Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_BURG_00536 - Backyard afterwork - tuin pastorij Larum - 24/8/2023 (nieuwe datum) - Goedkeuren

Burgemeester
wo 16/08/2023 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_BURG_00536 - Backyard afterwork - tuin pastorij Larum - 24/8/2023 (nieuwe datum) - Goedkeuren 2023_BURG_00536 - Backyard afterwork - tuin pastorij Larum - 24/8/2023 (nieuwe datum) - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de GR van  02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

De Landelijke Gilde Larum vraagt  toestemming voor de organisatie van Backyard afterwork,  in de tuin van de pastorij van Larum, op donderdag 24/8/2023, van 18.00 tot 23.30 uur, gezien  de editie van 3/8/2023 afgelast werd door het slechte weer. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester  geeft de toestemming aan de Landelijke Gilde Larum  voor de organisatie van Backyard afterwork,  in de tuin van de pastorij van Larum, op donderdag 24/8/2023.

De voorwaarden vermeld in het besluit en de adviezen van de brandweer moeten strikt nageleefd worden. 

U dient zelf te zorgen voor de nodige verzekeringen (verantwoordelijkheid organisator):

-verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator (evenementenpolis) (schade aan derden)

-uitbreiding naar verzekering voor medewerkers: uw eigen keuze/verantwoordelijkheid

 

Artikel 2

sterke drank mag gecontroleerd verkocht/geschonken worden tijdens  dit evenement 

      •  tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
      • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
        • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
        • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
        • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
        • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
        • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
        • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
      • De maximumcapaciteit van de tent- / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
      • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

      Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

      • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
        • Géén alcohol voor -16 jarigen;
        • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
      • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
      • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
        • + 18 = GROEN
        • +16  = ORANJE
        • -16 = ROOD

Artikel 3

De muziek moet uitgezet worden om 23.30 uur. Het terrein moet ontruimd zijn om 00.00 uur.

Artikel 4

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 5

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De wijkagent doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten. 

Bijkomend benadrukken we dat het parkeerverbod 24 u voor datum geplaatst wordt. Indien je vaststelt dat deze niet ter gebracht werd, dient de aanvrager dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 7

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 8

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.