Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

2024_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Kilometerheffing: nee,. Tonnagebeperking: ja.

Gemeenteraad
ma 04/03/2024 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Arllette Dilliën; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Marleen Verboven; Yves Van Hulsel

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2024_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Kilometerheffing: nee,. Tonnagebeperking: ja. 2024_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Kilometerheffing: nee,. Tonnagebeperking: ja.

Motivering

Indiener(s)

Dirk Kennis

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

di 27/02/2024 - 11:34

Toelichting

Sinds 1 januari is ook op een aantal Geelse in- en uitvalswegen een kilometerheffing van toepassing. Het betreft de N19 en N19g (richting Turnhout), de R14 (de volledige ring) en de N71 (richting Mol). Dit heeft een nefast effect op de N118 (richting Retie), waarop de aangelanden de voorbije maanden merkelijk meer zwaar vervoer vaststellen, waaronder vrachtwagens van bedrijven die ze er voordien nooit zagen. Omdat de N118 het gat in het net van de kilometerheffing is, kiezen vele chauffeurs ervoor om voor hun noordelijke en noordoostelijke route die uitvalsweg te nemen.

Het is niet te begrijpen dat een overheid, die beweert de bekommernissen rond de veiligheid en de leefbaarheid van de centrumwijk (Sint-Dimpna) te kennen en naar een oplossing te willen streven, een maatregel neemt die het probleem alleen maar groter maakt. De buurtbewoners ervaren dit dan ook als een kaakslag. Ze vragen zich af of het de bedoeling is de buurt te wurgen om haar uiteindelijk toch maar dat dubieuze PRUP voor het doortrekken van de Ring te doen slikken...

Het is al even moeilijk te begrijpen dat het stadsbestuur de invoering van deze kilometerheffing vooraf heeft goedgekeurd. In de pers konden we vernemen dat u mee marcheerde omdat er later dit jaar ook op de N118 een kilometerheffing in het vooruitzicht wordt gesteld. Tegelijk pleit u dan voor een gedifferentieerd tarief. Door het gebruik van de N118 duurder te maken dan de N19(g) hoopt u de verkeersstromen ietwat te kunnen sturen. Dat klinkt mooi, maar het slaat nergens op: een gedifferentieerde heffing op basis van de route is wettelijk niet mogelijk.

Het zwaar vervoer zou na de invoering van deze kilometerheffing nochtans perfect gestuurd kunnen worden. Weliswaar niet met een duurder tarief op de N118, maar door in Geel-centrum de tonnagebeperking in te voeren die de voltallige gemeenteraad op basis van de sterk geargumenteerde nota in 2022 aan de Vlaamse minister van Mobiliteit heeft gevraagd.

De N118 is in feite een sluiproute voor zwaar verkeer. Wanneer de weg straks een heffing krijgt zoals de andere grote uitvalswegen, wordt het een route zoals een andere. De kilometerheffing spijst dan wel de overheidskas, maar aan de situatie op Sint-Dimpna verbetert er niets. De enige mogelijkheid om de stroom van het zwaar vervoer te sturen - lees: weg te houden van Sint-Dimpna – is de invoering van een tonnagebeperking op de N118. De vrachtwagens zijn dan verplicht de route met heffing te nemen, waardoor de overheidsinkomsten gegarandeerd blijven.

In plaats van te zwaaien met een gedifferentieerde heffing waarvan u weet dat ze er nooit zal komen, doet u er beter aan de argumenten opnieuw te berde te brengen om een tonnagebeperking in te voeren. Daarover waren we het in 2022 allemaal eens, en daar hebben we duizenden mensen langs de N118 hoop mee gegeven.

Wij stellen voor dat u dringend uw positief advies voor deze kilometerheffing herziet en deze situatie aangrijpt om bij de hogere overheid met des te meer klem voor een tonnagebeperking op de N118 in het centrum te pleiten. Dat is een win-win voor duizenden Gelenaars, voor evenveel scholieren én voor de staatskas.