De bibliotheek wil een zogenaamde derde plek zijn, een plaats waar mensen zich naast hun thuis en werk ook 'thuis voelen': waar ontmoeting mogelijk is, waar mensen zich goed voelen, zich kunnen ontplooien en ontwikkelen. Een laagdrempelige en toegankelijke plek zijn, is daar één van de voorwaarden van.
Om aan de toegankelijkheid tegemoet te komen, breiden we de openingsuren uit met zogenaamde onbemande openingsuren: OpenBib. Dit zijn uren waarop de bibliotheek ook open zal zijn voor gebruikers, zonder de aanwezigheid/of de mogelijkheid van hulp, van personeelsleden.
De oplossing van OpenBib verlengt de bestaande bemande openingstijden en geeft de bezoekers veel meer flexibiliteit bij een bezoek aan de bibliotheek: zij zijn niet meer gebonden aan de bemande openingsuren om een boek te ontlenen of om iets op te zoeken. Op deze manier kan een bezoeker wanneer het hem/haar past, naar de bibliotheek komen waarmee onze dienstverlening veel ruimer wordt en de drempel voor een bibliotheekbezoek verlaagd wordt.
Om een aantal zaken toch in goede banen te leiden en om bepaalde afspraken te maken is het wel nodig om een reglement op te stellen waaraan OpenBib gebruikers zich moeten houden om toegang te krijgen tot het systeem van de onbemande openingsuren.
In het reglement van OpenBib worden de voorwaarden voor toegang tot OpenBib vastgelegd, praktische afspraken beschreven, wat te doen bij problemen en de beschrijvingen van privacy en camerabewaking is opgenomen.
Aan de bemande openingsuren wordt niets gewijzigd, deze blijven zoals nu bestaan. De uren van OpenBib worden vastgelegd van 10-22u en dat 7/7 dagen. Voor en na de bemande openingsuren is het dus vanaf 10u 's ochtends tot 22u 's avonds Openbib. De bib is 7/7 toegankelijk van 10-22u voor leden van OpenBib.
Als men gebruik wil maken van OpenBib moet die optie geactiveerd worden bij de klant. Dit kan als de klant lid is van een Stuifzandbibliotheek (ook met een gratis internetabonnement), minstens 12 jaar is en het reglement ondertekent (of door bevoegde personen) zodat men van alle afspraken op de hoogte is. Enkel op die manier kan de toegang opengezet worden voor OpenBib. Bij misbruik kan de toegang ook weer ingetrokken worden.
De gemeenteraad keurt het reglement OpenBib goed.
Dit subsidiereglement zorgt ervoor dat onder voorbehoud van de jaarlijkse goedkeuring van het overeenstemmend krediet binnen het stedelijk budget een toelage toegekend wordt aan het jeugdwerk van de stad Geel.
De wijziging ten opzichte van het vorige reglement (goedgekeurd op 3 juni 2021) houdt in dat de subsidie voor jeugdwerkinfrastructuur niet meer opgenomen wordt in het huidige reglement, onder voorwaarde van de goedkeuring van het nieuwe reglement " subsidiereglement voor de renovatie van lokalen voor cultuur, jeugd en sport".
Dit reglement treedt in werking vanaf goedkeuring van de gemeenteraad van 30 september 2024.
Stad Geel stimuleert jeugdverenigingen om een permanente en inhoudelijke kwaliteitsvolle jeugdwerking uit te bouwen. Jeugdwerkinitiatieven kunnen beroep doen op een toelage van de stad om hun werking te financieren.
Dit reglement is van toepassing voor de subsidiëring van het jeugdwerk van Geel. Op basis van een aanvraag en de opgelegde voorwaarden, opgenomen in dit subsidiereglement, kunnen er door de jeugdwerkinitiatieven volgende subsidies aangevraagd worden:
De subsidies jeugdwerkinfrastructuur worden niet meer opgenomen in het huidige reglement, onder voorwaarde van de goedkeuring van het nieuwe reglement " subsidiereglement voor de renovatie van lokalen voor cultuur, jeugd en sport".
KB van 14 november 1983
Het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement voor het jeugdwerk goed.
Dit raadsbesluit is de wettelijke basis voor het toekennen van een subsidie aan Geelse verenigingen van cultuur, jeugd en sport die erkend zijn door een Geelse adviesraad, voor de renovatie van hun lokalen. Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na de bekendmaking en is geldig voor onbepaalde duur.
Binnen de perken van de kredieten in het meerjarenplan 2020-2025 (goedgekeurd door de gemeenteraad van stad Geel) en volgens de bepalingen van dit reglement, wordt de subsidie uitgekeerd.
De Geelse jeugdraad beschikt over een subsidie voor renovatie voor lokalen. Echter zijn er ook andere verenigingen die nood hebben aan een ondersteuning voor renovatie van lokalen.
Goed onderhouden lokalen die aangepast zijn aan de noden van verenigingen, zijn essentieel om een verenigingsleven in stand te houden. Het is van belang dat de verenigingen terecht kunnen in lokalen die (brand)veilig zijn, die energiezuinig zijn, en die toegankelijk zijn. Daarom worden deze prioriteiten naar voor geschoven om subsidies voor te verkrijgen. Dit is niet enkel noodzakelijk voor jeugdinfrastructuur, maar ook voor lokalen waar socio-culturele en sportverernigingen hun werking hebben.
Als we mee investeren en de verenigingen ondersteunen in het in orde houden van hun lokalen is dat bevorderlijk voor het verenigngsleven en sociale leven in de diverse deeldorpen van Geel.
De gemeenteraad keurt het reglement in bijlage goed.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober dit jaar willen we een aantal aanbevelingen formuleren met het oog op het toekomstig lokaal beleid met aandacht voor een mondiale, ecologisch duurzame en faire samenleving en wereld. Ook vragen we het engagement van het gemeentebestuur om te gaan voor de titel van Faire Gemeente.
Vanuit de Fair Trade Trekkersgroep roepen wij alle schepenen en (kandidaat) gemeenteraadsleden op om:
- Opnieuw te kiezen en zich als stad dus te engageren voor de titel van Faire gemeente (zie deel 1).
- Kennis te nemen van de inhoud van het memorandum (zie deel 2)
Wij willen dat de partijen, hetzij vanuit het beleid, hetzij vanuit de oppositie, deze aanbevelingen en engagementen effectief uitvoeren en permanent onder de aandacht houden.
Elke 2 jaar wordt de Fair-o-meter ingevuld om na te gaan of Geel voldoet aan de 6 criteria voor het dragen van het label ‘Faire Gemeente’. In 2022 behaalde we nog het label A. Eind 2024 krijgen we een nieuwe quotering.
De Fair Trade Trekkersgroep houdt mee in het oog of Geel aan deze criteria blijft voldoen. Ze vragen het engagement van het huidige en het toekomstige gemeentebestuur om zich te engageren voor deze 6 criteria en hiermee weer te kiezen voor de titel van Faire Gemeente.
Naar aanleiding van de lokale verkiezingen op 13 oktober 2024, wil de Fair Trade Trekkersgroep een eigen memorandum voorleggen aan het lokale beleid. Dit memorandum is een aanvulling op de 6 criteria van Faire Gemeente. Het is dus een uitbreiding en/of concretisering van de engagementsverklaring.
Het document met de engagementsverklaring en het memorandum worden toegevoegd als bijlage.
De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring voor de herbevestiging van de titel van Faire Gemeente goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het memorandum van de Fair Trade Trekkersgroep.
Na de opmaak van het ruimtelijk structuurplan Geel werd verder onderzoek gevoerd aangaande het versterken van het kernwinkelgebied.
In het beleidsplan ruimte Geel is als één van de prioritaire acties opgenomen dat er een studie zou worden uitgevoerd naar de vraag hoe de versterking en verdichting van het kernwinkelgebied zou kunnen worden gerealiseerd. Het kernwinkelgebied bestaat volgens het beleidsplan uit de Nieuwstraat (inclusief binnengebied), de Markt en het deel van Pas tot aan de Heilige Geeststraat.
In de periode van maart tot en met juni van 2018 werd door bureau Omgeving een studie uitgevoerd naar de verdichtingsmogelijkheden voor het kernwinkelgebied. Daarbij heeft het bureau zowel de bebouwde ruimte als de publieke ruimte in het kernwinkelgebied kritisch bekeken en verbetervoorstellen gedaan. Op 22 oktober 2018 heeft het college van burgemeester en schepenen de uitkomsten van de studie goedgekeurd.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen werd de opdracht voor de opmaak van een beeldkwaliteitsplan en een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Winkelwandelgebied op 29 april 2019 gegund aan de combinatie van AnteaGroup en PT Architecten. Hiermee moeten enerzijds extra mogelijkheden voor nieuwe projecten worden gecreëerd (door soepelere regelgeving in het RUP) en moeten er anderzijds (in het beeldkwaliteitsplan) ook belangrijke randvoorwaarden worden opgelegd die ervoor zorgen dat deze nieuwe ontwikkelingen de gewenste uitstraling en kwaliteit hebben.
Het RUP moet de ruimte creëren voor het toepassen van een contextueel beoordelingskader. Voor het onderzoeksgebied wordt een strategie voor het creëren van een ruimtelijke eenheid voorgedragen. Het RUP heeft als doelstelling de identiteit en harmonie specifiek op maat van Geel te definiëren en te verankeren. Diversiteit, kleinschaligheid en afwisseling in korrel zijn belangrijke kenmerken van de Geelse stedelijke identiteit. Het RUP zal het nieuwe planologische kader vormen, op basis waarvan nieuwe vergunningsvragen binnen het uiteindelijke plangebied beoordeeld zullen worden.
De start- en procesnota van het RUP Winkelwandelgebied werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 september 2021. De goedkeuring van de startnota vormde de eerste formele stap in de procedure van de opmaak van het RUP. Het onderzoeksgebied omvat op het moment van de goedkeuring van de startnota de op dat moment actuele afbakening van het ‘kernwinkelgebied’ en werd bij Besluit van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 23/11/2020 als volgt uitgebreid: Nieuwstraat (alle huisnummers), Markt (alle huisnummers), Pas: van huisnummer 1 tot 113 en van 2 tot 96, Stationsstraat: van huisnummer 1 tot 9 en van 2 tot 8A, Lebonstraat 1/1A en Diestseweg: van huisnummer 1 tot 7 en van 2 tot 6.
Er werd een inspraak- en adviesronde voor het publiek georganiseerd van 21 oktober tot 19 december 2021. In dienzelfde periode werd advies gevraagd aan de betrokken overheidsinstanties en adviesorganen. Tijdens de inspraak- en adviesronde van 60 dagen werd tevens een inspraakmoment voor de bevolking georganiseerd op 25 november 2021.
De adviezen, reacties en het verslag van het inspraakmoment op 25 november werden in zitting van 27 december 2021 ter kennisname gebracht aan het college van burgemeester en schepenen. Vervolgens werden de startnota, adviezen, reacties en het verslag over het inspraakmoment aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage overgemaakt.
Het Team Externe Veiligheid (Departement Omgeving) heeft beslist dat er zich geen probleem stelt voor wat betreft het aspect externe mensveiligheid. Het RUP dient bijgevolg niet verder voorgelegd te worden aan het Team Externe Veiligheid en er dient geen ruimtelijk veiligheidsrapport te worden opgemaakt.
In zitting van 25 april 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen de scopingnota goedgekeurd. Deze scopingnota bouwt voort op de startnota en bevat een verwerking van de adviezen & inspraakreacties en geeft aan welke overwegingen hierbij hebben meegespeeld.
Uit het onderzoek tot milieueffectrapportage blijkt dat het voorgenomen plan geen aanzienlijke milieueffecten zal hebben. Het Team Mer heeft op 24 juni 2022 beslist dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP Winkelwandelgebied.
Naar aanleiding van de opmaak van het voorontwerp-RUP Winkelwandelgebied werd op 28 september een workshop georganiseerd met de verschillende stadsdiensten. Op basis van de input werd het eerste voorstel voorontwerp-RUP herwerkt.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 augustus 2022 om de integratie van de procedure tot opmaak van rooilijnplannen voor voetweg 173 en voetweg 174 in de opmaakprocedure van het RUP Winkelwandelgebied te onderzoeken en besliste in diezelfde zitting de opdracht tot opmaak van de rooilijnplannen voor voetweg 173 en voetweg 174 te gunnen aan LSG landmeters.
Na verder onderzoek heeft het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24 april beslist om enkel de procedure tot opmaak van rooilijnplan 174 te integreren in de procedure tot opmaak van het RUP Winkelwandelgebied. Tijdens diezelfde zitting keurde het schepencollege de visie op de publiek toegankelijke ruimte en het historische trage wegennetwerk in de stad (o.m. “Postpaddekes”) goed in functie van de opmaak van het voorontwerp-RUP Winkelwandelgebied.
Op 19 juni 2023 wordt het voorontwerp-RUP principieel ter goedkeuring voor het college burgemeester en schepenen gebracht in functie van de noodzakelijke adviesprocedure met de verschillende overheidsinstanties. Voorafgaand aan de principiële goedkeuring werd een toelichting over de inhoud van het voorontwerp voorzien tijdens een beleidsoverleg op 26 mei 2023. Het dossier werd vrijgegeven voor de noodzakelijke adviesprocedure met de verschillende overheidsinstanties.
De adviesvraag liep van 26 juli t.e.m. 18 oktober 2023. Er werd schriftelijke advies uitgebracht door de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, Provincie Antwerpen en de GECORO (stad Geel). Tijdens deze adviestermijn werd tevens advies ingewonnen bij VZW Geel Centrum & UNIZO Geel.
Op 29 november 2023 werd bijkomend advies ingewonnen bij de Provincie Antwerpen aangaande het inbouwen van een verhouding tussen detailhandel en dienstverlening binnen het plangebied van het RUP.
In zitting van 22 januari 2024 nam het college burgemeester en schepenen een principebeslissing inzake:
Het plan werd bijgestuurd op basis van de ontvangen adviezen en principebeslissingen en toegelicht tijdens een beleidsoverleg op 26 april 2024. Het beleidsoverleg nam kennis van het ontwerp-RUP Winkelwandelgebied en stelde enkele bijkomende opmerkingen en vragen.
Het dossier werd aangepast en opnieuw toegelicht tijdens het beleidsoverleg van 21 juni 2024.
Met dit besluit wordt de voorlopige vaststelling van het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Winkelwandelgebied gevraagd aan de gemeenteraad.
De goedkeuring van het RUP Winkelwandelgebied en het rooilijnplan Postpaddekes (ter wijziging van gemeenteweg nr. 174) verlopen binnen de geïntegreerde procedure conform de bepalingen van het Gemeentewegendecreet dat in werking is getreden d.d. 01.09.2019.
Het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Winkelwandelgebied bestaat uit de volgende documenten. De documenten worden als bijlage aan het besluit gevoegd:
Het vervolg van de procedure tot opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Winkelwandelgebied:
Opmaak onteigeningsplan
De dienst patrimonium onderzoekt momenteel of onteigening van volgende percelen noodzakelijk en/of aangewezen is (zie ook collegebesluit 2024_CBS_00726 - zitting 25 maart 2024 in bijlage):
Situatie 2: Nieuwstraat naast huisnummer 45-47, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 425H. Tevens hier werd op het perceel van dezelfde eigenaars als in situatie 1, op een breedte van 1,5 meter openbaar domein (zijnde een publiek voetpad) aangelegd op private eigendom, dit zonder overeenkomst. De eigenaars hebben deze werken steeds betwist en ook steeds beargumenteerd dat er werken plaatsvonden op hun private eigendom, zonder toelating.
In beide gevallen waren de eigenaars in het verleden niet akkoord met een verkoop van de deelpercelen omwille van algemeen nut, maar werd er op heden nog niet overgegaan tot onteigening.
Aanvullend is het aangewezen om op termijn de mogelijkheid te voorzien in een publieke doorgang naast het gebouw van Het Eepos. Dit op de percelen 13008_H_0447_G_000_00 en 13008_H_0449_G_000_00 in eigendom van de Stad Geel en OCMW Geel en met als doel om een trage verbinding voor fietsers en voetgangers te realiseren tussen de Markt en de Nieuwstraat. Fietsers komende van de Markt moeten nu een haakse bocht van 180 graden maken en meteen in die bocht een helling omhoog nemen wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Idealiter wordt bij de opmaak van een eventueel onteigeningsplan overwogen om de gronden, noodzakelijk voor de realisatie van de publieke doorgang op te nemen in het plan.
Het is echter mogelijk om de procedure tot opmaak van een onteigeningsplan zowel te laten samenlopen met de procedure tot opmaak van het RUP Winkelwandelgebied, als dit als afzonderlijke procedure op te vatten na de definitieve vaststelling van het RUP Winkelwandelgebied (Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 artikel 35 t.e.m. artikel 41).
Aangezien er enerzijds extra onderzoek noodzakelijk is naar welke percelen onderdeel moeten uitmaken van het onteigeningsplan en een integratie van de procedure tot opmaak van een onteigeningsplan in de procedure tot opmaak van het RUP Winkelwandelgebied voor extra vertraging zal zorgen, adviseert de dienst stadsontwikkeling om de procedures tot opmaak van beide documenten los te koppelen. Dusdanig kan de procedure tot opmaak van een onteigeningsplan worden opgestart binnen 5 jaar na de definitieve vaststelling van het RUP Winkelwandelgebied, en kunnen de dienst stadsontwikkeling en de dienst patrimonium in de tussentijd onderzoeken welke percelen zeker onderdeel moeten uitmaken van een eventueel onteigeningsplan.
Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening (VCRO) Artikel 2.2.21.
§ 1. De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde.
§ 3. Na de aankondiging worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten gedurende zestig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en worden de ontwerpen gepubliceerd op de website, zoals gespecificeerd door het college van burgemeester en schepenen. Voor zover de effectbeoordelingsrapporten geheel of gedeeltelijk het grondgebied van andere gemeenten bestrijken worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten tevens ter inzage gelegd in die gemeentehuizen.
Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag nadat de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Die termijn is een termijn van orde.
De goedkeuring van het RUP en rooilijnplan verloopt binnen de geïntegreerde procedure conform de bepalingen van het Gemeentewegendecreet dat in werking is getreden d.d. 01.09.2019.De opmaak van een onteigeningsplan verloopt conform de bepalingen van het Decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut ("het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017").
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Winkelwandelgebied voorlopig vast.
Op 2 juni 2022 keurde de Gemeenteraad het aangepaste politiereglement voor de plaatsing van terrassen op het openbaar domein goed. Dit reglement verving het vorige politiereglement waarin los van 'de plaatsing van terrassen' ook 'uitstallingen' op openbaar domein geregeld werd en waarvan de laatste wijziging door de Gemeenteraad destijds werd goedgekeurd op 10 december 2018.
Bijkomend werd op 20 december 2023 het bijhorend belasting reglement geactualiseerd en goedgekeurd door de Gemeenteraad. Er werd bij deze actualisering ingezet op het opsplitsen van uitstallen van koopwaren naar koopwaren en automaten. Voor de laatste categorie werd een apart tarief voorzien. Voorwerpen werden aangepast naar voorwerpen voor publiciteit.
Dienst Vergunningen en dienst Ondernemen hebben de handen in elkaar geslagen voor de actualisering van het politiereglement voor het uitstallen van koopwaren en het plaatsen van voorwerpen voor publiciteit op het openbaar domein.
Het geactualiseerde politiereglement voor het uitstallen van koopwaren en het plaatsen van voorwerpen voor publiciteit op het openbaar domein creëert een vergunningskader dat afgetoetst werd met de betrokken instanties; dienst Openbaar Domein, dienst Vergunningen, dienst Financiën, AWV, politie, brandweer, GAS administratie en laat toe om de inname van openbaar domein voor het uitstallen van koopwaren en het plaatsen van voorwerpen voor publiciteit administratief en financieel te behandelen en in kaart te brengen.
Er zal door de dienst Ondernemen een webpagina met e-formulier ter beschikking worden gesteld via hetwelk ondernemers op een eenvoudige manier een aanvraag tot het uitstallen van koopwaren of het plaatsen van voorwerpen voor publiciteit kunnen indienen.
De gemeenteraad keurt het aangepaste politiereglement betreffende het uitstallen van koopwaren en het plaatsen van voorwerpen voor publiciteit op het openbaar domein goed.
In opdracht van het college van burgemeester en schepenen heeft het studiebureau Voorland in samenwerking met de dienst vergunningen de stad Geel begeleid bij de opmaak van een nieuwe bouwcode ter vervanging van de bestaande stedenbouwkundige verordening(en).
Meer nog dan stedenbouwkundige ontwerpen, masterplannen en structuurvisies, bepalen voorschriften in grote mate het beeld van een stad. De normen en voorschriften bepalen de dagelijkse bouwpraktijk in een gemeente en zijn dan ook een belangrijk instrument in het voeren van het ruimtelijk beleid.
De huidige verordeningen zijn verouderd en bieden geen goed kader meer om kwaliteit te garanderen. In een bouwcode kan ook méér dan het garanderen van een minimale ruimtelijke en technische kwaliteit. Een stadsbestuur kan duidelijke ruimtelijke keuzes maken en een ruimtelijk beleid voeren met de stedenbouwkundige verordening. Het kan daarbij over allerlei thema’s gaan: woonkwaliteit, esthetiek, gezondheid … en, niet onbelangrijk, ook klimaat.
Stad Geel ambieert door middel van een nieuwe bouwcode een praktische en ambitieuze omzetting van de ruimtelijke visie.
Een duidelijke nieuwe bouwcode biedt bovendien heel wat voordelen waaronder duidelijkheid, transparantie, tijdwinst, ..
Veelvuldig en intensief overleg en proefdraaien hebben de voorbije twee jaren de basis gevormd voor een werkbare bouwcode. Er is sterk ingezet op een participatief traject bij de opmaak van de bouwcode waarbij met volgende stakeholders betrokken zijn:
- Stedelijke diensten en bestuur
- GECORO
- Kwaliteitskamer
- Sociale woonactoren (o. a. woonmaatschappij LeefGoed)
- Intercommunale IOK
- Provincie Antwerpen
- Departement Omgeving
- Geelse architecten en ontwikkelaars
- Studiebureaus Antea en Buur part of Sweco
- Milieu- en juridisch experts
Het traject heeft geleid tot een evenwichtig concept waarbij de ruimtelijke noden én ambities van de stad Geel met elkaar verenigd worden. Het ontwerp van de bijgevoegde bouwcode wordt daarom nu aan de gemeenteraad voorgelegd als toekomstgericht en essentieel ondersteunend instrument voor het bereiken van de doelstellingen van de stad Geel op vlak van wonen, bouwen, ruimtelijke kwaliteit en een gezonde en leefbare leefomgeving.
Na voorlopige vaststelling van de bouwcode, werd een openbaar onderzoek georganiseerd waarbij het ontwerp ter inzage was voor het publiek. Er werd eveneens advies gevraagd aan provincie Antwerpen, Departement Omgeving en Gecoro.
Tijdens het openbaar onderzoek werd er één bezwaarschrift ontvangen.
De stad heeft advies ontvangen van:
Het departement Omgeving wenste geen advies te geven.
Het studiebureau Voorland heeft de opmerkingen uit het bezwaarschift en uit de de adviezen gebundeld en in samenwerking en overleg met de dienst vergunningen één voor één behandeld. Als bijlage is een document toegevoegd van de behandelde punten.
Onderstaand wordt een overzicht weergegeven van de behandeling van adviezen en bezwaar met vermelding of dit geleid heeft tot een aanpassing van het voorlopig ontwerp van bouwcode. Voor een meer gedetailleerde weergave wordt verwezen naar het document als bijlage.
Advies Provincie Antwerpen
1. geen gebiedsspecifiek onderscheid
=> geen aanpassing bouwcode: de bouwcode legt algemene voorschriften vast. Gebiedsspecifieke voorschriften worden opgemaakt in het kader van een RUP
2. diverse functies zoals parkeren of groene ruimte vragen om afwijkingsmogelijkheden
=> geen aanpassing bouwcode: de algemene afwijkingsregel is bedoeld voor deze uitzonderingen
3. Screenen of verweefbare bedrijvigheid nog voldoende mogelijk is
=> geen aanpassing bouwcode: de bouwcode is hierop nog eens gescreend maar toch blijft de bevinding dat de mogelijkheden voor verweefbare bedrijvigheid niet beperkt worden gelet op de afwijkingsmogelijkheden.
4. Definitie Kleine Landschapselementen
=> geen aanpassing bouwcode: definitie is conform de definitie die op de website van Agentschap Natuur en Bos wordt gehanteerd.
5. Norm kruindekking
=> aanpassing bouwcode: de norm en definitie van kruindekking wordt opgenomen.
6. Groennorm ééngezinswoningen / bedrijven
=> aanpassing bouwcode: er wordt een bijkomende groennorm voor percelen met "bedrijvigheid" toegevoegd. Titel van het artikel wordt "Groennorm"
7. Groennorm voortuin: artikel en toelichting spreken elkaar tegen
=> aanpassing bouwcode: De toelichting wordt aangepast "Alleen als de stad akkoord is met de aanpassing van het openbaar domein kan de verharding worden toegelaten."
8. Voorwaarden en lasten
=> geen aanpassing bouwcode: de bouwcode is conform de vereisten van het instrumentendecreet en is voldoende om lasten te kunnen opleggen. Tarieven worden bepaald in aan afzonderlijk reglement. Als stad Geel op termijn nood zou hebben aan een uitgebreider kader, zal dat op dat ogenblik beoordeeld en opgemaakt worden.
9. Samenstelling en minimale oppervlakten bij meergezinswoningen
=> geen aanpassing bouwcode: de minimale oppervlakten zoals opgenomen in de bouwcode zijn gebaseerd op de normen van VMSW, advies IOK en de beleidskeuzes van stad Geel. Volgens de berekende woonbehoefte in relatie tot de woonvoorraad zijn er nog voldoende bouwmogelijkheden tot 2040.
Momenteel wil stad Geel nog niet inzetten op kleinere appartementen, maar dit geleidelijk aanpakken. De bouwcode zal ook op dat vlak in de loop van de volgende jaren geëvalueerd en bijgestuurd worden indien nodig.
10. Oppervlakte studio (max. 37m²) komt niet overeen met optelsom van de leefruimten
=> aanpassing bouwcode: de definitie van studio wordt opgenomen. Een studio is een éénkamerappartement, dus de optelsom is hier niet van toepassing.
11. Opsplitsing ééngezinswoning tot meergezinswoning
=> aanpassing bouwcode: het advies wordt gevolgd waarbij een ééngezinswoning met een netto-vloeroppervlakte kleiner dan 200m² (ipv 225m²) niet kan worden omgevormd tot een meergezinswoning.
12. Toegankelijkheid
=> geen aanpassing bouwcode: Aanpasbaar wonen wordt opgelegd bij meergezinswoningen vanaf 6 wooneenheden.
13. Cohousing
=> aanpassing bouwcode: de formulering 'regelluw' wordt vervangen door 'flexibel'
14. Lokale erfgoedlijst
=> geen aanpassing bouwcode: de lijst wordt nog opgemaakt.
15. bouwdiepte voor niet woonfuncties
=> geen aanpassing bouwcode: hiervoor is een afwijking mogelijk op basis van art. 3
16. Bouwen in binnengebied
=> aanpassing bouwcode: de term 'gebouw' wordt vervangen door 'hoofdgebouw'
17. Uitspringen en dakkapellen
=> aanpassing bouwcode: er wordt nu bepaald dat vereist is een afstand van minimum 1m van de zijdelingse dakranden (ipv perceelsgrens) te behouden.
18. Constructies en bijgebouwen
=> aanpassing bouwcode voor duidelijker formulering: constructies in de voortuin zijn verboden, met uitzondering van verhardingen.
19. Collectieve stookplaatsen
=> aanpassing bouwcode: dit artikel wordt voor de goede volledigheid uitgebreid met de zin "...bij bouwprojecten vanaf 6 wooneenheden waarbij de aanwezig potentie voor een collectief warmtenet niet wordt benut kunnen financiële lasten worden opgelegd ....
20. Autoparkeernorm: aanpassing nodig voor bedrijven met lagere parkeerbehoefte?
=> geen aanpassing bouwcode: een bedrijf / instelling kan motiveren dat parkeerbehoefte lager is, wat een afwijking volgens de bouwcode mogelijk maakt.
21. Autoparkeernorm
=> aanpassing bouwcode:
- 'werknemers en gebruikers' worden voor de volledigheid toegevoegd aan de opsomming.
- in de tabel wordt de maximale norm aangepast naar 1,5pp/WE (ipv 1,8pp/WE) in navolging van het advies van de provincie
- voor sociale woonprojecten is al een uitzondering van de parkeernorm toegelaten, wat nu wordt verduidelijkt in de toelichting.
Advies Gecoro
1. Inspiratiebundel
=> geen aanpassing bouwcode: een inspiratiebundel wordt na de vaststelling van de bouwcode opgemaakt in samenspraak met de dienst vergunningen en communicatiedienst
2. Aparte werkversies een- en meergezinswoningen
=> geen aanpassing bouwcode: de bouwcode is één document en bevat voorschriften voor één- en meergezinswoningen. Twee aparte documenten lijkt ons niet werkbaar.
3. Evaluatie: de Gecoro adviseert een jaarlijkse evaluatie.
=> geen aanpassing bouwcode maar deze vraag is terecht en binnen stad Geel zal bekeken worden hoe een dergelijke evaluatie opgenomen kan worden.
4. Groennorm meergezinswoningen
=> aanpassing bouwcode: ter verduidelijking wordt de toelichting bij dit artikel aangepast, zodat dit beter interpreteerbaar is.
=> geen aanpassing bouwcode: 'volle grond' is in definities opgenomen.
5. Minimale hoogte voor berekening woonoppervlakte onder schuine daken
=> geen aanpassing bouwcode: de bouwcode hanteert bewust een hogere vrije hoogte dan de VMSW om de nodige basiskwaliteit te verzekeren.
6. Gevelesthetiek en warmtepompen
=> aanpassing bouwcode: in de (niet-limitatieve) opsomming van de technische installaties die niet zichtbaar mogen zijn vanaf de openbare weg worden warmtepompen bijkomend opgenomen.
7. Voorgevelbouwlijn
=> geen aanpassing bouwcode: de voorgevelbouwlijn is niet de rooilijn. Bij twijfel en in specifieke situaties kan steeds contact opgenomen worden met de stadsdiensten.
8. Levendige plinten
=> geen aanpassing bouwcode: de minimum van 8m breedte is nodig om zowel een deur, garage als raam naar de leefruimte te voorzien.
Advies Jeugddienst
=> aanpassing bouwcode: Op advies van de jeugddienst wordt in de bouwcode een bijkomend sterk principe opgenomen: 'Kind- en Jeugdvriendelijke stad'.
Bij de algemene inleiding van enkele hoofdstukken wordt eveneens een korte tekst opgenomen met een verwijzing naar de Kind- en jeugdvriendelijke stad om tegemoet te komen aan de diverse aanbevelingen.
Advies Dienst Openbaar Domein team groen
Er is geen groennorm voor studentenkamers opgenomen
=> geen aanpassing bouwcode: dit zalopgenomen worden in het Stedelijk Kamerreglement.
De zeer restrictieve beperking tot streekeigen of inheemse planten heeft in een stedelijke omgeving een ongewenst effect omdat deze planten niet goed groeien gelet op de hogere temperaturen ingevolge de klimaatopwarming.
=> aanpassing bouwcode: Term 'streekeigen' schrappen.
Bezwaarschrift i.v.m. bouwhoogte
De bezwaarindiener maakt de opmerking dat de bouwcode enkel rekening houdt met de meestal lagere bouwhoogte van de naastgelegen vaak oudere woningen. Het is niet logisch om enkel rekening te houden met deze bouwhoogte. Deze woningen zullen op termijn wellicht ook afgebroken worden, daar wordt geen rekening mee gehouden.
=> geen aanpassing bouwcode: Dit artikel wil harmonie brengen in de bouwhoogtes in het straatbeeld, maar niet alle gevels op éénzelfde hoogte zetten. Als men werkt met gemiddelde hoogtes leidt dit op termijn tot een gelijke bouwhoogte in het straatbeeld. Op basis van de sterke principes kan een afwijking altijd aangevraagd worden.
Het opmaken van een nieuwe bouwcode verliep in 4 fases. We zijn nu in de laatste fase.
1. evaluatie - screening:
Tijdens deze eerste fase werd de nodige informatie verzameld rond de doelstellingen van de bouwcode. Dit gebeurde via desktopresearch, de organisatie van gespreksdagen rond verschillende thema's: groen/blauw/klimaat/natuur, duurzame bedrijvigheid, mobiliteit, technische aspecten, woonkwaliteit en leefbare dorpen/veelzijdige stad. Tevens werden verschillende plaatsen in Geel bezocht en overlegd met de dienst bouwberoepen van de provincie Antwerpen. Het resultaat van deze fase is een "synthesedocument evaluatie ruimtelijk beleid".
2. visievorming op het gewenste ruimtelijk beleid:
Fase 2 omvat visievorming waarbij Voorland in samenwerking met Stad Geel aan de hand van input van fase 1 op zoek gaat naar een geïntegreerde visie voor de bouwcode met verwerking naar een inhoudstabel. Deze werd besproken op een beleidsoverleg met burgemeester en schepenen, Gecoro, provincie Antwerpen en andere stakeholders.
3. opmaak en testen van de bouwcode:
Op basis van de inhoudstafel ging Voorland in fase 3 samen met de dienst vergunningen aan de slag met het uitschrijven van de bouwcode in een voorontwerp. Het voorontwerp werd verschillende malen besproken met de stedelijke diensten en projectgroep.
Er werden verschillende testmomenten voorzien waarbij de ontworpen artikels onderzocht werden aan de hand van concrete cases van Stad Geel: is het voorschrift voldoende realistisch? bereiken we de beoogde doelstelling met de toepassing van het voorschrift? Enkele ontwerpvoorschriften werden op basis van deze denkoefening bijgesteld.
Als dusdanig werd het voorontwerp geregeld aangepast en besproken op de volgende organen of overlegmomenten:
- 2 x gecoro
- 2 x beleidsoverleg
- 1 x kwaliteitskamer
- 1 x minaraad
- 1 x Provincie Antwerpen
- 1 x gemeenteraadscommissie
4. formele procedure
- Voorlopige vaststelling door gemeenteraad: 3 juni 2024
- Adviesronde m.e.r.-screening
- Openbaar onderzoek & adviesvraag deputatie, departement en GECORO (30 dagen - van 18 juni tot 18 juli 2024)
- Definitieve vaststelling: 30 september 2024
- Deputatie en departement omgeving kunnen delen van de Bouwcode schorsen (45 dagen)
- Publicatie Belgisch Staatsblad
In dit besluit wordt de definitieve goedkeuring (vaststelling) gevraagd van het ontwerp van de bouwcode door de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt de bouwcode definitief vast.
De gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen basis, inzake verkaveling en inzake parkeren en stallen van auto’s en fietsen worden opgeheven met ingang van 30 september 2024.
Op 10/06/2024 werd een omgevingsvergunning (OMV_2024047286) aangevraagd voor enerzijds de afbraak van de bestaande (handels)woningen met bijhorende achterliggende constructies, gedeeltelijke afbraak van erfgoedpand Pas 142 (waardevolle voorgevel wordt behouden), opbreken van verhardingen en anderzijds het bouwen van een commerciële ruimte en 27 woonentiteiten met ondergrondse parkeergarage op de percelen 581R, 580K, 581Z2, 580H, 581T2, en 581A3 in afdeling 1, sectie H.
Bij de aanvraag werd een rooilijnplan en twee grondoverdrachtsplannen bijgevoegd, opgesteld door LSG landmeters (LAN14/1600).
Ter hoogte van Waterstraat bevindt zich een bestaande voetweg nr. 172. Deze heeft op de atlas der buurtwegen een breedte van 1,60m. Mits het bekomen van een omgevingsvergunning wordt er een nieuwe rooilijn in noordwestelijke richting gecreëerd, 1,60m uit de huidige voetweg.
Tegen de straatkant wordt de nieuwe rooilijn gelegd 15,40m uit de meergezinswoningswoningen gekend onder adres Waterstraat 1 (overzijde van de straat).
Dit wordt voorgesteld als LOT B op het rooilijnplan en heeft een oppervlakte van 83 ca.
Het LOT B zoals voorgesteld op het rooilijnplan zal gratis en kosteloos overgedragen worden aan de Stad Geel.
Ter hoogte van Pas 136-138 en 138A is er een verspringing in de huidige rooilijn. De nieuwe rooilijn voorziet een rechte lijn vertrekkend vanuit de hoek van 138-138A en de knik in huisnummer 136. Dit wordt weergegeven door lijn L-M
Dit wordt voorgesteld als LOT A en LOT C op het rooilijnplan en heeft een oppervlakte van 0,5 ca.
Het LOT A zoals voorgesteld op het rooilijnplan zal gratis en kosteloos overgedragen worden aan de stad Geel.
Cfr. het rooilijnplan zal het LOT C dat openbaar is, gedesaffecteerd worden, en vervolgens overdragen worden aan de aanvrager, zijnde ROLI Projects.
Het Lot C heeft een oppervlakte van 1,4ca. Gezien de geringe oppervlakte wordt de waarde hiervan vastgelegd op €0,00.
Rooilijnplan
Het rooilijnplan en de grondoverdrachten voorzien voor de drie gemeentewegen rond de site waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd:
Toepasselijke wetgeving gemeentewegen
Artikel 3 van het Gemeentewegendecreet bepaalt:
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
Artikel 4 van het Gemeentewegendecreet bepaalt:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
Toetsing aan de doelstellingen van het gemeentewegendecreet
Beslissingen over gemeentewegen in het kader van omgevingsvergunningsaanvragen
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, en artikel 12 uit het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, stellen dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over de gratis grondafstand en de zaak der wegen alvorens de vergunningverlenende overheid (in eerste aanleg het college van burgemeester en schepenen) over de vergunningsaanvraag beslist.
Bezwaarschriften
Het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunning, inclusief het rooilijnplan, zaak der wegen, en grondafstand, werd gehouden van 20/06/2024 tem 19/07/2024. Er werd een bezwaarschrift ingediend. De argumenten die hierin worden aangehaald hebben geen betrekking op de zaak der wegen / grondafstand en zullen daarom niet besproken worden in dit dossier.
De gemeenteraad beslist gunstig over de wijzigingen aan de rooilijnen van Pas, Waterstraat en Rasopsvoetweg.
De gemeenteraad beslist gunstig over de grondoverdrachten onder volgende voorwaarden :
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Geel, Waterstraat 2 - Pas 132-134-136-138-142, opgemaakt door LSG landmeters (LAN 14/1600) met plandatum 4/04/2024, vast.
Het rooilijnplan wordt van kracht op het moment dat de omgevingsvergunningsaanvraag definitief vergund is.
Op 09/04/2024 werd een omgevingsvergunning (OMV_2024009093) aangevraagd voor het inrichten van een fietsenstalling voor deelfietsen, het plaatsen van een infobord en het afschaffen van een buurtweg op het perceel 880/02A in afdeling 3, sectie L.
Bij de aanvraag werd een grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg bijgevoegd, opgesteld door landmeter-expert Lieven Mentens (LAN040618), dat bestaat uit volgende bestanden:
1. Dossiersamenstelling
2. Motivatienota
3. Situatieplan
4. Kadasterplan
5. Uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen
6. Fotoplan
7. Grafisch plan
8. Schatting meer-minwaarde
Bij de aanvraag is een berekening van de waardevermeerdering/-vermindering bijgevoegd, opgesteld door landmeter-expert Luc Bisschops (LAN040220)
Het gedeelte van de gemeenteweg voorheen gekend als buurtweg nr. 112, dat deel uit maakt van de aanvraag tot opheffing, is gelegen tussen de gewestwegen N19 - Antwerpseweg en R14 - Westelijke Ring.
Rooilijnplan
Het grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg voorziet in de afschaffing van dit deel van buurtweg 112.
Het wegsegment wordt momenteel grotendeels gebruikt als brandweg en parking voor de kantoorgebouwen van IOK.
Door de aanleg van de gewestwegen N19 - Antwerpseweg en R14 - Westelijke Ring is dit stukje gemeenteweg geïsoleerd komen te liggen. Overeenkomstig de cassatiearresten d.d. 10/10/1979 en 13/06/2003 wordt de oorspronkelijke wegzate van de gemeenteweg geïntercepteerd door de gewestweg en in het gewestdomein opgenomen vanaf het ogenblik waarop zij door een uitdrukkelijke of impliciete beslissing van het Gewest bestemd wordt tot het algemeen gebruik als gewestweg.
Het wegsegment is hierdoor in onbruik geraakt als gemeenteweg omdat er geen enkele aansluiting meer is met de omliggende gemeentewegen.
Op de luchtfoto van 18 april 1971, voor de aanleg van de Westelijke Ring (R14) is de buurtweg 112 nog duidelijk zichtbaar. Op de luchtfoto van 14 juni 1988, na de aanleg van de Westelijke Ring (R14), is de buurtweg duidelijk in onbruik geraakt.
De noodzaak tot het gebruik van dit wegsegment voor de verplaatsingen is door de aanleg van de gewestwegen met vrij liggende fietspaden weggevallen.
Toepasselijke wetgeving gemeentewegen
Artikel 3 van het Gemeentewegendecreet bepaalt:
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
Artikel 4 van het Gemeentewegendecreet bepaalt:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
Toetsing aan de doelstellingen van het gemeentewegendecreet
Berekening van de waardevermeerdering en/of -vermindering
Landmeter-expert Luc Bisschops (LAN040220) schat de waardevermeerdering en/of de -vermindering als nihil.
Motiveringsgronden hiervoor zijn:
Beslissingen over gemeentewegen in het kader van omgevingsvergunningsaanvragen
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, en artikel 12 uit het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, stellen dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in eerste aanleg het college van burgemeester en schepenen) over de vergunningsaanvraag beslist.
Bezwaarschriften
Het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunning, inclusief het grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg, werd gehouden van 22/06/2024 tem 21/07/2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
In de procedure van de omgevingsvergunningsaanvraag werd advies gevraagd aan Dienst Openbaar Domein, team groen-blauw, i.v.m. de afschaffing van de trage weg.
Het advies, dd. 13/06/2024, is gunstig:
Chemin 112 leidt tot niets meer. Hierdoor mag ze afgeschaft worden. Hiervoor werden er nog geen documenten toegevoegd.
Voor dat de werken starten moet de voetweg eerst afgeschaft worden over de gehele lengte van het perceel. Hiervoor zal door een erkende landmeter een grafisch plan tot afschaffing, de intentieverklaring en een eventuele waardevermeedering van de gronden aangeleverd moeten worden. Deze meerwaarde zal uitbetaald dienen te worden aan de Stad Geel. Tevens zijn ook de kosten van de landmeter voor de aanvrager.
De afschaffing kan uiteindelijk lopen via de geïntegreerde procedure.
De gemeenteraad beslist gunstig over de afschaffing van buurtweg 112 voor het deel tussen de Westelijke Ring (R14) en de Antwerpseweg (N19).
De gemeenteraad beslist gunstig over de schatting van de eventuele waardevermeerdering en/of -vermindering zoals geschat door landmeter-expert Luc Bisschops (LAN040220).
Het grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg wordt van kracht op het moment dat de omgevingsvergunningsaanvraag definitief vergund is.
UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: CBS 16/9/2024 GR 30/9/2024
De eigenaar van Velveken 57 en omliggende percelen vraagt een verlegging van een deel van buurtweg (sentier nr 169).
Deze voetweg loopt van Haag tot aan het kruispunt Velveken - Merenseweg. De weg is over de ganse lengte 1,6m breed, maar wordt de laatste 100m smaller door de aanwezigheid van een hoge haag langs beide zijden van het pad
Door het verleggen van de buurtweg zal deze breder worden. Door 2x een bocht van 90° buigt de weg de laatste 100m af richting Velveken en loopt afgescheiden van het verkeer verder langs Velveken.
Er wordt eveneens ruimte gecreëerd voor een stilte- en rustplek.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 6/5/2024 t.e.m. 4/06/2024. Het rooilijnplan maakt deel uit van de plannenbundel die in openbaar onderzoek lag. Er werden geen bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
In de beslissing van de gemeenteraad moet op gemotiveerde wijze rekening gehouden met de volgende beoordelingsaspecten, doelstellingen en principes:
Door het verplaatsen van de voetweg krijgt de gebruiker meer ruimte. De trage heeft heeft een breedte van 1,6m, maar door lage beplanting links en rechts van de wegenis zal deze als breder ervaren worden.
De trage weg blijft behouden, maar loopt via een ander tracé.
In principe staat de wijziging van de trage weg niet in dienste van het algemeen belang. Als de aanpalende eigenaar zijn haag wegdoet of lager/smaller maakt, wordt het huidige tracé (visueel) breder.
Door het creëren van een stilteplek wordt een extra voordeel voor algemeen belang toegevoegd aan de trage weg. De zachte weggebruiker kan hier rusten en genieten van het uitzicht op het open landschap.
De wijziging is een uitzodering. De aanvrager heeft dit voldoende gemotiveerd in de aanvraag (zie bijlage)
Het aanpalende perceel wordt ontsloten via de trage weg. Hier zal voldoende zicht op het openbaar domein gecreëerd moeten worden om gevaarlijke situaties te vermijden.
Momenteel doet de gemeenteweg dienst als trage verbinding. Dat blijft zo. Het begin- en eindpunt van de trage weg blijft op dezelfde locatie.
De trage weg blijft behouden.
Stad Geel beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader m.b.t. trage wegen. In het Beleidplan Ruimte, beleidskader "leefbare dorpen" wordt aangehaald dat een netwerk van trage wegen belangrijk is voor de leefbaarheid van de dorpen. Specifiek voor Larum wordt gesteld dat doorheen het omliggende open landbouwgebied een netwerk van paden en landbouwwegen aanwezig is. Deze trage verbindingen moeten behouden blijven.
Door het verplaatsen van een deel van de Velveekse Voetweg wordt deze trage weg behouden en is voldaan aan de gemeentelijke visie.
Dienst Openbaar Domein heeft volgend advies gegeven:
Deze voorwaarden zullen opgelegd worden in de omgevingsvergunning.
De voorgestelde verlegging van de buurtweg (Velveekse Voetweg) wordt gunstig beoordeeld.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 8, dat bepaalt: "Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad."
Art. 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning dd. 25/04/2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over de gratis grondafstand alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
De gemeenteraad stelt de aanvraag tot gedeeltelijke verlegging van buurtweg n° 169 ter hoogte van Velveken 57 vast.
De gemeenteraad legt volgende lasten op m.b.t. de verlegging van de voetweg:
De gemeenteraad legt volgende lasten op m.b.t. de gratis grondafstand:
De aanvrager van de omgevingsvergunning voldoet aan alle voorwaarden en lasten zoals die zullen opgenomen worden in de omgevingsvergunning.
Op 30 april 2024 vraagt LRD LANDMETING een omgevingsvergunning (OMV_2024059470) aan voor de verkaveling van het perceel 799 k (afdeling 1, sectie I) in de St.-Antoniusstraat te Bel.
Bij de aanvraag werd een rooilijnplan bijgevoegd, opgesteld door LRD Landmeting (LAN 08/1393).
Juridische grond
Art. 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning dd. 25/04/2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over de grondafstand alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
Bezwaarschriften
Bezwaarschriften
Het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunning, inclusief het rooilijnplan, zaak der wegen, en grondafstand, werd gehouden van 26 mei 2024 tot en met 24 juni 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verzocht om aan de gemeenteraad voor te stellen om de gratis grondafstand voor de verbreding van het openbaar domein zoals voorzien in de aanvraag tot de verkaveling langs St.-Antoniusstraat en het bijgevoegde rooilijnplan goed te keuren, onder volgende voorwaarden:
De gemeenteraad beslist gunstig over de wijzigingen aan de rooilijnen van St.-Antoniusstraat ter hoogte van het perceel 799k (afdeling 1, sectie I).
De gemeenteraad beslist gunstig over de grondoverdrachten onder volgende voorwaarden :
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Wijziging van de rooilijn St-Antoniusstraat – Buurtweg n°99, opgemaakt door LRD LANDMETING (LAN 08/1393) met plandatum 24 april 2024, vast.
Dit bestaat uit het rooilijnplan, een fotoverslag, een uittreksel van de Atlas der Buurtwegen.
Het rooilijnplan wordt van kracht op het moment dat de omgevingsvergunningsaanvraag definitief vergund is door de vergunningverlenende overheid.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
De gemeenteraad stelde in haar zitting van 5 juni 2023 het onafgebroken dertigjarig publiek gebruik van de wegverbinding tussen Ganzenstraat 142/144 (buurtweg 53) en Papenhoeven 10 vast, in toepassing van artikel 13 van het decreet houdende de gemeentewegen (= gemeentewegendecreet).
Opmeting
Het college van burgemeester en schepenen gunde landmeterskantoor Van Eester voor de opmeting van deze gemeenteweg en voor opmaak rooilijnplan in toepassing van het gemeenteraadsbesluit van de stad Geel van 5 juni 2023.
Noordelijke rooilijn
Vanaf Papenhoeven naar de Ganzenstraat zijn zes coördinaten vastgesteld door de landmeter.
Coördinaat 1 vormt het hoekpunt van de gemeenteweg tussen Papenhoeven 10 en Ganzenstraat 170 (besluit gemeenteraad van 2 april 2020) met de wegverbinding tussen Papenhoeven 10 en Ganzenstraat 142 en is het raakpunt tussen de percelen 23K, 78B en 71R2.
Van coördinaat 1 naar 2 is een stuk af te schaffen rooilijn op de grens tussen bovenvermelde wegen, deze ligt op de perceelgrens tussen de percelen 78B en 71R2.
Vanaf coördinaat 2 tot en met coördinaat 6 volgt de rooilijn de perceelgrens tussen de noordelijk gelegen percelen 78B, 75F en 74H enerzijds, en de zuidelijk gelegen percelen 71R2 en 71T2 anderzijds. Deze perceelgrens is de visueel zichtbare rooilijn. Hierdoor worden de percelen 78B, 75F en 74H niet getroffen door een rooilijn van dit rooilijnplan.
Coördinaat 6 vormt het hoekpunt van de gemeenteweg Ganzenstraat en is het raakpunt van percelen 74H, 71T2 en het openbaar domein van de stad Geel.
Af te schaffen rooilijn Ganzenstraat
Aan de kruising van de nieuwe gemeenteweg tussen Papenhoeven 10 en de Ganzenstraat 142 met de gemeenteweg Eindekens (buurtweg 53) verdwijnt een stukje rooilijn van de Ganzenstraat.
Van coördinaat 6 tot coördinaat 7 is een stuk af te schaffen rooilijn op de perceelgrens tussen het perceel 71T2 en het openbaar domein van de stad Geel.
Zuidelijke rooilijn
Vanaf Ganzenstraat 142 richting Papenhoeven 10 zijn zes coördinaten vastgesteld door de landmeter.
Van coördinaat 7 tot vlak voor coördinaat 12 volgt de rooilijn de huidige wegrand.
De gemeenteraad van 30 maart 2023 erkende in haar zitting het onafgebroken dertigjarig publiek gebruik van de wegverbinding tussen Papenhoeven 7 en Papenhoeven 10. Voor dit wegdeel is nog een rooilijnplan op te maken door een landmeter. In dit rooilijnplan zal het stuk tussen rooilijn tussen coördinaat 12 en waar ze wegrand verlaat opgeheven worden.
Ligging gemeenteweg Papenhoeven 10 - Ganzenstraat 142
De wegverbinding tussen Papenhoeven 10 en Ganzenstraat 142 heeft geen vaste breedte van de gemeenteweg. De breedte van het wegdeel versmalt van 5,12 meter ter hoogte van Papenhoeven 10 naar 3,42 meter ter hoogte van Ganzenstraat 146 en verbreedt naar 5,00 meter ter hoogte van kruising met Ganzenstraat.
Bepaling min- en meerwaarde
De gemeenteraad stelde in haar zitting van 5 juni 2023 het onafgebroken dertigjarig publiek gebruik en het voortdurend dertigjarig bezit vast van de wegverbinding tussen Papenhoeven 10 en de Ganzenstraat.
Het rooilijnplan bevestigt een bestaande situatie. Het betreft geen nieuwe aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
De waardevermindering of -vermeerdering wordt om bovenstaande redenen geacht nihil te zijn.
Rooilijnplan
De rooilijn is de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan.
Het rooilijnplan voldoet aan de decretale verplichten van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan voldoet aan de richtlijnen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 september 2022.
Na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan wordt een openbaar onderzoek gehouden volgens de bepalingen uit het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Na sluiting van het openbaar onderzoek moet het rooilijnplan binnen 60 dagen definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan Papenhoeven 10 - Ganzenstraat 142, opgemaakt door landmeter-expert Ronny Van Eester (LAN 141572), van 7 augustus 2024 voorlopig vast.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het houden van een openbaar onderzoek overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad keurde op 4 september 2017 het Geelse kerkenplan goed, waarbij de Heilig Hartkerk van Winkelomheide opgenomen werd als een te herbestemmen kerkgebouw met een addendum voor een nevenbestemming.
Op 28 november 2022 nam het college voor burgemeester en schepenen kennis van een voorstel met betrekking tot de invulling van het kerkgebouw dat beschouwd werd als een eventueel mogelijke goede invulling.
Na enkele gesprekken met de werkgroep "kerkenplan" werd voorgesteld om de planning van het bestemmingsonderzoek aan te passen mits voldoende gedragenheid vanuit de parochie en de burgers, wat bekomen werd door een dorpsbevraging te houden.
Op 10 mei 2023 vond een infomoment plaats voor de inwoners van de parochie Winkelomheide, waarbij een peiling werd gehouden over de gewenste nevenbestemming. Tijdens dit infomoment (= burgerparticipatie) konden inwoners van Winkelomheide hun meningen, behoeften en ideeën weergeven. De parochie en de burgers kregen dan ook inspraak in de beleidsvorming en ontwikkeling van de toekomstmogelijkheden van de kerk.
Zowel de plaatselijke kerkfabriek als de ruime meerderheid (89,90%) van de aanwezige burgers waren voorstander voor het opstarten van het nevenbestemmingstraject.
Op 22 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanvang van het bestemmingsonderzoek voor de nevenbestemming van de kerk Winkelomheide, na positief advies van bisschop Johan Bonny met bijkomende voorwaarden, goed.
De gemeenteraad keurde, naar aanleiding van bovenvermelde, op 4 september 2023 de open oproep erfpachter voor een Nevenbestemming kerk Winkelomheide en haar voorwaarden goed. In kader van deze open oproep kon iedere geïnteresseerde een projectvoorstel indienen. De markt werd op deze wijze aldus op een transparante manier geraadpleegd.
Als reactie op de open oproep werden 2 dossiers ingediend.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 25 maart 2024 het projectvoorstel "Het 'Hart' Van Winkelomheide" voor de invulling van de Heilig Hartkerk goed onder voorbehoud van:
Op 25 april 2024 gaf de bijzondere beoordelingscommissie van het bisdom Antwerpen positief advies op de nevenbestemming in de Heilig-Hartkerk van Winkelomheide. Op 26 april 2024 werd aldus door de bisschop toestemming verleend voor de nevenbestemming.
Op heden worden de erfpachtvoorwaarden goedgekeurd en vastgelegd in een notariële akte, dewelke tevens door het bisdom Antwerpen werden goedgekeurd. Deze erfpachtvoorwaarden maakten reeds voorwerp uit van de 'open oproep erfpachter voor een Nevenbestemming kerk Winkelomheide' dewelke de gemeenteraad op 4 september 2023 goedkeurde. Deze erfpachtvoorwaarden werden dan ook integraal overgenomen.
Als kettingbeding geldt dat voor deze en in de toekomst bij elke andere mogelijke nevenbestemming de voorwaarden uit te open oproep dienen gerespecteerd te blijven en een nieuwe mogelijke invulling opnieuw ter goedkeuring zal moeten voorgelegd worden aan de bisschop.
Notariaat Verbist-Eerens werd aangesteld voor het opmaken en verlijden van deze notariële akte. Alle kosten verbonden aan de opmaak van deze akte zijn ten laste van de erfpachter.
De erfpacht heeft betrekking op lot 1 met erfdienstbaarheid van doorgang en overgang afgebeeld op het plan d.d. 30 augustus 2024 opgemaakt door landmeter-expert Jan Tubbeckx. Bij ondertekening van de akte zal de prekadastratie worden toegevoegd.
Het definitief financieel plan kan in bijlage geraadpleegd worden.
De erfpacht wordt ook ter goedkeuring voorgelegd aan de kerkfabriek als tussenkomende partij.
Omdat er geen duidelijke fysieke scheiding in het gebouw wordt aangebracht zal er een beheersovereenkomst opgesteld worden tussen de kerkfabriek en de erfpachter, deze beheersovereenkomst zal als bijlage bij de erfpachtakte worden toegevoegd.
Rekening houdende met:
wordt geadviseerd om de ontwerpakte en beheersovereenkomst in bijlage goed te keuren.
Er zal jaarlijks, op vraag van één van de partijen, een overleg kunnen plaatsvinden om de erfpacht en haar voorwaarden te evalueren.
Na goedkeuring ambieert Stad Geel samen met de Zorgpraktijk om een toelichting te organiseren op een finaal infomoment voor de burgers van Winkelomheide.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte en haar voorwaarden goed m.b.t. een erfpachtrecht ten voordele van VZW Zorgpraktijk De Wingerd m.b.t. de Heilig Hartkerk te Winkelomheide, Kemeldijk 22+.
De gemeenteraad vraagt om controle op onderhoud uit te voeren en op eerste verzoek facturen op te vragen en aan te leveren naar investeringen toe.
Alle kosten verbonden aan deze notariële akte zijn ten laste van de erfpachter.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van het nemen van ambtshalve inschrijving van de onderhavige akte.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd voor ondertekening van bovenvermelde notariële akte.
Wij zouden graag van de betrokken schepen een toelichting omtrent de laatste stand van het dossier ontvangen.
En de mogelijkheid krijgen hierop te reageren. Graag agenderen voor de stemming over de erfpacht. Voor het punt omtrent de erfpacht verzoeken wij om een persoonlijke stemming voor de raadsleden en geen stemming per fractie.
In de Acaciastraat werd in november 2023 via een tijdelijk reglement een parkeerverbod ingesteld tussen het kruispunt met de Bremstraat en het kruispunt met de Winkelomseheide. Dit parkeerverbod werd in maart 2024 definitief gemaakt. De vraag komt om dit parkeerverbod uit te breiden.
Acaciastraat behoort tot het beheer van de stad Geel.
In november 2023 werd via een tijdelijk reglement een parkeerverbod ingesteld tussen het kruispunt Acaciastraat x Bremstraat en het kruispunt Acaciastraat x Winkelomseheide. Hiervoor werd in maart 2024 een aanvullend reglement opgemaakt.
Het bedrijf Renotec, gevestigd in de Acaciastraat, vraagt of het parkeerverbod kan worden uitgebreid in zuidelijke richting, tot na het kruispunt van de Acaciastraat met de Bremstraat. Op dit stuk van de Acaciastraat ligt een tweede uitgang van het terrein van Renotec. Vrachtwagens komende van het terrein die deze uitgang nemen, kunnen echter vaak moeilijk de bocht nemen omdat aan de overzijde van de Acaciastraat wagens of vrachtwagens staan geparkeerd. Een parkeerverbod tot voorbij deze uitgang zou dit probleem oplossen (zie aanduiding in het wit op afbeelding in bijlage).
Deze maatregel werd besproken op de COM en kreeg een gunstig advies van de politie.
De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Acaciastraat, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
Het verkeerseiland ter hoogte van de aansluiting Acaciastraat met Winkelomseheide moet steeds langs rechts gepasseerd worden.
Verkeersborden D1d en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 77.4 uit de wegcode worden aangebracht in Acaciastraat ter hoogte van de meest westelijke aansluiting met Winkelomseheide.
De bestuurders rijdend in Acaciastraat moeten voorrang verlenen aan de bestuurders rijdend in Winkelomseheide.
Verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode worden aangebracht in Acaciastraat ter hoogte van de meest westelijke aansluiting met Winkelomseheide.
Verkeersbord B5 en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.1 uit de wegcode worden aangebracht in Acaciastraat ter hoogte van de meest oostelijke aansluiting met Winkelomseheide.
Het is bestuurders die rijden in Acaciastraat verboden om af te slaan naar Acaciastraat (afslag naar het zuiden), uitgezonderd plaatselijk verkeer. Verkeersborden C3 met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ worden geplaatst in Acaciastraat.
Het is bestuurders die rijden in Acaciastraat verboden om verder zuidelijk te rijden in Acaciastraat na het einde van het laatste gebouw voor het kanaal, uitgezonderd vergunninghouders, rijwielen en bromfietsen klasse A en speedpedelecs. Verkeersborden C3 met onderbord ‘haven vergunninghouders, rijwielen en bromfietsen klasse A, P’ worden geplaatst in Acaciastraat.
In Acaciastraat geldt een parkeerverbod op het deel tussen Winkelomseheide en Bremstraat langs beide kanten van de weg en op het deel ten zuiden voorbij de kruising met de Bremstraat, tot aan de scheiding tussen perceel 761B14 en perceel 1219A, langs beide kanten van de weg. Verkeersborden E1 aangevuld met borden GXa, GXb en GXd worden geplaatst in Acaciastraat.
Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
Steenweg Op Oosterlo – Eindhoutseweg is de verbindingsweg deels op grondgebied Geel, deels op grondgebied Laakdal. Langsheen dit traject wordt veelvuldig gefietst. De aangeboden infrastructuur is verouderd en voldoet niet meer aan de huidige normen.
Langsheen Eindhoutseweg (deel brug Grote Nete - gemeentegrens), Oosterloseheide en Tramstraat wordt momenteel het afvalwater van de aanpalende woningen nog zonder zuivering geloosd in de bodem. In uitvoering van hogere wetgeving vraagt VMM deze lozingspunten te saneren.
In het kader van het fietsfondsdossier voor (her)aanleg van fietspaden op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, werd in samenwerking met de gemeente Laakdal een overeenkomst opgesteld voor de uitvoering van een studie (startnota, projectnota, vergunnings-, subsidie- en aanbestedingsdossier) en realisatie van de werken (opvolging tot en met definitieve oplevering).
Gelet op de verplichting vanuit de provincie Antwerpen dat dergelijke dossiers gezamenlijk moeten worden ingediend door alle betrokken partijen en er een gezamenlijke nota's moeten worden opgemaakt, is het ook noodzakelijk dat alle partijen hun akkoord geven aan deze samenwerkingsovereenkomst.
Hieraan werd eveneens volgens het goedgekeurde zoneringsplan het rioleringsproject Eindhoutseweg/Berthoutstraat van Pidpa (Laakdal) en Aquafin(Geel) gekoppeld zodat een gezamenlijke uitwerking en realisatie kan gebeuren.
De samenwerkingsovereenkomst werd gescreend door Pidpa en Aquafin en de aangepaste versie werd door de diensten nagekeken.
Deze samenwerkingsovereenkomst dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Geel, de gemeente Laakdal, Pidpa en Aquafin voor aanleg van fiets- en rioleringsinfrastructuur in het project Eindhoutseweg / Oosterloseheide.
Kader - Beslissing BTW E.T. 129.288 d.d. 19-01-2016
De vraag werd opgeworpen of het louter vermelden van een winstoogmerk (al dan niet gepaard gaand met de mogelijkheid van winstuitkering) op zich volstaat om een AGB uit te sluiten van sommige vrijstellingen inzake BTW, in het licht van de bijzondere band die er bestaat tussen een AGB en zijn gemeente of stad.
De beslissing BTW nr. E.T.129.288 d.d. 19-01-2016 stelt dat de administratie zal onderzoeken of de statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn en kan desgevallend besluiten dat de vrijstellingen (art. 44 van het BTW-wetboek) alsnog van toepassing zijn. Wat zoveel wil zeggen dat het recht op aftrek van het AGB voor bepaalde activiteiten die onder art. 44 vallen, zal opgeheven worden.
Om uit te maken of een AGB al dan niet moet aangemerkt worden als instelling zonder winstoogmerk moet ook rekening worden gehouden met de volgende elementen:
In dat verband kunnen de werkingssubsidies die door de gemeente aan het AGB worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band tussen het AGB en de gemeente, niet worden aangemerkt als ontvangsten uit een bepaalde activiteit. De werkingssubsidies mogen bijgevolg niet als bijkomende ontvangsten worden aangemerkt en mogen evenmin in mindering worden gebracht van de gedane kosten voor het bepalen van het boekhoudkundig resultaat. Men kan hierbij niet terugkomen op beslissingen van de dienst Voorafgaande Beslissingen die in he verleden zijn genomen en die stellen dat werkingssubsidies toch in aanmerking worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. De AGB's die een dergelijke beslissing hebben bekomen, behouden die individuele beslissing mits de omstandigheden overeenstemmen met deze van de aanvraag en bovendien slechts voor de geldigheidsduur van die individuele beslissing.
De door gemeente aan het AGB toegekende subsidies die rechtstreeks verband houden met de prijs, behoren tot de maatstaf van heffing van de BTW en mogen dan ook worden gevoegd bij de overige ontvangsten uit een bepaalde activiteit om te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk/doel winst uit te keren, al dan niet theoretisch zijn.
Kort samengevat wil dit dus zeggen dat wanneer de gemeente beslist om een prijssubsidie toe te kennen ipv werkingssubsidies, dit bedrag wel deel uitmaakt van de ontvangsten om de winstgevendheid te berekenen. Kiezen zij om om dit niet te doen, dan is het AGB verlieslatend en zal het zijn BTW-statuut verliezen.
In 2016 werd er geopteerd om de werkingssubsidies om te zetten in prijssubsidie.
Een correcte budgettering is uitermate belangrijk bij het bepalen van de multiplicator. De multiplicator is het getal dat de stad betaalt bovenop het bedrag van dat de burger betaalt.
Er moet dus op regelmatige tijdstippen bekeken worden of het budget in lijn van de verwachtingen ligt.
Een overschatting van de exploitatiekosten of het niet uitvoeren van geplande investeringen die ingeschreven zijn in het budget betekent dus ook een overschatting van de prijssubsidie. Deze overschatting leidt ook naar extra belasting.
Uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is gebleken dat de multiplicator moet aangepast worden naar 0. Dit zal ons winstoogmerk naar de BTW-instanties bewijzen.
Deze factor zal ingaan de dag na goedkeuring door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de multiplicator AGB cultuur, om de prijssubsidie te bepalen, van 0 goed. Deze zal ingaan de dag na datum van goedkeuring door de gemeenteraad.
Kader - Beslissing BTW E.T. 129.288 d.d. 19-01-2016
De vraag werd opgeworpen of het louter vermelden van een winstoogmerk (al dan niet gepaard gaand met de mogelijkheid van winstuitkering) op zich volstaat om een AGB uit te sluiten van sommige vrijstellingen inzake BTW, in het licht van de bijzondere band die er bestaat tussen een AGB en zijn gemeente of stad.
De beslissing BTW nr. E.T.129.288 d.d. 19-01-2016 stelt dat de administratie zal onderzoeken of de statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn en kan desgevallend besluiten dat de vrijstellingen (art. 44 van het BTW-wetboek) alsnog van toepassing zijn. Wat zoveel wil zeggen dat het recht op aftrek van het AGB voor bepaalde activiteiten die onder art. 44 vallen, zal opgeheven worden.
Om uit te maken of een AGB al dan niet moet aangemerkt worden als instelling zonder winstoogmerk moet ook rekening worden gehouden met de volgende elementen:
In dat verband kunnen de werkingssubsidies die door de gemeente aan het AGB worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band tussen het AGB en de gemeente, niet worden aangemerkt als ontvangsten uit een bepaalde activiteit. De werkingssubsidies mogen bijgevolg niet als bijkomende ontvangsten worden aangemerkt en mogen evenmin in mindering worden gebracht van de gedane kosten voor het bepalen van het boekhoudkundig resultaat. Men kan hierbij niet terugkomen op beslissingen van de dienst Voorafgaande Beslissingen die in he verleden zijn genomen en die stellen dat werkingssubsidies toch in aanmerking worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. De AGB's die een dergelijke beslissing hebben bekomen, behouden die individuele beslissing mits de omstandigheden overeenstemmen met deze van de aanvraag en bovendien slechts voor de geldigheidsduur van die individuele beslissing.
De door gemeente aan het AGB toegekende subsidies die rechtstreeks verband houden met de prijs, behoren tot de maatstaf van heffing van de BTW en mogen dan ook worden gevoegd bij de overige ontvangsten uit een bepaalde activiteit om te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk/doel winst uit te keren, al dan niet theoretisch zijn.
Kort samengevat wil dit dus zeggen dat wanneer de gemeente beslist om een prijssubsidie toe te kennen ipv werkingssubsidies, dit bedrag wel deel uitmaakt van de ontvangsten om de winstgevendheid te berekenen. Kiezen zij om om dit niet te doen, dan is het AGB verlieslatend en zal het zijn BTW-statuut verliezen.
In 2016 werd er geopteerd om de werkingssubsidies om te zetten in prijssubsidie.
Een correcte budgettering is uitermate belangrijk bij het bepalen van de multiplicator. De multiplicator is het getal dat de stad betaalt bovenop het bedrag van dat de burger betaalt.
Er moet dus op regelmatige tijdstippen bekeken worden of het budget in lijn van de verwachtingen ligt.
Een overschatting van de exploitatiekosten of het niet uitvoeren van geplande investeringen die ingeschreven zijn in het budget betekent dus ook een overschatting van de prijssubsidie. Deze overschatting leidt ook naar extra belasting.
Uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is gebleken dat de multiplicator moet aangepast worden naar 0. Dit zal ons winstoogmerk naar de BTW-instanties bewijzen.
Deze factor zal ingaan de dag na goedkeuring door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de multiplicator AGB sport, om de prijssubsidie te bepalen, van 0 goed. Deze zal ingaan de dag na datum van goedkeuring door de gemeenteraad.
Op 19/01/2016 heeft de BTW-administratie beslist dat vanaf 2016 AGB's enkel met prijssubsidies kunnen werken om hun winstoogmerk te handhaven (Beslissing BTW nr. E.T.129.288 van 19/01/2016).
Als gevolg hiervan mag de stad ook geen investeringssubsidies meer toekennen aan het AGB. Daarom zal de stad Geel vanaf 2016 een lening geven voor de geplande investeringen van de AGB's.
Bij opmaak van elk budget zal er dus ook een leningcontract moeten worden opgemaakt en worden goedgekeurd door zowel de raad van bestuur van het AGB als door de gemeenteraad. In dit contract worden de gebudgetteerde investeringen opgenomen. Wanneer bij afsluiten van de rekening blijkt dat de geplande investeringen niet geheel zijn uitgevoerd dan wordt er na goedkeuring van de rekening een definitieve aflossingstabel opgemaakt met daarin de werkelijk opgenomen bedragen van de lening en de correcte aflossingstermijn. Deze aflossingstermijn loopt gelijk met de afschrijvingstermijn van de gedane investeringen.
In bijlage kan u de definitieve aflossingstabel van 2023 terugvinden op basis van de cijfers van de jaarrekening 2023.
De gemeenteraad keurt de definitieve leningovereenkomst 2023 tussen de stad Geel en AGB cultuur goed. De leningovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de aflossingstabel m.b.t. investeringen 2023 AGB cultuur goed. De aflossingstabel in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Op 19/01/2016 heeft de BTW-administratie beslist dat vanaf 2016 AGB's enkel met prijssubsidies kunnen werken om hun winstoogmerk te handhaven (Beslissing BTW nr. E.T.129.288 van 19/01/2016).
Als gevolg hiervan mag de stad ook geen investeringssubsidies meer toekennen aan het AGB. Daarom zal de stad Geel vanaf 2016 een lening geven voor de geplande investeringen van de AGB's.
Bij opmaak van elk budget zal er dus ook een leningcontract moeten worden opgemaakt en worden goedgekeurd door zwel de raad van bestuur van het AGB als door de gemeenteraad. In dit contract worden de gebudgetteerde investeringen opgenomen. Wanneer bij afsluiten van de rekening bijkt dat de geplande investeringen niet geheel zijn uitgevoerd dan wordt er na goedkeuring van de rekening een definitieve aflossingstabel opgemaakt met daarin de werkelijk opgenomen bedragen van de lening en de correcte aflossingstermijn. Deze aflossingstermijn loopt gelijk met de afschrijvingstermijn van de gedane investeringen.
In bijlage kan u de definitieve aflossingstabel van 2023 terugvinden op basis van de cijfers van de jaarrekening 2023.
De gemeenteraad keurt de definitieve leningovereenkomst 2023 tussen de stad Geel en AGB sport goed. De leningovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de aflossingstabel m.b.t. investeringen 2023 AGB sport goed. De aflossingstabel in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 8 van het Regiodecreet van 3 februari 2023
Op 19 maart 2023 trad het eerste deel van het Regiodecreet van 3 februari 2023 in werking. Geel werd ingedeeld in de referentieregio Kempen.
Artikel 8 van dit decreet bepaalt dat de regiowerking maandelijks dient geagendeerd te worden op de agenda van het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar op de agenda van de gemeenteraad.
Het overzicht van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en bovengemeentelijke instellingen waaraan stad of OCMW Geel deelneemt is als bijlage aan dit besluit toegevoegd. Daarnaast worden de verslagen van de bestuursorganen (algemene vergadering, raad van bestuur, ...) van de eerste helft van 2024 van de volgende organisaties ter info ter beschikking gesteld aan de gemeenteraadsleden:
Het college van burgemeester en schepenen bespreekt de regiowerking van de stad.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over de regiowerking over de eerste helft van 2024.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens twee keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties in het meerjarenplan.
De eerste opvolging gebeurt over de periode van 1 januari tot en met 30 juni. De tweede opvolging gebeurt over de periode van 1 januari tot en met 31 december. In dit rapport leggen we de eerste opvolging aan u voor.
We hebben de prioritaire acties concreter gemaakt met behulp van één of meerdere indicatoren. We gebruiken zowel numerieke als tekst indicatoren. Een numerieke indicator is een bepaalde waarde die we willen bereiken. Een tekst indicator kan een ja/nee indicator zijn (we behalen iets of we behalen het niet), dit kan ook een stappenplan zijn.
In het rapport beleidsevaluatie in bijlage vind je de opvolgingsrapportering, namelijk een stand van zaken van de verschillende prioritaire acties. Het is één rapport voor de vier entiteiten (stad, OCMW, AGB sport en AGB cultuur). Het rapport start met een leeswijzer die meer info geeft over de opbouw van het rapport.
De gemeenteraad keurt de opvolgingsrapportering over de periode 01/01 tot 30/06/2024 voor stad en OCMW, AGB cultuur en AGB sport goed.
De gemeente is deelnemer in de VZW Logo Kempen.
Op 26 november 2024 organiseert Logo Kempen een bijzondere algemene vergadering van 15-16u bij Logo Kempen, Stationstraat 60, 2300 Turnhout.
De agenda van deze bijzondere algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
De statuten van VZW Logo Kempen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering VZW Logo Kempen op 26 november 2024 goed.
De gemeenteraad keurt goed om schepen Pieter Cowé aan te duiden als afgevaardigde op de bijzondere algemene vergadering van Logo Kempen, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad. De afgevaardigde kan zijn volmacht tevens laten uitvoeren door enig ander persoon, mits deze handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad geeft de vertegenwoordiger opdracht om op de bijzondere algemene vergadering van 26 november 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere bijzondere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze bijzondere algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Logo Kempen, Stationstraat 60, 2300 Turnhout.
Artikel 501 Decreet Lokaal Bestuur e.v.
Op 28 december 2023 sloten vzw Heilig Hartziekenhuis Mol, AZ St-Dimpna, OCMW Geel en Stad Geel een ‘protocolakkoord samenwerking ziekenhuizen Mol-Geel’ waarin de integratie met een eengemaakt bestuur en directie voor de ziekenhuizen van Mol en Geel wordt beoogd en dit middels de oprichting van een nieuwe ziekenhuisvereniging die fungeert als koepelstructuur voor de exploitatie van de ziekenhuizen (ziekenhuisholding), waarbij vzw Heilig Hartziekenhuis Mol en AZ St-Dimpna hun respectievelijke ziekenhuisexploitaties inbrengen (inbreng van algemeenheid) in de nieuwe ziekenhuisvereniging. In artikel 5 van het protocolakkoord wordt vermeld dat er in samenspraak met de Stad/OCMW Geel een oplossing zal gezocht worden voor eventuele pensioenlasten van de statutairen.
Met het oog op voormelde integratie tussen het ziekenhuis Mol (Heilig Hart Ziekenhuis Mol vzw) en het ziekenhuis Geel (AZ St-Dimpna av) waarbij ook de realisatie van een nieuwbouwproject voor een ééngemaakte ziekenhuiscampus Mol-Geel op het grondgebied van de stad Geel wordt beoogd, is het aangewezen om de huidige regeling omtrent de statutaire pensioenlasten (inclusief responsabiliseringsbijdragen) en de aanwending van de voorzieningen aangelegd door de stad Geel enerzijds en het AZ St-Dimpna anderzijds te herbekijken.In de samenwerkingsovereenkomst betreffende de pensioenlasten m.b.t. het statutair ziekenhuispersoneel wordt de financiële last van alle statutaire pensioenen vanaf 1 januari 2025 definitief toegewezen.
Vanaf 1 januari 2025 zullen de statutaire pensioenlasten (inclusief de responsabiliseringsbijdragen) die het OCMW Geel heeft overgenomen van het AZ St-Dimpna, niet meer worden doorgerekend aan het AZ St-Dimpna.
AZ St-Dimpna blijft wel nog gehouden om de bijdragen die ze uit de BFM financiering voor de pensioenlasten ontvangt, alsook eventuele andere bijdragen die ze van de Federale of Vlaamse Overheid nog zou ontvangen specifiek om de statutaire pensioenlasten te betalen, door te storten aan het OCMW Geel.
Tevens verbindt AZ St-Dimpna zich ertoe om de voorziening van € 6 miljoen die ze heeft aangelegd, uitsluitend aan te wenden voor de financiering van de statutaire pensioenlasten. Tenzij, uit nieuwe simulaties, data en prognoses zou blijken dat deze voorziening niet of niet volledig moet worden aangewend voor de financiering van de statutaire pensioenlasten van het voormalig ziekenhuispersoneel. Desgevallend zullen de resterende voorziene bedragen door het ziekenhuis worden aangewend ter ondersteuning van de realisatie van een nieuw ziekenhuiscampus Mol-Geel op het grondgebied van de stad Geel.
Het principe van de Samenwerkingsovereenkomst is wel dat de statutaire pensioenlasten die niet gefinancierd worden door de bijdragen die in de Samenwerkingsovereenkomst in chronologische volgorde zijn opgenomen, volledig gedragen zullen worden door het OCMW/Stad Geel. Op die manier wordt het risico van eventuele stijgende statutaire pensioenlasten weggenomen bij het ziekenhuis.
Aangezien artikel 5.2. (2) bepaalt dat de rechten en verplichtingen uit de Samenwerkingsovereenkomst in hoofde van het AZ St-Dimpna integraal en van rechtswege zullen worden overgedragen naar de nieuwe ziekenhuisvereniging, is het aangewezen om de Samenwerkingsovereenkomst niet alleen ter goedkeuring voor te leggen aan de huidige contracterende partijen (OCMW Geel, Stad Geel en AZ St-Dimpna), maar ook aan de deelgenoten van de nieuw op te richten ziekenhuisvereniging (naast AZ St-Dimpna en OCMW Geel, ook vzw Heilig Hartziekenhuis Mol.
De gemeenteraad keurt de Samenwerkingsovereenkomst betreffende de pensioenlasten m.b.t. het statutair ziekenhuispersoneel, inclusief de vier toegevoegde bijlagen, goed.
ASV Geel speelt dit seizoen in de amateurreeks 3de nationale VI B. Op 28 september 2024 om 20u vindt de wedstrijd ASV Geel - KFC Turnhout plaats. Een lange geschiedenis gaat deze wedstrijd vooraf. Ook tussen de twee supportersclans is er een lange voorgeschiedenis van rivaliteit. Dit maakt dat deze wedstrijd erg beladen is. Daarom besliste de burgemeester in zitting van 16 september 2024 tot een verplichte combiregeling. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen.
Vorig seizoen gold zowel voor de wedstrijd in Geel als die in Turnhout ook al een combiregeling van kracht voor de supporters van ASV Geel.
Een combiregeling voor de wedstrijd van 28 september 2024 maakt het makkelijk voor de politiediensten zowel van Turnhout als die van Geel-Laakdal-Meerhout om een overzicht te houden wie er allemaal mee afreist.
Gezien de potentiële veiligheidsrisico's is het aangewezen een strikte scheiding van supporters na te streven. Om dit te bekomen zijn er daarom tijdelijke maatregelen nodig in het kader van de openbare rust en veiligheid, met name het opleggen van een combiregeling.
Deze combiregeling heeft als voordelen:
• het gegroepeerd binnenkomen en wegrijden van de bezoekende supporters
• een betere supportersscheiding langs de openbare weg via het toebedelen van bepaalde parkings aan bepaalde supportersgroepen
• het verminderen van de mogelijkheden tot confrontatie tussen beide supporterskernen rond het stadion
• het beschermen van goed menende supporters tegen onruststokers
• geen parkeerproblemen voor bezoekende supporters
• geen problemen inzake loketverkoop van toegangsbewijzen
• de buurtbewoners worden gevrijwaard van mogelijke overlast
Artikelen 135 §2 en 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet.
Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013.
Wet betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden van 21 december 1998.
Koninklijk Besluit van 18 januari 2008 tot bepaling van de perimeter van het stadion "De Leunen" inzake de veiligheid bij voetbalwedstrijden.
Omzendbrief OOP 34 van 21 februari 2006 houdende specificaties bij de uitvoering van het KB van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden.
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van de burgemeester van 16/09/2024 tot het verplicht opleggen van een combiregeling voor bezoekende supporters voor de wedstrijd ASV Geel - KFC Turnhout op 28 september 2024.
Niet iedereen zit erom te roepen, maar sommigen wel. In In 't Eegdeken wachten ze bijvoorbeeld al jaren op de uitrol van het Fibernetwerk. Doordat de kabel er niet ligt, kunnen ze ook geen aanbiedingen van andere providers dan Proximus aannemen. Het probleem blijkt te liggen bij een foutieve grondoverdracht in het verleden, zodat de nodige infrastructuur er voorlopig niet geïnstalleerd kan worden.
Wat is er precies aan de hand, hoever staat dit dossier en wanneer mag ook In 't Eegdeken zijn snel internet verwachten?
Na het Geel FM- debat ‘Geel Kiest’ op 15 september is er verwarring ontstaan over het aantal bijgebouwde sociale woningen deze legislatuur.
De schepen van woonbeleid, Griet Smaers, zei in de uitzending dat er in deze legislatuur maar liefst 400 extra sociale huurwoningen gebouwd werden.
Wij kunnen ons als gemeenteraadslid enkel behelpen met de officiële cijfers die we krijgen en die cijfers tonen iets anders:
Op de woonraad kregen we in 2019 en in 2024 een stand van zaken: van 871 sociale huurwoningen op Geels grondgebied (2019) naar 998 (mei 2024). Dat zijn er 127 extra op zes jaar of een 21 per jaar.
De officiële cijfers van Wonen in Vlaanderen (het vroegere VMSW) geeft nog een ander cijfer: van 828 sociale huurwoningen op Geels grondgebied (2019) naar 913 (2023). Dat zijn er 85 op zes jaar of een 14 per jaar.
Daarom mijn volgende vragen:
Hoe komt de schepen van woonbeleid aan het cijfer van 400?
Hoeveel extra sociale huurwoningen in eigendom van de sociale huisvestingsmaatschappij werden er tot nu tijdens de huidige legislatuur werkelijk gebouwd?
Hoe zijn de grote cijferverschillen in aantal woningen van stad Geel en Wonen in Vlaanderen te verklaren?
Vorige week werd ik benaderd door een van de vrijwilligers in het St. Dimpna Ziekenhuis die regelmatig te maken heeft met klachten over de voedselautomaten.
De vrijwilliger meldde dat er herhaaldelijk voedingsproducten worden aangetroffen die vervallen zijn, en zelfs dat er soms schimmel op de broodjes staat. Bovendien vertelde hij dat wanneer de voedingskasten gecontroleerd worden, meer dan de helft van de producten moet worden verwijderd wegens vervaldatum. De vrijwilliger heeft hier zelfs foto's van gemaakt.
Met dit in gedachten, wil ik graag de volgende vragen stellen:
1. Wat zijn de afspraken met de concessiehouder met betrekking tot de controle en vervanging van vervallen voedingsmiddelen in de automaten?
2. Hoe vaak worden deze automaten gecontroleerd per week op vervallen producten? En is er een logboek of registratie van deze controles?
3. Wie draagt de verantwoordelijkheid indien de voedselinspectie een controle uitvoert en vervallen producten aantreft?
4. Kan er iemand van het ziekenhuispersoneel worden aangewezen om regelmatig te controleren of er werkelijk verse voedingsmiddelen in de automaten liggen?
5. Is het mogelijk om aan het onthaal een regeling te treffen waarbij bezoekers die vervallen voedingsproducten uit de automaten hebben gehaald, hun geld terugkrijgen? De kosten hiervoor zouden dan op de concessiehouder moeten worden verhaald, mogelijk met een sanctie. Er zijn nu gevallen bekend waarin bezoekers hun frustratie hebben geuit door vervallen producten naar vrijwilligers bij het onthaal te gooien, wat absoluut onacceptabel is.
6. Kan het stadsbestuur in gesprek gaan met de concessiehouder om dit probleem aan te kaarten en ervoor te zorgen dat deze situatie wordt verbeterd?
7. Hoe gaat het stadsbestuur dit probleem aanpakken om te garanderen dat bezoekers en patiënten die gebruikmaken van de automaten, altijd toegang hebben tot verse en veilige voedingsmiddelen?
Ik zie uit naar de antwoorden en een mogelijke oplossing voor dit probleem.
Na mijn interpellatie op 2 september jl. heb ik op 3 september een artikel in het Nieuwsblad gelezen. Ik had gehoopt dat de stad zou communiceren over de beperkte plaatsen op de kerkhoven en de tijdelijke oplossingen hiervoor. Op het college van 22 juli 2024 werd immers besloten dat overledenen mogelijk in een ander deel van de gemeente moeten worden begraven, of dat er alternatieve vormen van begraving gekozen moeten worden wanneer er geen ruimte meer is op het eigen kerkhof.
Neen dus! Het ging over de natuurbegraafplaats in Bel
Het RUP voor kerkhof Bel toont aan dat de stad al geruime tijd moet werken aan uitbreidingen; er is inmiddels 10 jaar verstreken en we bevinden ons nog steeds in de fase van een voorontwerp.
Mijn vragen zijn dan ook als volgt:
Namens de bewoners van de Tessenderloseweg richt ik mij tot u om enkele dringende vragen te stellen over de huidige verkeerssituatie, die sinds de heroriëntering van het vrachtverkeer vanuit het centrum naar deze weg aanzienlijk is verslechterd.
1. Verkeersveiligheid bij de afslag aan de rode lichten onderaan de brug: Tijdens een eerdere interpellatie heb ik al gewezen op de gevaarlijke situatie bij de afslag aan de rode lichten onderaan de brug op de Tessenderloseweg. In het verleden zijn hier meerdere dodelijke ongevallen gebeurd. Hoewel de snelheidslimiet in het centrum is verlaagd naar 30 km/u, blijft deze op de Tessenderloseweg 70 km/u. Dit leidt tot een toegenomen onveiligheid, vooral voor fietsers die zich slechts beschermd voelen door een smalle haag van 60 cm hoog op 20 cm afstand van het rijverkeer.
De Stadspartij HGB had destijds voorgesteld om de gracht naast het wegdek te plaatsen, waardoor er 3 meter extra ruimte zou zijn ontstaan voor de fietsers, en er bovendien minder onteigend had moeten worden, wat aanzienlijke kosten had kunnen besparen. Helaas werd dit voorstel niet opgevolgd.
Vraag:
Hoe rijmt het stadsbestuur de toegenomen verkeersveiligheid in het centrum met de toegenomen onveiligheid op de Tessenderloseweg? Zijn er maatregelen overwogen of in voorbereiding om deze gevaarlijke situatie te verbeteren?
2. Verkeersimpact en tellingen: Bij de vorige interpellatie werd aangegeven dat er een verkeerstelling was uitgevoerd waaruit bleek dat er gemiddeld 15 voertuigen per uur op 24 u passeren. De realiteit toont echter aan dat dit aantal vooral tijdens piekuren aanzienlijk hoger ligt. De toename van het vrachtverkeer tast de leefbaarheid van de Tessenderloseweg ernstig aan.
Vraag: Is het stadsbestuur bereid om een nieuwe, grondige verkeerstelling te laten uitvoeren, en deze op verschillende momenten afzonderlijk van de dag en nacht uit te voeren, zodat een volledig en accuraat beeld van de verkeersdrukte kan worden verkregen?
3. Leefbaarheid en toekomst van de Tessenderloseweg: De toename van het vrachtverkeer heeft een negatieve impact op de leefbaarheid van de Tessenderloseweg. Verschillende bewoners overwegen hun woning te verkopen of te verhuren en elders te gaan wonen, wat een zorgwekkende ontwikkeling is.
Vragen:
1. Welke stappen overweegt het stadsbestuur om de leefbaarheid voor de bewoners van de Tessenderloseweg te waarborgen?
2. Is er een plan om de dialoog aan te gaan met de bewoners, bijvoorbeeld door een infomoment te organiseren? Tijdens zo’n moment zou men samen met alle betrokkenen kunnen zoeken naar duurzame oplossingen die tegemoetkomen aan de noden van zowel de bewoners als het stadsbestuur.
Tot slot wil ik benadrukken dat de bewoners van de Tessenderloseweg al jarenlang trouw in deze landelijke omgeving wonen.
Zij verdienen het om in een veilige en leefbare buurt te kunnen blijven wonen.
Het is daarom cruciaal dat er op korte termijn concrete stappen worden ondernomen om de huidige problemen aan te pakken.
Ik zie uw antwoorden en eventuele actieplannen met belangstelling tegemoet.
Namens de Stadspartij HGB willen wij onze oprechte waardering uitspreken voor de inspanningen van de groendienst en de schepenen. De snelle en effectieve aanpak van de verloederde locaties in Geel verdient zonder twijfel een dikke pluim.
We hopen dat deze inzet zich verder zal uitbreiden over het volledige grondgebied van onze stad, zodat Geel weer een plaats wordt waar inwoners trots op kunnen zijn en die bezoekers verwelkomt met een aangename, propere omgeving. Samen kunnen we ervoor zorgen dat het centrum opnieuw een uitnodigende plek wordt om te vertoeven.
Als lijsttrekker en fractievoorzitter voor DURF diende ik vast te stellen dat, tijdens een live-debat, één van onze kandidaten, persoonlijk, werd aangevallen. Hij had zelfs niet de kans om te reageren daar de zendtijd verstreken was.
Vele aanwezigen en luisteraars waren onder de indruk van het gebeuren, en niet in het minst, de betrokkene zelf. Hij heeft het nog steeds moeilijk om dit te verwerken.
Het kan, denk ik, niet de bedoeling zijn om mensen persoonlijk aan te vallen. Ik denk niet dat we op deze manier jonge mensen engageren om aan politiek te doen ?
Ik hoop dat dit niet meer zal gebeuren en dat de laatste dagen voor de verkiezingen sereen verlopen.
Het onderhoud van het openbaar groen was het afgelopen jaar geen succes. Het weer zat daar voor veel tussen, maar het lag ook aan de beperkte inzet van mensen. Een goede tuinman past zich aan de seizoenen aan, maar het basiscontract met de Lidwinastichting volstond niet om de wasselijke lente en zomer bij te benen, met alle gevolgen vandien. Toch was het stadsbestuur niet geneigd extra werkuren buiten het basiscontract te financieren.
Zal het bestuur overwegen voor volgend seizoen een financiële buffer aan te leggen, om flexibel te kunnen inspelen op de noodwendigheden van het moment? Als dat niet via een maatwerkbedrijf kan, kan het dan eventueel via de inzet van interimkrachten?
Mondelinge vraag van Marleen Verboven over de beslissing van GR van 20 december 2023 - Tijdelijke aanpassing indexeringspercentage opgenomen in de retributiereglementen - aanpassing aan indexeringspercentage was verantwoord voor 2024, was het beperkt tot die retributiereglementen die daar in artikel 3 staan opgenomen of niet?
Mondelinge vraag van Marleen Verboven over het tracé van de ring.