In 2019 heeft de PVDA samen met de sociale huurders van de Vidse actie gevoerd om de kwaliteit van de woningen van LeefGoed aan te kaarten. (toen nog de Geelse Huisvesting)
De verhalen waren niet fraai. Het ging over vocht en schimmel en scheuren in de muren. Over verwarmingen die stuk gaan in de winter, en de lange wachttijden vooraleer die gerepareerd werden.
Gelukkig zijn er in de Vidse ondertussen nieuwe sociale woningen gebouwd. Toch werden wij tot onze verbazing opnieuw gecontacteerd door bewoners van deze nieuwbouw. Ook nu zijn er gebreken. Ook nu zijn er klachten over de manier waarop met gebreken wordt omgegaan. Het gaat over slecht werkende verluchtingssystemen die altijd aan moeten staan maar ongevraagd automatisch op de hoogste stand springen waardoor er ijskoude lucht in de woningen wordt geblazen, barsten in ramen, geuroverlast van de waterputten, kapotte toiletbrillen bij oplevering,... Er bestaat wel een klachtenformulier waar je zulke problemen kunt melden. Maar daarna is het vaak wachten en wachten en nog eens wachten. De kapotte toiletbril werd pas maanden later vervangen. De bewoonster moest het in tussentijd doen met een toiletbril die aaneen hing met duct tape. Ook de communicatie met de werfleider zou vaak heel erg moeizaam verlopen.
Concreet zouden wij graag een antwoord zien op volgende vragen:
Is er een overzicht van alle binnengekomen klachten en gebreken? Zijn jullie op de hoogte van de soms lange wachttijden om de gebreken te verhelpen? Ligt dit aan een personeelstekort? Hoe kan dit voorkomen worden?
Zijn jullie op de hoogte van de communicatieproblemen tussen de werfleider en de bewoners? Hoe gaan jullie dit proberen te verbeteren? Moet hij het aanspreekpunt zijn voor de bewoners?