Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Yves Van Hulsel: Hoe zit het met de nieuwe aanpak van het openbaar vervoer in de regio? Neemt de Stad initiatieven om problemen op te lossen?

Gemeenteraad
ma 05/02/2024 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Yves Van Hulsel; Arllette Dilliën; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tim Vanuytsel

Verontschuldigd

Pieter Verhesen; Greet Daems; nadja robeyn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2024_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Yves Van Hulsel: Hoe zit het met de nieuwe aanpak van het openbaar vervoer in de regio? Neemt de Stad initiatieven om problemen op te lossen? 2024_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Yves Van Hulsel: Hoe zit het met de nieuwe aanpak van het openbaar vervoer in de regio? Neemt de Stad initiatieven om problemen op te lossen?

Motivering

Indiener(s)

Yves Van Hulsel

Gericht aan

Marlon Pareijn, Griet Smaers

Tijdstip van indienen

ma 29/01/2024 - 19:30

Toelichting

Op 6 januari ging een nieuwe aanpak rond openbaar vervoer van start.

Efficiënter? Sneller? Betrouwbaarder? Beter afgestemd? Een hogere frequentie van de lijnbussen?... Dat waren de geruststellende woorden waarmee de nieuwe aanpak van de Lijn werd aangekondigd.

Sindsdien zijn de berichten uit de nieuwe praktijk minder geruststellend: overvolle bussen of bussen die niet opdagen, schoolkinderen die niet tijdig op school of thuis geraken, kwetsbare personen of werknemers die niet meer of niet langer  op hun werk of bij hun zorginitiatief geraken, flex-reservaties met vooral een zeer rekbaar “tijdsvenster” … Voor klachten en problemen wordt men naar De Lijn verwezen.

Vragen :

  • Heeft de Stad of de vervoerregio zicht op het aantal meldingen die hierover toegekomen zijn bij de Lijn? Wat zijn de afspraken over de monitoring en de opvolging hiervan?
  • Welke knelpunten voor Geelse gebruikers of instellingen werden reeds gesignaleerd of zijn bekend bij de Stad?
  • Welke initiatieven nam de Stad reeds zelf of in het kader van de vervoersregio? Welke initiatieven denkt men nog te nemen?
  • Is de problematiek van de werknemers van de Lidwinastichting, waarvoor de Stad de vervoerondersteuning wilde schrappen, ondertussen structureel opgelost? Zo ja , op welke manier? Zo neen, wat is dan de stand van zaken?