Het stadsbestuur heft een retributie voor administratieve prestaties.
Het behandelen, samenstellen en afleveren van vergunningen, attesten en meldingen brengen een aanzienlijke administratieve kost mee voor de stad.
De stedelijke diensten leveren op vraag van belanghebbenden administratieve prestaties, zoals opzoekingswerk, kopieën van bestuursdocumenten maken en drukwerk afleveren.
Het is billijk om een vergoeding te vragen aan personen waarvoor deze administratieve prestaties geleverd worden.
De financiële toestand van de stad vereist dat het noodzakelijk en billijk is dat de kosten worden verhaald op de gebruiker van de geleverde prestatie of geleverde dienst door een retributie te heffen.
Wijzigingen in het reglement:
Tussen 18 april en 8 mei as. zal stad Geel aansluiten op het VIP voor de aanvragen van notarissen en vastgoedmakelaars. Dit wordt verder uitgetest op goede werking en pas tegen het einde van het jaar zal het gebruik van VIP worden uitgerold naar andere aanvragers zoals andere professionele organisaties, burgers en overheden. De gemeente kan hiervoor een retributie heffen en ook Vlaanderen zal dit doen bij elk gebruik van het platform. Vlaanderen zal de gemeentelijke retributie na inning doorstorten naar de gemeente.
Digitaal Vlaanderen heeft ons gevraagd om de GR een besluit te laten nemen. De retributie passen we aan via dit reglement zodat we een coherent en logisch geheel van retributiereglementen blijven behouden.
In het tariefgedeelte van het reglement staan de prijzen zoals ze waren bij de laatste wijziging van het reglement waarvan de tarieven toepasbaar werden op 1/1/2022 en de tarieven zoals ze nu zullen gelden vanaf 8 mei 2023, na deze aanpassingen en na indexering volgens de in 2021 en 2022 goedgekeurde regels.
Artikel 173 van de Grondwet;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.