Gezien artikel 11 uit de samenwerkingsovereenkomst tussen stadsbestuur en vzw Geel Centrum, overhandigt de vzw Geel Centrum het jaarplan en het jaarbudget aan het stadsbestuur.
Artikel 11 – Jaarplan - budget – jaarrekening
De vereniging maakt een jaarplan en budget op.
Het jaarplan en het daaraan gekoppeld budget worden jaarlijks voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit gebeurt ten laatste in de loop van de maand december van het jaar dat aan het begrotingsjaar voorafgaat.
Opmerking
De maand december kon niet gehaald worden omdat pas medio december conform interne afspraken een terugkoppeling volgde over de uitkomsten van het conclaaf, en de beslissingen over de financiën vanuit stadsbestuur richting vzw Geel Centrum hierna pas overgebracht werden.
Bijlagen
Geel voorziet in 2024 een werkingssubsidie voor vzw Geel Centrum om haar doel te realiseren, van 145393,25 euro (budgetsleutel 2024/6490000/1/0500).
Dit bedrag is bepaald op basis van:
Aan de start van het boekjaar 2024 stond nog zo'n 10.000 euro op de rekening van vzw Geel Centrum. Met dit restbedrag kan het ingeschatte tekort opgevangen worden.
De gemeenteraad keurt het jaarplan 2024 en het jaarbudget 2024 van de vzw Geel Centrum goed.
Op 30 mei 2023 werd de opdracht "raamovereenkomst voor het aanstellen van een veilinghuis" gegund aan de firma Belga Veilingen BVBA, Molemstraat 29, bus 2, 3560 Lummen.
De dienst Werkplaats wil een openbare verkoop van hout organiseren.
In oktober 2023 werd een online veiling georganiseerd.
Vermits de gunning aan Belga Veilingen voor een periode van 4 jaar geldt, wil de dienst Werkplaats hiervan gebruik maken.
Omdat het aantal containers en de ruimte om hout op te slaan beperkt is, wil de dienst Werkplaats de inhoud (hout) op regelmatige basis online te koop aanbieden.
Wanneer er enkel hout verkocht wordt zal de organisatie van een online verkoop niet zoveel tijd en mankracht in beslag nemen.
Ondertussen zijn opnieuw 8 volle containers hout (6 hoge en 2 lage) verzameld voor verkoop.
De levering van de verschillende loten hout zal door de werkplaats gebeuren als volgt:
- Koper/inwoners grondgebied Geel, levering op domicilieadres: 10 euro forfaitaire kost. (gevulde grote container)
- Koper woont buiten grondgebied Geel, maar adres binnen een straal van 15 km van de werkplaats, Tessenderloseweg 32, 2440 Geel: 50 euro forfaitaire kost (gevulde grote container)
- Koper woont woont buiten grondgebied Geel, adres is verder dan 15 km (straal van werkplaats): Stad levert niets, koper moet zelf initiatief nemen (zelf zorgen voor ophalen, verzagen of vervoer / container blijft ter plaatse).
De online verkoop zal plaatsvinden onder voorwaarden bepaald in het bestek 2023-296 opgemaakt door de financiële dienst.
De gemeenteraad beslist een openbare verkoop te doen van hout.
De gemeenteraad beslist dat de Dienst Werkplaatsen gedurende de looptijd van het raamcontract (firma Belga Veilingen), op regelmatige basis een openbare verkoop van hout mag organiseren.
In samenspraak met de raamcontractant (firma Belga Veilingen) zal er een online verkoop georganiseerd worden, volgens de planning van het veilinghuis .
(o.a. nemen van foto's, online plaatsen, organiseren van een kijkdag, einde veiling, toewijzing)
De dienst communicatie zal een aankondiging plaatsen op website van stad Geel, Facebook en Intranet om iedereen de kans te geven een bod uit te brengen.
De levering van de verschillende loten hout zal door de werkplaats gebeuren als volgt:
- Koper/inwoners grondgebied Geel, levering op domicilieadres: 10 euro forfaitaire kost. (gevulde container)
- Koper woont binnen een straal van 15 km van de werkplaats, Tessenderloseweg 32, 2440 Geel: 50 euro forfaitaire kost (gevulde container)
- Koper woont verder dan 15 km (straal vanwerkplaats): Stad levert niets, koper moet zelf initiatief nemen (zelf zorgen voor ophalen, verzagen of vervoer / container blijft ter plaatse)
Tijdens de stuurgroep van Kempens Woonplatform in het najaar van 2022 werd er een toelichting gegeven over het Pandschap (https://pandschap.be/). Deze organisatie is in Gent opgericht en heeft als doel om eigenaars van een leegstaande woning te ontzorgen bij de renovatie ervan. Als voorwaarde voor deze dienstverlening wordt aan de eigenaar gevraagd om deze na de werken te verhuren via de woonmaatschappij als een sociale huurwoning.
Hoewel het Pandschap eind 2022 nog niet actief was binnen de regio Kempen, werden de voordelen ervan wel erkend door de leden van de stuurgroepen.
De provincie Antwerpen heeft na een openbare aanbesteding het Pandschap aangesteld als externe partner voor de coördinatie en uitvoering van ontzorgingstrajecten voor verhuurders bij renovaties van huurwoningen op de private huurmarkt om ze betaalbaar te verhuren via een woonmaatschappij.
Deze dienstverlening wordt nu aangeboden in de hele provincie Antwerpen (https://www.provincieantwerpen.be/lokale-besturen/welvarende-gemeenten/begeleiding/raamcontract-met-het-pandschap-voor-gemeenten.html)
Door het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap kan het lokaal bestuur eigenaars van leegstaande panden doorverwijzen naar het Pandschap voor ontzorging bij de renovatie ervan, zonder zelf nog een aanbesteding te moeten organiseren volgens de wetgeving overheidsopdrachten.
Deze dienstverlening is gratis voor het lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap goed.
De ingevulde samenwerkingsovereenkomst wordt verzonden naar wonen@provincieantwerpen.be.
Project
Een aanvraag werd ingediend voor het ontwikkelen van het nieuwe industriegebied gelegen in het RUP Hezeschrans.
De bestaande industriezone wordt uitgebreid met een regionaal bedrijventerrein.
De uitbreiding wordt ontsloten via Lammerdries. Omdat er maar langs 1 zijde ontsluiting is, worden 2 keerpunten voorzien. Er komt ook een trage weg door de groenbuffer naar Puntstraat. Een tweede trage weg sluit aan op het jaagpad langs het kanaal.
Wegtracé
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
Bezwaarschriften
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4/11/2023 tem 3/12/2023. Er werden een bezwaar ingediend dat geen betrekking heeft op het wegenisdossier.
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014
De gemeenteraad neemt een positieve beslissing onder volgende voorwaarden met betrekking tot het wegtracé:
En dit voor een bedrag van de kostenraming vermeerderd met 10% en de bedragen van de facturen van de nutsmaatschappijen voor zover deze laatsten nog niet werden betaald:
Na voorlopige oplevering wordt de waarborg vrijgegeven. Echter dient tot definitieve oplevering een borg van 5% van het waarborgbedrag behouden te blijven.
De verkavelaar dient de kosten voor de uitrusting van de ontworpen weg te dragen en deze weg kosteloos aan het stadsbestuur van Geel over te dragen
Artikel 1 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
Infrabel vraagt binnenkort een omgevingsvergunning aan voor de bouw van een nieuwe fietstunnel aan Kleinhoefpad. Ter compensatie zal de overweg in de Schalieschuurstraat definitief afgesloten worden voor alle weggebruikers. Vandaag is de Schalieschuurstraat al afgesloten voor elk gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de spoorwegovergang.
Een fysieke knip in de straat is een aanleiding om één of beide delen van de straat een nieuwe straatnaam te geven en de woningen te heradresseren.
Idealiter gebeurt dat zo dicht mogelijk tegen het moment dat de knip wordt uitgevoerd.
Schalieschuurstraat heeft 3 gebouwen met een huisnummer:
Als beslist wordt om slechts één deel te heradresseren, kiest men bij voorkeur voor het deel met het minst aantal geïmpacteerde adressen. Een tweede criterium is dat men het deel heradresseert met de hoogste huisnummers. In beide gevallen komt het deel Schalieschuurstraat ten noorden van de spoorlijn richting Millegemseweg in aanmerking.
Het noordelijk deel van Schalieschuurstraat heeft slechts één gemeenteweg met straatnaam waaraan het verbonden is: Millegemseweg.
De Millegemseweg en Schalieschuurstraat zijn gelegen in agrarisch gebied - overzichtskaart in bijlage.
Er is geen vergunde niet-vervallen verkaveling.
De realistische verwachting is dat er om bovenstaande redenen geen nieuwe woningen gebouwd worden langs de bestaande Millegemseweg tussen Millegemseweg 5 en de gemeentegrens met Mol.
Het Archief adviseert om het deel Schalieschuurstraat ten noorden van de spoorlijn volgende straatnaam te geven: Millegemseweg - advies in bijlage.
De woning met huidig adres Schalieschuurstraat 7 blijft in de toekomst aan de onpare kant gelegen. Na overleg met dienst Burgerzaken blijkt dat in het verleden huisnummers 7 en 9 al gebruikt werden. Huisnummer 11 heeft nooit bestaan. Daarom zou de woning geheradresseerd kunnen worden als Millegemseweg 11.
Er dient wel voorbehoud te worden gemaakt dat een definitieve straatnaamwijziging en heradressering enkel uitgevoerd wordt als de nodige omgevingsvergunning voor de afschaffing van de overweg definitief vergund is.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en plein
De gemeenteraad beslist om, onder voorbehoud van definitieve vergunning van de afschaffing van de spoorwegovergang in de Schalieschuurstraat, het deel ten noorden van de spoorlijn tot Millegemseweg een nieuwe straatnaam te geven en de woning langs dit deel een nieuw adres te geven.
De gemeenteraad stelt de straatnaam Millegemseweg voorlopig vast voor het deel van de Schalieschuurstraat gelegen tussen Millegemseweg en de fietsostrade, op basis van het advies van het Archief van Geel.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht de procedure tot vaststellen van een nieuwe straatnaam op te starten, zoals bepaald door artikel 4 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 1 bepaalt: 'Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.'
Op 4 juli 2013 keurde de provinciale deputatie het RUP Hezeschrans goed.
IOK verwierf reeds percelen in dit gebied en vraagt momenteel een omgevingsvergunning (202300438) aan voor riolerings- en wegeniswerken ter verwezenlijking van de industriezone Hezeschra.
Voor het realiseren van de industriezone Hezeschrans, verdwijnt een deel van de huidige straat Hees, het resterend deel wordt een wandelpad dat een nieuwe verbinding maakt langs een aan te leggen infiltratiebekken naar De Kleiputten
Het Archief adviseert om deze trage weg de straatnaam Hees te geven. Het advies van het Archief als bijlage.
Artikel 5 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De gemeenteraad keurt principieel de voorgestelde straatnaam Hees goed voor de nieuw aan te leggen trage weg tussen de Herentalseweg en De Kleiputten in de industriezone Hezeschrans.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht de procedure tot vaststellen van een nieuwe straatnaam op te starten, zoals bepaald door artikel 5 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 1 bepaalt: 'Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.'
Op 4 juli 2013 keurde de provinciale deputatie het RUP Hezeschrans goed.
IOK verwierf reeds percelen in dit gebied en vraagt momenteel een omgevingsvergunning (202300438) aan voor riolerings- en wegeniswerken ter verwezenlijking van de industriezone Hezeschrans.
In de toekomst zal de industriezone Hezeschrans ontsloten worden via Lammerdries. Vanaf de Twee-Molensstraat loopt de nummering van Lammerdries af richting Hezeschrans. Bijgevolg kan Lammerdries niet gebruikt worden als straatnaam in de industriezone Hezeschrans.
Bij het binnenrijden van de toekomstige industriezone is er in de toekomst onmiddellijk een kruising. De gemeenteweg richting de Herentalseweg heeft al een nieuwe straatnaam gekregen, De Kleiputten. De site van de vroegere 'Oevelse Schrans' (vanaf Lammerdries richting het Albertkanaal) heeft heden het adres Hezeschrans 4 en kan best dit adres behouden.
Het huidig adres van deze woning staat een verdere adressering van de industriezone niet in de weg. Best behoudt het deel Hezeschrans vanaf Lammerdries richting het Albertkanaal deze straatnaam.
Twee delen van de huidige Hezeschrans zullen opgebroken worden. In de plaats komen er twee wandelpaden.
Waar de Hezeschrans parallel ligt met het Albertkanaal wordt een nieuwe gemeenteweg aangelegd die aantakt op de bestaande Hezeschrans. Het Archief adviseert om deze gemeenteweg de straatnaam Hezeschrans te geven. Het advies van het Archief als bijlage.
Artikel 5 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De gemeenteraad keurt principieel de voorgestelde straatnaam Hezeschrans goed voor de nieuw aan te leggen gemeenteweg in de industriezone Hezeschrans.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht de procedure tot vaststellen van een nieuwe straatnaam op te starten, zoals bepaald door artikel 5 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Artikel 13 van het decreet houdende de gemeentewegen van 13 mei 2019
De straatnaam Speenwaverdreef wordt gebruikt voor zowel de geasfalteerde wegverbinding tussen Roshoevendijk en de Dr.-Van de Perrestraat, alsook voor een aantal niet-verharde wegverbindingen tussen Koppeleershoeven, Roshoevendijk en de geasfalteerde Speenwaverdreef.
Brunosdijk is een gemeenteweg die als buurtweg 20 is opgenomen in de Atlas der Buurtwegen.
Dr.-Van de Perrestraat is bij besluit van 23 oktober 2015 van de Vlaamse regering ingedeeld bij de gemeentewegen (https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/besluit/2015/10/23/2015036427/staatsblad)
Speenwaverdreef zelf is niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen. Ze is op private percelen gelegen. - uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen in bijlage.
Tot op heden is voor deze wegverbinding geen rooilijnplan opgesteld.
Het onafgebroken, dertigjarig, publiek gebruik van het geasfalteerd deel van Speenwaverdreef wordt door de gemeenteraad vastgesteld op basis van de hiernavolgende elementen.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 01516) voor de bouw van een ééngezinswoning gelegen Dr.-Van de Perrestraat. Op de bijgevoegde inplantingsplannen is de wegenis 'Speenvijverstraat' ingetekend aan de rand van het perceel waarvoor de vergunning wordt gegeven.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een verkaveling (intern nummer 1433, nr. RWO 034/1186) voor drie loten langs de Dr.-Van de Perrestraat. Op het verkavelingsplan staat de Speenwaverdreef ingetekend als niet verharde weg. Er wordt via de voorschriften en het plan aangegeven dat de zijgevel op ten minste 12.00 meter uit de as van de Speenwaverdreef moet blijven.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 08543) voor de bouw van een woonhuis te Dr.-Van de Perrestraat 411. Zowel in de vergunning zelf als op het bijgevoegde inplantingsplan wordt erop gewezen dat de woning op 12 meter uit de as van de Speenwaverdreef moet opgericht worden.
Het college van burgemeester en schepenen geeft een gunstig stedenbouwkundig attest (intern nummer 1346) voor de bouw van een nieuwe stal te Speenwaverdreef 2. Op het bijgevoegde omgevingsplan is Speenwaverdreef als een geasfalteerde gemeenteweg vermeld. Op het inplantingsplan staat is de Speenwaverdreef ingetekend als een 5,00 meter brede geasfalteerde gemeenteweg waarbij de perceelsgrenzen 'te paard' gaan.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 13661) voor het bouwen van een stalling met werkplaats te Speenwaverdreef 2. Op het bijgevoegde omgevingsplan is Speenwaverdreef als een geasfalteerde gemeenteweg vermeld. Op het inplantingsplan staat is de Speenwaverdreef ingetekend als een 5,00 meter brede geasfalteerde gemeenteweg waarbij de perceelsgrenzen 'te paard' gaan.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 13657) voor het plaatsen van een windmolen voor de opwekking van elektriciteit te Speenwaverdreef 2. Op het bijgevoegde inplantingsplan is de Speenwaverdreef ingetekend als een 5,00 meter brede asfaltweg waarbij de perceelsgrenzen 'te paard' gaan.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 2004/00397) voor de bouw van een garage voor de eengezinswoning te Dr.-Van de Perrestraat 411. De garage wordt bereikt via Speenwaverdreef. In de argumentatie bij de vergunning staat: 'Overwegende dat de weg voldoende is uitgerust gelet op de plaatselijke toestand'. Het college beslist o.m. dat de garage ingeplant dient te worden op minimum 12 meter uit de as van de Speenwaverdreef.
Op het bijgevoegd plan is Speenwaverdreef ingetekend als behorend bij het perceel van de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 2010/00636) voor het ophogen van de kadastrale percelen 207c en 207d. De gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar stelt in zijn advies o.m.: 'Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.'
In het aanvraagdossier zijn foto's opgenomen waarop duidelijk te zien is dat Speenwaverdreef een open, geasfalteerde weg is. De perceelsgrenzen van percelen 207c en 207d gaan 'te paard'.
Het college van burgemeester en schepenen weigert een bouwvergunning (intern nummer 2016/00233) voor het ophogen van een een perceel landbouwgrond (perceel 204c). De gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar stelt in zijn advies o.m.: 'Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg (Speenwaverdreef).'
In het aanvraagdossier zijn foto's opgenomen waarop duidelijk te zien is dat Speenwaverdreef een open, geasfalteerde weg is. De perceelsgrenzen van perceel 204c gaan 'te paard'.
Het college van burgemeester en schepenen vergunt een bouwvergunning (intern nummer 2016/00371) voor het ophogen van een een perceel landbouwgrond (perceel 204c) en het dempen van een niet-werkende gracht in het midden van het perceel en de aanleg van een nieuwe baangracht aan Speenwaverdreef. De gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar stelt in zijn advies o.m.: 'Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg (Speenwaverdreef).'
Uit de bijgevoegde plannen blijkt dat de perceelsgrenzen van perceel 204c 'te paard' gaan.
De gemeente stelde zelf volgende bezitshandelingen aan de weg, en de wegaanhorigheden:
Bevraging aangelanden
Er zijn geen wettelijke procedures voorzien voor het erkennen van het 30-jarig publiek gebruik van een grondstrook. Nochtans is het, o.a. in het kader van een behoorlijk bestuur, wenselijk dat er een vorm van openbaar onderzoek georganiseerd wordt. Om die reden werden de directe aangelanden (kaart aangelanden als bijlage) bevraagd over de formele opname van de weg Speenwaverdreef in het gemeentewegennet. Op 2 augustus werd een brief gezonden met een blanco antwoordformulier dat ze zowel per post, tegen afgifte, of per mail konden binnen sturen voor 15 september 2023. Een voorbeeldbrief met verduidelijkende kaart en blanco antwoordformulier zijn als bijlage gevoegd.
Hierop kwamen zes schriftelijke reacties binnen.
Infomoment voor de aangelanden
Op 9 januari 2023 werd een infomoment georganiseerd in het stadhuis voor de aangelanden waar zij toelichting kregen over het dossier en waar zij open vragen konden stellen.
Eén aangelande is overtuigd dat het gemotoriseerd verkeer door de erkenning van het 30-jarig publiek gebruik van de wegverbinding gaat toenemen en wenst mobiliteitsbeperkende maatregelen. Dezelfde aangelande vreest dat er op diens grond in de toekomst een wegverbreding en/of gracht zou worden aangelegd. Ook stelt deze de vraag of het het kadastraal inkomen op diens perceel vermindert aangezien er plots een gemeenteweg op diens perceel zou zijn.
Overige aangelanden stelden vragen over de toekomstige eigendomstoestand bij de erkenning van het 30-jarig publiek gebruik van de wegverbinding, op het onderhoud van de asfaltverharding, de bermen en grachten.
Ter plaatse werd al toegelicht dat de aangelanden eigenaar blijven van de wegzate, maar dat bovenop de privatieve erfdienstbaarheid een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid wordt gevestigd vanaf het voortdurend dertigjarig publiek gebruik door de gemeenteraad wordt vastgesteld. De gemeente kan enkel aanspraak maken op die delen die heden tot de publieke ruimte behoren, zijnde bestaande weg, bermen en grachten. De gemeente kan geen aanspraak maken op delen die privaat zijn zoals hagen, afsluitingen, eigen (oprit)verhardingen.
Ook werd toegelicht dat het kadastraal inkomen wordt berekend door FOD Financiën op basis van de feitelijke toestand. De FOD Financiën houdt m.a.w. nu al rekening met het bestaan van de wegenis. Dit element is irrelevant voor de beoordeling van het 30-jarig publiek gebruik.
Het onderhoud van de asfaltverharding, de bermen en grachten komt in beheer van de gemeente als de wegverbinding als gemeenteweg wordt opgenomen. Aangezien stad Geel al sinds 2004 de bermen onderhoudt en de baangrachten in de ruimingszone heeft opgenomen, betekent dit geen meerkost voor stad Geel. Een aantal aangelanden bevestigden mondeling dat de bermen en grachten en zelfs bomen al door de stedelijke diensten worden onderhouden.
Op de vergadering werd toegelicht dat de verwachting is dat er geen verandering gaat zijn in de mobiliteit door de erkenning van het dertigjarig publiek gebruik omdat het brede publiek dat de weg nu gebruikt, en zelf geen aangelande is, zeer waarschijnlijk niet eens beseft dat deze weg op private percelen gelegen is.
Na de vergadering werd overlegd met team mobiliteit van dienst Openbaar Domein. Zij organiseren twee verkeerstellingen in het jaar 2024. Eén telling voor de erkenning van het dertigjarig publiek gebruik, en één telling enkele maanden na de erkenning van het dertigjarig publiek gebruik. Als er, ondanks de eigen verwachting, er mobiliteitscorrigende maatregelen nodig zijn, kan dit dan worden door team mobiliteit worden overwogen.
Kennisgeving aangelanden
Het is wenselijk dat de aangelanden op de hoogte worden gebracht van de erkenning door de gemeenteraad van het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van het geasfalteerd deel van Speenwaverdreef gelegen tussen de Roshoevendijk en de Dr.-Van de Perrestraat alsook van de opname van deze wegverbinding in het gemeentewegennet alsook van de beroepsmogelijkheden tegen het gemeenteraadsbesluit.
Als bijlage is een blanco ontwerpbrief kennisgeving opgenomen.
Opname Speenwaverdreef als gemeenteweg
Het gemeentewegendecreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
De formele opname van Speenwaverdreef in het gemeentewegennet dient het algemeen belang aangezien het aan alle aangelanden de toegankelijkheid tot hun eigendommen beter garandeert dan een private erfdienstbaarheid. De gemeente staat formeel in voor het onderhoud van de wegverharding, de bermen en baangrachten en kan alle mobiliteitsmaatregelen nemen die nodig zijn voor de verkeersveiligheid.
De opname van Speenwaverdreef in het gemeentewegennet zorgt voor de bescherming van een fijnmazig netwerk van wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeenteraad stelt in toepassing van artikel 13 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen het onafgebroken dertigjarig publiek gebruik van de geasfalteerde wegverbinding met straatnaam Speenwaverdreef tussen Roshoevendijk en de Dr.-Van de Perrestraat vast.
De vaststelling door de gemeenteraad van het dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
De gemeenteraad beslist dat het geasfalteerd deel van Speenwaverdreef een gemeenteweg wordt in toepassing van artikel 13 § 1 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan voor de weg in kwestie, volgens artikel 13 § 2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad beslist om bijgevoegde ontwerp-brief te zenden aan alle aangelanden ter kennisgeving van dit gemeenteraadsbesluit.
Stad Geel en Aquafin werken samen aan zuiver water. Propere waterlopen voor de volgende generaties en een leefomgeving in harmonie met water zijn doelstellingen vanuit de stad.
Naar aanleiding hiervan plant de stad weg- en rioleringswerken te Binneneinde en Velveken. Omwille van de verouderde infrastructuur komt er een gescheiden rioleringsstelsel. Hierbij wordt afvalwater (DWA) en hemelwater (RWA) apart afgevoerd.
Het proper regenwater kan ter plaatse in de bodem sijpelen of langs grachten vertraagd weglopen naar een nabij gelegen waterloop. De aanleg van de grachten zal zorgen voor buffering en afvoer van het hemelwater.
Er wordt een nieuwe rijweg met fietssuggestiestroken voorzien en in het centrumgebied worden voetpaden aangelegd.
Tevens worden de verhoogde kruispunten vernieuwd.
Bovengrondse nutsleidingen worden in de ondergrond gelegd. Er worden nieuwe verlichtingselementen voorzien. Kabels (Telenet-Proximus-Fluvius) en leidingen (drinkwater Pidpa) worden gedeeltelijk vervangen/verplaatst.
Deze werkzaamheden zullen uitgevoerd worden door Aquafin, de beheerder van de infrastructuur voor de zuivering van huishoudelijk afvalwater.
De huidige beschikbare rooilijnbreedte laat het in de straten: Binneneinde - Velveken niet toe om de geplande werkzaamheden uit te voeren.
Dit heeft als gevolg dat er innames (grondverwervingen) nodig zijn om het nieuwe wegprofiel te kunnen realiseren.
Landmeter Eddy Daems, Langstraat 104, 2440 Geel, werd gelast met het opmaken van een schatting met betrekking tot de innemingen/opstallen en het opmaken van een plaatsbeschrijving.
Te verwerven ( = aan te kopen) onroerende goederen en/of zakelijke rechten
Innemingen |
Percelen |
Te verwerven oppervlakte |
Inneming 1 |
4D 487C |
9 m² |
Inneming 2 |
4D 488N |
3 m² |
Inneming 3 |
4D 488R |
11 m² |
Inneming 4 |
4D 488M |
19 m² |
Inneming 5 |
4D 489 |
29 m² |
Inneming 6 | 4D 490 |
36 m² |
Inneming 7 | 4D 495E |
36 m² |
Inneming 8 | 4D 495/02A | 27 m² |
Inneming 9 | 4D 496C | 43 m² |
Inneming 10 | 4D 497F | 45 m² |
Inneming 11 | 4D 499A | 83 m² |
Inneming 12 | 4D 502A | 47 m² |
Inneming 13 | 4D 502B | 33 m² |
Inneming 14 | 4D 502H | 49 m² |
Inneming 15 | 4D 503R | 10 m² |
Inneming 16 | 4D 503P | 13 m² |
Inneming 17 | 4D 503N | 16 m² |
Inneming 18 | 4D 503K | 31 m² |
Inneming 19 | 4D 506C | 42 m² |
Inneming 20 | 4D 509B | 29 m² |
Inneming 21 | 4D 509C | 20 m² |
Inneming 22 | 4D 509D | 4 m² |
Inneming 23 | 4D 509K | 4 m² |
Inneming 24 | 4D 511H | 1 m² |
Inneming 25 | 4D 510F | 4 m² |
Inneming 26 | 4D 938R | 44 m² |
Inneming 27 | 4D 938W | 31 m² |
Inneming 28 | 4D 940B | 15 m² |
Inneming 29 | 4D 940C | 17 m² |
Inneming 30 | 4D 950K | 3 m² |
Inneming 31 | 4D 943E | 32 m² |
Inneming 32 | 4D 943F | 17 m² |
Inneming 33 | 4D 960G | 41 m² |
Inneming 34 A + B | 4D 957R | 14 m² |
Inneming 35 | 4D 955P | 6 m² |
Inneming 36 | 4D 961A | 2 m² |
Inneming 37 | 4D 961B | 17 m² |
Inneming 38 | 4D 961C | 31 m² |
Inneming 40 | 4D 962X | 4 m² |
Inneming 41 | 4D 162E | 20 m² |
Inneming 42 | 4D 162F | 24 m² |
Inneming 43 | 4D 1017R | 6 m² |
Inneming 44 | 4D 1017M | 19 m² |
Inneming 45 | 4D 1017H | 4 m² |
Inneming 46 A + B | 4D 1016B | 7 m² |
Inneming 47 | 4D 1012C | 6 m² |
Inneming 48 | 4D 1011B | 10 m² |
Inneming 49 A + B | 4D 1011A | 3 m² |
Inneming 50A | 4D 1010A | 11 m² |
Inneming 50B | 4D 1010B | 24 m² |
Inneming 51 | 4D 1009D | 16 m² |
Inneming 52 | 4D 1009E | 22 m² |
Inneming 53 | 4D 1009F | 24 m² |
Inneming 54 | 4D 1006C | 19 m² |
Inneming 55 | 4D 1006D | 6 m² |
Inneming 56 | 4D 984L | 20 m² |
Inneming 57 | 4D 983K | 22 m² |
Inneming 58 | 4D 980L | 5 m² |
Inneming 59 | 4D 980M | 20 m² |
Inneming 60 | 4D 977D | 1 m² |
Inneming 61A | 4D 1013G | 2 m² |
Inneming 61B | 4D 1013G | 1 m² |
Inneming 62 | 4D 1013F | 7 m² |
De minnelijke onderhandelingen zullen in opdracht van de stad gevoerd worden door IOK. De eenzijdige verkoopbeloften zullen ter kennisgeving overgemaakt worden aan het college van burgemeester en schepenen. De notariële akten inzake deze grondaankopen zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Deze aankopen geschieden voor algemeen nut.
Studiebureau Arcadis maakte het innemingsplan op d.d. 10 oktober 2023.
Atlas notarissen werd aangesteld voor het opmaken en verlijden van de notariële (authentieke) akten.
De gemeenteraad keurt de minnelijke onderhandelingen en de hieruit vloeiende grondverwervingen ( = aankopen) te Binneneinde-Velveken goed, op basis van het innemingsplan d.d. 10 oktober 2023, opgemaakt door Studiebureau Arcadis.
De eenzijdige verkoopbeloften zullen ter kennisgeving overgemaakt worden aan het college van burgemeester en schepenen. De notariële akten inzake deze aankopen zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Deze aankopen geschieden voor algemeen nut.
Op 7 augustus 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen reeds principieel volgende goed: er zal een nieuw zakelijk recht afgesloten worden met geïnteresseerde jeugdbewegingen (zoals Chiro Elsum en Akabe de Pioen) op een gedeelte van de eigendom langsheen de feestzaal Elsum, kadastraal gekend als: 6de afdeling, sectie G, nr. 369 D P0000, op voorwaarde dat er een gebruiksovereenkomst/zakelijk recht wordt afgesloten met het Dekenaat Zuiderkempen regio Geel zodat de leden van de jeugdverenigingen gebruik kunnen maken van het perceel grond achter de kerk (St. Franciscus van Assisi Parochiekerk Geel, Elsum) als speelruimte.
Naar aanleiding van deze beslissing vonden er meerdere gesprekken plaats met VZW De Krioen, de vakschepenen en de betrokken diensten (vergunningen, jeugd, patrimonium, openbaar domein), alsook de kerkfabriek die een overeenkomst zal afsluiten met VZW De Krioen om een speelzone achter de kerk te kunnen gebruiken.
In opdracht van VZW De Krioen maakte Landmeter Eddy Daems op 26 januari 2024 een opmetings- en afbakeningsplan op.
De zone waarop VZW De Krioen een nieuwbouw wenst de realiseren omvat lot 1D en 1E, met een totale oppervlakte van 11a 19ca.
Het aanwezige houten tuinhuis binnen deze zone zal in gedeeld gebruik met de erfpachter van de naastgelegen feestzaal in onderling overleg dienen afgestemd te worden.
Het aanwezige groen binnen deze zone zal conform de onderhoudswerken in het verleden en conform de afspraken met andere jeugdverenigingen onderhouden worden door de stad.
Omwille van algemeen belang wordt een zakelijk recht toegekend aan VZW De Krioen.
VZW De Krioen werd opgericht door Chiro Kringel Elsum en Scouts en Gidsengroep Akabe De Pioen om een nieuwbouw te realiseren waarbij beide jeugdverenigingen hun werking kunnen combineren en de ecologische voetafdruk kunnen beperken. De samenwerking vormt een meerwaarde voor het optimaal gebruik van het onroerend goed. Economisch gezien kunnen beide jeugdverenigingen dan ook alle kosten delen.
De bouwplannen zijn realistisch en reeds afgestemd met de verschillende diensten van de stad Geel, zoals dienst vergunningen, dienst onroerend erfgoed, team groen van dienst openbaar domein en de jeugddienst.
Akabe De Pioen was voorheen gevestigd op het militair domein te Geel. In 2021 meldde FOD Defensie, de huidige eigenaar van het militair domein, dat alle externe gebruikers het domein dienden te verlaten. De stad bracht de melding vanuit FOD Defensie over aan alle externe gebruikers. De huidige gebouwen van Akabe De Pioen op dit domein zijn geen geschikte en veilige locatie meer voor de jeugdwerking, vanwege technische tekortkomingen, vandalisme en inbraken. Op heden vond Akabe De Pioen een tijdelijk onderkomen, maar zochten zij naar een definitieve oplossing voor hun gebrek aan huisvesting.
Uit Parochiale Jeugd de Kringel is Chiro Kringel Elsum ontstaan, zij sloten zich in 1998 aan bij Chirojeugd Vlaanderen. De Chiro bestaat op heden al meer dan 20 jaar en is nog steeds in volle groei. De huidige locatie van de Chiro bevindt zich in de parochie Elsum, Velleke 313 en sluit aan bij de parochiale werking van Elsum. De staat van de huidige gebouwen laat te wensen over, zowel op vlak van veiligheid, als op vlak van de wettelijke technische vereisten. De gronden waarop deze gebouwen werden opgericht zijn eigendom van Kerkfabriek Sint-Amandus. Kerkfabriek Sint-Amandus wenst tevens deze gronden in de nabije toekomst te ontwikkelen, waardoor een afbraak vereist is en een herhuisvesting van Chiro Kringel Elsum noodzakelijk.
De stad toonde dan ook de intentie om beide jeugdverenigingen te voorzien in een alternatieve huisvesting.
Als speelterrein (deel lot 1C grenzend aan de Sint-Franciscusstraat) zal VZW De Krioen een gebruiksovereenkomst/zakelijk recht afsluiten met Kerkfabriek Sint-Franciscus. De parochiegemeenschap van Elsum is bereid om hun buitenzone/groenzone ter beschikking te stellen, enkel voor VZW De Krioen, gelet op de pastorale verbondenheid met Chiro Kringel Elsum.
Voorwaarden erfpacht:
Dit alles is onder opschortende voorwaarde van de ontbinding van het huidige opstalrecht met Dekenaat Zuiderkempen, aangezien het huidige opstalrecht niet enkel de feestzaal omvat maar ook de zone van de nieuwbouw van VZW De Krioen.
De erfpachter zal een Geelse notaris aanstellen voor het verlijden van de akte. Deze notariële erfpachtakte kan pas verleden worden zodra het huidige opstalrecht notarieel werd ontbonden.
De gemeenteraad gaat akkoord met:
Alle kosten verbonden aan het opmaken van een opmetingsplan en het verlijden van de notariële akte zijn ten laste van de erfpachter.
Dit besluit is onder opschortende voorwaarde, de notariële ontbinding van het huidige opstalrecht met Dekenaat Zuiderkempen en het schriftelijke akkoord van de kerkfabriek Sint-Franciscus om hun buitenruimte aan de kerk, zijde Sint-Franciscusstraat, ter beschikking te stellen van VZW De Krioen.
In Patronaatstraat, op het deel tussen Werft en Lebonstraat, en aan de kant van de onpare huisnummers staan soms voertuigen geparkeerd. De politie wenst hiertegen op te treden omwille van de veiligheid, maar dit is niet mogelijk. Momenteel is stilstaan en parkeren hier toegestaan omdat er geen verkeersborden E3 staan en omdat een doorgang van 3 meter breed op de rijbaan volstaat.
Patronaatstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom en binnen de zone 30.
Stilstaan en parkeren is niet wenselijk in Patronaatstraat, op het deel tussen Werft en Lebonstraat, en aan de kant van de onpare huisnummers omdat
Daarom is het noodzakelijk een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren in Patronaatstraat, op het deel tussen Werft en Lebonstraat, en aan de kant van de onpare huisnummers.
Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968
Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen
Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 186 en 187
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens
De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Patronaatstraat, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
In Patronaatstraat, gedeelte tussen Werft en Lebonstraat, geldt éénrichtingsverkeer.
De borden C1, F19, M12 en M18 worden geplaatst.
De bestuurders rijdend in Patronaatstraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Lebonstraat.
Het verkeersbord B1 wordt geplaatst.
Het parkeren wordt toegelaten in Patronaatstraat, gedeelte tussen Werft en Lebonstraat aan de kant van de pare huisnummers
De verkeersborden E9a met pictogram parkeerschijf en onderborden Gx worden geplaatst.
Het stilstaan en parkeren wordt verboden in Patronaatstraat, gedeelte tussen Werft en Lebonstraat, aan de kant van de onpare huisnummers.
Het verkeersbord E3, aangevuld met onderbord GXa wordt geplaatst aan het begin van het deel Patronaatstraat tussen Werft en Lebonstraat, en aan de kant van de onpare huisnummers.
Bestuurders komende van de parking Havermarkt (via Patronaatstraat) moeten op het kruispunt Werft x Patronaatstraat verplicht rechtdoor rijden.
Het verkeersbord D1a + onderbord M12 wordt geplaatst.
Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
De gemeenteraad heeft in zitting van 20 december 2023 de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 goedgekeurd. Het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft deze documenten gecontroleerd. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot een aantal technische opmerkingen en aanbevelingen. Deze bemerkingen zullen worden opgevolgd bij de volgende beleidsrapporten.
Over welke (zeer) technische opmerkingen gaat het?
Deze opmerkingen en aanbevelingen zullen bij de volgende beleidsdocumenten opgevolgd worden. Ze hebben uiteraard geen impact op de autofinancieringsmarge en het beschikbaar budgettair resultaat. In het schema T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard zullen in de rubriek investeringssubsidies bedragen van de ene naar de andere categorie verschuiven.
De gemeenteraad neemt neemt kennis van het nazicht van de aanpassing meerjarenplan 2020-2027, goedgekeurd door de raad op 20 december 2023, door het Agentschap Binnenlands Bestuur - afdeling financiën. Het nazicht heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot technische opmerkingen en aanbevelingen die geen invloed op het resultaat hebben.
Marleen Verboven werd door de gemeenteraad in zitting van 6 mei 2019 aangesteld als vertegenwoordiger namens stad Geel in de raad van bestuur van "Logo Kempen".
Marleen Verboven nam op 2 februari 2024 ontslag als fractielid van N-VA.
Het lijkt deugdelijk dat de fractie iemand anders voordraagt indien betrokkene niet langer het standpunt van de fractie uitdraagt. De fractie N-VA wenst iemand anders voor te dragen als vertegenwoordiger namens stad Geel in de raad van bestuur van "Logo Kempen". Dat gegeven blijkt uit het feit dat ze ontslag heeft genomen uit de fractie.
De gemeenteraad beslist Marleen Verboven te ontslaan uit dit mandaat.
De gemeenteraad stelt Pieter Cowé aan ter vervanging van Marleen Verboven als vertegenwoordiger namens stad Geel in de raad van bestuur van "Logo Kempen".
Statuten "Logo Kempen", art. 16 §3 2e lid.
De gemeenteraad beslist Marleen Verboven te ontslaan aan als vertegenwoordiger namens stad Geel in de raad van bestuur van "Logo Kempen".
De gemeenteraad duidt Pieter Cowé aan als vertegenwoordiger namens stad Geel in de raad van bestuur van "Logo Kempen".
Marleen Verboven werd door de gemeenteraad in zitting van 7 januari 2019 aangesteld als vertegenwoordiger in de raad van bestuur AGB Cultuur.
De gemeenteraad beslist Marleen Verboven te ontslaan uit dit mandaat.
Marleen Verboven nam op 2 februari 2024 ontslag als fractielid van N-VA.
Het lijkt deugdelijk dat de fractie iemand anders voordraagt indien betrokkene niet langer het standpunt van de fractie uitdraagt. De fractie N-VA wenst iemand anders voor te dragen als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van AGB Cultuur. Dat gegeven blijkt uit het feit dat ze ontslag heeft genomen uit de fractie.
De gemeenteraad stelt Isabelle Janssens aan ter vervanging van Marleen Verboven als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van AGB Cultuur.
DLB. Artikel 235, §2, vierde lid DLB bepaalt immers het volgende: “De gemeenteraad kan de leden van de raad van bestuur op elk moment ontslaan”.
Statuten AGB Cultuur. Artikel 12, §2 bepaalt: “De leden van de raad van bestuur kunnen te allen tijde op gemotiveerde wijze door de gemeenteraad van de Stad worden ontslagen. (…)”
De gemeenteraad beslist Marleen Verboven te ontslaan als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van AGB Cultuur.
De gemeenteraad duidt Isabelle Janssens aan als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van AGB Cultuur.
Marleen Verboven werd op de gemeenteraad in zitting van 4 maart 2019 aangeduid als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken, de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken, de gemeenteraadscommissie sociale zaken en verenigde gemeenteraadscommissies.
Marleen Verboven nam met ingang van 2 februari 2024 ontslag als fractielid van N-VA en zal om die reden niet meer kunnen afgevaardigd worden als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken, sociale zaken en grondgebonden zaken.
In de verenigde gemeenteraadscommissie kan ze als onafhankelijk raadslid wel nog steeds zetelen.
De fractie N-VA heeft meegedeeld aan de dienst Algemeen Bestuur dat Marleen Verboven zal vervangen worden in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken, sociale zaken en grondgebonden zaken
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de vervanging van Marleen Verboven als raadslid in de voormelde gemeenteraadscommissies op basis van de bijgevoegde tabel met overzicht van alle raadsleden & voorzitters per gemeenteraadscommissie.
Huishoudelijk reglement bestuursorganen, waarvan de laatste versie is goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 september 2021. Artikel 65, §1, lid 1 en 2
DLB Artikel 37, §3, lid 2
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Marleen Verboven door Benny Eyckmans als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Marleen Verboven door Nadia Robeyn als raadslid in de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Marleen Verboven door Pieter Verhesen als raadslid in de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
De gemeenteraad neemt er van kennis dat Marleen Verboven als onafhankelijk raadslid kan blijven zetelen als raadslid in de verenigde gemeenteraadscommissie.
Artikel 8 van het Regiodecreet van 3 februari 2023
Op 19 maart 2023 trad het eerste deel van het Regiodecreet van 3 februari 2023 in werking. Geel werd ingedeeld in de referentieregio Kempen.
Artikel 8 van dit decreet bepaalt dat de regiowerking maandelijks dient geagendeerd te worden op de agenda van het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar op de agenda van de gemeenteraad.
Het overzicht van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en bovengemeentelijke instellingen waaraan stad of OCMW Geel deelneemt is als bijlage aan dit besluit toegevoegd. Daarnaast worden de verslagen van de bestuursorganen (algemene vergadering, raad van bestuur, ...) in 2023 van de volgende organisaties ter info ter beschikking gesteld aan de gemeenteraadsleden:
Het college van burgemeester en schepenen bespreekt de regiowerking van de stad.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over de regiowerking van het jaar 2023.
De Mondiale Raad Geel en het Origineel schreven een motie met een oproep tot vrede. (zie bijlage)
Op vrijdag 16 februari 2024 overhandigden 3 afgevaardigden hun motie aan de burgemeester.
PVDA ondersteunt deze motie en vraagt de steun van de gemeenteraad om als stad ook actie te ondernemen om:
Een stad te zijn die zich tegen het apartheidsregime verzet in Israël door hiervoor een motie goed te keuren in de gemeenteraad.
Een ethisch aankoopbeleid te voeren waarbij geen aankopen gebeuren van (Israëlische) bedrijven die de genocide in Gaza steunen.
Een ethisch financieel beleid te voeren door te onderzoeken of o.a. het pensioenfonds van het personeel van de stad en OCMW Geel al dan niet investeert in wapens of bedrijven die de genocide in Gaza steunen.
Als stad bij alle regeringen in ons land erop aan te dringen dat ze deze genocide, deze etnische zuivering, dit apartheidsregime streng veroordelen.
Als stad haar burgers oproept om geen goederen en producten meer te kopen van bedrijven die de genocide in Gaza steunen.
Argumentatie:
De Mondiale Raad Geel en ’t Origineel doen een oproep tot vrede. De fractie van de Brugpartij legt deze graag aan de gemeenteraad voor.
In 2024 zijn er zovele streken en landen waar oorlog, haat en terreur heersen, waar mensen en democratische rechten verdrukt worden. Dat is niet de samenleving die wij wensen. Als inwoners van de Barmhartige Stede geven wij een signaal.
“Vrede nu! Stop oorlogen en terreur!” Dit was de boodschap van de Vredesmars van zondag 14 januari. Gelet op de harde realiteit van het bloedig conflict in Palestina, waardoor vele onschuldige burgers, moeders en kinderen slachtoffer zijn van brutaal geweld, doen we concrete voorstellen.
We vragen het stadsbestuur om mee op te roepen tot een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza. De blokkade die de Palestijnse burgers zonder water, zonder levensmiddelen, zonder medicatie, zonder elektriciteit en brandstof zet, moet opgeheven worden. Dit zijn mensonterende omstandigheden. Hier speelt zich een humanitaire ramp af. We vragen dat de stad Geel het Israëlische apartheidsregime die deze genocide uitvoert, veroordeelt en dat het mee eist dat de bezetting van Gaza, van de West Bank en Oost-Jeruzalem stopt.
Voorstel tot beslissing:
- Zolang er ergens gewapende conflicten zijn, zal de Stad Geel de vredesvlag uitgangen op openbare gebouwen en tijdens evenementen van de Stad. Zo geven we een actuele invulling aan de duurzame ontwikkelingsdoelstelling “vrede en veiligheid”.
- De stad voert een ethisch aankoopbeleid waarbij geen aankopen gebeuren van (Israëlische) bedrijven die de genocide in Gaza steunen.
- De stad voert een ethisch financieel beleid door te onderzoeken of o.a. het pensioenfonds van het personeel van de stad en het OCMW al dan niet investeert in wapens of bedrijven die de genocide in Gaza steunen.
- De stad dringt er bij alle regeringen in ons land op aan dat ze de etnische zuivering van het Israelisch apartheidsregime in Gaza streng veroordelen.
- De stad roept haar burgers op om geen goederen en producten meer te kopen van bedrijven die de genocide in Gaza steunen.
Sinds 1 januari is ook op een aantal Geelse in- en uitvalswegen een kilometerheffing van toepassing. Het betreft de N19 en N19g (richting Turnhout), de R14 (de volledige ring) en de N71 (richting Mol). Dit heeft een nefast effect op de N118 (richting Retie), waarop de aangelanden de voorbije maanden merkelijk meer zwaar vervoer vaststellen, waaronder vrachtwagens van bedrijven die ze er voordien nooit zagen. Omdat de N118 het gat in het net van de kilometerheffing is, kiezen vele chauffeurs ervoor om voor hun noordelijke en noordoostelijke route die uitvalsweg te nemen.
Het is niet te begrijpen dat een overheid, die beweert de bekommernissen rond de veiligheid en de leefbaarheid van de centrumwijk (Sint-Dimpna) te kennen en naar een oplossing te willen streven, een maatregel neemt die het probleem alleen maar groter maakt. De buurtbewoners ervaren dit dan ook als een kaakslag. Ze vragen zich af of het de bedoeling is de buurt te wurgen om haar uiteindelijk toch maar dat dubieuze PRUP voor het doortrekken van de Ring te doen slikken...
Het is al even moeilijk te begrijpen dat het stadsbestuur de invoering van deze kilometerheffing vooraf heeft goedgekeurd. In de pers konden we vernemen dat u mee marcheerde omdat er later dit jaar ook op de N118 een kilometerheffing in het vooruitzicht wordt gesteld. Tegelijk pleit u dan voor een gedifferentieerd tarief. Door het gebruik van de N118 duurder te maken dan de N19(g) hoopt u de verkeersstromen ietwat te kunnen sturen. Dat klinkt mooi, maar het slaat nergens op: een gedifferentieerde heffing op basis van de route is wettelijk niet mogelijk.
Het zwaar vervoer zou na de invoering van deze kilometerheffing nochtans perfect gestuurd kunnen worden. Weliswaar niet met een duurder tarief op de N118, maar door in Geel-centrum de tonnagebeperking in te voeren die de voltallige gemeenteraad op basis van de sterk geargumenteerde nota in 2022 aan de Vlaamse minister van Mobiliteit heeft gevraagd.
De N118 is in feite een sluiproute voor zwaar verkeer. Wanneer de weg straks een heffing krijgt zoals de andere grote uitvalswegen, wordt het een route zoals een andere. De kilometerheffing spijst dan wel de overheidskas, maar aan de situatie op Sint-Dimpna verbetert er niets. De enige mogelijkheid om de stroom van het zwaar vervoer te sturen - lees: weg te houden van Sint-Dimpna – is de invoering van een tonnagebeperking op de N118. De vrachtwagens zijn dan verplicht de route met heffing te nemen, waardoor de overheidsinkomsten gegarandeerd blijven.
In plaats van te zwaaien met een gedifferentieerde heffing waarvan u weet dat ze er nooit zal komen, doet u er beter aan de argumenten opnieuw te berde te brengen om een tonnagebeperking in te voeren. Daarover waren we het in 2022 allemaal eens, en daar hebben we duizenden mensen langs de N118 hoop mee gegeven.
Wij stellen voor dat u dringend uw positief advies voor deze kilometerheffing herziet en deze situatie aangrijpt om bij de hogere overheid met des te meer klem voor een tonnagebeperking op de N118 in het centrum te pleiten. Dat is een win-win voor duizenden Gelenaars, voor evenveel scholieren én voor de staatskas.
Volgens het gewestplan zijn ze ingekleurd als parkzone maar vooraleer deze als 'park' of 'groene ruimte' worden ontwikkeld en in gebruik genomen zijn ze al gesneuveld.
Ik wil mijn bezorgdheid hierover uiten en daarom: wat is de toekomst van onze parkzones? Wat met de verloren parkzone aan Distelakker die nu als nieuwe ZH-site wordt geambieerd? Hoe en waar zal die gecompenseerd worden, is de huidige ZH-site aan de J.-B. Stessensstraat hier een optie?
Onze fractie werd aangesproken door verschillende Gelenaars die zelf vaststelden dat er nog dagelijks, openlijk, gedeald worden in de Geelse straten.
M.b.t. de gebruikelijke hotspot "Station" werd meegedeeld dat aldaar het probleem zich minder stelt, of minstens, er minder opvallend wordt gedeald.
De dealers worden nu dagelijks opgemerkt in de paadjes aan de Technische Schoolstraat en in de Lebonstraat t.o.v. het wassalon.
De dealers dealen zichtbaar, zonder enige schroom. Het blijken twintigers.
Er werden hierover klachten gedeponeerd bij de politie.
Welke acties werden er ondernomen na deze klachten ?
Onze fractie stelde bij mondelinge vraag op de gemeenteraad van 28-09-2023 een vraag over deze speeltuigen.
Het is de bedoeling dat onze kleintjes hiervan gebruik kunnen maken.
Tot op heden worden de letters wel gebruikt door een veel ouder publiek. De blikjes en ander afval die er rond de letters te vinden zijn spreken boekdelen.
Tijdens de behandeling van de mondelinge vraag werd het voorstel gedaan om een leeftijdsgrens vast te leggen voor het gebruik van de speelletters.
De schepen stelde dat dit op het CBS net beslist was. Er zou een verbodsplaatje komen met de vermelding : "verboden ouder dan 12 jaar en geen gebruik na 22 uur".
Tot op heden hangt dit plaatje er niet en blijven de letters bezet door een heel wat ouder publiek.
Is er een reden dat het plaatje niet werd aangebracht ?
Met de lente in zicht hopen we toch dat onze allerkleintjes terug gebruik kunnen maken van hun speeltuigen.
Er liggen plannen op tafel dat het nieuwe fusieziekenhuis van Geel en Mol in de zone Distelakkers gebouwd zal worden, tegen de Ring. Op gebied van mobiliteit is dit een enorme uitdaging.
Is er al contact geweest met het AWV om dit mobiliteitsvraagstuk te bespreken? Zo ja, graag een mondeling verslag.
Schepen Pareijn verklaarde in een RTV-interview dat het Agentschap Wegen en Verkeer zo weinig mogelijk zij-wegen wil op hiërarchisch hogere wegen. We hebben nu al enorm veel zij-aftakkingen waar het nieuwe ziekenhuis zal gebouwd worden, wel bepaald 5 op een afstand van 3 kilometer. (Sanofi, Ter Stokt, oke-auto, Thomas More, Larumseweg)
Denken jullie dat een nieuwe afslag nodig zal zijn of dat er een bestaande afslag (sanofi of Ter Stokt) moet worden uitgebreid? Welke piste draagt jullie voorkeur?
Op de huidige Ring zijn er zonder ziekenhuis al grote mobiliteitsproblemen. Op verschillende momenten van de dag sta je gewoon vast, dat weet elke Gelenaar. Dat is niet wenselijk. Zal het stadsbestuur aandringen bij het AWV om niet alleen een oplossing te vinden voor een vlotte bereikbaarheid naar het toekomstige ziekenhuis maar ook verder kijken en een oplossing vragen voor alle problematische mobiliteitsknopen op de Ring. Daar is de PVDA al jarenlang vragende partij voor. Meer nog. We blijven van mening dat een goed doorrijdende Ring essentieel is. Het zal veel sluipverkeer uit het centrum weghouden en we gaan ervan uit dat de Regionale ontsluiting Geel bis niet nodig zal zijn eens je je vlot op de bestaande Ring kunt verplaatsen.
Hebben jullie rekening gehouden met het scenario dat het AWV de investeringen niet wilt uitvoeren? Wat dan?
Wij als Stadspartij HGB zijn blij dat er eindelijk een doorbraak is na een lange zoektocht er toch een geschikte locatie gevonden is, waarover beide ziekenhuizen het eens zijn om de nieuwe gespecialiseerde campus te bouwen en dat is in de zone tussen Stelenseweg en Diestseweg .(op de site Distelakker in Geel).
Zo kan er dan eindelijk vorm gegeven worden aan een eengemaakt ziekenhuis binnen de koepel van het ziekenhuisnetwerk Kempen.
We zouden wel willen opmerken dat de tweede in aanmerking komende locatie het Militair kamp was,waar dit stadsbestuur vorige maand nog voor 63 ha voor 7.2 miljoen euro heeft aangekocht.
Hier had het ziekenhuis perfect gevestigd kunnen worden zonder de kosten die er nu zijn om de benodigde particuliere gronden te onteigenen.
Anderzijds begrijpen we dat met de huidige keuze alle zorgcentra vlak bij elkaar komen te liggen, met een goede bereikbaarheid via de ring en nabij het centrumIk zou graag nog enkele vragen willen stellen met betrekking tot de Heilig Hartkerk, daar de bevoegde schepenen op al deze vragen geen antwoorden kon of niet mocht geven in de gemeenteraden van december en februari.
1 Hoeveel projecten zijn er voor 15 november ingediend?
2 Hoeveel juryleden van Winkelomheide waren vertegenwoordigd op de raden en kunnen wij de aanweziglijst inzien ?
3 Om welke projecten gaat het, heel kort?
4 Welke zijn daarvan weerhouden en waarom?
5 Is er al een project uitgekozen?
6 Op welke gronden is dat gebeurd?
7 In hoeverre heeft de bisschop ingestemd met deze keuze?
8 Heeft de bisschop hier op gereageerd? En zoja, wat was zijn reactie?
9 Als het om schriftelijke reactie ging, zou ik daarvan graag een afschrift ontvangen.
10 Kun je me de antwoorden op deze vragen per mail doorsturen ?
Mondelinge vraag van Noël Devos over stand van zaken van de vestigingen Albert Heyn en Jumbo.
Mondelinge vraag van Elhasbia Zayou over Speeltuin de Waaiburg.
Mondelinge vraag van Myriam Smets over natuurbeheer Breeven.