Terug
Gepubliceerd op 23/07/2024

2024_CBS_01979 - Advies Omgevingsvergunning aan Departement omgeving - Het vervangen van een hoogspanningsmast tussen Lammerdries en Tweemolensstraat(2024261 swa) - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/07/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Anne-Laure Maes

Afwezig

Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Anne-Laure Maes

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01979 - Advies Omgevingsvergunning aan Departement omgeving - Het vervangen van een hoogspanningsmast tussen Lammerdries en Tweemolensstraat(2024261 swa) - Advies 2024_CBS_01979 - Advies Omgevingsvergunning aan Departement omgeving - Het vervangen van een hoogspanningsmast tussen Lammerdries en Tweemolensstraat(2024261 swa) - Advies

Motivering

Aanleiding en context

 Uiterste beslissingsdatum: 24/07/2024

 


 

 

 

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024020236

Dossiernummer gemeente: 202400261

 

De gemeente Geel heeft op 2 mei 2024 een aanvraag ontvangen voor het vervangen van een hoogspanningsmast. De aanvraag werd op 31 mei 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

ELIA ASSET NV gevestigd Keizerslaan 20 te 1000 Brussel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Lammerdries 4, 8, 10, 12, Twee-Molensstraat 8 en 10

Kadastrale ligging:  sectie C nrs. 63N, 64T3, 64M3, 70L6, afdeling 3 sectie B nrs. 48R, 48W, 48K, 68D, 69M, 70V en 85C

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 

industriegebied

De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften:

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften:

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009 gelegen in “overdruk zonevreemde woningen II”.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan Herentals-Mol.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het vervangen van een hoogspanningsmast.

Dit is nodig omwille van de hoogte van de geleider tegenover de onderstaande obstakels. 

De bestaande geleiders en de toekomstige nieuwe HTLS-geleiders hangen te laag op de overspanningen. De nodige veiligheidsafstanden zijn niet gerespecteerd. Om dit op te lossen wordt de bestaande mast vervangen door een hogere mast op dezelfde locatie. Hierdoor komen de geleiders hoger te liggen.

Voor de nieuwe mast is een nieuwe fundering nodig. 

Voor de bereikbaarheid van de werf wordt een tijdelijke toegangsweg voorzien in samenspraak met de eigenaren/gebruikers van de nodige percelen.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 10 juni 2024 t.e.m. 9 juli 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 13 juni 2024 werd het voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van PETROCHEMICAL PIPELINE SERVICES BV, waarvan de conclusie als volgt leest:

 

Advies PPS-Pipelines 

Deze omgevingsvergunningaanvraag is ingediend voor twee verschillende locaties. Het advies voor beide locaties verschilt, en zal derhalve per locatie gegeven worden. 

Locatie Geel - Lammerdries Positief advies zonder voorwaarden, afstand is ruim voldoende om de integriteit van de leidingen niet te schaden. 

Locatie Grobbendonk - Industrieweg 

PPS-Pipelines concludeert n.a.v. de op het omgevingsloket geüploade stukken het volgende: 

- Er heeft tijdens de planvormingsfase geen afstemming plaatsgevonden met PPS-Pipelines, conform Gaswet is dit wel verplicht, normaliter leidt dit tot negatieve adviezen op omgevingsvergunningen. Uit coulance, zal er onder zeer strikte voorwaarden een positief advies op de omgevingsvergunningaanvraag gegeven worden. Dit om te voorkomen dat het project grote vertraging oploopt. Echter, indien blijkt dat Elia niet kan voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in deze adviesbrief, vervalt het gegeven positieve advies. Gezien de risico’s verbonden aan werken nabij onze pijpleidingen, dienen de voorwaarden opgenomen te worden in een eventueel te verlenen vergunning. 

- De Fetrapi voorschriften (zie bijlage) dienen nageleefd te worden. 

- De uitvoerend aannemer dient een geldige KLIP-melding in te dienen, daarna dient er een afspraak ingepland te worden met onze tracé controller om de leidingen in het veld te markeren en werkafspraken te maken. 

- De locatie van de te verwijderen mast, en de nieuw te plaatsen mast is aan de noordzijde van de Industrieweg. Onze/de door ons beheerde leidingen liggen aan de zuidzijde van de weg. De afstand tussen de mast en de leidingen is ongeveer 20 meter. Dit is in principe akkoord onder de voorwaarde dat u aantoont dat er geen ontoelaatbare beïnvloeding ontstaat door uw hoogspanningsmast/aardingen/ overige elektronische aanhorigheden. Hiervoor dient u een beïnvloedingsstudie ter goedkeuring aan te leveren bij PPS-Pipelines. Indien er mitigerende maatregelen noodzakelijk zijn, dienen deze in overleg met PPS-Pipelines bepaald te worden. De kosten hiervoor zijn voor de veroorzaker. Voordat de beïnvloedingsstudie geaccordeerd is, en eventuele mitigerende maatregelen geplaatst zijn, is het niet mogelijk om de hoogspanningsverbinding in gebruik te nemen. In de oorspronkelijke vergunningaanvraag is eveneens als voorwaarde opgenomen dat er een beïnvloedingsstudie ter goedkeuring moet aangeleverd worden aan / geaccordeerd dient te worden door, PPS-Pipelines. Dit heeft nog niet plaatsgevonden. Elia dient hierover in overleg te treden met PPS-Pipelines om één en ander correct af te handelen. 

- In de omgevingsvergunningaanvraag wordt aangegeven dat de gewenste werkzone niet omgevingsvergunningsplichtig is omdat deze van tijdelijke aard is. Zonder goedkeuring van PPS-Pipelines voor het gebruik van deze zone, is het wettelijk gezien niet mogelijk om activiteiten binnen deze zone te ontplooien. 

- Met Elia (Raf Vandenboer) is telefonisch gesproken over de door Elia gewenste werkzone ten zuiden van de Industrieweg. PPS-Pipelines heeft haar zorgen geuit over het voorgenomen gebruik van deze zone. Gezien de aard van de werkzaamheden, de ligging en diepte van de leidingen, de greppel en het talud op deze locatie voorziet PPS-Pipelines problemen met het inrichten en gebruiken van het terrein. Dit is geen zone die ingericht kan worden met enkele simpele beschermende platen. Er is afgesproken dat Elia zo snel mogelijk tekeningen en berekeningen ter goedkeuring aan zal leveren over de inrichting van de werkzone (rekening houden met de Fetrapi voorschriften). Indien PPS-Pipelines aan de hand van deze gegevens concludeert dat de integriteit van de leidingen onvoldoende gewaarborgd wordt of dat de bereikbaarheid van de leidingen in het gedrang onevenredig in het gedrang komt, dan zal PPS-Pipelines geen goedkeuring verlenen voor het gebruik van deze zone. Deze tekeningen en plannen dienen voorzien te zijn van de exacte ligging inclusief diepte van de leidingen en de te nemen beschermende maatregelen. Houdt er rekening mee dat de leidingen te allen tijde bereikbaar dienen te zijn in geval van onderhoud of calamiteiten. Een afspraak kan ingepland worden via TPI@PPS-pipelines.com. 

- Activiteiten binnen de voorbehouden zone (5 m. aan weerszijden van de leidingen) zijn niet toegestaan. Indien deze onvermijdelijk zijn, kunnen deze alleen uitgevoerd worden na toestemming van PPS-Pipelines. Zonder goedkeuring kunt u deze werkzaamheden niet uitvoeren. Om goedkeuring te verkrijgen dient u detailplannen aan te leveren waaruit blijkt dat de integriteit van de leidingen niet geschaad wordt door uw werkzaamheden deze kunnen opgestuurd worden naar Laura.Habets@PPS-Pipelines.com. 

- De werkmethodiek van werkzaamheden binnen de beschermde zone (15 m. aan weerszijden van de leidingen) dienen afgestemd te worden met PPS-Pipelines zodat we kunnen beoordelen dat de activiteiten geen gevaar opleveren voor de gelegen pijpleidingen. Werfinrichtingsplannen, hijsplannen, en een werkmethode / werkplan dient ter goedkeuring aangeleverd te worden bij PPS-Pipelines. 

- Over de te vellen boom dienen eveneens afspraken gemaakt met PPS-Pipelines. De boom, of stukken hiervan, mogen nimmer boven onbeschermde leidingen vallen. 

Exacte ligging van de leidingen 

De exacte ligging van de leidingen kan alleen in het veld geverifieerd worden met onze tracé controller. Gezien de aard van uw werkzaamheden, en de mogelijk impact hiervan op de leidingen dient u er van uit te gaan dat er proefsleuven gegraven moeten worden. Deze gegevens dienen dan vervolgens ingemeten te worden en dient u op te nemen in uw ontwerp/plannen/dwarsprofielen etc. Het toezicht van PPS-Pipelines is voor kosten van PPS-Pipelines, het graven van proefsleuven en een landmeter zijn voor uw rekening. Een afspraak met de tracé controller, kunt u, na het doen van een KLIP-melding, maken middels e-mail TPI@PPS-Pipelines.com of telefonisch met nummer +31 46 426 8150 verwijs daarbij naar het KLIP-nummer en naar het PG2024-03820.

 

Op 19 juni 2024 werd het voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van Pipelink, als volgt geformuleerd:

 

Wij hebben uw adviesaanvraag met ref. OMV_2024020236 dd. 05/06/2024 goed ontvangen en kunnen u melden dat Petrochemical Pipeline Services (PPS) in naam van Pipelink een finaal en bindend advies heeft geformuleerd aangaande het ingediende dossier met hoger vermelde referentie. 

Hierbij sturen wij u ook de algemene veiligheidsvoorschriften van FETRAPI die te allen tijde nageleefd moeten worden i.g.v. werken in de nabijheid van onze installaties.

 

Op 21 juni 2024 werd het voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van FOD Mobiliteit en Vervoer OG Luchtvaart, als volgt geformuleerd:

 

Naar aanleiding van uw brief, deel ik u mee dat het Directoraat-generaal Luchtvaart, in akkoord met

Defensie, geen bezwaar heeft tegen het in onderwerp vermelde project, op voorwaarde dat de

opgegeven bouwhoogtes, vermeld op voorgelegde plannen, niet worden overschreden EN indien aan de voorwaarden inzake het opnieuw aanbrengen van de eerder bestaande dag- en nachtbebakening wordt voldaan, in overeenkomst met de circulaire GDF-03

(https://mobilit.belgium.be/nl/publications/circulaire-gdf-03).

De bouwheer dient Defensie tenminste 30 werkdagen voor aanvang van de werkzaamheden schriftelijk op de hoogte te brengen van de begindatum, de juiste positie in Lambert 72-coördinaten, de totale hoogte van het obstakel. De referentie van Defensie vindt u onderaan terug. Bovendien wordt er gevraagd aan de verantwoordelijke voor het project tijdig de relevante informatie (plaatsen van kranen,...) via e-mail op te sturen aan aim@mil.be.

De volledige inhoud van het advies dient meegedeeld te worden aan de bouwheer.

De aanvrager dient het Directoraat-generaal Luchtvaart schriftelijk op de hoogte te brengen van het

gevolg dat aan zijn advies werd gegeven.

Wij vestigen er uw aandacht op dat, als de werken zouden uitgevoerd worden zonder rekening te houden met bovenvermelde opmerkingen, het Directoraat-generaal Luchtvaart in dat geval alle

verantwoordelijkheid afwijst in geval van eventuele problemen in verband met luchtvaartgebonden

activiteiten.

Het Directoraat-generaal Luchtvaart houdt zich tevens het recht voor om deze voorschriften te laten naleven met alle juridische middelen die hem ter beschikking staan.

 

Op 25 juni 2024 werd het advies ontvangen van Departement Omgeving, als volgt geformuleerd:

Mast 18H ligt niet binnen de 180 m van een bestaande Seveso-inrichting en voldoet niet aan art. 35, §15 van het Decreet. 

Mast 51H ligt dan weer op meer dan 180 m van installaties met Seveso-stoffen die aanwezig zijn op de site van de bestaande Seveso-inrichting Kaneka.

Het Team Omgevingseffecten heeft met betrekking tot het aspect externe veiligheid geen bezwaar tegen deze aanvraag.

Mvg Barbara Jans (dossierbehandelaar Team Omgevingseffecten - Externe Veiligheid, afdeling GOP)

 

  1. Project-MER

//

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Lammerdries).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 3, Sectie B, nr. 69M stroomt af naar Albertkanaal, een bevaarbare waterloop die beheerd wordt door De Vlaamse Waterweg nv. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.

 Voorliggend project veroorzaakt geen significante schadelijke effecten op de waterloop of op het  grondwater.

De watertoets wordt gunstig beoordeeld.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het vervangen van een hoogspanningsmast door een nieuwe iets hogere en bredere mast. 

De aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

Niet van toepassing

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De nieuwe mast is iets hoger dan de huidige, maar heeft geen significante invloed op het ruimtegebruik.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe mast bestaat uit dezelfde materialen als de huidige mast.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 10 juni 2024 tot en met 9 juli 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van PETROCHEMICAL PIPELINE SERVICES BV, afgeleverd op 13 juni 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Pipelink, afgeleverd op 19 juni 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van DGLV - Airfields, afgeleverd op 21 juni 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het Departement Omgeving heeft op 25 juni 2024 laten weten geen bezwaar te hebben.

 

Conclusie

De aanvraag wordt voorwaardelijk gunstig geadviseerd:

De voorwaarden in de adviezen dienen te worden nageleefd.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen levert een een voorwaardelijk gunstig advies af met betrekking tot het vervangen van een hoogspanningsmast.

De voorwaarden in de adviezen dienen te worden nageleefd.