In 2015 besliste het college van burgemeester en schepenen om de mogelijkheden voor het “Hart voor Ten Aard” verder te onderzoeken. Samen met de bewoners van het dorp en ondersteund door ontwerpers van bureau Buur en Omgeving werden voorstellen voorbereid die de woon- en leefkwaliteit van het dorp verder zouden kunnen verhogen. Na twee ontwerpateliers en twee bewonersavonden werd het traject van het ontwerpend onderzoek in oktober van 2015 afgerond met de oplevering van de nota met de conclusies van het onderzoek door bureau Omgeving. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de realisatie van een nieuw dorpscentrum met bijkomende woningen en voorzieningen gewenst is.
Het college van burgemeester en schepenen stemde in zitting van 11 april 2016 in met de voorlopige afbakening van het studiegebied, stelde de projectschepen aan en stemde in met het voorstel voor de vervolgstappen in het project. Onderdelen daarvan moesten zijn: het betrekken van alle eigenaars in het projectgebied bij het plan, het verder uitwerken van het ontwerpend onderzoek tot een masterplan, het continueren van het open planproces met de dorpsbewoners en het opstellen van een RUP voor de (gedeeltelijke) herbestemming van de ambachtelijke zone ten noorden van het kanaal naar een andere functie.
Op 11 april 2017 besliste het college burgemeester en schepenen om bureau Omgeving op basis van de raamovereenkomst voor de ondersteuning van de dienst stadsontwikkeling aan te stellen als ontwerpbureau voor de opmaak van het Masterplan voor het Hart voor Ten Aard.
In 2020 hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen projectontwikkelaars ‘APART CONSULTING BV’ en ‘PJ INVEST BV’ en de belangrijkste grondeigenaars. Uit deze gesprekken is gebleken dat deze grondeigenaars hun eigendommen wensen te verkopen aan de projectontwikkelaar voor de realisatie van een totaalproject.
Er dient een RUP opgemaakt te worden omwille van een noodzakelijke herbestemming van een deel van de percelen in het gebied van KMO-zone naar een gemengde projectzone. De stad neemt de projectregie voor de opmaak van het RUP op zich vanuit haar taak om de ontwikkeling van strategische projecten van derden te begeleiden naar een kwaliteitsvol en uitvoeringsgericht stedenbouwkundig plan en stadsproject. De dienst stadsontwikkeling beroept zich voor de opmaak van het RUP op het raamcontract met BUUR Part of Sweco.
Voorafgaand aan de opmaak van het RUP werd aan Buur part of Sweco gevraagd om bijkomend ontwerpend onderzoek te doen op basis van de bestaande plannen om over een solide basis te kunnen beschikken voor het RUP en de juiste klemtonen te kunnen leggen in de voorschriften.
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 19 april 2022 de startnota en de procesnota goed voor de opmaak van het RUP Hart voor Ten Aard.
Er werd een inspraak- en adviesronde voor het publiek georganiseerd van 3 mei t.e.m. 1 juli 2022. Tijdens de inspraak- en adviesronde van 60 dagen werd tevens een inspraakmoment voor de bevolking georganiseerd op 11 mei 2022 . Dit inspraakmoment vond plaats in de serre van De Bloemfabriek, in de vorm van een infomarkt. Het planinitiatief en de resultaten van het bijkomend ontwerpend onderzoek werden stapsgewijs toegelicht aan de hand van infopanelen. Participanten konden mondeling reacties meegeven, kregen de kans om op een poster post-its na te laten en er was een “postbus” aanwezig waarin mensen hun bedenkingen en suggesties schriftelijk konden nalaten.
Er werd van de volgende adviesverleners een advies/reactie ontvangen binnen de termijn van inspraak- en adviesronde: Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, Vlaamse landmaatschappij, Fluxys Belgium, Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn, Provincie Antwerpen, Agentschap Innoveren en Ondernemen, Elia, dienst Openbare werken en verkeer (stad Geel), dienst Toerisme (stad Geel) en GECORO (stad Geel).
De adviezen, reacties en het verslag van het inspraakmoment op 11 mei 2022 werden in zitting van 4 juli 2022 ter kennisname gebracht aan het college van burgemeester en schepenen. Vervolgens werden de startnota, adviezen, reacties en het verslag over het inspraakmoment op 5 juli 2022 aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage overgemaakt.
Het college burgemeester en schepenen keurde de scopingnota goed in zitting van 7 november 2022. De scopingnota is samen met de procesnota de leidraad voor het verdere verloop van het geïntegreerde planningsproces dat leidt tot de opmaak van het voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het Team Mer heeft op 25 november beslist dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP Hart voor Ten Aard.
In zitting van 27 februari 2023 stemde het college van burgemeester en schepenen principieel in met de inhoud van het voorontwerp RUP Hart voor Ten Aard. Voorafgaand aan de principiële goedkeuring werd een toelichting over de inhoud van het voorontwerp voorzien tijdens een beleidsoverleg op 24 februari 2023. Het dossier werd vrijgegeven voor de noodzakelijke adviesprocedure met de verschillende overheidsinstanties.
De adviesvraag liep van 16 maart t.e.m. 5 mei 2023. Er werd schriftelijke advies uitgebracht door het Departement Omgeving, Agentschap Ondernemen, De Vlaamse Waterweg nv, Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, Sport Vlaanderen, Provincie Antwerpen en de GECORO (stad Geel). De adviestermijn werd afgesloten met een plenaire vergadering op 5 mei. Zowel de Provincie Antwerpen als De Vlaamse Waterweg waren (digitaal) aanwezig om hun advies te bespreken. Zowel de Provincie Antwerpen als De Vlaamse Waterweg sturen in hun advies aan tot een planmatige bijsturing van het plan ten behoeve van een gedeeltelijk behoud van de bestemming voor Kleine en Middelgrote ondernemingen (KMO) en ambachtelijke activiteiten/ ruime voor (watergebonden) bedrijvigheid.
Het ontwerp-RUP Hart voor Ten Aard werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 20 december 2023 (zie website voor documenten: https://www.geel.be/project-hart-voor-ten-aard ). De publicatie van de voorlopige vaststelling is verschenen in het Belgisch staatsblad op 2 januari 2024. Er heeft een openbaar onderzoek plaats gevonden in de periode van 10 januari tot en met 8 mei 2024.
Op 21 november 2022 werd over een eerste versie van de scopingnota advies gevraagd aan Team Omgevingseffecten. Op basis van de resultaten van het onderzoek tot milieueffectenrapportage concludeerde Team Omgevingseffecten dat het voorgenomen plan geen aanleiding zou geven tot aanzienlijke milieugevolgen en dat voor dit RUP de opmaak van een plan-MER niet nodig is. De initiële scopingnota ging uit van een herbestemming van het plangebied in functie van een programma gericht op wonen en functies die complementair zijn aan wonen (zoals publieke ruimte, handel, recreatie, bedrijvigheid en gemeenschapsvoorzieningen).
Naar aanleiding van de uitgebrachte adviezen en reacties werd later in het proces beslist om binnen de plancontour een aandeel van de oppervlakte specifieke af te bakenen als ruimte voor KMO en ambachtelijke bedrijven en dit als dusdanig te bestemmen.
De mobiliteitsimpact van het definitief plan werd bijkomend onderzocht en gerapporteerd in een mobiliteitsstudie (zie bijlage 3 van scopingnota). Bij de opmaak van deze mobiliteitstoets werd bewust gekozen om een theoretisch worstcasescenario te onderzoeken. Het onderzochte theoretisch worstcasescenario is een aanzienlijke overschatting van het realistisch worstcasescenario. Op basis van de eerste architectuuroefeningen is het aannemelijk dat het aantal bijkomende wooneenheden na volledige realisatie van alle bouwvelden de helft van het worstcasescenario zal bedragen. De mobiliteitstoets dient dan ook als robuustheidstoets te worden beschouwd en niet als een projectie van de te verwachten situatie. Deze benadering waarborgt dat de theoretisch maximale mobiliteitseffecten in kaart worden gebracht en geëvalueerd en dat gepaste maatregelen indien nodig of aangewezen worden bepaald.
Naast de verwerking van de conclusies van de mobiliteitstoets werd de scopingnota geactualiseerd rekening houdend met de huidige regelgeving rond lucht, klimaat en mens-gezondheid (zie scopingnota & bijlages in bijlage).
Vanuit de discipline grond- en oppervlaktewater wordt het aangeraden maximaal te ontharden en ruimte voor waterinfiltratie (en buffering) te voorzien.
Vanuit de discipline mobiliteit worden volgende aanbevelingen meegegeven: de (her)inrichting van de kanaaldijk met oog op multimodaal gebruik, de (her)inrichting van de bushalte “Geel Aardseweg”, de versterking van de toegankelijkheid van het gebied verhogen. In de discipline mobiliteit worden eveneens nog een aantal flankerende maatregelen geformuleerd (zie Bijlage 3: Mobiliteitsstudie)
Vanuit de discipline biodiversiteit wordt aanbevolen om in te zetten op voldoende groenvoorzieningen (met gebruik van inheemse soorten) om bij te dragen aan de leefbaarheid en biodiversiteit binnen het dorpscentrum.
Vanuit de discipline klimaat wordt het sterk aanbevolen voldoende groenelementen op het plangebied te voorzien alsook geschikte materialen te selecteren om de hittestress te beperken.
De geactualiseerde scopingnota wordt opnieuw voorgelegd aan het Team omgevingseffecten. Wanneer het Team Omgevingseffecten bevestigd dat het geactualiseerd plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke milieugevolgen en dat een plan-MER niet nodig is, zal het RUP Hart voor Ten Aard ter definitieve vaststelling worden aangeboden aan de gemeenteraad in zitting van 16 december 2024.
Het college burgemeester en schepenen neemt kennis van de geactualiseerde scopingnota RUP Hart voor Ten Aard.