Op 11 januari 2024 diende Berten Kempen zijn ontslag in als gemeenteraadslid.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van Berten Kempen als gemeenteraadslid.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Berten Kempen als gemeenteraadslid.
Artikel 6 § 3 en 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Ingevolge het ontslag van gemeenteraadslid Berten Kempen, wordt deze vervangen door opvolger Arllette Dilliën, 6de opvolger voor lijst nr. 6, Open VLD.
De gemeenteraad heeft de opdracht de geloofsbrieven te onderzoeken en goed te keuren van Arllette Dilliën.
Vervolgens zal de verkozene, die zich nog in de vereiste voorwaarden van verkiesbaarheid bevindt, de volgende eed afleggen in handen van de voorzitter.
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Na beëdiging wordt het raadslid als aangesteld verklaard door de voorzitter.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, de artikelen 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 49 en 59
Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen werden goedgekeurd op datum van 5 december 2018.
Arllette Dilliën heeft verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Arllette Dilliën goed.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Arllette Dilliën in handen van de voorzitter.
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste volgorde van de gemeenteraadsleden. Deze wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Op 2 februari 2024 diende raadslid, Marleen Verboven, formeel via mail haar ontslag in als fractielid van N-VA bij de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur (mail als bijlage). Zij wenst tot het einde van de legislatuur niet meer te zetelen als fractielid N-VA, maar als onafhankelijke raadslid.
Marleen Verboven zal deze beslissing nader toelichten aan de raadsleden tijdens de raadszitting van de gemeenteraad.
-Conform art. 36 en art. 37 § 3. van het Decreet over het lokaal bestuur, kan een lid meedelen dat hij niet meer wil behoren tot zijn fractie, indien dit wordt meegedeeld aan de gemeenteraad. Volgens art. 36 § 5. legt het huishoudelijk reglement de nadere regels vast voor de samenstelling en de werking van de fracties, alsook, binnen de grenzen die de Vlaamse Regering bepaalt, voor de financiering ervan.
-Art. 57 en 65 §1 van het huishoudelijk reglement lokaal bestuur Geel.
Regelgeving geeft aan dat een raadslid afstand kan doen van de eigen fractie. Als gevolg hiervan behoort het respectievelijke raadslid niet meer tot een fractie, en blijft hij/zij als onafhankelijk raadslid zetelen.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Marleen Verboven bij fractie N-VA.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat raadslid Marleen Verboven tot het einde van deze legislatuur als onafhankelijke raadslid in de gemeenteraad blijft zetelen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende toetreding tot de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten (besteknr. 2022/HFB/MPMO/96984) van de Vlaamse Gemeenschap.
De Vlaamse Gemeenschap publiceerde de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd:
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 14 juli 2023 werd:
De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:
15.1. de gemeenten, incl. de politiezones, zowel ééngemeentezones als meergemeentezones;
15.2. de hulpverleningszones;
15.3. de districten;
15.4. de provincies;
15.5. de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
15.6. de samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
15.7. de welzijnsverenigingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
15.8. de autonome verzorgingsinstellingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
15.9. de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een provincie of een gemeente;
15.10. de polders en de wateringen;
Alvorens te kunnen gebruiken van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende Toetredings-overeenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.
Het is aangewezen dat de stad gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst(en) om volgende redenen:
De gemeenteraad beslist toe te treden tot de volgende percelen van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten
Op 28 februari 2022 gunde het CBS perceel 1 (intranet) van de opdracht digitale werkplek aan de firma Wortell.
Op 13 juni 2022 gunde het CBS perceel 2 (governance beleid, diverse samenwerkingsverbanden in Teams, veranderingsmanagement, opleidingen en digitale coach) en perceel 3 (governancetool) van de opdracht digitale werkplek aan de firma Wortell.
Perceel 1 en 3 zijn volledig afgewerkt. Perceel 2 is op 5 juni 2023 stopgezet.
Op 12 juli 2023 gunde het CBS een opdracht aan BestBuro voor de verderzetting van de piloot bij dienst financiën, aangevuld met dienst algemeen bestuur, ICT, communicatie en organisatieontwikkeling.
Intranet is gelanceerd in september 2022
De governance tool is ingericht en zorgt voor back-up, teamsite governance, governance externe gebruikers en controle en monitoring van de digitale werkplek.
De leden van de projectgroep digitale werkplek volgden bij BestBuro in najaar 2023 een intensief traject. Dit stelde ons in staat om de bedrijfsafspraken voor het werken in de digitale werkplek vorm te geven. Het document met de bedrijfsafspraken is een levend document dat zal wijzigen als nieuwe inzichten daarom vragen.
Op het einde van dit traject was ook duidelijk welke opleiding de medewerkers van de piloot diensten moeten volgen om de overstap naar de digitale werkplek te maken.
De medewerkers van de diensten financiën, algemeen bestuur, ICT, communicatie en organisatieontwikkeling volgden bij BestBuro een opleidingstraject in najaar 2023. Zij maken momenteel de overstap naar de digitale werkplek.
Vanuit de ervaring die we opgedaan hebben in het project met BestBuro, hebben we een nieuw bestek opgemaakt zodat we ook de andere diensten de overstap kunnen laten maken naar de digitale werkplek.
We bestek bevat de volgende onderdelen:
De begeleiding van de diensten om de organisatiesite in te richten zullen we doen vanuit de projectgroep. Voor technische vragen nemen we een strippenkaart bij een firma die hierin gespecialiseerd is. De ervaring heeft ons geleerd dat organisaties die sterk zijn in opleidingen, geen antwoord kunnen bieden op technische vragen en vice versa.
Uit de pilootprojecten hebben we gemerkt dat er niveauverschillen zijn tussen de medewerkers. Sommige medewerkers zijn zeer snel mee in het verheel en staan te springen om te migreren naar een digitale werkplek. Daarnaast zijn er ook heel veel medewerkers die iets meer overtuigingskracht en ondersteuning nodig hebben om de overstap te realiseren. Ook niet alle medewerkers hebben een even diepgaande kennis nodig. Daarom maken we een onderscheid tussen een basistraining Teams/SharePoint, een basistraining Outlook beperkt, OneNote en Planner en een uitgebreide training. De inhoud van de opleidingen is beperkt tot de essentie. We zijn kritisch door het opleidingspakket gegaan en hebben voor de grote groep medewerkers enkel behouden wat noodzakelijk is om efficiënt te kunnen samenwerken binnen M365. Voor diensthoofden en digicoaches voorzien we een uitgebreidere opleiding zodat ze de nodige handvaten meekrijgen om hun Team in te richten en zo te kunnen samenwerken op maat van hun dienst en hun medewerkers mee te begeleiden in de nieuwe manier van werken.
Meer informatie over de opleidingen vind je in de bijlage 'inhoud opleidingen'.
Prijs (35 punten)
Kwaliteit van de opleiding (35 punten)
Kwaliteit van het opleidingsmateriaal (15 punten)
Nazorg (15 punten)
De M365 omgeving zal op termijn de server vervangen. Alle kenniswerkers zullen elke dag in deze nieuwe omgeving moeten werken. De implementatie van M365 brengt niet enkel een verandering in de tools met zich mee, maar ook in de manier van werken. Investeren in opleidingen is essentieel om deze verandering/adoptie succesvol te maken. In dit soort trajecten gaat men uit van 20% technologie versus 80% verandering. Met een degelijk opleidingstraject zullen we:
Digitale vaardigheden: Uit de pilootprojecten die we deden blijkt dat een groot deel van de medewerkers moeite heeft om met de nieuwe tools en de nieuwe manier van werken om te gaan. Investeren in een opleiding is dan ook nodig om alle medewerkers de vaardigheden te geven die ze nodig hebben om M365 effectief te gebruiken. We doen dit o.a. om tegemoet te komen aan de overwegend lage digitale geletterdheid van het personeel, om de maturiteit op digitaal vlak binnen onze organisatie te verhogen. Uit het proeftraject hebben we geleerd dat het merendeel van onze medewerkers baat heeft bij een fysieke opleiding.
We betalen een licentie voor M365 per kenniswerker. Hierin zitten heel veel Microsoft-toepassingen inbegrepen, waarvan onze medewerkers slechts een beperkt aantal effectief gebruiken. Dankzij deze opleiding kunnen we meer halen uit de licenties die we betalen, deze renderen dus beter.
De gemeenteraad keurt het bestek nr 2024-356 en de plaatsingsprocedure, vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, goed.
De Geelse senioren(advies)raad is vragende partij naar een beter werkbaar reglement voor hun verenigingen. Daarom werden in 2023 de seniorenverenigingen aangesloten bij de Geelse senioren(advies)raad betrokken bij het tot stand komen van een nieuw reglement. Dit werd gerealiseerd naar analogie van het reglement van de Geelse cultuurraad.
Voor deze seniorenverenigingen werd in zitting van 20 december 2023 het nieuwe Reglement werkingstoelage aan seniorenverenigingen goedgekeurd door de Gemeenteraad (42 2023_GR_00312).
Binnen de perken van de kredieten van het meerjarenplan van de stad Geel wordt overeenkomstig de bepalingen van dit reglement, een werkingstoelage uitgekeerd aan de erkende Geelse welzijnsorganisaties met als doel het bijdragen aan het welzijn van Geelse burgers.
Het reglement dat eerder van toepassing was op de Geelse seniorenorganisaties aangesloten bij de Geelse Senioren(advies)raad dient nog aangepast te worden zodat de Geelse seniorenverenigingen zich niet meer onder toepassing van dit vorige reglement bevinden.
Dit vorige reglement houdt echter niet op te bestaan ómdat dit reglement niet uitsluitend van toepassing is op seniorenorganisaties aangesloten bij de Geelse senioren(advies)raad.
Dit vorige reglement is momenteel van toepassing op:
1. Geelse seniorenorganisaties aangesloten bij de Geelse senioren(advies)raad;
2. jaarlijks werkingstoelage Geelse senioren(advies)raad
3. NOAH (dagopvang van Familiehulp)
4. M.I.N Geel (Mensen In Nood Geel)
5. Ispahan (palliatieve thuiszorg)
De aanpassing bestaat erin dat de jaarlijkse werkingstoelagen aan Geelse seniorenorganisaties aangesloten bij de Geelse senioren(advies)raad (eerste punt) zich niet meer onder toepassing van dit reglement bevinden vanaf 5 februari 2024.
Het huidige reglement (Procedure inzake het toekennen van werkingstoelagen aan sommige Geelse welzijnsorganisaties) blijft bestaan en blijft van toepassing op de resterende organisaties, zie opsomming punt 2 t.e.m 5.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt het reglement in bijlage goed.
Kaderdecreet van 4 JULI 2023 over de handhaving van Vlaamse regelgeving
Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) trad in werking op 8 september 2023 en voorziet in een stroomlijning van alle Vlaamse handhaving (onroerend Erfgoed, milieu, ruimtelijke ordening,…).
Het decreet moet ervoor zorgen dat de verschillende handhavingsorganen beter samenwerken door informatiedoorstroming te bevorderen (verschillende niveau’s, parket, politie, materie-overschrijdend). Bovendien zijn de regels voor de gehandhaafde hetzelfde, ongeacht het misdrijf of de overtreding.
Het kaderdecreet vormt een kader en dient dus verder uitgewerkt te worden voor de verschillende beleidsthema’s. Hiervoor zijn optimalisatiedecreten en -besluiten in opmaak.
Het KVH voorziet ook in een digitalisering van de Vlaamse Handhaving. Met het oog hierop werd het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) geïnitieerd. Dit deel van het decreet is direct van toepassing.
Op het VHP zal in de toekomst alle informatie m.b.t. handhaving gecentraliseerd worden: PV’s, verslagen van vaststelling (VvV's), herstelmaatregelen,…. De idee is dat alle handhavers de PV’s, VvV’s en op termijn ook andere documenten, zullen ingegeven in het Vlaams Handhavingsplatform en dat dit platform zorgt voor de uitwisseling naar de overtreders en andere instanties.
Men heeft een aantal startdata voorzien voor gebruik van dit VHP en dit verschillend per thema en handhaver. Relevant voor steden en gemeenten:
Vanaf die data zullen de (inter)gemeentelijke verbalisanten en toezichthouders de PV’s moeten ingeven op het VHP.
Voor de uitwisseling van gegevens tussen Agenschap Justitie en Handhaving en de gemeenten moet er een protocol worden afgesloten tussen deze partijen.
Protocol
Alle gemeenten zullen een Protocol moeten afsluiten met het Agentschap Justitie en Handhaving.
Dit Protocol dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad, tenzij deze bevoegdheid werd gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
In functie van de ondertekening van dit Protocol heeft de dienst Informatieveiligheid (DPO) van IOK een advies opgemaakt.
Dit advies besluit als volgt:
"Uit de analyse blijkt dat het protocol voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 8 §1 van het e-govdecreet. Het protocol voorziet in een set van degelijke afspraken waarbinnen een veilige en correcte gegevensdeling kan gebeuren.
Het protocol krijgt een positief advies.
In het kader van de transparantieverplichting die de AVG oplegt aan de verwerkingsverantwoordelijken, is het een must dat het protocol vermeld wordt op de website van de gemeente zodat burgers geïnformeerd worden.
Aangezien stad Geel voor handhaving ook beroep doen op IOK dienen zij ook het Addendum bij het protocol goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de Gemeente in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform goed te keuren.
Artikel 40, § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen. Stad Geel vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Zoals vele gemeenten is ook stad Geel op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) is een initiatief van Digitaal Vlaanderen. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk en zal het huidige systeem van de notarisbrief, waarbij elke gemeente voor zich werkt, vervangen. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg.
Het VIP is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers.
Stad Geel kan via het VIP de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten.
Stad Geel is vanaf 15 mei 2023 aangesloten op het VIP. Vanaf de omschakeling dienen BIV-erkende vastgoedmakelaars en notarissen hun aanvragen via het webportaal voor deze gebruikers uit te voeren. Andere aanvragers (zoals burgers, landmeters en andere overheden) kunnen en moeten vanaf 1 februari 2024 hun aanvraag via het webportaal van het VIP uitvoeren.
Op 22 december 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het Decreet over het Vastgoedinformatieplatform. Dit decreet trad in werking op 1 januari 2024.
Het VIP wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Het verzamelen en ontsluiten, via het VIP, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor stad Geel een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
Het is billijk om een vergoeding te vragen aan aanvragers waarvoor deze administratieve prestaties geleverd worden.
Stad Geel heeft al een retributiereglement goedgekeurd waarin het bedrag voor deze administratieve prestaties vastligt. Het Reglement over het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) en aanvulling op retributiereglement over vastgoedinformatie bepaalt een andere wijze van inning van deze retributie, alsook de van retributie vrijgestelde aanvragers.
Vanaf de decreetfase (na 22 december 2023) zijn Athumi en stad Geel gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken voor wat betreft het ter beschikking stellen van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving is het hierbij noodzakelijk dat er tussen Athumi en stad Geel een overeenkomst voor gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken opgemaakt en ondertekend wordt. Gezien Athumi eveneens zal instaan voor het innen van de gemeentelijke retributies vereist dit een verwerkersovereenkomst. Deze laatste overeenkomsten worden geïntegreerd in de bijgevoegde toetredingsovereenkomst.
Artikel 173 van de Grondwet
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Het Decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De gemeenteraad keurt het Reglement over het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) en aanvulling op retributiereglement over vastgoedinformatie goed.
Dit reglement vervangt het reglement over het verkrijgen en ontsluiten van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform, aangenomen door de gemeenteraad in haar zitting van 6 maart 2023.
De gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het Vastgoedinformatieplatform goed.
De toetredingsovereenkomst vervangt de verwerkersovereenkomst, aangenomen door de gemeenteraad in haar zitting van 6 maart 2023.
Artikel 1 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De gemeenteraad besliste in haar zitting van 13 november 2023 om het deel Hezeschrans tussen Lammerdries en de Herentalseweg een nieuwe straatnaam te geven.
De straatnaam De Kleiputten werd voorlopig vastgesteld.
Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 23 november 2023 tot en met 22 december 2023. Het proces-verbaal is als bijlage aan dit besluit gevoegd.
Tegelijkertijd werd het advies gevraagd van de Cultuurraad. De cultuurraad geeft een positief advies voor de nieuwe straatnaam. Een bemerking is om 'de' te laten vallen in de straatnaam omdat dit als spreektaal wordt gezien. Het advies is als bijlage aan dit besluit gevoegd.
In Geel zijn er op dit moment al straatnamen met 'de' of 'den' in de straatnaam: De Bocht, De Zil en Den Akker.
Huisnummering
In de toekomst rijdt je vanaf Lammerdries deze weg in. Daarom loopt de huisnummering logischerwijs op vanaf Lammerdries richting de Herentalseweg.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De gemeenteraad keurt de straatnaam De Kleiputten definitief goed voor het deel Hezeschrans tussen Lammerdries en de Herentalseweg in deeldorp Punt.
De huisnummering van De Kleiputten loopt op vanaf Lammerdries richting Herentalseweg.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 1 bepaalt: 'Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.'
De gemeenteraad besliste in haar zitting op 13 november 2023 om het deel Hezeschrans tussen de toekomstige industriezone en de Puntstraat een nieuwe straatnaam te geven.
De straatnaam Puntstraat werd voorlopig vastgesteld.
Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 23 november 2023 tot en met 22 december 2023. Het proces-verbaal is als bijlage aan dit besluit gevoegd.
Tegelijkertijd werd het advies gevraagd van de Cultuurraad. De cultuurraad geeft een positief advies voor de nieuwe straatnaam. Het advies is als bijlage aan dit besluit gevoegd.
Huisnummering
De bestaande woningen met adressen Hezeschrans 7 en 9 zijn gelegen aan de onpare kant van de weg tussen Puntstraat 37 en 39. Daarom worden de woningen geheradresseerd als Puntstraat 37B en Puntstraat 37C.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De gemeenteraad keurt definitief de straatnaam Puntstraat goed voor het deel Hezeschrans tussen de toekomstige industriezone en de Puntstraat in deeldorp Punt.
De woningen Hezeschrans 7 en 9 worden geheradresseerd als volgt:
Huidig adres | Toekomstig adres |
Hezeschrans 7 | Puntstraat 37B |
Hezeschrans 9 | Puntstraat 37C |
De heradressering van woningen in artikel 2 wordt van toepassing vanaf 2 mei 2024.
De bewoners van de geheradresseerde woningen dienen de gegevens op hun elektronische identiteitskaart aan te passen op afspraak bij de dienst Burgerzaken van stad Geel tussen 3 mei 2024 en 4 juni 2024.
Artikel 1 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
Stad Geel maakt voor de opbouw en het actueel houden van het leegstandsregister gebruik van de diensten van intercommunale IOK.
Op 20 september 2023 ontvangen wij een e-mail van de Deskundige Leegstand en Verwaarlozing van IOK. Hierin melden zij dat er geen adres gekoppeld is aan een leegstaand gebouw. Zij vragen om een huisnummer toe te kennen aan het gebouw dat vroeger het badhuis van Stelen was. - E-mail als bijlage
Op 26 september 2016 vergunt het college van burgemeester en schepenen een bouwvergunning voor zeven eengezinswoningen - appartementenschets is als bijlage opgenomen.
Het gebouw op de hoek van Stelen en Stelensehulst heeft vier gebouweenheden. Deze krijgen de adressen Stelen 12, Stelensehulst 2 bus 1, Stelensehulst 2 bus 2, Stelensehulst 2 bus 3.
Het gebouw langs de andere kant van het oude badhuis heeft drie gebouweenheden. Deze krijgen de adressen Stelensehulst 2 bus 8, Stelensehulst 2 bus 9, Stelensehulst 2 bus 10.
Voor het oude badhuis laat men vier busnummers open wanneer de grondeigenaar hier een omgevingsvergunning aanvraagt.
Deze vorm van adressering is in strijd met het CRAB-decreet en haar uitvoeringsbesluiten en is in strijd met de richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken omdat het adres Stelensehulst 2 voor meerdere niet-samengestelde gebouwen gebruikt wordt.
Richtlijnen i.v.m. adressering
De richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer werden een eerste keer via omzendbrief verspreid door de FOD Binnenlandse Zaken van 23 februari 2018.
De bepalingen van de richtlijnen werden verfijnd en aangevuld in 2020. Op 4 november 2020 verspreidde de FOD Binnenlandse Zaken een nieuwe omzendbrief.
Ter verduidelijking op de richtlijnen werd op 18 oktober 2021 de Gids voor het vaststellen en toekennen van adressen verspreid aan de gemeenten.
De meergezinswoningen nabij het voormalige badhuis van Stelen hebben gebouweenheden die niet één gemeenschappelijke toegang hebben, maar een aparte toegang per gebouweenheid. Ook het voormalige badhuis wordt verbouwd naar een meergezinswoning met vier gebouweenheden die allen een aparte toegang krijgen.
Over het toekennen van huisnummers aan gebouwen met meerdere gebouweenheden en met meerdere toegangen bepalen de Richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken dat de gebouweenheden een huisnummer per toegang dienen te krijgen.
Voorstel voor heradressering
Een heradressering is zonder meer noodzakelijk. De Richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken bepalen dat men een adres dat al eerder gebruikt werd, best niet hergebruikt om verwarring te voorkomen. Dit kan door bijvoorbeeld ook een nieuwe straatnaam toe te kennen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in haar zitting van 13 november 2023 om een lokale heradressering te doen van Stelensehulst 2 en 2A met een nieuwe straatnaam.
Na overleg met de adresbeheerder van stad Geel werd beslist dat het logischer is om dezelfde nieuwe straatnaam ook te geven voor het deel van Oosterloseweg tot Stelensehulst 4/4A zodat het geheel een stuk logischer wordt.
Voorstel straatnaam Archief
Het team GIS vroeg aan het Archief om een nieuwe straatnaam voor te stellen. De toponiemen op die plaats zijn al in gebruik of zouden een homoniem vormen van een reeds bestaande straatnaam. Tegelijk is de link met de lokale geschiedenis van de gezinsverpleging hier zo sterk, dat het Archief een naam voorstelt die verwijst naar het badhuis. Om verwarring met Badstraat en Badgeefsterstraat te voorkomen, stelde het Archief op 7 december 2023 de naam Badhuis voor.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in haar zitting van 15 januari 2024 om niet voor deze straatnaam te opteren omdat dit volgens het college verwarrend zou zijn. Het Archief stelde op 16 januari 2024 twee alternatieve straatnamen voor: Pastoor Tessensstraat of Fien Vranckxstraat - advies van Archief als bijlage.
Als bijlagen kaarten met de huidige en toekomstige toestand van de straatnamen in Stelen en overzichtstabel met de huidige en toekomstige adressen.
Artikel 4 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De gemeenteraad beslist om het deel van Stelensehulst tussen Stelen en Stelensehulst 4/4A een nieuwe straatnaam te geven en om de bestaande gebouweenheden in dit deel van Stelensehulst te heradresseren.
De gemeenteraad keurt principieel de voorgestelde straatnaam Pastoor Tessensstraat goed voor dit deel van Stelensehulst.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht de procedure tot vaststellen van een nieuwe straatnaam op te starten, zoals bepaald door artikel 4 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Stad Geel is eigenaar van de trage weg genaamd 'Stalpaart', het verlengde van de openbare - geasfalteerde weg - Stalpaart, dewelke gescheiden worden door de Processieweg en uitgeeft op de Rijn.
Reeds enkele jaren wordt de trage weg voorzien van beplanting en wordt deze door een derde partij onderhouden.
Naar aanleiding van deze situatie wenst de stad in samenspraak met de derde partij een overeenkomst af te sluiten.
De derde partij zal bovenvermelde trage weg enkel mogen aanplanten en zal instaan voor het onderhoud van deze beplanting.
De beplanting wordt aangekocht door de derde partij.
Er mag een lage afrastering geplaatst worden ter voorkoming van betreding van de beplanting door passanten.
Er moet te allen tijde een voldoende brede vrije doorgang zijn zodat twee fietsers elkaar vlot kunnen kruisen. Indien er niet voldaan wordt aan deze voorwaarde, mag de stad op eigen initiatief de planten verwijderen en het pad herstellen in oorspronkelijk staat. Deze kosten zullen dan doorgerekend worden aan de derde partij.
De trage weg dient tevens voldoende vrij te blijven tijdens de aanplant en het onderhoud.
De stad is niet verantwoordelijk voor eventuele kosten die gemaakt worden in kader van deze aanplant of onderhoud.
De aanplant en de trage weg dient vrijgehouden te worden van zwerfvuil. Voor het ophalen en afvoeren van zwerfvuil kan de derde partij beroep doen op de werking van de netheidsverantwoordelijken van de stad.
De derde bevestigt dat in geen enkel geval beroep kan gedaan worden op verkrijgende verjaring van deze trage weg.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst m.b.t. de aanplant en het onderhoud van de aanplant van een deel van het onroerend goed gelegen te Geel, Stalpaart, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 1299 R P0000 en nr. 1302R2 P0000 goed.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 17°.
De stad stelde vast dat BV Geels Brouwhuis-Den Bierhemel verzaakt aan de basisverplichtingen m.b.t. de opstal-erfpachtakte en de samenwerkingsovereenkomst. Zo wordt op heden het pand al enkele maanden niet meer geëxploiteerd, tevens is het pand niet meer ingericht en wordt er niet voldaan aan de verplichting om te brouwen.
Op 2 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen dan ook het principe goed om door GD&A Advocaten een buitengerechtelijke ontbinding te vorderen van BV Geels Brouwhuis-Den Bierhemel inzake de opstal-erpfacht-samenwerkingsovereenkomst m.b.t. het pand gelegen te Geel, Nieuwstraat 41, dit om op deze manier terug vrij en onbelast te kunnen beschikken over het onroerend goed.
In de opstalakte/erfpachtakte d.d. 13 mei 2016 werd volgend artikel opgenomen met betrekking tot vroegtijdige ontbinding:
"... Het erfpachtrecht/opstalrecht wordt eveneens vroegtijdig beëindigd in geval van ontbinding (zie verder). In zoverre de stad Geel zou beslissen om het onroerend goed na de vroegtijdige beëindiging van het erfpachtrecht opnieuw in handen te geven van een andere exploitant, zal de bvba Geels Brouwhuis - Den Bierhemel' recht hebben o m een evenredige financiële compensatie voor de door hem uitgevoerde werken ten bate van het brouwerij gebouw. De stad zelf zal in geen enkel geval worden aangesproken om deze compensatie te betalen. Het zal de nieuwe exploitant zijn die wordt gelast met de vergoeding'.
BV Geels Brouwhuis-Den Bierhemel voerde in de loop der jaren verschillende investering uit.
Aangezien de stad de volgende uitbaters in geen geval wenst te belasten met het vergoeden van een financiële compensatie voor de uitgevoerde investeringen, is de stad dan ook van oordeel om de investeringen (mits afschrijving) te vergoeden dewelke zorgen voor een meerwaarde van het gebouw en de exploitatie hiervan, dit omvat onder meer: de verwarmingsinstallatie, dakwerken, herstelling schouw, brandwerende deuren waar nodig.
BV Geels Brouwhuis-Den Bierhemel raamde de investeringswerken op 200 000 EUR, daarvan wensten zij 50% te kunnen recupereren.
Na een plaatsbezoek en enkele onderhandelingen tussen de stad en BV Geels Brouwhuis-Den Bierhemel kon de stad het bedrag van de te vergoeden investeringen verminderen tot 44 878,51 EUR, in plaats van de voorgestelde 100 000 EUR.
De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst m.b.t. het onroerend goed gelegen te Geel, Nieuwstraat 41 goed.
Alle kosten, rechten en erelonen verbonden aan de ontbinding van de notariële erfpacht-opstalakte en de samenwerkingsovereenkomst zijn ten laste van BV Geels Brouwhuis-Den Bierhemel.
Elke Geelse school voor gewoon basisonderwijs bepaalt ieder jaar haar maximale capaciteit per geboortejaar (voor het kleuteronderwijs) en per leerjaar (voor het lager onderwijs). Ook de vijf stedelijke scholen voor gewoon basisonderwijs dienen dit te doen.
Het schoolbestuur en de directies van het stedelijk basisonderwijs houden bij de bepaling van de maximale capaciteit rekening met verschillende factoren:
Het schoolbestuur en de directies van het stedelijk basisonderwijs stellen per school onderstaande capaciteiten voor. De kolom 'Capaciteit' geeft de totale capaciteit per geboortejaar of leerjaar aan. De kolom 'Verwacht aantal vrije plaatsen' bevat de prognose van het aantal plaatsen dat nog open is nadat alle leerlingen die er momenteel al schoollopen hun plaats in het volgende kleuter- of leerjaar innemen.
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Verwachte open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 56 | 56 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 56 | 25 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 56 | 32 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 56 | 34 |
1e leerjaar | 56 | 27 |
2e leerjaar | 56 | 24 |
3e leerjaar | 56 | 19 |
4e leerjaar | 56 | 21 |
5e leerjaar | 56 | 10 |
6e leerjaar | 56 | 35 |
Opmerking: Gezien het groot aantal vrije plaatsen, is de verwachting dat er in SBS De Burgstraat in geen enkel kleuter- of leerjaar kinderen geweigerd zullen moeten worden omwille van een capaciteitstekort.
SBS GEEL-ZUID: SBS DE BOLLENBOOM & SBS DE STELTLOPER
SBS De Bollenboom
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Verwachte open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 28 | 28 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 28 | 1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 28 | 1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 28 | 4 |
1e leerjaar | 28 | 11 |
2e leerjaar | 28 | 2 |
3e leerjaar | 28 | 12 |
4e leerjaar | 28 | 16 |
5e leerjaar | 28 | 14 |
6e leerjaar | 28 | 12 |
Opmerking:
SBS De Steltloper
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Verwachte open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 12 | 12 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 12 | 2 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 12 | 2 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 12 | 3 |
1e leerjaar | 12 | 1 |
2e leerjaar | 12 | 3 |
3e leerjaar | 12 | 4 |
4e leerjaar | 12 | 2 |
5e leerjaar | 12 | 1 |
6e leerjaar | 12 | 2 |
Opmerking:
SBS LARUM
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Verwachte open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 26 | 26 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 26 | -1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 26 | 9 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 26 | -2 |
1e leerjaar | 26 | 7 |
2e leerjaar | 26 | 8 |
3e leerjaar | 26 | -4 |
4e leerjaar | 26 | 2 |
5e leerjaar | 26 | -5 |
6e leerjaar | 26 | -2 |
Opmerking:
SBS DE KATERSBERG
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Verwachte open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 56 | 56 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 56 | 37 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 56 | 39 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 56 | 36 |
1e leerjaar | 56 | 35 |
2e leerjaar | 56 | 33 |
3e leerjaar | 56 | 30 |
4e leerjaar | 56 | 42 |
5e leerjaar | 56 | 25 |
6e leerjaar | 56 | 30 |
Opmerking:
SBS WINKELOMHEIDE
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Verwachte open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 24 | 24 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 24 | -2 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 24 | -1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 24 | 2 |
1e leerjaar | 24 | 0 |
2e leerjaar | 24 | -1 |
3e leerjaar | 24 | -3 |
4e leerjaar | 24 | -4 |
5e leerjaar | 24 | -3 |
6e leerjaar | 24 | 1 |
Opmerking:
Decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht.
Decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3,15,18, 21,22,25,26,27,28,29,32,37, hoofdstuk I V afdeling 3. Recht op inschrijving de artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4.aanmeldingsprocedures art.37undevicies-art.37vicies septies.
Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21.
Omzendbrief Inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het basisonderwijs van 5 juni 2012 met laatste wijziging op 3 juli 17.
De gemeenteraad legt de maximumcapaciteit van het stedelijk gewoon basisonderwijs in Geel vanaf 1 september 2024 vast op:
SBS De Burgstraat
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 56 | 56 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 56 | 25 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 56 | 32 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 56 | 34 |
1e leerjaar | 56 | 27 |
2e leerjaar | 56 | 24 |
3e leerjaar | 56 | 19 |
4e leerjaar | 56 | 21 |
5e leerjaar | 56 | 10 |
6e leerjaar | 56 | 35 |
SBS GEEL-ZUID: SBS DE BOLLENBOOM & SBS DE STELTLOPER
SBS De Bollenboom
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 28 | 28 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 28 | 1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 28 | 1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 28 | 4 |
1e leerjaar | 28 | 11 |
2e leerjaar | 28 | 2 |
3e leerjaar | 28 | 12 |
4e leerjaar | 28 | 16 |
5e leerjaar | 28 | 14 |
6e leerjaar | 28 | 12 |
SBS De Steltloper:
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 12 | 12 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 12 | 2 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 12 | 2 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 12 | 3 |
1e leerjaar | 12 | 1 |
2e leerjaar | 12 | 3 |
3e leerjaar | 12 | 4 |
4e leerjaar | 12 | 2 |
5e leerjaar | 12 | 1 |
6e leerjaar | 12 | 2 |
SBS LARUM
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 26 | 26 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 26 | -1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 26 | 9 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 26 | -2 |
1e leerjaar | 26 | 7 |
2e leerjaar | 26 | 8 |
3e leerjaar | 26 | -4 |
4e leerjaar | 26 | 2 |
5e leerjaar | 26 | -5 |
6e leerjaar | 26 | -2 |
SBS DE KATERSBERG
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 56 | 56 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 56 | 37 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 56 | 39 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 56 | 36 |
1e leerjaar | 56 | 35 |
2e leerjaar | 56 | 33 |
3e leerjaar | 56 | 30 |
4e leerjaar | 56 | 42 |
5e leerjaar | 56 | 25 |
6e leerjaar | 56 | 30 |
SBS WINKELOMHEIDE
Geboorte- of leerjaar | Capaciteit | Open plaatsen |
---|---|---|
Kleuterklas - geboortejaar 2022 | 24 | 24 |
Kleuterklas - geboortejaar 2021 | 24 | -2 |
Kleuterklas - geboortejaar 2020 | 24 | -1 |
Kleuterklas - geboortejaar 2019 | 24 | 2 |
1e leerjaar | 24 | 0 |
2e leerjaar | 24 | -1 |
3e leerjaar | 24 | -3 |
4e leerjaar | 24 | -4 |
5e leerjaar | 24 | -3 |
6e leerjaar | 24 | 1 |
De inschrijvingsperiode van de stedelijke scholen voor gewoon basisonderwijs wordt netoverschrijdend vastgelegd met alle Geelse basisscholen. Voor het buitengewoon onderwijs daarentegen is hiervoor nog geen eenduidige of actuele wetgeving gekend. Om te kunnen inschrijven in het BuO moeten ouders wel in het bezit zijn van een “IAC-verslag”, opgemaakt door een CLB, en deze verslaggeving laat vaak op zich wachten waardoor het aanmelden in januari vaak veel te vroeg is voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Het voorstel is om de vrije inschrijvingsperiode vast te leggen na de paasvakantie. Dit gebeurde in samenspraak met het LOP. De opgelegde voorrangsperiode van ten minste 2 weken voor kinderen van personeel én broers en zussen van zittende leerlingen, maakt dat deze inschrijvingen van start gaan op maandag 18 maart 2024. Na deze voorrangsperiode start de vrije inschrijvingsperiode dan voor alle andere nieuwe inschrijvingen op maandag 15 april 2024 om 9u. Tijdens de inschrijvingsperiode zullen we het tijdstip van aanmelden via een eigen digitale tool respecteren om dan chronologisch een fysieke afspraak te maken om ook effectief in te schrijven.
Capaciteit voor 2024-2025
Niveau-type | Capaciteit | Vergelijking met capaciteit 2023-2024 |
Lager onderwijs - type Basisaanbod | 81 leerlingen | Blijft gelijk |
Lager onderwijs - type 3 | 18 leerlingen | Blijft gelijk |
Lager onderwijs - type 9 | 38 leerlingen | Blijft gelijk |
Kleuteronderwijs* - type 3/9 kleuters | 8 kleuters | Blijft gelijk |
* Alle kleuters zitten in dezelfde klas. Bij hen is het niet geweten in welk type ze instromen.
Dit schooljaar zullen we op datum van 1 februari 2024 voor alle aangeboden types in onze school de maximumcapaciteit behaald hebben. Gezien onze huidige accommodatie het niet toelaat om nog extra leerlingen in te schrijven, moeten we al verschillende jaren achter elkaar een wachtlijst invoeren.
We willen daarnaast de capaciteit behouden omdat we de draagkracht van de school moeten bewaken. Er zijn heel wat leerlingen die een grote rugzak met zich meedragen, waardoor steeds meer geïndividualiseerde trajecten nodig zijn.
Om de open plaatsen voor nieuwe leerlingen te bepalen, moeten we met enige voorzichtigheid kijken naar de huidige zittende leerlingen. Om onderstaande redenen kunnen het aantal open plaatsen voor volgend 2024-2025 op dit moment in het schooljaar nog niet definitief bepaald worden:
Een zeer voorzichtige schatting geeft onderstaande open plaatsen per type:
Aan de vooravond van de start van de inschrijvingen wordt er echter opnieuw gekeken naar de samenstelling van de zittende leerlingenpopulatie om zo het definitieve aantal open plaatsen vast te leggen.
Omzendbrief BAO 2012/01 inzake het inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocdures voor het basisonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Omzendbrief BAO 97/9 inzake de programmatie en rationalisatie in het buitengewoon onderwijs, met zijn laatst wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de onderstaande capaciteitsbepaling van SAIO voor het schooljaar 2024-2025 goed:
De gemeenteraad keurt onderstaande planning voor de inschrijvingsperiode van SAIO voor het schooljaar 2024-2025 goed:
Nieuw decreet lokaal bestuur, deel 2, titel 6.
Inspraakreglement, goedgekeurd Gemeenteraad 1 april 2019
Op 1 april 2019 keurde de gemeenteraad het inspraakreglement goed.
Artikel 11 van het reglement vermeldt over de participatieraad:
De participatieraad is een overlegorgaan met een brede samenstelling zodat hij in alle objectiviteit initiatieven kan beoordelen. Hierbij past de participatieraad een duidelijk toetsingskader toe:
- de indiener van het initiatief is een inwoner of organisatie van Geel
- het initiatief is een voorstel dat het algemeen belang ten goede komt en geeft een goede motivering weer waarom actie nodig is
- in eerste instantie wordt bekeken in welke mate het initiatief een versterking kan zijn voor de uitvoerig van het goedgekeurde meerjarenplan
- indien het initiatief hier geen rechtstreekse versterking geeft wordt bekeken in welke mate het een oplossing biedt voor een maatschappelijke uitdaging waar het lokaal bestuur een oplossing voor wenst te bieden.
De participatieraad kan beroep doen op experten indien hij dit noodzakelijk vindt.
De participatieraad bestaat uit: de schepen verantwoordelijk voor participatie, de sectormanager vrije tijd, de beleidsadviseur organisatieontwikkeling en beleidsplanning, één vertegenwoordiger van elk deeldorp (dit is geen raadslid), twee vertegenwoordigers aangesteld door de meerderheidspartijen in de gemeenteraad en twee vertegenwoordigers aangesteld door de oppositiepartijen in de gemeenteraad.
In zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2019 werd een besluit genomen over de politieke afvaardiging:
- Roger Dams en Gilles Staquet vanuit de meerderheidspartijen
- Lieselotte Thys en Peter van Nuland vanuit de oppositiepartijen
Mevrouw Lieselotte Thys nam met ingang van 22 oktober 2021 ontslag als gemeenteraadslid en werd op 16 december 2021 vervangen als afgevaardigde in de participatieraad door Berten Kempen.
De heer Berten Kempen nam met ingang van 11 januari 2024 ontslag als gemeenteraadslid en zal om die reden niet meer als afgevaardigde kunnen zetelen in de participatieraad.
Vanuit oppositiepartij Open VLD wordt Arllette Dilliën voorgedragen als afgevaardigde in de participatieraad ter vervanging van Berten Kempen.
Decreet lokaal bestuur, titel 6
Inspraakreglement Geel, gemeenteraad 1 april 2019,artikel 11
De gemeenteraad stelt Arllette Dilliën aan als vertegenwoordiger van de oppositiepartijen in de participatieraad.
De heer Berten Kempen werd op de gemeenteraad in zitting van 8 november 2021 aangeduid als raadslid in de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
De heer Berten Kempen nam met ingang van 11 januari 2024 ontslag als gemeenteraadslid en zal om die reden niet meer kunnen afgevaardigd worden als raadslid in de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
De fractie (Open VLD) heeft meegedeeld aan de dienst Algemeen Bestuur dat Berten Kempen zal vervangen worden door Arllette Dilliën in de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de vervanging van Berten Kempen als raadslid in de voormelde gemeenteraadscommissies op basis van de bijgevoegde tabel met overzicht van alle raadsleden & voorzitters per gemeenteraadscommissie.
Huishoudelijk reglement bestuursorganen, waarvan de laatste versie is goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 september 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Berten Kempen door Arllette Dilliën als raadslid in de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
In zitting van 7 januari 2019 stelde de gemeenteraad de fractievorming vast.
De gemeenteraad bestaat uit volgende fracties:
De fractie Open VLD heeft op 11 januari 2024 haar naam veranderd naar DURF.
Naar aanleiding hiervan heeft de Open VLD-fractie een schrijven gericht aan gemeenteraadsvoorzitter Griet Verhesen, waarin het akkoord bevestigd wordt van alle gemeenteraadsleden en BCSD-leden van de Open VLD-fractie om als fractie de naam van Open VLD te veranderen in DURF, met het verzoek deze naamswijziging te agenderen op de eerstkomende gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 36.
De gemeenteraad stelt de naamswijziging vast van de Open VLD-fractie naar DURF-fractie.
De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van de rechtzettende akte statutenwijziging van "AZ Sint-Dimpna" de dato 13 december 2023, met name artikels 16, 17 en 21.
Bij algemene vergadering van "Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna", afgekort "A.Z. Sint-Dimpna", autonome verzorgingsinstelling - publiekrechtelijke rechtspersoon, met zetel te 2440 Geel, J.B. Stessensstraat 2, rechtspersonenregister Antwerpen afdeling Turnhout BE0844.179.716, werd op 17 juni 2020 een beslissing genomen tot aanpassing van de statuten aan het decreet over het lokaal bestuur.
De resterende deelgenoten, het OCMW Geel en de stad Geel, hebben voorafgaande instemming gegeven beiden op zitting 2 maart 2020, conform artikel 482juncto artikel 500 DL.
De geplande statutenwijziging werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 3 mei 2021.
Bij akte verleden voor notaris Katrien Eerens te Geel op 24 september 2021 werd de akte verleden inhoudende vaststelling van de nieuwe statuten. In deze akte de dato 24 september 2021 staan een aantal vergissingen in de "nieuwe statuten".
Bij rechtzettende akte verleden voor notaris Katrien Eerens worden de nieuwe statuten vastgesteld, zoals deze goedgekeurd werden door de gemeenteraad op 2 maart 2020 en door de Vlaamse Regering op 3 mei 2021:
* Art 16, §2 + Art 16, §5 + Art 16, §6 + Art 21, tweede lid, de volgende rechtzettingen:
deskundige
| => | deskundige bestuurder
|
bestuurder-expert
| => | deskundige
|
bestuurder-expert ad hoc
| => | deskundige ad hoc
|
* Art 17 lid 2, de volgende rechtzetting:
De voorzitter en de ondervoorzitter worden verkozen uit de bestuurders-afgevaardigden en de onafhankelijke bestuurders, bij gewone meerderheid. De voorzitter en de ondervoorzitter kunnen niet allebei het mandaat hebben van onafhankelijke bestuurder of tot dezelfde bestuurder-deelgenoot behoren. | => | De voorzitter en de ondervoorzitter worden verkozen uit de bestuurders-afgevaardigden en de onafhankelijke bestuurders, bij gewone meerderheid. De voorzitter en de ondervoorzitter kunnen niet allebei het mandaat hebben van onafhankelijke bestuurder of tot dezelfde bestuurder-deelgenoot behoren wordt "De raad van bestuur verkiest uit zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter, bij gewone meerderheid. De voorzitter en de ondervoorzitter kunnen niet allebei tot dezelfde bestuurder-deelgenoot behoren.
|
De gemeenteraad neemt kennis van de correcte formulering van artikels 16, 17 en 21 van de statuten van "AZ Sint-Dimpna", zoals vermeld in de rechtzettende akte statutenwijziging de dato 13 december 2023.
Van dit besluit wordt kennis gegeven aan AZ Sint-Dimpna AV, J.-B.Stessensstraat 2 - 2440 Geel.
Ik zou graag nog enige vragen stellen met betrekking tot de Heilig Hartkerk.
1 Hoeveel projecten zijn er voor 15 november ingediend?
2 Hoeveel juryleden van Winkelomheide waren vertegenwoordigd op de raden?
3 Om welke projecten gaat het, heel kort?
4 Welke zijn daarvan weerhouden en waarom?
5 Is er al een project uitgekozen?
6 Op welke gronden is dat gebeurd?
7 In hoeverre heeft de bisschop ingestemd met deze keuze?
8 Heeft de bisschop hier op gereageerd? En zoja, wat was zijn reactie?
9 Als het om schriftelijke reactie ging, zou ik daarvan graag een afschrift ontvangen.
10 Kun je me de antwoorden op deze vragen per mail doorsturen ?
Via de pers hebben we vernomen dat stad Geel 330.000 euro krijgt om het stedelijk zwembad energiezuiniger te maken.
- Hoe zullen deze middelen ingezet worden?
- Zal het buitenzwembad tegen juni 2024 terug operationeel zijn?
Sinds geruime tijd komen er vragen van ouders, grootouders, begeleiders, zwemleraars om iets te doen aan de lage temperatuur in het zwembad. Onze kleintjes, die het zwemmen aanleren, staan te klappertanden aan de rand van het zwembad.
Ook na het zwemmen krijgen onze kleintjes letterlijk een koude douche. Uit meer dan de helft van de douches komt alleen ijskoud water. Dit heeft als gevolg dat de kindjes zich niet wil douchen onder de koude waterstraal.
Dit is niet echt motiverend om onze jonge kinderen mee te krijgen naar het zwembad om "leuk" te leren gaan zwemmen.
Dit probleem werd al aangekaart.
Welk gevolg werd hieraan gegeven ?
Is de oorzaak al gekend ?
Zo ja, welke acties werden reeds ondernomen ?
Kan dit op korte tijd worden hersteld ?
In de 2022 hebben de coalitiepartners CD&V en NVA van Geel besloten om het buitenzwembad voor drie zomers te sluiten.
Als reden verwezen de meerderheidspartijen naar de hoge energie- en personeelskosten. Met name 26.000 euro voor een redder was te veel.
Dat onze kinderen en jongeren hierdoor hun zomerse verfrissing en amusement werden afgepakt was blijkbaar van geen tel.
Een openluchtzwembad is immers onmisbaar.
Niet iedereen heeft een zwembad achter zijn villa.
De Stadspartij heeft het destijds al voor de jeugd opgenomen en de argumenten van het stadsbestuur doorgeprikt: de energiekosten en de redders zouden te duur zijn omdat in hun ogen veel belangrijker was een goed ogende begroting te hebben dan de mogelijkheden tot actieve ontspanning voor de jeugd .
En dan komen de verkiezingen en goochelt de NVA-partij, die geen 26.000 euro kon vinden voor een paar redders in de zomer, nu ineens 330.000 euro tevoorschijn.
Denken ze nu echt dat we achterlijk zijn?
De “hoge energiekosten” die het stadsbestuur opvoerde als reden om het buitenzwembad dicht te doen, hebben trouwens een interessante voorgeschiedenis, die we hier even willen vertellen: in 2014 heeft de bestuurscoalitie, dezelfde partijen als nu, besloten dat het zwembad voortaan verwarmd moest worden met warmtekrachtkoppeling (wkk), hetgeen betekent dat er op basis van aardgas eigen stroom wordt opgewekt en dat de vrijkomende, gratis warmte wordt gebruikt voor verwarming.
Ook toendertijd, in 2014, was wkk niet echt de state of the art op het gebied van milieubescherming, maar het was een poging.
Gezien door de ogen van vandaag echter is wkk voor deze situatie echter volledig verouderd: voor verwarming gaan we steeds meer af van het gas, richting warmtepompen, die als het goed is draaien op groene elektriciteit, dus van windmolens of zonnepanelen. Daarop is een wkk, die gas verbrandt voor elektriciteit en verwarming, geen goed idee meer.
Wkk is alleen zinnig als het echt om afvalwarmte gaat, zoals die bijvoorbeeld vrijkomt in de industrie.
De bestaande installatie, die het stadsbestuur toen, in 2014, wilde vervangen, was nieuw en zuinig. Daarom vroeg Patrick Graux, nu bij de Stadspartij HGB, om een voorafgaande kosten-batenanalyse te maken omdat Patrick wist dat deze nieuwe installatie een grote hoeveelheid gas verbruikte,dus geen aanrader was om de CO2-uitstoot te verminderen waarvoor de jonge zuinige verwarmingsinstallatie moest wijken.
En wat blijkt? De nieuwe wkk-installatie is kennelijk zo zuinig niet.
Op een vraag van de Stadspartij HGB wat nu het uiteindelijke rendement is van de nieuwe installatie, met andere woorden, hoeveel energiekosten we nu met de nieuwe installatie bespaard hebben, daarop is nog nooit een antwoord gekomen, en zouden we graag een antwoord op krijgen.
Het stadsbestuur zwijgt liever dan open en eerlijk toe te geven dat dit een onnodige investering was.
Daarnaast moest er met de installateur van de nieuwe installatie, een tienjarig onderhoudscontract gesloten worden. Dat het honderdduizenden euro’s kost en trouwens binnenkort afloopt, en wat dan?
Van de prijs van deze fancy installatie plus het dure onderhoudcontract had het stadsbestuur heel wat redders heel kunnen aanwerven.
We zijn benieuwd wat het stadsbestuur met die 330.000 euro gaat doen.
Een nieuwe verwarmingsinstallatie kopen want deze is inmiddels al 10 jaar oud ?
Weer voor tien jaar een duur onderhoudscontract betalen, terwijl het zwembad dicht blijft omdat er geen geld is voor redders, of nu toch voor de warmtepompen kiezen.
Wie weet.
Collega's ik heb een historisch verloop willen geven over de huidige wkk installatie maar nu zou ik toch nog een paar vragen willen stellen aan de betrokken schepen.
1 Welke maatregelen gaan er nog genomen worden om de energie-efficiëntie te verhogen ?
2 Gaat het om extra maatregelen of gaat het om de onderhoudskosten te betalen van de inmiddels verouderde wkk installatie ?
3 We weten allemaal dat dit het ideale dak was om zonnepanelen te plaatsen maar door de slechte dakconstructie die de aannemer destijds gemaakt heeft is dit niet mogelijk daar de draagkracht per m2 meter te weinig is .Gelet op de energiecrisis die we hebben gehad, heeft een normaal stadsbestuur dit onderzocht .
4 Welke maatregelen gaat het stadsbestuur hier voor nemen zodat we dit ideale dak voor groene energie kunnen gebruiken?
5 Zijn er al initiatieven hiervoor genomen ?
6 worden deze subsidies aan AGB sport gegeven of aan het stadsbestuur?
De Stadspartij HGB hoopt toch dat er wat centjes overschieten om deze zomer voldoende redders in te zetten om de veiligheid van onze jeugd te garanderen, zowel in het overdekte als in het openluchtzwembad.
Op 6 januari ging een nieuwe aanpak rond openbaar vervoer van start.
Efficiënter? Sneller? Betrouwbaarder? Beter afgestemd? Een hogere frequentie van de lijnbussen?... Dat waren de geruststellende woorden waarmee de nieuwe aanpak van de Lijn werd aangekondigd.
Sindsdien zijn de berichten uit de nieuwe praktijk minder geruststellend: overvolle bussen of bussen die niet opdagen, schoolkinderen die niet tijdig op school of thuis geraken, kwetsbare personen of werknemers die niet meer of niet langer op hun werk of bij hun zorginitiatief geraken, flex-reservaties met vooral een zeer rekbaar “tijdsvenster” … Voor klachten en problemen wordt men naar De Lijn verwezen.
Vragen :
De nieuwe dienstregeling van De Lijn is nu een maand in voege en dit brengt veel problemen met zich mee.
Ik krijg ook nog steeds enorm veel berichtjes van mensen hierover.
Wat zijn momenteel de grootste probleempunten voor Geel?
Wat heeft de stad (in samenwerking met de scholen) al ondernomen om dat op te lossen?
Welke problemen zijn al verholpen kunnen worden.
Ik hoor in het bijzonder veel klachten over lijn 490. De lijn is voor schoolgaande kinderen veel drukker geworden omdat er minder bussen rijden tijdens de spitsuren terwijl er altijd gezegd werd dat de dienstregeling tussen Turnhout en Geel ongewijzigd zou blijven en zelfs versterkt worden. Wat gaat de stad hieraan doen?
De Raad voor Vergunningenbetwistingen schorste in november jl. twee beslissingen van het schepencollege in een zaak die al bijna zeven jaar aansleept. De stad werd ook veroordeeld tot betaling van de gerechtskosten aan de tegenpartij. In juni 2023 had de RvVb ook al een beheersdaad van de stad in deze zaak bij hoogdringendheid ongeldig verklaard. Het gaat om een garage aan de Olenseweg die sinds 1999 zonder vergunning werd geëxploiteerd, maar die het stadsbestuur welwillend wil regulariseren en/of ‘als vergund geacht’ aanzien. De juridische evidentie dat dit een dwaling is, is nochtans groot. Zo werd de exploitant in april 2023 ook al correctioneel veroordeeld en kreeg hij een exploitatieverbod opgelegd.
Ook de deputatie van de provincie Antwerpen speelt in deze zaak een merkwaardige rol. Hoewel de provinciale omgevingsambtenaar zich telkens uitput om duidelijk te maken waarom de exploitatie niet vergund kan worden, leverde ze toch al driemaal een vergunning af. Twee keer werd die door de Raad voor Vergunningsbetwistingen geschorst, de derde maal stelde de Raad zich in de plaats van de vergunnende overheid en weigerde hij de vergunning definitief.
Dat gebeurde in 2020, maar de garagist trok er zich niets van aan. Een verzoek tot handhaving van de buur die zich aan de exploitatie stoort, werd door het stadsbestuur omgebogen in een nieuwe poging om de garage alsnog te regulariseren. Dat leidde uiteindelijk tot de correctionele dagvaarding en straf waarvan hoger sprake.
De stad baseert haar vergunningsijver kennelijk op een advies van de juridische dienst van de IOK, die stelt dat op het moment dat er in 1999, toen de oorspronkelijke boerenschuur een garage werd, geen vergunning nodig was. Zonder de expertise van de IOK-juristen te willen betwisten, staat daar een vonnis van de correctionele rechtbank tegenover en – sinds 2018 – al vijf arresten van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, die aan duidelijkheid niets te wensen over laten.
Maar de stad volhardt in de boosheid. In augustus vorig jaar besloot ze voor de zoveelste keer een regularisatieverzoek in te willigen. Gesterkt door zoveel vonnissen in zijn voordeel ging de buur voor de zoveelste maal in beroep bij de provincie. Ondanks het laatste, vernietigende arrest van de RvVb van november 2023, waarbij Geel o.a. tot betaling van de gerechtskosten werd veroordeeld, adviseerde de stad opnieuw positief. Het spelletje gaat dus door.
Deze korte schets geeft aanleiding tot de volgende vragen:
- waarom wil het stadsbestuur een exploitatie, die door alle bevoegde rechtscolleges al meerdere malen als volstrekt onvergunbaar werd beoordeeld, per se vergunnen?
- welk signaal denkt u aan de burger te geven door degene die het recht overduidelijk aan zijn kant heeft in de wind te zetten en degene die het recht aan zijn laars lapt even duidelijk de hand boven het hoofd te houden?
- is de betaling van de gerechtskosten, waartoe het stadsbestuur in november werd veroordeeld, inmiddels gebeurd?
We merken dat de stad Geel in vergelijking met de omliggende steden en gemeente een enorme groei kent.
We weten ook dat het stadsbestuur een ruimtelijke visie heeft en dat we zo veel mogelijk verticaal bouwen zodat we zo veel mogelijk natuur kunnen besparen.
Maar we stellen ook vast dat die enorme groei gepaard gaat met veel ongemakken, onder meer de veiligheid,de overlast, het landelijke karakter verdwijnt,de infrastructuur zowel boven als ondergronds is hier niet op voorzien....enz
1 Welke maatregelen neemt het stadsbestuur om de eigenheid die onze stad rijk is te kunnen behouden binnen deze enorme groei?
2 Wat is de verwachte demografische evolutie voor onze stad de komende jaren ?
3 Is er in parallel met de uiterlijke visie ook een beleidsvisie op de ongemakken die deze enorme groei met zich meebrengen ?
4 Gelieve dit toe te lichten op punt van veiligheid,parkeerbeleid,overlast,structureel zowel boven als ondergrondse aanpassingen. .
5 Wie gaat deze aanpassingen betalen, de ontwikkelaar? de eigenaar ? of de belastingbetaler?
Bij nazicht van de resultaten van de gemeente-stadsmonitor is het duidelijk dat de Gelenaar niet tevreden is.
Toch wel ernstig te nemen is het feit dat de Gelenaar weinig vertrouwen heeft in haar gemeentebestuur ( 23%).
Ook vinden de Geelse burgers dat het bestuur zijn inwoners onvoldoende consulteert.
En daarenboven blijft het onveiligheidsgevoel, een thema waar wij al regelmatig over interpelleerden, een heikel punt. Het onveiligheidsgevoel van de Gelenaar is bijna dubbel zo groot in vergelijking met de benchmark Vlaams Gewest.
Welke lessen trekt het bestuur hier uit ?
De toegankelijkheid van de Schransdijk, tussen Spieren en Franse Baan wordt steeds meer een probleem. Zie ook de foto's in bijlage.
Het onverharde deel van deze straat is de laatste jaren systematisch voor voetgangers en traag verkeer moeilijk of haast ontoegankelijk gemaakt. De weg wordt na gebruik door zware voertuigen, niet onderhouden en in zijn oorspronkelijke staat hersteld. Een deel van deze straat is ondertussen zelfs gewoon als landbouwland in gebruik genomen. Enkel de nog aanwezige straatnaamborden geven aan dat dit eigenlijk een Geelse straat en een openbare weg is.
Vraag:
Is deze situatie bij het Stadsbestuur gekend ? Is hierrond reeds reeds opgetreden en initiatief genomen tot onderhoud en het vrijwaren van de publieke toegankelijkheid van deze straat? Zo ja, welk initiatief en met welk resultaat ? Zo neen, wanneer en hoe zal dat gebeuren ?
- Studentenhuisvesting stond eerst opgenomen in de nota en nu niet meer? Reden?
- Kan deze piste verder onderzocht worden?
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Arllette Dilliën over Nonnegang.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Arllette Dilliën over Nonnegang.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Noël Devos over EK voetbal.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Noël Devos over EK voetbal.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Dirk Kennis over het lek van een intercommunale in Limburg.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over het lek van een intercommunale in Limburg.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Dirk Kennis over Oosterloseheide.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over Oosterloseheide.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Marleen Verboven over alchoholverbod.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Marleen Verboven over alchoholverbod.