Advies

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER:16/12/2023

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023001202

Dossiernummer gemeente: 202300346

Inrichtingsnummer: 20181001-0079

 

De Deputatie heeft op 29 juni 2023 een aanvraag ontvangen voor hernieuwing van een hogedrempel seveso-inrichting. De aanvraag werd op 28 juli 2023 volledig en ontvankelijk verklaard. Op 20 november werd advies gevraagd aan de gemeente Geel.

 

Gegevens van de aanvrager

ACROS ORGANICS gevestigd Janssen-Pharmaceuticalaan 3/A te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Janssen-Pharmaceuticalaan 3A

Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie M nrs. 1112V en 1112W

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

industriegebied

De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009 gelegen in overdruk zonevreemde woningen II

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Zie addendum C14

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

De exploitant, Acros Organics bv, wenst met voorliggende aanvraag (OMV_2023001202) een hernieuwing te bekomen van de vergunning voor een lagedrempel Seveso-inrichting dewelke in 2024 zal vervallen. Acros Organics is een bedrijf dat chemische grondstoffen in bulk aankoopt, deze analyseert, afweegt, herverpakt en opnieuw wereldwijd distribueert.

Naast een hernieuwing van de vergunning worden ook enkele veranderingen aangevraagd. Deze veranderingen betreffen voornamelijk kleine aanpassingen met betrekking tot de opslaghoeveelheden van gevaarlijke producten. Na de verandering zal Acros Organics een hogedrempel Seveso-inrichting worden en hiervoor werd er een omgevingsveiligheidsrapport en een veiligheidsnota opgesteld.

De volgende geactualiseerde rubrieken en hoeveelheden worden aangevraagd:

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

3.2.2°a)

Lozing van huishoudelijk afvalwater met een jaardebiet van 3.500 m³ (Hernieuwing)

3500

3

6.4.2°

Opslag van 118.870 liter brandbare vloeistoffen (Hernieuwing)

118870 liter

2

15.1.2°

het stallen van 41 bedrijfsvoertuigen (Hernieuwing)

41 bedrijfsvoertuigen

2

16.3.2°b)

Hernieuwing van de compressoren en actualisatie van de koelinstallaties (Verandering)

286,16 kW

2

17.1.2.1.2°

Actualisatie van de opslag van gassen in verplaatsbare recipiënten (Verandering)

22755 liter

2

17.1.2.2.3°

Actualisatie van het opslagvolume in de grootste N-tank met een reductie van 480 liter. (Verandering)

11150 liter

1

17.2.2.

Hernieuwing + uitbreiding van de maximale opslagcapaciteit voor de categorie O1 met 20 ton (Verandering)

1 inrichting

1

17.3.1.2°

De opslag van max. 210 kg springstoffen met gevarenpictogram GHS01 (Hernieuwing)

210 kg

2

17.3.2.1.1.2°

Aanpassing van de beschrijving omtrent de opslag van gasolie/diesel, waarvan een deel in 2 vaste houders (Verandering)

200 ton

2

17.3.2.1.2.3°

De opslag van 1.402,5 ton brandgevaarlijke producten van gevarencategorie 3 met

gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

1402,5 ton

1

17.3.2.2.3°b)

De opslag van 1.705,2 ton brandgevaarlijke producten van gevarencategorie 1 en 2 

met gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

1705,2 ton

1

17.3.2.3.3°

de opslag van 60 ton brandgevaarlijke producten met gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

60 ton

1

17.3.3.3°

De opslag van 156 ton oxiderende producten met gevarenpictogram GHS03 (Hernieuwing)

156 ton

1

17.3.4.3°

De opslag van 1.000 ton bijtende producten met gevarenpictogram GHS05 (Hernieuwing)

1000 ton

1

17.3.5.3°

De opslag van 1.723,57 ton giftige producten met gevarenpictogram GHS06 (Hernieuwing)

1723,57 ton

1

17.3.6.3°

De opslag van 1.280 ton schadelijke producten met gevarenpictogram GHS07 (Hernieuwing)

1280 ton

1

17.3.7.3°

De opslag van 2.000 ton producten die op lange termijn gevaarlijk zijn voor de

gezondheid met gevarenpictogram GHS08 (Hernieuwing)

2000 ton

1

17.3.8.3°

De opslag van 493,32 ton producten die gevaarlijk zijn voor het aquatisch milieu met

gevarenpictogram GHS09 (Hernieuwing)

493,32 ton

1

17.4.

De opslag van 5.000 kg diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (Hernieuwing)

5000 kg

3

19.6.1°d)

De opslag van 2.000 m³ paletten in open lucht (Hernieuwing)

2000

2

24.2.

Een labo (Hernieuwing)

1 labo

3

38.3.2°

De opslag van max. 210 kg springstoffen met gevarenpictogram GHS01 (Hernieuwing)

210 kg

2

43.1.2°a)

11 gasstookinstallaties (1x 994 kW, 1x 790 kW, 1x 730 kW, 1x 497 kW, 2x 300 kW,

1x 160 kW, 1x 130 kW, 2x 92 kW, 1x 62 kW) met een totaal nominaal thermisch

ingangsvermogen van 4.147 kW (Hernieuwing)

4147 kW

2

 

Zie ook  Addendum C1 - Voorwerp van de aanvraag

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 7 augustus 2023 t.e.m. 5 september 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd een informatievergadering gehouden op 24 augustus 2023.

 

  1. Adviezen

Er werd advies gevraagd aan Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen.


Advies: voorwaardelijk gunstig

Op 25 augustus 2023 werd het advies ontvangen van Openbaar Domein

Er werd door Aquafin een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Het is belangrijk dit adviesrapport te raadplegen.

Conclusie van het advies:

  • De aanvraag betreft een hernieuwing van de vergunning. Zowel het lozingsdebiet als het lozingspunt wijzigen niet. De lozing HAW kan aanvaard worden (1m³/uur – 9,6m³/dag – 3500m³ op jaarbasis)
  • In het dossier worden geen nieuwe verhardingen aangebracht. Het dossier valt buiten het toepassingsgebied van de GSV en dient dus niet aan die voorschriften te voldoen.

 

Advies: gunstig

 

  1. Project-MER

Het project is een hogedrempel Seveso-inrichting en is OVR-plichtig. Er diende geen MER opgesteld te worden.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Natuurtoets

De exploitatie is gelegen op 1,6 kilometer van Habitatrichtlijngebied, 1,6 kilometer van VEN-gebied en 7,6 kilometer van Vogelrichtlijngebied.

Er wordt op de inrichting enkel aardgas en elektriciteit verbruikt. De exploitant voegt een voortoets toe aan de aanvraag dewelke een positief resultaat geeft. Wanneer we op basis van de emissies uit de voortoets de impactscore berekenen, bekomen we volgende beperkte impactscores:

NOx-emissie

552 kg NOx/jaar

Impactscore

Vermesting

0,010

Verzuring

0,010

 

Aan het dossier is het resultaat van de online voortoets toegevoegd. Gelet op de intrekking van de bestaande ministeriële instructies, is de online voortoets op dit moment niet te gebruiken en is een volledige passende beoordeling in principe bij elke aanvraag nodig. Gelet op de beperkte impactscore lijkt een vergunningverlening en positief advies van ANB mogelijk wanneer de exploitant een passende beoordeling toevoegt aan het aanvraagdossier.

De exploitant verklaart het volgende:

In de nota ‘memo stikstofdepositie_V1’ is de impact van de stikstofdepositie op de Natura2000- en VEN-gebieden in de ruime omgeving geëvalueerd op basis van een dispersiemodellering met het model IMPACT. Hieruit werd besloten dat dat de gemodelleerde vermestende deposities afkomstig van de activiteiten van Acros Organics niet kunnen leiden tot significante effecten op aanwezige en tot doel gestelde habitats in het Natura2000 gebieden in de ruime omgeving of kunnen leiden tot schade aan VEN-gebieden.

Deze stelling lijkt dan ook aannemelijk.

Milieuaspecten

Water

Bedrijfsafvalwater

Er wordt geen bedrijfsafvalwater geloosd. Het bedrijfsafvalwater afkomstig van de ompakruimten, laboratorium, … wordt afgevoerd naar de waterzuiveringsinstallatie van Janssen Pharmaceutica.

Het is niet geheel duidelijk wat de samenstelling is van het afvalwater dat bij Janssen Pharmaceutica in de waterzuiveringsinstallatie wordt geloosd.In de conclusie milieutechnische beoordelingen worden de toelichtingen en verduidelijkingen van de exploitant toegevoegd.

Huishoudelijk afvalwater

Er wordt jaarlijks 3.500 m³ huishoudelijk afvalwater geloosd afkomstig van het verbruikswater van de 240 VTE die tewerkgesteld zijn op de inrichting. De site is gelegen in centraal gebied volgens het zoneringsplan. Het huishoudelijk afvalwater wordt zonder behandeling geloosd in de openbare riolering in de Janssen Pharmaceuticalaan.

In bijlage C6 wordt gesteld dat jaarlijks 3.500 m³ leidingwater en 240 m³ hemelwater gebruikt wordt voor huishoudelijke toepassingen. Dit komt neer op een totaal van 3.740 m³/jaar aan huishoudelijk afvalwater. De exploitant dient deze incoherentie te verduidelijken.

Waterbesparende maatregelen

Er wordt jaarlijks 240 m³ hemelwater hergebruikt voor huishoudelijke toepassingen. Nagenoeg alle toiletten zijn uitgerust met een spaarknop.

Elk gebouw is afzonderlijk uitgerust met een watermeter waarvan de stand wekelijks gecontroleerd wordt. Zo worden onregelmatigheden snel opgespoord.

Lucht

Koelinstallaties en warmtepompen

De exploitant wenst een hernieuwing en actualisatie van de koelinstallaties. Er wordt een vermindering van 81,74 kW gemeld.

De koelinstallaties maken gebruik van volgende koelmiddelen:

  • R32 (GWP: 675)
  • R134A (GWP: 1.430)
  • R407F (GWP: 1.825)
  • R410A (GWP: 2.088)
  • R449A (GWP: 1.367)
  • R452A (GWP: 2.141)
  • R507 (GWP: 3.985)

Er dient te worden opgemerkt dat nog een van de koelinstallaties die de exploitant opgeeft gebruik maakt van koelmiddelen met een GWP-waarde van 2.500 of meer zoals R507. Overeenkomstig de EU-verordening 517/2014 geldt sinds 1 januari 2020 een verbod op het bijvullen van koelmiddelen met een GWP-waarde van 2.500 of meer aan bestaande koelinstallaties met een nominale koelmiddelinhoud van 40 ton CO2-eq. Vanaf 2030 geldt dit ook voor gerecycleerde en geregenereerde koelmiddelen met een GWP-waarde van 2.500 of meer.

Gelet op het gegeven dat koelinstallaties en warmtepompen in principe een gesloten systeem omvatten, lijken er geen effecten naar luchtkwaliteit te verwachten op voorwaarde dat de exploitant de milieuvoorwaarden m.b.t. installatie, onderhoud, reparatie, periodieke (lekdichtheids)controles, buitendienststelling van koelinstallaties en het bijhouden van een logboek, zoals opgenomen in artikel 5.16.3.3. van Vlarem II, strikt naleeft. De exploitant geeft aan dat de koelinstallatie periodiek zal worden gecontroleerd en jaarlijks zal onderworpen worden aan een lekdetectie.

Stookinstallaties

Vermits zes van de elf gasstookinstallaties een individueel thermisch ingangsvermogen van meer dan 300 kW hebben, zijn de emissiegrenswaarden van art. 5.43.2.11. van Vlarem II van toepassing. Deze emissiegrenswaarden zijn eveneens van toepassing op de stookinstallaties met een lager vermogen als de stookinstallaties een gemeenschappelijke schoorsteen hebben, de emissiemeting op dit gemeenschappelijk afgaskanaal uitgevoerd wordt en de som van de ingangsvermogens meer dan 300 kW bedraagt. Dan dienen ze immers als een samenstel van stookinstallaties beschouwd te worden, conform art. 5.43.2.1. van Vlarem II. In dat geval dienen deze stookinstallaties aan periodieke emissiemetingen onderworpen te worden. Op basis van de gegevens in de aanvraag kan niet uitgeklaard worden of sommige stookinstallaties gebruik maken van een gemeenschappelijk afgaskanaal.

Conform art. 5.43.2.23. van Vlarem II dient een emissiemeting elke 5 jaar te gebeuren voor toestellen met een drijfkracht van meer dan 300 kW, dit geldt ook voor eventuele samenstellen van stookinstallaties.

Conform art. 5.43.2.32. van Vlarem II dient de exploitant de meetresultaten van de emissiemeting ter inzage te houden van de toezichthouder.

 

Opslag gassen

De exploitant vraagt een actualisatie en hernieuwing aan voor de opslag van gassen in verplaatsbare recipiënten en vaste houders.

De vaste houders dienen voor de opslag van stikstof. Het betreft één houder van 630 liter en één houder van 10.520 liter. De exploitant voegt van beide houders het meest recente keuringsverslag toe aan de aanvraag.

De houder van 10.520 liter werd op 24/11/2022 nog gekeurd en conform de voorschriften van Vlarem II bevonden.

Geluid

Bij een opslag- en distributiecentrum is de voornaamste bron van geluidshinder het wegverkeer afkomstig van de op- en afrijdende vrachtwagens. Er vinden circa 40 vrachtwagentransportbewegingen per dag plaats, deze transporten gebeuren steeds tussen 6 uur en 18 uur. De site heeft een goede verbinding met de E313 en andere hoofdwegen.

De activiteiten vinden zo goed als allemaal overdekt plaats. De heftrucks die gebruikt worden zijn elektrisch en hebben dus een beperkte geluidsemissie.

Het voorwerp van de aanvraag lijkt geen onaanvaardbare geluidshinder te veroorzaken. De exploitant dient wel gewezen te worden op artikelen 5.15.0.6. en 5.19.1.3. van Vlarem II dewelke stellen dat rustverstorende werkzaamheden verboden gedurende de periode vanaf 19 uur tot 7 uur, alsook op zon- en feestdagen.

Mobiliteit

Er vinden circa 40 vrachtwagentransportbewegingen per dag plaats, deze transporten gebeuren steeds tussen 6 uur en 18 uur. De site heeft een goede verbinding met de E313 en andere hoofdwegen.

In bijlage E1 wordt gesteld dat er geen mobiliteitsstudie of MOBER opgemaakt werd aangezien er slechts 192 parkeerplaatsen zijn en de ondergrens 200 parkeerplaatsen is. Echter lijkt een mobiliteitstoets wel aangewezen, daar de ondergrens voor een mobiliteitstoets slechts 50 parkeerplaatsen bedraagt.

Bodem

De opslag van gevaarlijke producten gebeurt voornamelijk in verplaatsbare recipiënten. Enkel de opslag van 1.300 liter mazout vindt plaats in twee vaste houders. De enkelwandige houder van 1.100 liter is voorzien van een inkuiping, de dubbelwandige vaste houder van 200 liter is voorzien van lekdetectie.

De lokalen waarin gevaarlijke vloeistoffen in verplaatsbare recipiënten opgeslagen worden, zijn allemaal voorzien van een inkuiping.

Gelet op de genomen maatregelen lijkt het voorwerp van de aanvraag geen onaanvaardbaar risico op bodemverontreiniging te hebben.

Gevaarlijke producten

De exploitant vraagt de opslag aan van gevaarlijke producten die mogelijk voorzien zijn van GHS02, GHS03, GHS05, GHS06, GHS07, GHS08 en GHS09. Daarnaast wordt de opslag van 5.000 kg gevaarlijke producten in kleine verpakkingen aangevraagd.

De gevaarlijke producten worden, op 1.300 liter mazout na, in verplaatsbare recipiënten opgeslagen. De exploitant geeft aan steeds rekening te zullen houden met de scheidingsafstanden zoals deze opgenomen zijn in Vlarem II. De opslag van gevaarlijke producten lijkt dan ook te gebeuren op behoorlijke wijze conform de van toepassing zijnde wetgeving.

Van de twee vaste houders voor de opslag van mazout wordt het meest recente keuringsverslag toegevoegd. De keuring van de houder van 1.100 liter werd op 15/06/2021 gedaan. Deze houder werd conform gekeurd. Voor de houder van 200 liter werd enkel het conformiteitsverslag van de fabrikant opgeladen, niet het keuringsverslag van de meest recente keuring.

Veiligheid

Het betreft een hogedrempel Seveso-inrichting waarbij een omgevingsveiligheidsrapport (OVR) onderdeel dient uit te maken van de vergunningsaanvraag. De exploitant voegt dit toe met de bestandsnaam ‘R17.2bis – OVR’.

Gelet op de expertise van Agentschap Zorg en Gezondheid, bevoegd voor het toezicht op de volksgezondheid, verdient het de aanbeveling om voor het OVR het advies van AZG, die over de nodige expertise beschikt, te volgen.

Conclusie milieutechnische beoordeling

Verduidelijkingen door exploitant

Water

Het “Addendum C6 - Materialen, Grondstoffen en Processen_PIV4” werd aangepast rekening houdend met bovenstaande bemerking. In totaal zal er maximaal 3.500 m³/jaar aan huishoudelijk afvalwater geloosd worden in oppervlaktewater. Het gebruik aan leidingwater werd teruggebracht naar 3.260 m³/jaar voor huishoudelijke toepassingen. Het bedrijfsafvalwater dat niet voldoet aan de eisen van Janssen Pharmaceutica wordt verzameld in een bovengrondse buffertank waarna het wordt opgehaald en verwerkt bij een externe verwerker

Keuringsattest houder stikstofgas

Het keuringsattest van de 630 liter vaste houder van stikstofgas maakte reeds deel uit van voorliggende aanvraag en was toegevoegd als ‘Bijlage R17 - Keuringsattest 630l N-tank’. Het keuringsattest geeft aan dat deze voldoet aan de reglementaire voorschriften van Vlarem II en deze dient herkeurd worden tegen ten laatste 24/11/2028. Hiermee is tegemoetgekomen aan bovenstaande bemerking en lijkt het niet langer nodig om het keuringsattest nog te bezorgen na de vergunningverlening.

Emissiemeting gasturbines

Na telefonische contact met de Sertius (dd. 22.11.2023) werd toegelicht dat het artikel 5.43.2.7 voor de aanwezige gasgestookte stookinstallaties niet van toepassing is. Het artikel waarnaar verwezen wordt heeft betrekking op gasturbines, met inbegrip van STEG en al dan niet met bijstook, die 500 of meer bedrijfsuren per kalenderjaar in bedrijf zijn, die gevoed worden met vloeibare brandstoffen. Op de site worden alle aanwezige stookinstallaties gevoed met aardgas. Deze stookinstallaties zijn ook geen gasturbines. Naar aanleiding hiervan is de exploitant van mening dat het vermelde artikel niet van toepassing is.

Het lijkt dat met de bovenstaande opmerking akkoord een voldoende verduidelijking betreft van de actuele situatie op de inrichting.

Beoordeling

Met betrekking tot de onderzochte milieutechnische aspecten in voorliggende beoordeling, op basis van het advies van IOK en op basis van de gegevens in de aanvraag lijkt gesteld te kunnen worden dat er geen indicaties zijn tot het verlenen van een negatief advies. Het lijkt echter wel aangewezen om bij eventuele vergunningverlening in de mate van het mogelijke rekening te houden met onderstaande bemerkingen, aanvullingen, aanbevelingen en/of voorstellen voor bijzondere voorwaarden.

Gelet op de intrekking van de bestaande ministeriële instructies, is de online voortoets op dit moment niet te gebruiken en is een volledige passende beoordeling in principe bij elke aanvraag nodig. Voorliggende aanvraag bevat geen passende beoordeling en/of verscherpte natuurtoets.

In bijlage E1 wordt gesteld dat er geen mobiliteitsstudie of MOBER opgemaakt werd aangezien er slechts 192 parkeerplaatsen zijn en de ondergrens 200 parkeerplaatsen is. Echter lijkt een mobiliteitstoets wel aangewezen, daar de ondergrens voor een mobiliteitstoets slechts 50 parkeerplaatsen bedraagt.

Gelet op de expertise van Agentschap Zorg en Gezondheid, bevoegd voor het toezicht op de volksgezondheid, verdient het de aanbeveling om voor het OVR het advies van AZG, die over de nodige expertise beschikt, te volgen.


Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 7 augustus 2023 tot en met 5 september 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

Op 24/08/2023 werd er een informatievergadering georganiseerd op het stadhuis met als ligging Werft 20, 2440 Geel. Er daagden geen externe partijen op.


Besluit

Uitgaande van de gegevens opgenomen in het aanvraagdossier, het advies van IOK en rekening houdende met bovenstaande bemerkingen dient deze vergunningsaanvraag voor het onderdeel ‘ingedeelde inrichting of activiteit’ voorwaardelijk gunstig geadviseerd te worden.

De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk gunstig geadviseerd:

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

3.2.2°a)

Lozing van huishoudelijk afvalwater met een jaardebiet van 3.500 m³ (Hernieuwing)

3500

3

6.4.2°

Opslag van 118.870 liter brandbare vloeistoffen (Hernieuwing)

118870 liter

2

15.1.2°

het stallen van 41 bedrijfsvoertuigen (Hernieuwing)

41 bedrijfsvoertuigen

2

16.3.2°b)

Hernieuwing van de compressoren en actualisatie van de koelinstallaties (Verandering)

286,16 kW

2

17.1.2.1.2°

Actualisatie van de opslag van gassen in verplaatsbare recipiënten (Verandering)

22755 liter

2

17.1.2.2.3°

Actualisatie van het opslagvolume in de grootste N-tank met een reductie van 480 liter. (Verandering)

11150 liter

1

17.2.2.

Hernieuwing + uitbreiding van de maximale opslagcapaciteit voor de categorie O1 met 20 ton (Verandering)

1 inrichting

1

17.3.1.2°

De opslag van max. 210 kg springstoffen met gevarenpictogram GHS01 (Hernieuwing)

210 kg

2

17.3.2.1.1.2°

Aanpassing van de beschrijving omtrent de opslag van gasolie/diesel, waarvan een deel in 2 vaste houders (Verandering)

200 ton

2

17.3.2.1.2.3°

De opslag van 1.402,5 ton brandgevaarlijke producten van gevarencategorie 3 met

gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

1402,5 ton

1

17.3.2.2.3°b)

De opslag van 1.705,2 ton brandgevaarlijke producten van gevarencategorie 1 en 2 

met gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

1705,2 ton

1

17.3.2.3.3°

de opslag van 60 ton brandgevaarlijke producten met gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

60 ton

1

17.3.3.3°

De opslag van 156 ton oxiderende producten met gevarenpictogram GHS03 (Hernieuwing)

156 ton

1

17.3.4.3°

De opslag van 1.000 ton bijtende producten met gevarenpictogram GHS05 (Hernieuwing)

1000 ton

1

17.3.5.3°

De opslag van 1.723,57 ton giftige producten met gevarenpictogram GHS06 (Hernieuwing)

1723,57 ton

1

17.3.6.3°

De opslag van 1.280 ton schadelijke producten met gevarenpictogram GHS07 (Hernieuwing)

1280 ton

1

17.3.7.3°

De opslag van 2.000 ton producten die op lange termijn gevaarlijk zijn voor de

gezondheid met gevarenpictogram GHS08 (Hernieuwing)

2000 ton

1

17.3.8.3°

De opslag van 493,32 ton producten die gevaarlijk zijn voor het aquatisch milieu met

gevarenpictogram GHS09 (Hernieuwing)

493,32 ton

1

17.4.

De opslag van 5.000 kg diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (Hernieuwing)

5000 kg

3

19.6.1°d)

De opslag van 2.000 m³ paletten in open lucht (Hernieuwing)

2000

2

24.2.

Een labo (Hernieuwing)

1 labo

3

38.3.2°

De opslag van max. 210 kg springstoffen met gevarenpictogram GHS01 (Hernieuwing)

210 kg

2

43.1.2°a)

11 gasstookinstallaties (1x 994 kW, 1x 790 kW, 1x 730 kW, 1x 497 kW, 2x 300 kW,

1x 160 kW, 1x 130 kW, 2x 92 kW, 1x 62 kW) met een totaal nominaal thermisch

ingangsvermogen van 4.147 kW (Hernieuwing)

4147 kW

2

op voorwaarde dat:

        m.b.t. mobiliteit: de exploitant een mobiliteitstoets toevoegt aan de aanvraag;

        m.b.t. risico op zware ongevallen of rampen: volgens het advies van Agentschap Zorg & Gezondheid, bevoegd voor het toezicht op de volksgezondheid, de risico’s voldoende beheerst worden en er geen onaanvaardbaar risico voor de volksgezondheid verwacht wordt.


indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning voorwaardelijk gunstig te adviseren.


De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk gunstig geadviseerd:

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

3.2.2°a)

Lozing van huishoudelijk afvalwater met een jaardebiet van 3.500 m³ (Hernieuwing)

3500 m³

3

6.4.2°

Opslag van 118.870 liter brandbare vloeistoffen (Hernieuwing)

118870 liter

2

15.1.2°

het stallen van 41 bedrijfsvoertuigen (Hernieuwing)

41 bedrijfsvoertuigen

2

16.3.2°b)

Hernieuwing van de compressoren en actualisatie van de koelinstallaties (Verandering)

286,16 kW

2

17.1.2.1.2°

Actualisatie van de opslag van gassen in verplaatsbare recipiënten (Verandering)

22755 liter

2

17.1.2.2.3°

Actualisatie van het opslagvolume in de grootste N-tank met een reductie van 480 liter. (Verandering)

11150 liter

1

17.2.2.

Hernieuwing + uitbreiding van de maximale opslagcapaciteit voor de categorie O1 met 20 ton (Verandering)

1 inrichting

1

17.3.1.2°

De opslag van max. 210 kg springstoffen met gevarenpictogram GHS01 (Hernieuwing)

210 kg

2

17.3.2.1.1.2°

Aanpassing van de beschrijving omtrent de opslag van gasolie/diesel, waarvan een deel in 2 vaste houders (Verandering)

200 ton

2

17.3.2.1.2.3°

De opslag van 1.402,5 ton brandgevaarlijke producten van gevarencategorie 3 met

gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

1402,5 ton

1

17.3.2.2.3°b)

De opslag van 1.705,2 ton brandgevaarlijke producten van gevarencategorie 1 en 2 

met gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

1705,2 ton

1

17.3.2.3.3°

de opslag van 60 ton brandgevaarlijke producten met gevarenpictogram GHS02 (Hernieuwing)

60 ton

1

17.3.3.3°

De opslag van 156 ton oxiderende producten met gevarenpictogram GHS03 (Hernieuwing)

156 ton

1

17.3.4.3°

De opslag van 1.000 ton bijtende producten met gevarenpictogram GHS05 (Hernieuwing)

1000 ton

1

17.3.5.3°

De opslag van 1.723,57 ton giftige producten met gevarenpictogram GHS06 (Hernieuwing)

1723,57 ton

1

17.3.6.3°

De opslag van 1.280 ton schadelijke producten met gevarenpictogram GHS07 (Hernieuwing)

1280 ton

1

17.3.7.3°

De opslag van 2.000 ton producten die op lange termijn gevaarlijk zijn voor de

gezondheid met gevarenpictogram GHS08 (Hernieuwing)

2000 ton

1

17.3.8.3°

De opslag van 493,32 ton producten die gevaarlijk zijn voor het aquatisch milieu met

gevarenpictogram GHS09 (Hernieuwing)

493,32 ton

1

17.4.

De opslag van 5.000 kg diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (Hernieuwing)

5000 kg

3

19.6.1°d)

De opslag van 2.000 m³ paletten in open lucht (Hernieuwing)

2000 m³

2

24.2.

Een labo (Hernieuwing)

1 labo

3

38.3.2°

De opslag van max. 210 kg springstoffen met gevarenpictogram GHS01 (Hernieuwing)

210 kg

2

43.1.2°a)

11 gasstookinstallaties (1x 994 kW, 1x 790 kW, 1x 730 kW, 1x 497 kW, 2x 300 kW,

1x 160 kW, 1x 130 kW, 2x 92 kW, 1x 62 kW) met een totaal nominaal thermisch

ingangsvermogen van 4.147 kW (Hernieuwing)

4147 kW

2

op voorwaarde dat:

•        m.b.t. mobiliteit: de exploitant een mobiliteitstoets toevoegt aan de aanvraag;

•        m.b.t. risico op zware ongevallen of rampen: volgens het advies van Agentschap Zorg & Gezondheid, bevoegd voor het toezicht op de volksgezondheid, de risico’s voldoende beheerst worden en er geen onaanvaardbaar risico voor de volksgezondheid verwacht wordt.

indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.