Artikel 13 van het decreet houdende de gemeentewegen van 13 mei 2019
De straatnaam Speenwaverdreef wordt gebruikt voor zowel de geasfalteerde wegverbinding tussen Roshoevendijk en de Dr.-Van de Perrestraat, alsook voor een aantal niet-verharde wegverbindingen tussen Koppeleershoeven, Roshoevendijk en de geasfalteerde Speenwaverdreef.
Brunosdijk is een gemeenteweg die als buurtweg 20 is opgenomen in de Atlas der Buurtwegen.
Dr.-Van de Perrestraat is bij besluit van 23 oktober 2015 van de Vlaamse regering ingedeeld bij de gemeentewegen (https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2015/10/23/2015036427/staatsblad)
Speenwaverdreef zelf is niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen. Ze is op private percelen gelegen. - uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen in bijlage.
Tot op heden is voor deze wegverbinding geen rooilijnplan opgesteld.
Het onafgebroken, dertigjarig, publiek gebruik van het geasfalteerd deel van Speenwaverdreef wordt door de gemeenteraad vastgesteld op basis van de hiernavolgende elementen.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 01516) voor de bouw van een ééngezinswoning gelegen Dr.-Van de Perrestraat. Op de bijgevoegde inplantingsplannen is de wegenis 'Speenvijverstraat' ingetekend aan de rand van het perceel waarvoor de vergunning wordt gegeven.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een verkaveling (intern nummer 1433, nr. RWO 034/1186) voor drie loten langs de Dr.-Van de Perrestraat. Op het verkavelingsplan staat de Speenwaverdreef ingetekend als niet verharde weg. Er wordt via de voorschriften en het plan aangegeven dat de zijgevel op ten minste 12.00 meter uit de as van de Speenwaverdreef moet blijven.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 08543) voor de bouw van een woonhuis te Dr.-Van de Perrestraat 411. Zowel in de vergunning zelf als op het bijgevoegde inplantingsplan wordt erop gewezen dat de woning op 12 meter uit de as van de Speenwaverdreef moet opgericht worden.
Het college van burgemeester en schepenen geeft een gunstig stedenbouwkundig attest (intern nummer 1346) voor de bouw van een nieuwe stal te Speenwaverdreef 2. Op het bijgevoegde omgevingsplan is Speenwaverdreef als een geasfalteerde gemeenteweg vermeld. Op het inplantingsplan staat is de Speenwaverdreef ingetekend als een 5,00 meter brede geasfalteerde gemeenteweg waarbij de perceelsgrenzen 'te paard' gaan.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 13661) voor het bouwen van een stalling met werkplaats te Speenwaverdreef 2. Op het bijgevoegde omgevingsplan is Speenwaverdreef als een geasfalteerde gemeenteweg vermeld. Op het inplantingsplan staat is de Speenwaverdreef ingetekend als een 5,00 meter brede geasfalteerde gemeenteweg waarbij de perceelsgrenzen 'te paard' gaan.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 13657) voor het plaatsen van een windmolen voor de opwekking van elektriciteit te Speenwaverdreef 2. Op het bijgevoegde inplantingsplan is de Speenwaverdreef ingetekend als een 5,00 meter brede asfaltweg waarbij de perceelsgrenzen 'te paard' gaan.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 2004/00397) voor de bouw van een garage voor de eengezinswoning te Dr.-Van de Perrestraat 411. De garage wordt bereikt via Speenwaverdreef. In de argumentatie bij de vergunning staat: 'Overwegende dat de weg voldoende is uitgerust gelet op de plaatselijke toestand'. Het college beslist o.m. dat de garage ingeplant dient te worden op minimum 12 meter uit de as van de Speenwaverdreef.
Op het bijgevoegd plan is Speenwaverdreef ingetekend als behorend bij het perceel van de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 2010/00636) voor het ophogen van de kadastrale percelen 207c en 207d. De gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar stelt in zijn advies o.m.: 'Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.'
In het aanvraagdossier zijn foto's opgenomen waarop duidelijk te zien is dat Speenwaverdreef een open, geasfalteerde weg is. De perceelsgrenzen van percelen 207c en 207d gaan 'te paard'.
Het college van burgemeester en schepenen weigert een bouwvergunning (intern nummer 2016/00233) voor het ophogen van een een perceel landbouwgrond (perceel 204c). De gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar stelt in zijn advies o.m.: 'Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg (Speenwaverdreef).'
In het aanvraagdossier zijn foto's opgenomen waarop duidelijk te zien is dat Speenwaverdreef een open, geasfalteerde weg is. De perceelsgrenzen van perceel 204c gaan 'te paard'.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 2016/00371) voor het ophogen van een een perceel landbouwgrond (perceel 204c) en het dempen van een niet-werkende gracht in het midden van het perceel en de aanleg van een nieuwe baangracht aan Speenwaverdreef. De gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar stelt in zijn advies o.m.: 'Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg (Speenwaverdreef).'
Uit de bijgevoegde plannen blijkt dat de perceelsgrenzen van perceel 204c 'te paard' gaan.
De gemeente stelde zelf volgende bezitshandelingen aan de weg, en de wegaanhorigheden:
Bevraging aangelanden
Er zijn geen wettelijke procedures voorzien voor het erkennen van het 30-jarig publiek gebruik van een grondstrook. Nochtans is het, o.a. in het kader van een behoorlijk bestuur, wenselijk dat er een vorm van openbaar onderzoek georganiseerd wordt. Om die reden werden de directe aangelanden (kaart aangelanden als bijlage) bevraagd over de formele opname van de weg Speenwaverdreef in het gemeentewegennet. Op 2 augustus werd een brief gezonden met een blanco antwoordformulier dat ze zowel per post, tegen afgifte, of per mail konden binnen sturen voor 15 september 2023. Een voorbeeldbrief met verduidelijkende kaart en blanco antwoordformulier zijn als bijlage gevoegd.
Hierop kwamen zes schriftelijke reacties binnen.
Infomoment voor de aangelanden
Op 9 januari 2023 werd een infomoment georganiseerd in het stadhuis voor de aangelanden waar zij toelichting kregen over het dossier en waar zij open vragen konden stellen.
Eén aangelande is overtuigd dat het gemotoriseerd verkeer door de erkenning van het 30-jarig publiek gebruik van de wegverbinding gaat toenemen en wenst mobiliteitsbeperkende maatregelen. Dezelfde aangelande vreest dat er op diens grond in de toekomst een wegverbreding en/of gracht zou worden aangelegd. Ook stelt deze de vraag of het het kadastraal inkomen op diens perceel vermindert aangezien er plots een gemeenteweg op diens perceel zou zijn.
Overige aangelanden stelden vragen over de toekomstige eigendomstoestand bij de erkenning van het 30-jarig publiek gebruik van de wegverbinding, op het onderhoud van de asfaltverharding, de bermen en grachten.
Ter plaatse werd al toegelicht dat de aangelanden eigenaar blijven van de wegzate, maar dat bovenop de privatieve erfdienstbaarheid een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid wordt gevestigd vanaf het voortdurend dertigjarig publiek gebruik door de gemeenteraad wordt vastgesteld. De gemeente kan enkel aanspraak maken op die delen die heden tot de publieke ruimte behoren, zijnde bestaande weg, bermen en grachten. De gemeente kan geen aanspraak maken op delen die privaat zijn zoals hagen, afsluitingen, eigen (oprit)verhardingen.
Ook werd toegelicht dat het kadastraal inkomen wordt berekend door FOD Financiën op basis van de feitelijke toestand. De FOD Financiën houdt m.a.w. nu al rekening met het bestaan van de wegenis. Dit element is irrelevant voor de beoordeling van het 30-jarig publiek gebruik.
Het onderhoud van de asfaltverharding, de bermen en grachten komt in beheer van de gemeente als de wegverbinding als gemeenteweg wordt opgenomen. Aangezien stad Geel al sinds 2004 de bermen onderhoudt en de baangrachten in de ruimingszone heeft opgenomen, betekent dit geen meerkost voor stad Geel. Een aantal aangelanden bevestigden mondeling dat de bermen en grachten en zelfs bomen al door de stedelijke diensten worden onderhouden.
Op de vergadering werd toegelicht dat de verwachting is dat er geen verandering gaat zijn in de mobiliteit door de erkenning van het dertigjarig publiek gebruik omdat het brede publiek dat de weg nu gebruikt, en zelf geen aangelande is, zeer waarschijnlijk niet eens beseft dat deze weg op private percelen gelegen is.
Na de vergadering werd overlegd met team mobiliteit van dienst Openbaar Domein. Zij organiseren twee verkeerstellingen in het jaar 2024. Eén telling voor de erkenning van het dertigjarig publiek gebruik, en één telling enkele maanden na de erkenning van het dertigjarig publiek gebruik. Als er, ondanks de eigen verwachting, er mobiliteitscorrigende maatregelen nodig zijn, kan dit dan worden door team mobiliteit worden overwogen.
Kennisgeving aangelanden
Het is wenselijk dat de aangelanden op de hoogte worden gebracht van de erkenning door de gemeenteraad van het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van het geasfalteerd deel van Speenwaverdreef gelegen tussen de Roshoevendijk en de Dr.-Van de Perrestraat alsook van de opname van deze wegverbinding in het gemeentewegennet alsook van de beroepsmogelijkheden tegen het gemeenteraadsbesluit.
Als bijlage is een blanco ontwerpbrief kennisgeving opgenomen.
Opname Speenwaverdreef als gemeenteweg
Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
De formele opname van Speenwaverdreef in het gemeentewegennet dient het algemeen belang aangezien het aan alle aangelanden de toegankelijkheid tot hun eigendommen beter garandeert dan een private erfdienstbaarheid. De gemeente staat formeel in voor het onderhoud van de wegverharding, de bermen en baangrachten en kan alle mobiliteitsmaatregelen nemen die nodig zijn voor de verkeersveiligheid.
De opname van Speenwaverdreef in het gemeentewegennet zorgt voor de bescherming van een fijnmazig netwerk van wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeenteraad stelt in toepassing van artikel 13 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen het onafgebroken dertigjarig publiek gebruik van de geasfalteerde wegverbinding met straatnaam Speenwaverdreef tussen Roshoevendijk en de Dr.-Van de Perrestraat vast.
De vaststelling door de gemeenteraad van het dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
De gemeenteraad beslist dat het geasfalteerd deel van Speenwaverdreef een gemeenteweg wordt in toepassing van artikel 13 § 1 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan voor de weg in kwestie, volgens artikel 13 § 2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad beslist om bijgevoegde ontwerp-brief te zenden aan alle aangelanden ter kennisgeving van dit gemeenteraadsbesluit.