UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 29/08/2024 (bindende eindtermijn)
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024063457
Dossiernummer gemeente: 202400214
De gemeente Geel heeft op 3 mei 2024 een aanvraag ontvangen voor het betreft het egaliseren van een perceel waarbij het reliëf van de bodem aanzienlijk zal wijzigen. De aanvraag werd op 16 mei 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
LSG BV gevestigd Dr.-Van de Perrestraat 315 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging:
Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nrs. 238B en 239B
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
agrarisch gebied
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.
De aanvraag betreft het ophogen en egaliseren van 2 percelen.
De percelen zijn omringd door een gracht (de Leunenloop) en door 2 veldwegen. Tussen de percelen en de veldwegen ligt ook een gracht.
De ophoging zal gebeuren door eerst de teelaarde af te zetten en daarna aan te vullen met zuivere code 211 zavel (geen verontreinigde). Deze zal afkomstig zijn meestal van uitgravingen van nieuwbouwprojecten uit de omgeving.
De aanvraag is niet inpasbaar in de omgeving en niet verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg omwille van volgende redenen:
Een eventuele wateroverlast kan te wijten zijn aan een landbouwgebruik dat verdichting in de hand gewerkt heeft. Verdichting heeft als gevolg een minder goede doorlaatbaarheid.
Tot slot heeft de ophoging per definitie een potentieel bijkomende belasting van regenwater voor de omliggende gronden tot gevolg die momenteel al ingetekend staan als overstromingsgevoelig.
Het perceel mag niet opgehoogd worden om te voorkomen dat naburige percelen die al reeds ingekleurd staan als overstromingsgevoelig nog meer water zullen ontvangen.
De bodem zou wel gelijk getrokken mogen worden zonder aanvoer van extra bodemmateriaal.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 26 mei 2024 t.e.m. 24 juni 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Op 28 mei 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos
Rechtsgrond
Dit advies wordt verstrekt door het Agentschap voor Natuur en Bos op basis van de volgende wetgeving:
Artikel 35 § 4 Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Bespreking aanvraag
De aanvraag omvat het uitvoeren van een reliëfwijziging ten behoeve van het egaliseren van het perceel. De eigenaar wenst in het kader van zijn landbouwactiviteiten het perceel op te hogen. Bij het beoordelen van de vergunningsaanvraag en het nemen van de beslissing over de omgevingsvergunning, zal de vergunningverlenende instantie steeds rekening moeten houden met de zorgplicht opgelegd door artikel 14 en de bepalingen van artikel 16 inzake het tegengaan van vermijdbare schade van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Om aan de zorgplicht te voldoen, moeten de natuurwaarden die mogelijk aangetast worden bij het uitvoeren van de geplande activiteiten op voldoende wijze worden hersteld. Dit kan bvb. door het herstellen of vervangen van kleine landschapselementen, het heraanplanten van bomen of lijnbeplantingen, enz. .
Het Agentschap voor Natuur en Bos maakt voor vergunningen in agrarische gebieden zelf geen inschatting meer van de impact op natuurwaarden. De vergunningverlener moet zelf verifiëren of minimum aan de zorgplicht wordt voldaan en er geen vermijdbare schade optreedt.
Om correct af te wegen of de natuurwaarden door de geplande activiteit in het gedrang komen en om na te gaan of aan de zorgplicht wordt voldaan, kan men beroep doen op de helpdesk die door het Agentschap voor het Natuur en Bos ter beschikking wordt gesteld.
De helpdesk beschrijft mogelijke maatregelen die in een vergunning kunnen worden opgenomen.
Thema’s die in de helpdesk aan bod komen zijn:
- Kappen van bomen, dreven en/of houtkanten
- Acuut gevaar
- Hoogstamboomgaarden
- (her)aanleggen van een poel
- Reliëfwijzigingen
- Oprichten van gebouwen en verhardingen
- Begrippen
U kan de helpdesk terugvinden via deze link: www.natuurenbos.be/helpdesk.
Tot slot willen we nog de aandacht vestigen op een algemene maatregel, die voor elke vergunning van toepassing is:
“Alle van nature in het wild levende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. Ook de nesten van deze vogels en de rustplaatsen van vleermuizen zijn hierdoor beschermd (artikel 14).
- Bij het uitvoeren van werken in de periode 1 maart tot 1 juli moet men er zich vóóraf van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden.
- Bij werken aan (oude) constructies of kappen van bomen dient men vóóraf na te gaan of er vleermuizen aanwezig zijn. Als nesten of rustplaatsen in het gedrang komen, dient u contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos”.
Het Agentschap voor Natuur en Bos wenst een afschrift van de beslissing over de vergunningsaanvraag te ontvangen.
Aarzel niet om ons te contacteren bij eventuele vragen en/of bemerkingen.
Met vriendelijke groeten,
Tim Van Houdt
Dossierbehandelaar
Adviezen en Vergunningen - Antwerpen
Vlaamse Overheid
AGENTSCHAP NATUUR & BOS
T +32 2 553 00 75
E aves.ant.anb@lne.vlaanderen.be
Neem zeker een kijkje op onze dienstensite: natuurenbos.vlaanderen.be
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 3 juli 2024 werd het advies ontvangen van Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur)
Geen advies
Advies: geen advies
Op 4 juli 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid
Zie advies in bijlage.
Advies: gunstig
Op 27 juni 2024 werd het advies ontvangen van Openbaar Domein, team blauw
Het perceel te Koppeleershoeven mag niet opgehoogd worden. Dit wegens volgende argumenten:
Het perceel bevindt zich niet in overstromingsgevoelig gebied. Tevens is de bodemtextuur hier Zec (natte zandgrond met verbrokkeld humus en/of ijzer B horizont) wat maakt dat de bodem van nature goed infiltreert.
Een eventuele wateroverlast kan te wijten zijn aan een landbouwgebruik dat verdichting in de hand gewerkt heeft. Verdichting heeft als gevolg een minder goede doorlaatbaarheid.
Tot slot heeft de ophoging per definitie een potentieel bijkomende belasting van regenwater voor de omliggende gronden tot gevolg die momenteel al ingetekend staan als overstromingsgevoelig.
Advies: ongunstig
Op 16 mei 2024 werd het advies ontvangen van dienst Openbaar Domein, team Blauw
Het perceel te Koppeleershoeven mag niet opgehoogd worden. Dit wegens volgende argumenten:
Het perceel bevindt zich niet in overstromingsgevoelig gebied. Tevens is de bodemtextuur hier Zec (natte zandgrond met verbrokkeld humus en/of ijzer B horizont) wat maakt dat de bodem van nature goed infiltreert.
Een eventuele wateroverlast kan te wijten zijn aan een landbouwgebruik dat verdichting in de hand gewerkt heeft. Verdichting heeft als gevolg een minder goede doorlaatbaarheid.
Tot slot heeft de ophoging per definitie een potentieel bijkomende belasting van regenwater voor de omliggende gronden tot gevolg die momenteel al ingetekend staan als overstromingsgevoelig.
Advies: ongunstig
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.
Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.
Wegenis
Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het perceel gelegen te Koppeleershoeven - Speenwaverdreef, Afdeling 4, Sectie F, nrs. 0238/00B000 en 0239/00B000 (is gelegen langs en) stroomt af naar de Helzenloop, een (on)bevaarbare waterloop (van 2de categorie) die beheerd wordt door Provincie Antwerpen – Kleine Nete. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.
Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het ophogen en egaliseren van 2 percelen.
De percelen zijn omringd door een gracht (de Leunenloop) en door 2 veldwegen. Tussen de percelen en de veldwegen ligt ook een gracht.
De ophoging zal gebeuren door eerst de teelaarde af te zetten en daarna aan te vullen met zuivere code 211 zavel (geen verontreinigde). Deze zal afkomstig zijn meestal van uitgravingen van nieuwbouwprojecten uit de omgeving.
De aanvraag is niet inpasbaar in de omgeving en niet verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg omwille van volgende redenen:
Een eventuele wateroverlast kan te wijten zijn aan een landbouwgebruik dat verdichting in de hand gewerkt heeft. Verdichting heeft als gevolg een minder goede doorlaatbaarheid.
Tot slot heeft de ophoging per definitie een potentieel bijkomende belasting van regenwater voor de omliggende gronden tot gevolg die momenteel al ingetekend staan als overstromingsgevoelig.
Het perceel mag niet opgehoogd worden om te voorkomen dat naburige percelen die al reeds ingekleurd staan als overstromingsgevoelig nog meer water zullen ontvangen.
De bodem zou wel gelijk getrokken mogen worden zonder aanvoer van extra bodemmateriaal.
Mobiliteitsimpact
Voor deze aanvraag is er geen impact van de mobiliteit.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag heeft geen impact op de visueel-vormelijke elementen.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
De mogelijkheid tot afstroming van het hemelwater op de aanpalende percelen kan niet worden uitgesloten. Hierdoor is er een reeële kans op bijkomende waterbelasting op de aanpalende percelen.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 26 mei 2024 tot en met 24 juni 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van de volgende redenen:
Er wordt 2 x een ongunstig advies gegeven door Stad Geel Team Blauw:
Een eventuele wateroverlast kan te wijten zijn aan een landbouwgebruik dat verdichting in de hand gewerkt heeft. Verdichting heeft als gevolg een minder goede doorlaatbaarheid.
Tot slot heeft de ophoging per definitie een potentieel bijkomende belasting van regenwater voor de omliggende gronden tot gevolg die momenteel al ingetekend staan als overstromingsgevoelig.
Het perceel mag niet opgehoogd worden om te voorkomen dat naburige percelen die al reeds ingekleurd staan als overstromingsgevoelig nog meer water zullen ontvangen.
De bodem zou wel gelijk getrokken mogen worden zonder aanvoer van extra bodemmateriaal.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning niet goed te keuren en de vergunning niet af te leveren aan de aanvrager omwille van volgende redenen:
Er wordt 2 x een ongunstig advies gegeven door Stad Geel Team Blauw:
Een eventuele wateroverlast kan te wijten zijn aan een landbouwgebruik dat verdichting in de hand gewerkt heeft. Verdichting heeft als gevolg een minder goede doorlaatbaarheid.
Tot slot heeft de ophoging per definitie een potentieel bijkomende belasting van regenwater voor de omliggende gronden tot gevolg die momenteel al ingetekend staan als overstromingsgevoelig.
Het perceel mag niet opgehoogd worden om te voorkomen dat naburige percelen die al reeds ingekleurd staan als overstromingsgevoelig nog meer water zullen ontvangen.
De bodem zou wel gelijk getrokken mogen worden zonder aanvoer van extra bodemmateriaal.