Terug
Gepubliceerd op 13/07/2023

2023_CBS_01970 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een vrijstaande woning plus regularisatie en oprichten van een bijgebouw langs St.-Kristoffelstraat 39 (202300207SS) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
wo 12/07/2023 - 13:00 Stadhuis 1.14 R
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Griet Smaers; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Marleen Rome

Afwezig

Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Marleen Rome

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_01970 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een vrijstaande woning plus regularisatie en oprichten van een bijgebouw langs St.-Kristoffelstraat 39 (202300207SS) - Vergunning 2023_CBS_01970 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een vrijstaande woning plus regularisatie en oprichten van een bijgebouw langs St.-Kristoffelstraat 39 (202300207SS) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 25/07/2023

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023063079

Dossiernummer gemeente: 202300207

 

De gemeente Geel heeft op 4 mei 2023 een aanvraag ontvangen voor het verbouwen van een vrijstaande woning plus regularisatie en oprichten van een bijgebouw. De aanvraag werd op 26 mei 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

mevrouw Eefje Weyns wonende Sint-Kristoffelstraat 39 te 2440 Geel en de heer Tom Marrant wonende Sint-Kristoffelstraat 39 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: St.-Kristoffelstraat 39

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie L nrs. 335F en 335T

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied met landelijk karakter

de woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven;

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202300040/OMV_2023015361 voor verbouwen van een woning en het plaatsen van een bijgebouw geen beslissing op .
  • Stedenbouwkundige vergunning (08297) voor het uitbreiden van een woonhuis - goedgekeurd op 24/09/1984.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2007/00055) voor het verbouwen van een eengezinswoning - goedgekeurd op 12/03/2007.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag handelt over het oprichten van een bijgebouw, het regulariseren van een houtopslag en het uitbouwen van een dakkapel in de achtergevel.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

Woongebieden met landelijk karakter zijn in hoofdzaak bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven.  Zowel bewoning als landbouw zijn bijgevolg de hoofdbestemmingen van het gebied, en beide bestemmingen staan er op gelijke voet.

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
 

Het voorliggende project heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Bovendien worden er geen belangrijke ondergrondse constructies gebouwd en worden er geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat er geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.


Mer-screening

Niet van toepassing.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening argumentatie

 

De aanvraag voorziet het wijzigen van de voorgevel van een vrijstaande eengezinswoning gelegen aan de Reiten, een voldoende uitgeruste gemeenteweg.

Deze beoordeling – als uitvoering van art. 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling en met oog voor de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen - houdt rekening met de volgende criteria als uitvoering van art. 4.3.1 van de codex:

 

1. Functionele inpasbaarheid

De aanvraag speelt zich af binnen gewestplanbestemming woongebied met landelijk. Het oprichten van een dakkapel en vrijstaande bijgebouwen zijn functioneel inpasbaar.

De regularisatie van constructies in de bouwvrije zijtuinstrook die niet bestemd zijn voor het stallen van auto’s op fietsen zijn functioneel niet inpasbaar.

2. Mobiliteitsimpact

De aanvraag heeft geen impact op de mobiliteit.

3. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De dakkapel in het achterste dakvlak van 3,54 meter breed en 3 meter hoog zijn toegelaten binnen woongebied met landelijk karakter. Het bestaande losstaand bijgebouw in de tuin van 16m² plus het nieuw op te richten bijgebouw van 21m² voldoen aan de bepalingen van het vrijstellingsbesluit. Deze bijgebouwen worden opgenomen in de omgevingsvergunning.

De aanvraag heeft voor de werken die in aanmerking komen voor vergunning een beperkte impact op het ruimtegebruik van de percelen.

De te regularisatie van de opslagplaats van 18,62m² op ca. 48cm van de linker perceelsgrens en brandhoutopslag van 15,91m² op ca. 1 meter van de linker perceelsgrens bevinden zich in de bouwvrije zijtuinstrook.

Constructies in de bouwvrije zijtuinstrook die niet bestemd zijn voor het stallen van auto’s op fietsen zijn qua schaal en ruimtegebruik niet inpasbaar in de omgeving.

4. Visueel-vormelijke elementen

De werken die in aanmerking komen voor vergunning zijn voorzien in duurzame en kwalitatieve materialen.

De aanvraag heeft een beperkte impact op de visueel-vormelijke uitstraling van de percelen.

5. Cultuurhistorische elementen

Niet van toepassing.

 De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

6. Bodemreliëf

De aanvraag voorziet een beperkte reliëfwijziging ter hoogte van de nieuw op te richten bijgebouw, voor het overige wordt het natuurlijke maaiveld behouden.

De voorgevel van de woning is ingeplant op de rooilijn. De strook kasseien die zijn aangelegd over de volledige gevelbreedte plus een toegang naar de garage en een toegang rechts naast de woning bevinden zich op openbaar domein. De verharding over de breedte van de woning, met uitzondering van een toegangspad moet verwijderd worden. In het beleidsplan Ruimte van stad Geel wordt hard ingezet op klimaatadaptiviteit:

Onder invloed van een veranderend klimaat zullen we in Vlaanderen steeds vaker te maken krijgen met warmere zomers, daling van de grondwatertafel, hevige stortbuien, veranderingen in vegetatietypes, verlies aan biodiversiteit, groeiende kans op (tropische ziektes) enz. Er dient dus te worden ingezet op een meer klimaatbestendige inrichting.

1 van de maatregelen waarop wordt ingezet is de beperking van de oppervlakte verharding zowel op het openbaar als op het privéterrein.

7. Hinderaspecten

Er wordt geen bijkomende hinder voorzien.

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten zijn verwaarloosbaar.

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

8.  Conclusie

Omwille van het voorgaande is het oprichten van de vrijstaande bijgebouwen plus het aanbrengen van een dakkapel planologisch en stedenbouwkundig  verenigbaar met de omgeving.

De regularisatie van opslagplaats / brandhoutopslag en de verharding op het openbaar domein ter hoogte van de woning zijn planologisch en stedenbouwkundig  niet verenigbaar met de omgeving.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

Er werd geen advies gevraagd.

 

Conclusie

De dakkapel in het achterste dakvlak en het nieuw op te richten bijgebouw dienen uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde dossier (zie ook aangepast inplantingsplan in bijlage).

 

Het bestaande vrijstaande bijgebouw wordt opgenomen in de omgevingsvergunning.

 

De verharding op openbaar domein mag slechts een breedte hebben van max. 6m, opgesplitst in max. 2 delen. Als men de verharding in eigen materialen wenst te behouden, moet men deze laten regulariseren door een aanvraag te doen via de website van stad Geel www.geel.be/aanpassingen-openbaar-domein. Men zal dan een verklaring voor het gebruik van zelfverharding ontvangen dat men moet ondertekenen. Het uitvoeren van werken aan het openbaar domein mag men zelf niet uitvoeren. Gelijktijdig kan men eventueel de aanleg van de goten aanvragen en het opbreken van de te verwijderen verharding.

 

De opslagplaats en brandhoutopslag worden niet opgenomen in de omgevingsvergunning omwille van:

-          De afstanden ten opzichte van de zijdelingse perceelsgrens zijn in strijd met de stedenbouwkundige regelgeving.

-          De bestemming van de constructies zijn in strijd met mogelijkheden in de bouwvrije zijtuinstrook.

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning gedeeltelijk goed te keuren en gedeeltelijke vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:


De dakkapel in het achterste dakvlak en het nieuw op te richten bijgebouw dienen uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde dossier (zie ook aangepast inplantingsplan in bijlage).

Het bestaande vrijstaande bijgebouw wordt opgenomen in de omgevingsvergunning. 

De verharding op openbaar domein mag slechts een breedte hebben van max. 6m, opgesplitst in max. 2 delen. Als men de verharding in eigen materialen wenst te behouden, moet men deze laten regulariseren door een aanvraag te doen via de website van stad Geel www.geel.be/aanpassingen-openbaar-domein. Men zal dan een verklaring voor het gebruik van zelfverharding ontvangen dat men moet ondertekenen. Het uitvoeren van werken aan het openbaar domein mag men zelf niet uitvoeren. Gelijktijdig kan men eventueel de aanleg van de goten aanvragen en het opbreken van de te verwijderen verharding. 

De opslagplaats en brandhoutopslag worden niet opgenomen in de omgevingsvergunning omwille van:

-          De afstanden ten opzichte van de zijdelingse perceelsgrens zijn in strijd met de stedenbouwkundige regelgeving.

-          De bestemming van de constructies zijn in strijd met mogelijkheden in de bouwvrije zijtuinstrook.